Skocz do zawartości
IGNOROWANY

100%podłogówka z kotłem kondensacyjnym-niewiadome


Rekuperator

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam Forumowiczów

Zamierzam wykonać instalację jak w tytule 

Niewiadome:

1)Czy pociągnie to jedna pompa np.25/60 Czy jednak zrobić to na dwóch pompach?

2)Czy wystarczająca jest średnica rur pex fi.32 z uwzględnieniem przewężeń na kształtkach od sprzęgła do rozdzielaczy.

3)Średnica rur miedzianych w obiegu sprzęgło-kocioł fi.22 czy fi.28

4)Czy belki rozdzielaczy na profilu mosiężnym 1" przy 13tu i 14tu obiegach nie będą stwarzały problemu dla pompy?

5)Czy w tego typu instalacji wystarczy filtr tylko przed kotłem czy też powinien być przed pompą za sprzęgłem.

W załącznikach są podane dane dotyczące instalacji.Będę wdzięczny za każdą uwagę.

 

instalacja podłogówka I.jpg

instalacja podłogówka II.jpg

Opublikowano

Mam OP na dwóch poziomach i tylko tyle mogę Ci podpowiedzieć , że jakbym miał teraz robić   zrobiłbym to aby miec mozliwośc zasilić dany rozdzielacz  róznym parametrem 

Opublikowano

Posadzki z OP już zalane? Czym - mieszanką betonową czy anhydrytową.

Opublikowano
19 minut temu, ameno25 napisał:

Mam OP na dwóch poziomach i tylko tyle mogę Ci podpowiedzieć , że jakbym miał teraz robić   zrobiłbym to aby miec mozliwośc zasilić dany rozdzielacz  róznym parametrem 

Chyba nie warto iść w koszty.Chcąc zasilić poszczególne kondygnacje różną temperaturą to już muszą być 2x zawór 3D z siłownikiem,moduł mieszacza.I takiej instalacji to już nie obsłuży byle jaki kocioł tak że dołóż sobie jakieś min.4tys.

Opublikowano
10 minut temu, gmaj22 napisał:

Posadzki z OP już zalane? Czym - mieszanką betonową czy anhydrytową.

Póki co inwestycja na etapie projektowania.Przewidziany anhydryt.Prawdę mówiąc nie widzę związku rodzaju wylewki z moimi pytaniami)

Opublikowano
2 minuty temu, Rekuperator napisał:

Chyba nie warto iść w koszty.Chcąc zasilić poszczególne kondygnacje różną temperaturą to już muszą być 2x 3D z siłownikiem,moduł mieszacza.I takiej instalacji to już nie obsłuży byle jaki kocioł tak że dołóż sobie jakieś 4tys.

Ja zastosowałem siłowniki  , bo góre miałem nie dogrzaną ,  jak zwiekszałem temp. zasilania to znów dół mi przegrzewało , nawet jesli na ratometrach na dole miałęm  min przepływy.

Sytuacja powstała z mojej niewiedzy , cały dół mam ceramike na podłogach , góre zaś panele podłogowe , jednak panel mocno ogranicza wydajność OP , a  podczas  układania rur nie brałem tego pod uwaga , jak wczesniej wspomniałem z braku wiedzy 

Opublikowano

To proponuję pełny automat....siłowniki na pętlach sterowane indywidualnie termostatami pokojowymi. Tam gdzie dwie pętle - jedna grzeje non stop, druga -wg termostatu. Tylko to trzeba z głową położyć,  tzn. "pętla w pętli".

PS: Skoro nie widzisz związku, to się wycofuję z porad ;)

 

Opublikowano
1 minutę temu, ameno25 napisał:

Ja zastosowałem siłowniki  , bo góre miałem nie dogrzaną ,  jak zwiekszałem temp. zasilania to znów dół mi przegrzewało , nawet jesli na ratometrach na dole miałęm  min przepływy.

Sytuacja powstała z mojej niewiedzy , cały dół mam ceramike na podłogach , góre zaś panele podłogowe , jednak panel mocno ogranicza wydajność OP , a  podczas  układania rur nie brałem tego pod uwaga , jak wczesniej wspomniałem z braku wiedzy 

Podejrzewam że powodem takiego stanu rzeczy u ciebie jest wykonanie instalacji bez projektu

Opublikowano
16 minut temu, gmaj22 napisał:

To proponuję pełny automat....siłowniki na pętlach sterowane indywidualnie termostatami pokojowymi. Tam gdzie dwie pętle - jedna grzeje non stop, druga -wg termostatu. Tylko to trzeba z głową położyć,  tzn. "pętla w pętli".

PS: Skoro nie widzisz związku, to się wycofuję z porad ;)

 

Spokojnie)Bo  jak znam życie po twojej wypowiedzi zaraz dojdzie do odwiecznej wojny zwolenników sterowania siłownikami+termostaty w poszczególnych pomieszczeniach(wydatek rzędu 3tyś) i tych którzy uważają że tego typu sterowanie przy kotle kondensacyjnym nie ma sensu z uwagi na fakt że automatyka żadnego kotła kondensacyjnego nie współpracuje z tego typu oddzielnym sterowaniem.Owszem działać będzie zwłaszcza z anhydrytem który szybko reaguje na zmiany temperatury tylko czy to nie jest przerost formy nad treścią

Opublikowano

oczywiscie ze tak :)

 kładłem metodą chałupniczą , rura co 15 cm i ma być dobrze , i w sumie nie jest zle :) , jak na tamtą wiedzę która miałem wtedy :)

W kazdym razie całe OP zrobiłem sam , wstydzić zabardzo nie mam sie czego , a grosza na robocizne nie wydałem 

mam prosty układ , kocioł na ekogroch z zaawansowanym sterownikiem Elektrosystemu, eCoal , zawór 4d sterowany pogodowo oraz czujnikikami temperatuty ,  pętli 4 góra ( do 100mb rury) oraz  6 dół , na 8 pętlach mam siłowniki z bardzo fajnym  sterowaniem  strefowym  już takim inteligetniejszym niż ON_OFF

 

Opublikowano

Przepraszam nie mam smieciucha :) 

Wydaje się  że kocioł kondensacyjny jak sama nazwa wskazuje lubi mięć ciepło na wyjściu i zimno na  powrocie .

Nie chce się tutaj nikogo wprowadzać w błąd bo sam nie wiem , ale jeśli  juz nagrzejesz ta podłogę to  jaka bedzie delta miedzy zasilaniem a powrotem 

Opublikowano
58 minut temu, gmaj22 napisał:

To proponuję pełny automat....siłowniki na pętlach sterowane indywidualnie termostatami pokojowymi.

Weź się opanuj - do podłogówki przecież nie daje się siłowników, brdyków i pierdulników - tylko same sterowanie pogodowe i ma działać.

U mnie takie działa już 9 sezonów i jest OK.

Delta 5K jest też dobra, reszta pewnie też.

Wg mnie można na 1 pompie - u mnie 170m2 chodzi na 1 pompie 25/40, pompa nawet nie na max.

Różnicę między poziomami rzędu 1-2K można uzyskać przez zmiany przepływu w pętlach .

Opublikowano

A dlaczego nie? Podobno ma być anhydryt a ten materiał ma mniejszą bezwładność cieplną niż beton.

Jeśli ktoś chce mieć pełny komfort i niezależne  sterowanie strefowe, jak najbardziej taką opcję może zastosować. Przecież dla kogoś produkowane są siłowniki, listwy sterujące termostaty programowalne etc. Wiem, że to lepiej sprawdzi się np. w biurach, gdzie przez większą część dnia i weekend można obniżyć temperaturę. 

W mieszkaniach/domach, gdzie praktycznie non-stop przebywają ludzie są nieco inne priorytety. Chociaż i tu wszystko zależy od  charakteru pracy domowników, sposobu spędzania weekendów itp. 

 

Opublikowano

Dziękuję za wypowiedź kol.Samborowi.A jak wykonać to od strony technicznej przy jednej pompie tzn.za pompą dać np.kolektor 1" z wyjściami na dwa obiegi? czy też po prostu odejście na trójnikach 1" na poszczególne rozdzielacze?

Czy może być tak i tak?)

Opublikowano

 

23 minuty temu, Rekuperator napisał:

A jak wykonać to od strony technicznej przy jednej pompie

Pompa w kotle nie "obsłuży" tak rozległej instalacji.

Opublikowano

Tak wiem,mówimy o pompie za sprzęgłem.Chociaż,czytając to Forum ostatnio w jednym z  wątków był poruszany motyw czy pompa kotła  Termet Ecocondens Gold da rady konkretnej też rozległej instalacji i kol.Sambor stwierdził że producent tego kotła w charakterystyce pompy nie uwzględnia oporów samego kotła więc zadzwoniłem do działu technicznego Termeta bo nie ukrywam że nosiłem się z zamiarem puszczenia swojej instalacji bezpośrednio z Golda(moje parametry tj.przepływ i spadek ciśnienia mieszczą się w wymaganym zakresie)

Odpowiedź pana z Termeta była "charakterystyka pompy uwzględnia już opory samego kotła" ale chyba mimo takiej odpowiedzi nie będę ryzykował i dam sprzęgło a za nim mocniejszą pompą czy to Grundfos Alpha 1L 25-60 czy podobną Wilo Yonos Pico 1-6

W sumie niczym bym nie ryzykował gdybym zasilił swoją instalację bezpośrednio  bo jak nie uzyskam wymaganych przepływów  to wtedy dołożę sprzęgło i mocniejszą pompę wszak to tylko przeróbka w obrębie kotłowni a po drugie będę miał satysfakcje sprawdzenia czy Pan Termet mówił prawdę;)

Opublikowano

Pan z termeta nie może podać inaczej - przecież zawarli to instrukcji, ale wg mnie jest niższe ciśnienie dyspozycyjne i niższa wydajność - czyli charakterystyka jest przesunięta w dół.

Pompy w zachodnich kotłach też mają podobne pompy, ale w nich dodatkowo są montowane ograniczniki ciśnienia dyspozycyjnego aby kocioł był cichszy i pompa nie tłukła w instalację.

Opublikowano

Odnośnie do zastosowania automatyki czyli siłowników w OP , jestem ich zwolennikiem .

Pogodówka owszem , ale najlepiej jakby miała wyprzedzenie 2-3 godzinne 

Jak wczsniej pisałem mam podłogówke robioną na pałe czyli co 15cm rura , musiałem się ratować siłownikami .

Tak jak wczesniej  pisałem są one sterowane syglałem PWM  , samo sterowanie uwzglednia równiez histereze , czyli im blizej zadanej tym czesciej sie zamykaja , im dalej zadanej dłuzej są otwarte .

Dla przykładu zdjecie z wykresu pracy siłownikó z 2 pomieszczeń ,  jest to zółta linia , góra grzanie dół brak grzania 

Do tego wszystkiego pompa ustawiona na zmienną róznice cisnień , 4d pogodowe dla -10/ 32*  dla +10/26* , grzanie CWU  spadek o 10* włączą priorytet , także kocioł nie dostaje pod dupie , CO jest wyłaczane  na czas łądowania CWU , jesli znów CWU ładuje się  nie w priorytecie , jest ustawione ograniczenie  na 4d  do 38% maxymalnego owtwarcia , tak aby kocioł nie musiał gonić jak szalony , wszystko to zapewnia spokojną stała prace systemu , bez szarpaniny , 

ale tez wymaga sporo czasu i obserwacji instalacji aby wszystko ustawić 

Screenshot_20191109_172116_pl.esterownik.android.ecoal.jpg

Screenshot_20191109_173451_pl.esterownik.android.ecoal.jpg

Opublikowano

Podsunę jeszcze pod rozwagę fajny zestaw z dwoma niezależnymi obiegami: wersja pozioma i pionowa761702393_sprzgorozdzielaczeElterm.png.fe015b5497efe86da26621abda35c542.png

Tu nawet ZZ w odpowiednich miejscach są :)

Opublikowano

Podepne sie pod temat. 

Ja jestem jeszcze przed wykonaniem projektu podlogówki.  Też 100%. Powiedzcie mi jak na projektach wychodzą łazienki?  Da się zrobić sama podlogowke zeby uzyskac projektowe 24 w lazienkach i 22 w pokojach. 

Co zrobic jak nie wychodzi.

Budynek nowy 20cm styro na scianach. 15 na posadzce.

Nie chcialbym komplikowac instalacji poprzez jakies mieszacze i grzejniki. Kocioł kondensat.

Opublikowano

Jest to bardzo ciekawy aspekt podłogówki. Większosc instalatorów pakuje do lazienek te drabinki. Jedni zasilają je z podlogowki. Gdzie w efekcie ta drabinka zysk ciepla daje znikomy a inni podwyzszają temp zasilania i stosują mieszacz na podlogowke co przy ogrzewaniu kondensatem chyba jest srednim rozwiązaniem.

Malo kto robi scienne. Dlaczego?

Powiedz mi.  Dajmy na to  tak czysto teoretycznie zrobi sie projekt podlogowki . Wyjdzie ze trzeba zrobic np 2m2 rur  rozstawie 10 cm w  scianie.

1. Czy ma to byc na wspolnej petli z podlogą?

2. Czy ma to znaczenie na której scianie to zamontujemy ?

3. Czy ma to znaczenie jak zrobimy to  wąskim pasem od posadzki pod sam sufit, czy np szerokim a niskim pasem przy posadzce lub suficie?

4.Jaka technologia wykonania jest najlepsza. Rury bezposrednio  na mur a później tynk?

5. Ile tego tynku potrzeba.

6. Czy moze są jakies inne rozwiązania co do schowania podlogowki w scianie pod plytkami.

 

Opublikowano

Niektórzy jeszcze podłączają drabinki pod zasilanie wężownicy bojlera, co również nie jest bezzasadne.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.