Didek Opublikowano 22 Kwietnia 2018 #1 Opublikowano 22 Kwietnia 2018 Witam jestem nowy na forum, proszę o pomoc i wyrozumiałość. Posiadam podłączone do instalacji 2 kotły, gazowy i węglowy, obecnie na wyjściu z węglowego mam zainstalowany zespół pompowy z zaworem różnicowym 2". Okazuje się, że zawór ten przepuszcza wodę podczas działania kotła gazowego, i muszę odcinać węglowy zaworem kulowym. Chciałbym przerobić układ, żeby pracował w sposób "automatyczny".1. chciałbym na powrocie do pieca węglowego przenieść zespół zaworu różnicowego z pompą, zaworem zwrotnym (przy pompie). 2. główna instalacja, czyli rury którymi podłączony jest piec węglowy, ma średnice 2", piec gazowy mam podłączony rurami 1" i jest on zainstalowany w innym pomieszczeniu. 3. czy przy takim podłączeniu będzie prawidłowo działał zawór różnicowy? (będzie on umieszczony na odcinku pionowym z przepływem w dół). 4. kulka z PCV będzie pływała w górnej części zaworu różnicowego i będzie miała łatwiej zamknąć zawór. 5. czy sam zawór różnicowy, będzie w takim układzie, wystarczającym zabezpieczeniem pieca węglowego przed przepływem przez niego wody i schładzaniem jej? Ja to "wyobrażam sobie" w ten sposób: w czasie pracy pieca węglowego, pompa zespołu zaworu różnicowego zasysa wodę z instalacji i tłoczy ją przez piec węglowy, a zawór zwrotny na zasilaniu z pieca gazowego zabezpiecza przed wracaniem wody z pieca węglowego. Natomiast, w czasie pracy pieca gazowego pompa pieca gazowego zasysa wodę z instalacji i tłoczy ją przez piec gazowy, a zawór różnicowy, wraz za zaworem zwrotnym umieszczonym przy pompie zespołu zaworu różnicowego, zabezpieczają system przed cofaniem wody przez piec węglowy. Moim zdaniem to powinno działać i będzie w zgodzie z przepisami - instalacja pozostanie otwarta, a na jej zasilaniu nie będzie żadnych zaworów.
sambor Opublikowano 22 Kwietnia 2018 #2 Opublikowano 22 Kwietnia 2018 Daj jakiś schemat tej instalacji, bez tego ciężko jest coś powiedzieć.
Didek Opublikowano 22 Kwietnia 2018 Autor #3 Opublikowano 22 Kwietnia 2018 Dziękuję za zainteresowanie. Narysowałem schemat (przepraszam, ale kiepsko mi idzie w Paint)
sambor Opublikowano 22 Kwietnia 2018 #4 Opublikowano 22 Kwietnia 2018 Jeżeli ten rysunek to twoja propozycja to jest on zły - zaw różnicowy w ten sposób zamontowany będzie tłumił przepływ grawitacyjny z kotła węglowego - a tu chyba idzie o możliwość pracy grawitacyjnej. Jak masz zaw różnicowy na zasilaniu to jest to sprzeczne z przepisami i zdrowym rozsądkiem, a na dodatek gorąca woda z kotła bez problemu zasuwa przez pompę od obiegu kotła węglowego. Narysuj to co masz obecnie a nie to co chcesz zrobić. Poniżej moja propozycja z zaw zwrotnym klapowym , oczywiście pompa na powrocie musi mieć to wszystko co narysowałeś - mnie się nie chciało tego poprawiać - czyli zestaw : zaw odcinający, filtr, pompa ,ZZ i zaw odcinający
odpowietrznik Opublikowano 22 Kwietnia 2018 #5 Opublikowano 22 Kwietnia 2018 Powinien być wymiennik płytowy oddzielający kocioł gazowy który pracuje w układzie zamkniętym od kotła na paliwo stałe pracującego w układzie otwartym+zasobnik z dwiema wężownicami
Didek Opublikowano 22 Kwietnia 2018 Autor #6 Opublikowano 22 Kwietnia 2018 Schemat obecnej instalacji
Gość Digitrax Opublikowano 22 Kwietnia 2018 #7 Opublikowano 22 Kwietnia 2018 Powinien być wymiennik płytowy oddzielający kocioł gazowy który pracuje w układzie zamkniętym od kotła na paliwo stałe pracującego w układzie otwartym+zasobnik z dwiema wężownicami Nie zawsze, ponieważ niektóre kotły gazowe przystosowane są do pracy w układzie otwartym.
Didek Opublikowano 23 Kwietnia 2018 Autor #8 Opublikowano 23 Kwietnia 2018 Kol. Sambor mam kilka pytań: 1. w jakim celu przeniosłeś powrót z pieca gazowego poniżej zaworu - na lato i do odcięcia gazowego. 2. czy jeżeli posiadam wyjścia z pieca węglowego 1,5 cala, to czy ZZ klapowy ma być taki sam czy większy, 3. jakiej firmy polecasz ZZ klapowy, bo wiem że istotny jest ciężar klapki,
sambor Opublikowano 23 Kwietnia 2018 #9 Opublikowano 23 Kwietnia 2018 ad 1 wg twojego schematu odcinasz też powrót grzania CW ad 2 6/4" to minimum ad 3 to ciężko określić, ale potrzeba prawidłowego montażu i to jest ważniejsze
Didek Opublikowano 23 Kwietnia 2018 Autor #10 Opublikowano 23 Kwietnia 2018 ad.1 moje założenia, żeby piec w okresie zimowym grzał CW, jak będę palił w węglowym to z węglowego, jak wygaśnie w węglowym to uruchomi się gazowy. W lato i tak grzeję z bojlera gazowego. ad.3 montaż ZZ oczywiście w idealnym poziomie ?
Didek Opublikowano 25 Kwietnia 2018 Autor #11 Opublikowano 25 Kwietnia 2018 Pytanie do Was, czy ten ZZ Klapowy ma być zamontowany w idealnym poziomie, czy z lekkim przechyłem dla łatwiejszego przepływu grawitacyjnego
sambor Opublikowano 25 Kwietnia 2018 #12 Opublikowano 25 Kwietnia 2018 Raczej odwrotnie - powinien mieć możliwość lekkiego zamknięcia pod własnym ciężarem.
Didek Opublikowano 25 Kwietnia 2018 Autor #13 Opublikowano 25 Kwietnia 2018 Sambor, proszę, czy możesz mi to narysować. Kierunek przepływu i położenie
Didek Opublikowano 25 Kwietnia 2018 Autor #14 Opublikowano 25 Kwietnia 2018 Narysowałem kawałek schematu jak to będzie wyglądało u mnie, którą opcję pochyłu wybrać 1 czy 2
odpowietrznik Opublikowano 25 Kwietnia 2018 #15 Opublikowano 25 Kwietnia 2018 Pozwolę sobie odciążyć kol.Sambora ;) Oczywiście przesadnie pochyliłem zawór klapowy) Powracająca woda z instalacji ma podnosić klapę zaworu
Didek Opublikowano 26 Kwietnia 2018 Autor #16 Opublikowano 26 Kwietnia 2018 Dziękuję za pomoc i wsparcie kol. Sambora ;) Zastanawiam się tylko zainstalować 2" czy 1,5", z kotła mam wyjście 1,5", natomiast rury instalacji 2"
sambor Opublikowano 26 Kwietnia 2018 #17 Opublikowano 26 Kwietnia 2018 Narysowałem co i jak, pamiętaj że każda kształtka to dodatkowy opór w przepływie. Sprawa jest szczególnie ważna dla obiegu grawitacyjnego.
Didek Opublikowano 26 Kwietnia 2018 Autor #18 Opublikowano 26 Kwietnia 2018 Dziękuję, za pomoc. Chyba jednak kupię 2" klapowca.
Didek Opublikowano 22 Maja 2018 Autor #19 Opublikowano 22 Maja 2018 Witam, wykonałem przeróbkę, ale niepokoi mnie jedna rzecz, mianowicie jak załączy się pompa słychać puknięcie klapki.
Gość Digitrax Opublikowano 22 Maja 2018 #20 Opublikowano 22 Maja 2018 Czyli klapka się zamyka i blokuje wsteczny przepływ. Zawór pracuje prawidłowo. Jak to jest drażniące lub uderzenie jest duże to masz za duży bieg pompy.
sambor Opublikowano 22 Maja 2018 #21 Opublikowano 22 Maja 2018 To puknięcie to zdrowy objaw pracy zaworu zwrotnego - zawór jest duży- 2", więc do zamknięcia tego zaw0ru pompa musi zdrowo "kopnąć", inaczej do nie zamknie i woda będzie krążyła wokół pompy i zaworu. Jak za mocno zmniejszysz bieg pompy to zawór może się niedomykać i będzie kłopot z prawidłową pracą instalacji
Didek Opublikowano 23 Maja 2018 Autor #22 Opublikowano 23 Maja 2018 Hałas zaworu nie jest uciążliwy, tak naprawdę bardziej słychać pompę (mam 25/60). Poniżej zdjęcie, uwagi mile widziane.
sambor Opublikowano 23 Maja 2018 #23 Opublikowano 23 Maja 2018 Tak mocna pompa przy tych rurach co masz to instalacja dla małego bloku a nie dla domu. Możesz spokojnie zmniejszyć bieg pompy lub zmienić pompę na 25/40
Didek Opublikowano 23 Maja 2018 Autor #24 Opublikowano 23 Maja 2018 Bieg mam na 1, który chyba odpowiada biegowi 3 dla pompy 25/40. Chętnie bym się wymienił na 25/40.
Didek Opublikowano 24 Maja 2018 Autor #25 Opublikowano 24 Maja 2018 Zrobiłem dziś próbę zmian i podczas pracy kotła gazowego, lekko przepuszcza ZZ klapowy. Na godzinę pracy gazowego temperatura podniosła się o 3 st. C. Zastanawiam się czy tak może być i wynika to z nieszczelności zaworu klapowego ?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.