plasticfun Opublikowano 7 Marca 2020 Autor #26 Opublikowano 7 Marca 2020 Witaj jacekrutkowski Dzięki za wskazówki odnośnie zgrzewarki i zgrzewania oraz sposobie poprowadzenia instalacji Kolejny przykład, że cyrkulacja ciepłej wody to dzisiaj mus. 4 godziny temu, jacekrutkowski napisał: (sprawdź jaki przekrój ma otwór w wodomierzu) To ciekawe. Będę musiał sprawdzić jak tylko przyjadę do domu.Firma która robiła przyłącze wodne zamontowała mi tylko konsolę wodomierza w kotłowni. Natomiast wodomierz leży w pudełku i czeka na montaż,więc jest możliwość sprawdzenia przekroju. Pozdrawiam plasticfun
Uzytkownik2 Opublikowano 7 Marca 2020 #27 Opublikowano 7 Marca 2020 6 godzin temu, jacekrutkowski napisał: Witam, w domu całą instalację wody ciepłej mam zrobioną w łańcuchu (ring) gdzie najdalszy punkt ma powrót do cyrkulacji. Przy rozdzielaczu musisz zawsze wylać trochę wody żeby zaczęła lecieć ciepła. To nie prawda że musi wylać trochu wody aby zaczęła lecieć ciepła.Daje się dodatkowo oprócz belek zimnej i ciepłej wody trzecią belkę-cyrkulacji.A jak ty masz zrobioną cyrkulację tylko od belki ciepłej wody to inna bajka Wodomierz nie ma nic do rzeczy jeżeli chodzi o średnicę rur do poszczególnych przyborów.Musi mieć tylko odpowiedni przepływ. Dla domków jednorodzinnych standardowo 3/4" 2,5m3/h
plasticfun Opublikowano 7 Marca 2020 Autor #28 Opublikowano 7 Marca 2020 Witaj Grundfos 9 minut temu, Grundfos napisał: Daje się dodatkowo oprócz belek zimnej i ciepłej wody trzecią belkę-cyrkulacji. Coś takiego masz na myśli? Zdjęcie było wstawione przez kolegę tomekb w temacie - cyrkulacja cwu na systemie rozdzielaczowym Pozdrawiam plasticfun
jacekrutkowski Opublikowano 7 Marca 2020 #29 Opublikowano 7 Marca 2020 Z jakiego powodu 3/4"? Jest na to jakaś norma?
Uzytkownik2 Opublikowano 7 Marca 2020 #30 Opublikowano 7 Marca 2020 Godzinę temu, plasticfun napisał: Witaj Grundfos Coś takiego masz na myśli? Zdjęcie było wstawione przez kolegę tomekb w temacie - cyrkulacja cwu na systemie rozdzielaczowym Pozdrawiam plasticfun Dokładnie.Oczywiście nie upieram się przy systemie rozdzielaczowym.Zgrzewany będzie o wiele tańszy
Uzytkownik2 Opublikowano 7 Marca 2020 #31 Opublikowano 7 Marca 2020 Godzinę temu, jacekrutkowski napisał: Z jakiego powodu 3/4"? Jest na to jakaś norma? Jest projekt.Wodomierze 1/2" mają przepływ 1,5m3/h
plasticfun Opublikowano 7 Marca 2020 Autor #32 Opublikowano 7 Marca 2020 Wiem że system zgrzewany jest tańszy i wykonać można samemu,lecz nie ukrywam że rozdzielacz bardziej do mnie przemawia pod względem braku łączeń po drodze. Może wychodzi trochę drożej,lecz będzie solidnie. Jak to mawia moja droga małżonka tzn. Jak się na tym powieszę i to nie spadnie to znaczy że jest dobrze ;-)) No na rurach wieszać się nie będę :-) ale wiecie o co chodzi... Mam jeszcze trochę czasu,żeby podjąć decyzję. Ale dziękuję wam za podpowiedzi. Pozdrawiam plasticfun
jacekrutkowski Opublikowano 7 Marca 2020 #33 Opublikowano 7 Marca 2020 Jeśli chcesz dać rozdzielacz to pomyśl jak zapewnisz cyrkulację żeby nie wylewać kubła wody za każdym razem gdy będziesz chciał szklankę ciepłej wody np. do mycia zębów.
plasticfun Opublikowano 8 Marca 2020 Autor #34 Opublikowano 8 Marca 2020 W dniu 7.03.2020 o 23:19, jacekrutkowski napisał: Jeśli chcesz dać rozdzielacz to pomyśl jak zapewnisz cyrkulację żeby nie wylewać kubła wody za każdym razem gdy będziesz chciał szklankę ciepłej wody np. do mycia zębów. Znalazłem w sieci taki schemat
jacekrutkowski Opublikowano 8 Marca 2020 #35 Opublikowano 8 Marca 2020 Czyli na odcinkach od rozdzielacza do baterii itp nie będzie cyrkulacji. Jakie będą tam rury? TECE 20? 25mm? Ile metrów od rozdzielacza będzie do kranu w kuchni i toalecie? Jeśli będą 25mm to na metr rury wchodzi 0,26l wody. Mając 15m od rozdzielacza do baterii po wylaniu 5 litra woda zaczyna robić się ciepła a po 7-9 litrze już jest ciepła. Inaczej mówiąc jak chcesz szklankę ciepłej wody musisz wylać kubeł zimnej... Dlatego układ pierścieniowy z bardzo krótkimi odejściami jedynie może zapewnić małe straty wody w celu nagrzania. Połączenia możesz robić trójnikami z systemu TECE bezpośrednio przy zaworach zasilających do umywalki, zlewu itp. Pod szafkami kuchennymi czy pod umywalkowymi. Wtedy wylanie 0,2 l wody powoduje że już leci ciepła...
plasticfun Opublikowano 8 Marca 2020 Autor #36 Opublikowano 8 Marca 2020 52 minuty temu, jacekrutkowski napisał: Czyli na odcinkach od rozdzielacza do baterii itp nie będzie cyrkulacji. Patrząc na ten schemat to dopiero po twoim ostatnim wpisie zauważyłem że chyba jest niepoprawny. 52 minuty temu, jacekrutkowski napisał: Jakie będą tam rury? TECE 20? 25mm? Tego to jeszcze nie wiem. Przyznaję że jestem laik w tym temacie i dlatego zarejestrowałem się na tym forum,żeby uzyskać jakąś poradę od doświadczonych osób. Ale na zadanie tych pytań dokładnie jakie średnice rur itd.zostawiam na trochę później. 52 minuty temu, jacekrutkowski napisał: Ile metrów od rozdzielacza będzie do kranu w kuchni i toalecie? Od rozdzielacza do kuchni jest około 6 metrów no może więcej bo z sufitu trzeba zejść do punktu i od rozdzielacza pod sufit. Natomiast łazienka jest tuż obok pralni (w pralni miałby być zamontowany rozdzielacz) 52 minuty temu, jacekrutkowski napisał: Połączenia możesz robić trójnikami z systemu TECE bezpośrednio przy zaworach zasilających do umywalki, zlewu itp. Pod szafkami kuchennymi czy pod umywalkowymi. Wtedy wylanie 0,2 l wody powoduje że już leci ciepła... Byłbym wdzięczny gdybyś mógł to zobrazować lub podesłać jakiegoś linka bo nie bardzo mogę pokumać ten sposób instalacji. Pozdrawiam plasticfun
jacekrutkowski Opublikowano 8 Marca 2020 #38 Opublikowano 8 Marca 2020 Trzeci schemat układ z cyrkulacją.
plasticfun Opublikowano 8 Marca 2020 Autor #39 Opublikowano 8 Marca 2020 Dzięki bardzo Teraz muszę to w głowie poukładać jak to można było poprowadzić u mnie w domu.
jacekrutkowski Opublikowano 8 Marca 2020 #40 Opublikowano 8 Marca 2020 Najłatwiej przez ścianę z kotłowni do pierwszego punktu, potem pod sufit do drugiego punktu i do dołu itd. Ewentualnie jeśli ściany z karton gipsu to w nich ułożyć. Łączenia z odejściem w ścianie z drzwiczkami rewizyjnymi gdyby kiedyś zaszła konieczność ingerencji w połączenia. Żadnych łączeń po drodze nie ma jeśli robisz instalację z PEXy czy inaczej zwanej TECO.
Animus Opublikowano 8 Marca 2020 #41 Opublikowano 8 Marca 2020 56 minut temu, jacekrutkowski napisał: Trzeci schemat układ z cyrkulacją. Ale też ze spadkiem ciśnienia, czytaj lipa. Taka już lepsza.
plasticfun Opublikowano 8 Marca 2020 Autor #42 Opublikowano 8 Marca 2020 Animus chyba masz rację z tym spadkiem ciśnienia.W przypadku zdjęcia nr.3 (Nie zdążyłem .-) dodałeś obrazek) jacekrutkowski ja pisałem w poprzednich postach że rozdzielacz miałby być zamontowany w malutkiej w pralni która znajduje się obok niewielkiej łazienki z dwoma punktami poboru. W pralni też będzie stał bojler zaraz przy rozdzielaczu. Nie wiem czy ma sens cyrkulować ciepłą wodę do kranu w łazience i pod prysznic. Ewentualnie można by tylko cyrkulować do kuchni bo to dłuższa odległość. Ale summa summarum Z uwagi na to że w kuchni nie ma też aż takiej natychmiastowej potrzeby ciepłej wody (jeśli chodzi o zmywanie naczyń to będzie zmywarka) . Dochodzę do wniosku że w moim przypadku cyrkulacja jest nieopłacalna. Zakup pompki cyrkulacyjnej to koszt ca.350 zł + dodatkowa rura poprowadzona do kuchni,timer,energia itp. Ale dziękuję wam wszystkim którzy brali udział w tym temacie za podpowiedzi i chęć pomocy. Jak pisałem już wcześniej mam jeszcze trochę czasu na podjęcie decyzji i na pewno będę jeszcze zadawał dodatkowe pytania. Pozdrawiam plasticfun
Gość Opublikowano 8 Marca 2020 #43 Opublikowano 8 Marca 2020 W dniu 29.02.2020 o 21:44, plasticfun napisał: ale spotykają się w jednym punkcie tzn.nad lub przy rozdzielaczu i to od wody pitnej i od ogrzewania następnie dalej do punktów odbioru. Tak i to u nich działa-znaczy w krajach skandynawskich. Połączenie jest pewne,nie ma reklamacji oraz jest szybkie w wykonaniu.Mało co widuje się inny system niż ten z rozdzielaczem. Rury w zasadzie nie wychodzą drogo (120m około 350zł) tylko punkty i inne pierdółki już tak. Ja w zasadzie też nigdy nie zgrzewałem,więc pewnie miałbym obawy podobne do Twoich:)
Uzytkownik2 Opublikowano 8 Marca 2020 #44 Opublikowano 8 Marca 2020 A wg mnie poniższy schemat jest poprawny nie licząc drobnych błędów typu zły kierunek zaworu zwrotnego i odwrotnie podłączona ciepła zimna woda przy umywalce ciepła ma być z lewej co zostało poprawione.I niby dlaczego nie miałoby być cyrkulacji?Na zielono zaznaczona cyrkulacja.Pompę CWU z ZZ dałbym standardowo przy podgrzewaczu
plasticfun Opublikowano 8 Marca 2020 Autor #45 Opublikowano 8 Marca 2020 A pompka nie powinna być na nitce odgałęzienia ciepłej wody po prawej strony przy zlewie? No teraz to twojej edycji to już mi pasuje :-) Dzięki Grundfos
jacekrutkowski Opublikowano 8 Marca 2020 #46 Opublikowano 8 Marca 2020 Jeśli od rozdzielacza jest 2-5m to nie ma o czym dyskutować. Ja mam bojler 12m od zlewu kuchenego i 23m m do umywalki w łazience na górze więc jest zupełnie inaczej niż tu. Na górze w umywalce trzeba wylać 12 litrów wody żeby zaczęła lecieć ciepła gdy na dole nie ma poboru dlatego cyrkulacja była niezbędna.
plasticfun Opublikowano 8 Marca 2020 Autor #47 Opublikowano 8 Marca 2020 2 minuty temu, jacekrutkowski napisał: 3 minuty temu, jacekrutkowski napisał: Jeśli od rozdzielacza jest 2-5m to nie ma o czym dyskutować I tu się z tobą zgadzam. W twoim przypadku i przy takich odległościach też bym robił i nie zadawał pytań. No ale cieszę się, że dzięki wam się czegoś nauczyłem. Dzięki :-) Pozdrawiam plasticfun
Uzytkownik2 Opublikowano 8 Marca 2020 #48 Opublikowano 8 Marca 2020 Belki CWU i cyrkulacji montuje się nie przy ogrzewaczu i ciągnie się od nich długie odcinki rur lecz w miarę "centralnie" w miejscu punktów poboru ciepłej wody.Do Belki podchodzi się rurą odpowiedniej średnicy w zależności od ilości i rodzaju punktów poboru,u mnie do belki ciepłej wody będzie PEX 32 no ale będą 3łazienki
plasticfun Opublikowano 8 Marca 2020 Autor #49 Opublikowano 8 Marca 2020 U mnie pralnia z łazienką jest w centrum domu,kuchnia trochę dalej,ale nie dużo. Jak pisałem bojler będzie w tym samym pomieszczeniu co rozdzielacze do wody użytkowej i do podłogówki. Ja zasilenie belek od bojlera chciałem wykonać z miedzi DN 15. Natomiast zasilenie bojlera z kotłowni DN 18 na długości około 5-6 metrów Nie wiem czy to będzie poprawnie. Od belek do punktów w planach miałem pe-rt albo pe-x DN 16 Jeśli coś mam źle z przekrojami to mnie poprawcie.
plasticfun Opublikowano 8 Marca 2020 Autor #50 Opublikowano 8 Marca 2020 47 minut temu, Grundfos napisał: Pompę CWU z ZZ dałbym standardowo przy podgrzewaczu Masz na myśli przy bojlerze?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.