Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Podłączenie mini bio 10kW


Szaku

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Jestem nowym forumowiczem i przyznaje się bez bicia, że jestem zielony w tym temacie i bardzo proszę o wyrozumiałość. Do tej pory paliłem kotłem na miał ale w tym roku postanowiłem wymienić smolucha na kocioł na pellet. Zakupiłem kocioł firmy Kostrzewa Mini Bio 10kW. Byłem umówiony z instalatorem na montaż i podłączenie kotła lecz niestety zostałem wystawiony. W ubiegły weekend z kotłowni usunąłem stary kocioł z kotłowni i czekałem na instalatora, który do dziś nie przyjechał oraz nie odbiera moich telefonów.

Postanowiłem, że skoro 13lat temu sam zrobiłem instalację CO w domu a "fachowców" zawołałem do podłączenia pompy, pieca i kotła do tego układu aby nic nie zepsuć. W tedy instalatorzy sprawdzali szczelność układu, to co zrobiłem i stwierdzili że wszystko jest ok. Wiem niektórzy mogą powiedzieć, że coś kiedyś zrobiłem i uważam się za bóg wie kogo więc od razu piszę, że tak nie jest. W normalnych warunkach zawołałbym kogoś innego z do przerobienia instalacji w kotłowni jednakże gdzie nie pytam tam każdy jest zajęty i nie ma czasu a w domu nie robi mi się coraz cieplej tylko jak wiadomo coraz chłodniej. Ile można siedzieć przy grzejniku elektrycznym? Nie wspominając już o kosztach takiego ogrzewania.

 

Przechodząc do konkretów, jak to wspomniałem na początku jestem w tym zielony i nie ogarniam wszystkich symboli na rysunku technicznym, dlatego chciałbym abyście mi pomogli to zrozumieć i zrobić zrozumiały schemat podłączenia, a w tedy raczej dam sobie już radę i to jakoś ogarnę.

Całą instalację C.O. w domu mam w PP-R typ 3 z wkładką aluminiową - Rura kompozytowa stabi PN25. Instalacja otwarta z zbiornikiem wyrównawczym małym nie wiem ile litrów ( 20-25L coś takiego ) z wyprowadzoną na zewnątrz budynku rurą aby nie zalało mi kotłowni gdyby była za duża temp w obiegu ( co na miale zdarzyło się 2-3 razy gdy wyłączyli mi prąd ). Podłączenie moich grzejników wygląda tak jak na rysunek2.png ( przepraszam za jakość inaczej nie umiem ). Jak widać filtr stożkowy i pompa była ustawiona na powrocie z obiegiem grawitacyjnym. Do zasilania mam podłączony boiler 80L ale bez dodatkowej pompy czyli cały obieg szedł na jednej pompie bez możliwości ustawienia aby grzać tylko C.W.U. w okresie wiosenno-letnim wodę podgrzewałem w małym 30L boilerze elektrycznym podłączonym w łazience ( z którego chciałbym przenieść do kotłowni ). Przy takim podłączeniu grzejników miałem jeden problem -> w całym domu było ciepło a w łazience średnio ( jak się wychodziło z pod prysznica to nawet było zimno ). Zastanawiam się czy mogę tak podłączyć dodatkowy grzejnik panelowy w łazience jak na łazienka.png. 

W załączniku dodałem zdjęcie układu z instrukcji z zaznaczonymi przeze mnie elementami z którymi się zastanawiałem co oznaczają lub nadal nie wiem do czego służą.

Biorąc pod uwagę wszystko co napisałem wcześniej czy mogę prosić o pomoc przy schemacie podłączenia z opisem? Nie wiem gdzie i jak podłączyć zawór 3-D dodatkowo czy zastosować zawór 3-D z siłownikiem czy bez ( jak z siłownikiem to co polecacie ? ). Następne pytanie jak podłączyć obieg z 2 pompami ( jedna na obieg grzejników, a druga do podgrzewania wody  ), czy przy piecu na pellet stosuje się obieg grawitacyjny? oraz wyczytałem o zbiorniku buforowym ale go niestety nie mam możliwości zamontowania, brak miejsca w kotłowni no i finansów.

Mam piec i starą działającą pompę oraz dodatkowo POMPA OBIEGOWA HELWITA - 1szt, MODUŁ INTERNET ECONET - 1szt, CZUJNIK CT 4 -2SZT

Zawór 3-D i rury oraz wszelkie kolanka będę dopiero kupować jak będę wiedzieć co i jak :)

Proszę o pomoc

Lukasz

Schemat podłączenia_1.png

rysunek2.png

łazienka.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak już robić to raz a porządnie. Tu masz schemat zamieszczony przez jednego z kolegów ze sprzęgłem hydraulicznym a w drugim z buforem. 711b57c0a943368737d50a63aeb7cb1f.jpg06201e99dd52b682497d273c0dec586d.jpg

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiście mając instalację grzejnikową i bojler robiłbym układ na dwóch pompach.

Jedna by chroniła powrót i po otwarciu zaworu temperaturowego VTC pchałaby wodę na grzejniki.

Druga by się odpalała do grzania bojera.Coś takiego jak poniżej na schemacie,tyle,że bez sprzęgła i tych dodatkowych pomp i zaworów mieszających.Kocioł by się odpalał i wygaszał od termostatu pokojowego lub czujnika temperatury wody użytkowej.Temperaturę w pomieszczeniach dodatkowo by kontrolowały głowice termostatyczne na grzejnikach.

Poza tym do ukłdu zamkniętego potrzebne jest naczynie przeponowe,zawór bezpieczeństwa  i zawór schładzający DBV.

Druga opcja to układ na jednej pompie tej na powrocie ale dodatkowo zawór 3D strefowy. Zadaniem tego zaworu jest przekierowanie wody z kotła w zależności od potrzeby na grzejniki lub bojler.W tej konfiguracji woda z kotła nie będzie jednocześnie grzała bojler i grzejniki.

 

 x.jpg.0bbd1dc367203f9c3dc8300484d7247b.thumb.jpg.9e619f5928b7c53e439c3de0cbef3618.jpg

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Szaku napisał:

 

Schemat podłączenia_1.png

 

2. Zawory zamykające /odcinajace aby w razie jakieś awarii nie spuszczać wody z całego układu. 

3.ZZ,czyli zawór zwrotny. 

4. W mojej otwartej instalacji nie mam naczynia wzbiorczego, zaworu bezpieczeństwa i manometru. 

P. S.

Widzę, że w zestawie nie masz czujnika pokojowego? Dokup sobie, bo może Ci się przydać w okresach przyjsciowych na te 50m/2 które masz. 

Kto Cię namówił na zakup tego kotła? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Trener40 napisał:

Widzę, że w zestawie nie masz czujnika pokojowego? Dokup sobie, bo może Ci się przydać w okresach przyjsciowych na te 50m/2 które masz.

Jeżeli chodzi o czujnik pokojowy to pomyślałem sobie, że w sumie po co mi on -> polecano mi Panel pokojowy ecoSTER TOUCH za 499zł ale stwierdziłem że skoro i tak będę miał Moduł internetowy ecoNET więc zawsze przez telefon będę mógł zmienić parametry grzewcze -> no chyba że się mylę i lepiej jest go i tak mieć z jakiś przyczyn to go dokupię tylko pytanie czy te pieniądze nie lepiej zainwestować w coś innego. Wraz z żoną pracujemy cały dzień od 7-18 nas w domu nie ma dlatego przez większość czasu chciałem ustawić na piecu na temp w domu na poziomie 19-20'C a przed przyjściem do domu aby temp się podniosła do 22-23'C i na noc znowu 19-20'C. Nie mam ogrzewania podłogowego nad czym ubolewam ale jak remontowałem domek te 13lat temu to było tak dużo wydatków że o podłogówce nie pomyślałem a teraz już jest za późno.

4 godziny temu, Trener40 napisał:

Kto Cię namówił na zakup tego kotła? 

Wybrałem ten kocioł ponieważ czytając różne fora tak naprawdę na temat każdego kotła czytałem złe i dobre opinie. Jak zacząłem dzwonić po sklepach aby zamówić kocioł za każdym razem mówiłem jaki mam dom jaka powierzchnia grzewcza i że w kotłowni nie mam za dużo miejsca to każdy powiedział że dla mnie najlepszym wyborem będzie kostrzewa twin bio lub mini bio -> a że mini bio jest tańszy o 4tys zł to go wybrałem.

 

8 godzin temu, Popcorn1 napisał:

Jak już robić to raz a porządnie. Tu masz schemat zamieszczony przez jednego z kolegów ze sprzęgłem hydraulicznym a w drugim z buforem. 711b57c0a943368737d50a63aeb7cb1f.jpg

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka

Jak już pisałem nie mam miejsca na bufor więc ta opcja odpada całkowicie. Zainteresowała mnie opcja ze sprzęgłem hydraulicznym tylko czy przy tak małych układach C.O. jak mój jest to potrzebne? Z tego co wyczytałem stosuję się to przy średnich i dużych układach głównie dla zredukowania ciśnienia jeżeli dobrze zrozumiałem. Mój układ jest mały ale skoro piszecie że dla układu otwartego C.O. mam zastosować te sprzęgło hydrauliczne to to uczynię.

 

To przedstawiam mój schemat jak chciałem to podłączyć bez sprzęgła.

schemat_1.thumb.png.65ea7574806070dab85e12114a237c6f.png

 

Teraz pytanie :

1) czy tak może być?? Czy mam dokupić jednak te sprzęgło i jak już to jakie?

2) Następne pytanie czy mogę wykorzystać stary filtr stożkowy siatkowy? Czy kupić nowe? Stary jest czysty bez wad. Przez te 13 lat tylko raz go czyściłem w ubiegłym roku dokładnie - przy okazji jak coś robiłem w kotłowni ale był czysty.

3) Pompa stara to ; LFP PCO 25/4  IP 44 TF 110 S1 którą chce zastosować do obiegu C.W.U.

4) Pompa nowa : Hel-Wita Delta HE 35-25 do C.O.

obie pompy chcę zastosować na powrocie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę,że chcesz pozostać przy otwartej instalacji.W takiej sytuacji rura do naczynia średnicy jednego cala metalowa najlepiej bezpośrednio z kotła.I naczynie wyżej od najwyższego położonego grzejnika  0,7x wysokość ponoszenia pompy.W twoim przypadku może to być około 3m nad najwyższym grzejnikiem.

Sprawy temperatury w pomieszczeniu może załatwić termostat pokojowy z funkcją programowania stref czasowych i dodatkowo z głowicami termostatyczni na grzejnikach.

A dałbym na tych pionach zasilających zarówno do CO i bojlera ręczne odpowietrzniki.Oczywiście w najwyższym punkcie instalacji.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co proponujesz abym wywalił zbiornik wyrównawczy i zrobił układ zamknięty ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A w sumie tak naprawdę jaka jest różnica między układami otwartymi i zamkniętymi oczywiście dla kotła i instalacji?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W układzie zamkniętym nie  ciągniemy rur po strychu nie dolewamy tak często wody co chroni przed wewnętrzną korozją.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, g69 napisał:

W układzie zamkniętym nie  ciągniemy rur po strychu nie dolewamy tak często wody co chroni przed wewnętrzną korozją.

Dom mam parterowy bez strychu wszystkie rury są w podłodze oprócz kotłowni -> po wyjściu z podłogi rury są na ścianie i do zbiornika wyrównawczego przez ścianę przy suficie na dwór

 

Gdybym chciał przerobić to na układ zamknięty to wtedy muszę dokupić też sprzęgło? Czy możesz przerobić ten mój rysunek podłączenia jak ty byś to zrobił ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Twój ostatni rysunek jest ok.Tylko przy kotle trzeba dać naczynie przeponowe ,manometr,zawór bezpieczeństwa.

Dodatkowo przy kotle zawór schładzający np.DBV lub coś takiego jak na filmiku:

A tak wygląda DBV i schemat podłączenia:

https://instalhurt.sklep.pl/Zawror-DBV1-DWUFUNKCYJNY-SCHLADZAJACY

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmmm z układem otwartym dałbym sobie radę ale czy z tym dam ? Im więcej elementów do podłączenia tym więcej możliwości na zrobienie jakiegoś błędu :/ Mam pewne obawy co do tego :/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takim razie jak masz odpowiednią wysokość na montaż naczynia o czym pisałem wcześniej,to rób układ otwarty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niby mam tylko wszystko jest postawione na tych rurach PP-R z wkładką aluminiową a pisałeś że musiałbym to przerobić na rury metalową o średnicy jednego cala

A co by się stało jakbym zostawił tak jak jest ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczerze mówiąc nie znam odpowiedzi  czy  PP-R z wkładką aluminiową jest dopuszczone do montażu naczynia wyrównawczego.

Czy wewnątrz mają średnicę jednego cala?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kocioł się nie zagotuje, bo ma zabezpiecznie, więc się wygasi, ale to tylko elektronika, która może odmówić posłuszeństwa...Dlatego zbiorniczek wyrównawczy podłącza się rurą stalową 1C prosto z kotła.

Wracając do tego panelu za 499zl. 

Wątpię ( a może się mylę), że ma on w sobie czujkę pokojową. 

Powiem Ci od razu, że przy takim metrażu jak masz, to będziesz zdziwiony ilością spalonego opału w okresach przejściowych o ile będziesz chciał żeby kocioł pracował non stop... Za duża moc kotla, a palnik nie zejdzie z mocą do 1KW, aby spalał 5kg/dobe. Nie wyobrażam sobie, aby przy takich temp zew jakie teraz mamy kocioł miałby pracować... Dlatego lepiej jest w takich okresach żeby kocioł działał w trybie auto (wł-dogrzej - wył) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego właśnie myślałem sobie, że będę włączał i wyłączał piec przez moduł internetowy lub przez sterownik na piecu. Choć jeszcze nie wiem jak to będzie miało działać w okresie przejściowym oczywiście.

O ustawieniach ciągłej pracy pieca pisałem z myślą o zimie oczywiście.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę, że chcesz mieć na własne życzenie  dodatkowe śledzenie  temp w domu i będziesz decydował kiedy go wł, a kiedy wył ),a co będzie jak w nocy nagle przyjdzie spadek temp.... Samo przecież się nie włączy..., a tak  zrobi to za Ciebie czujnik pokojowy i masz z bani... 

Co do zimy i stałej pracy kotla. Nie wiadomo jakie masz docieplenie tych 50m/2. Jak dziury w oknach, to jakoś ten kocioł będzie pracował, a może się okazać, że wystarczy 3-4 KW i kocioł będzie jechał na minimum mocy. W kotle czarno, kupa syfu itd... 

Sam teraz będę kombinował, aby wprowadzić kocioł w pracę ciągłą jak spadną temp do ok 5-8 st na zewnątrz w ciągu dnia. Czy to się uda aby unikać tego o czym wspomniałem, to się okaże... Zawsze mogę wrócić do czujnika pokojowego :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W taką pogodę jak teraz to kocioł odpalał by mu się raz na dobę i wciągał może 5kg pelletu. Warto ustawić stałą temperaturę całą dobę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie eliks... Od 18 września zacząłem dogrzewać (wieczór i rano) było załączenie. Przyszły też te chłodniejsze dni, więc odpaleń było nawet 4. Przez 31 dni poszło mi niecałe 140kg, więc średnio wychodzi 4.5 kg/dobę. Dziś rano wygasił się o 5.30 i cały dzień "czeka". Teraz patrzyłem, to ma jeszcze 0.2 st aby się odpalić... Kiedy to zrobi, to nie wiem, ale nie ja muszę o tym decydować, bo zrobi to czujnik... Kolega sam chce decydować... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak rozmawiałem z serwisantem kostrzewy to powiedział że kocioł ten można ustawić na niższą moc np. 6-7kW i piec sobie sam będzie wszystko sterował ...

Widzę że zrobiłem sobie tylko dużo kłopotów z tym piecem. Myślałem że na piecu będę mógł jakoś ustawić temp pracy ale nie pomyślałem o tym, że faktycznie komputer w piecu musi brać skądś informację czy ma się włączyć czy wyłączyć.

Po prostu w głowie cały czas mam funkcjonowanie starego smolucha w którym to ustawiałem jaka ma być temp na piecu i miał cały czas się palił a nie miałem żadnego czujnika pokojowego bo on i tak nie spełniał by przy tamtym piecu żadnej funkcji.

 

Jaki sterownik pokojowy mam w takim razie zakupić? Z czego korzystacie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad1. Pewnie, że można "uciąć" mu max mocy, ale mocy min nie oszukasz, bo na palniku nie będzie miało co się spalać... Wiem, że jeszcze tego nie rozumiesz, bo się nie zagłębiłeś w pracę palnika... 

Ad2. Czy narobiłeś sobie kłopotów, to się okaże ile tematów założysz :) 

Ad3. Aby  kocioł pracował w trybie auto potrzebujesz czujnika pokojowego, a nie sterownika... Czujnik pokojowy podłączasz przewodem do sterownika. Musisz poprowadzić przewód do domu i powiesić czujnik  w najchlodniejszym pomieszczeniu (oby tylko nie przy drzwiach wejściowych, łazience, czy w kuchni. Te pomieszczenia maja szybkie zmiany temp... Najlepiej z którymś z pokoi. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale to jest przewodowy - czyli odpada żona by mnie udusiła jak bym chciał gdzieś jakiś przewód kłaść z pokoju do kotłowni

Czy to jest to samo ale bezprzewodowe?

https://czesci.kostrzewa.com.pl/pl/czujnik-temp-pokojowej-bezprzewodowej.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.