romanik99 Opublikowano 31 Marca 2018 #1 Opublikowano 31 Marca 2018 Witam Planuje budowe domu 153m2. na parterze kuchnia salon lazienka kotlownia garaż. Na półpiętrze nad garazem sypialnia z garderobą i małą łazienką. Na piętrze łazienka i 3 pokoje. Planuje ogrzewanie gazem plus zasobnik CWU . Myślałem nas kotłem Junckers Cerapur Smart 14. Ze sterowaniem pogodowym. Pytania: 1. Czy kocioł jest ok. A może jskiś inny 2. Czy robić sterowanie we wszystkich pokojach? Jakoś mnie to nie przekonuje i wolałbym sterowanie na stałe rotametrami. 3. Jak rozmieścić rozdzielacze tzn 2 czy 3 (z jednym dodatkowym na polpietrze). Jak 2 to czy pólpiętro wpinać pod parter czy piętro 4. Czy w instalacji musi byc jakas dodatkowa pompa czy wystarczy ta z kotła. 5. Czy ogrzewać garaż 6. Zakładając zę podlogówka została ustawiona i zrównoważona to jak się ona zachowa jak np zamkniemy 2 obiegi. Czy pompa w kotle jest elektroniczna i zwolni czy spowoduje to rozregulowanie instalacji. 7.w jaki sposób podejśc do CWU. Czy instalować rozdzielacz i każdy punkt sprowadzać osobno czy może jakoś przelotowo 8. Czy robić cyrkulację. Jeżeli tak to wtedy do każdego punktu ciągnąć po 3 rury (ciepla powrót i zimna). Gdzie sìę łączy cyrkulację. W posadzce przed podejściem do punktu czy może na zaworze. 10. Jaką pompę do cyrkulacji zastosowac 11. Czy pompa cyrkulacyjna powinna chodzic na stałe czy może zakładać jej jakieś sterowanie 12. Czy na zimną wodę też robić rozdzielacz taki jak do CO
sambor Opublikowano 31 Marca 2018 #2 Opublikowano 31 Marca 2018 Dużo tych pytań - czy nie lepiej zrobić projekt pod te wytyczne i mieć pewność że będzie OK.
romanik99 Opublikowano 31 Marca 2018 Autor #3 Opublikowano 31 Marca 2018 To nie o to chodzi. Rózni instalatorzy mają swoje różne przyzwyczajenia i często popełniają blędy bo tak ich ktoś kiedyś nauczył. Jako świadomy inwestor wolę dużo wcześniej wymienić poglądy tak żeby ilość błędów zredukować do minimum.
sambor Opublikowano 31 Marca 2018 #4 Opublikowano 31 Marca 2018 I dlatego proponowałem abyś wykonał projekt , wtedy instalator robi wg projektu i błędów nie popełnia, ty zawsze możesz to sprawdzić wg projektu i skorygować jego poczynania.
romanik99 Opublikowano 31 Marca 2018 Autor #5 Opublikowano 31 Marca 2018 Projekt oczywiscie będzie. poki co jestem na etapie zamawiania projektu budowlanego ale projektanta instalacji sanitarnych też trzeba jakoś nakierować. Jego głównym zadaniem będzie wyliczenie ilości obiegów dobranie przekrojów itd ale pewne rzeczy można zrealizować w rózny sposób dlatego chcę wymienić poglądy na forum i skorzystać z doświadczenia innych No chyba do tego służy to forum. Czy rozumiesz mnie kolego? Widze że masz dużo postów i pewnie również dużą wiedzę to zamiast pisać o zasadności mojego posta prosìłbym cie abyś pomógł mi rozwiać moje wątpliwości które opisałem w 1 poście. Nie jestem laikiem budowlanym posiadam duże doświadczenie w branży elektrycznej, natomiast pewne sprawy w zakresie instalacji WOD-KAN, CO i CWU są dla mnie niezrozumiałe
odpowietrznik Opublikowano 31 Marca 2018 #6 Opublikowano 31 Marca 2018 1)Kocioł Junkersa może być tylko trzeba zastanowić się nad mocą która również jest uzależniona od wielkości zasobnika CWU bo jest tak że kotły o małej mocy na CO (taki jak proponujesz 14kW które zapewne wystarczą na potrzeby CO w nowo budowanym energooszczędnym domu) mają również małą moc na potrzeby CWU Kocioł grzeje wodę użytkową w priorytecie a tym samym w tym czasie nie grzeje budynku i chodzi o to by ta przerwa w grzaniu nie była zbyt długa.Jak będzie zasobnik powiedzmy 150l to pasuje aby kocioł grzał go z mocą ponad 20 kW 2)Sterowanie pogodowe wg.krzywej grzewczej(poprowadzić kabelek od kotła do czujnika pogodowego na zachodniej ścianie budynku) 3)Po jednym rozdzielaczu na każdą kondygnację 4)Obawiam się że przy tym metrażu pompa kotłowa nie wydoli,czyli potrzebne będzie sprzęgło hydrauliczne +dodatkowa mocniejsza pompa za nim 5)Myślę że garaż też powinien być ogrzewany chociażby dlatego że jest w bryle budynku a wewnętrzne ściany nie są ocieplane co przy braku ogrzewania będzie miało wpływ na straty ciepła w przyległych do niego pomieszczeniach a jaki to problem poprowadzić dodatkową pętlę? a całkiem inaczej się wchodzi w mroźny zimowy poranek do takiego pomieszczenia chociażby już z lekko złamaną temp. ;) przecież nie mówię aby utrzymywac w nim temp.pokojową ale tak ze 12st. 6)Nie ma potrzeby odcinania pojedynczych pętli.Instalację regulujesz raz na samym początku i ma chodzić cały czas 7)Instalację wody użytkowej możesz wykonać i w systemie rozdzielaczowym i trójnikowym.Sugeruje trójnikowy np. na paxie zaprasowywanym 8)Jak punkty poboru są odległe to należy zrobić cyrkulację CWU polegajacą na tym że prowadzić 3cią rurę od rury ciepłej wody od najdalej położonego punku (chyba że instalacja się rozchodzi na dwie strony wtedy od dwóch najdalej oddalonych 9)brak) Jeżeli cały dom będzie w podłogówce to w łazience będziesz musiał dać dodatkowo grzejniki drabinkowe(z grzałką elektryczną) bo jeszcze mi się nie zdarzyło aby sama podłogówka była w stanie ogrzać ten typ pomieszczenia (chyba że + ogrzewanie ścienne) 10)Np.Leszno Erga 11)Sterownik kotła ma możliwość zaprogramowania czasów kiedy pompa cyrkulacyjna CWU ma pracować 12)Zależy jaki system wybierzesz czy trójnikowy czy rozdzielaczowy jak rozdzielaczowy to na zimną wodę też rozdzielacz ,jak by to było ciepła z rozdzielacza a zimna trójnikowy? Sugeruje projekt najpierw OZC (chyba że już głównym projekcie domu są podane straty ciepła dla poszczególnych pomieszczeń) a potem na jego podstawie projekt CO
teres Opublikowano 31 Marca 2018 #7 Opublikowano 31 Marca 2018 1. Jest ok. 2. Nie potrzeba, ewentualnie przygotuj tylko kable w puszkach. 3. Jak Ci pasuje. W podłogówce rury od rozdzielacza zawsze w dół (półpiętro wpinasz na piętro, albo osobny rozdzielacz). 4. Zależy czy robisz rekuperację. Przy małym zapotrzebowaniu na ciepło i dobrym projekcie podłogówki jest szansa, że pompa od kotła pociągnie. Ewentualnie zmień kocioł na Junkers Cerapur Compact albo Immergas Victrix - obydwa mają mocniejsze pompy. 5. Jak chcesz. 6. Elektroniczna pompa się sama dostosuje. 7. Według mnie lepiej na trójnikach. 8. Jeśli masz oddalone punkty np. kuchnia, to tak. Cyrkulacja to też koszty! 9. Cyrkulację połącz bliżej jak metr od końcowego odbiornika. Nie pod samym zaworem, bez sensu. 10. Lubie Wilo Star Z-Nova. 11. Junkers Smart ma sterowanie do pompy cyrkulacyjnej. Inne kotły różnie, zawsze możesz dać zewnętrzny sterownik. 12. Nie widzę potrzeby.
sambor Opublikowano 31 Marca 2018 #8 Opublikowano 31 Marca 2018 Jak autor tego tematu w takim bagażem "wiedzy " pójdzie zamawiać projekt to go pogonią albo policzą dużo drożej. Jak byłem rok temu oglądać robotę to inwestor wyjmuje na dzień dobry kartkę z wytycznymi szwagra i czyta co i jak ma być , a wytyczne są sprzeczne Więc wychodzę z tej niedoszłej inwestycji mówiąc - weź pan szwagra, niech robi.
romanik99 Opublikowano 31 Marca 2018 Autor #9 Opublikowano 31 Marca 2018 Dzięki za wasze sugestie. @sambor Ja tego naprawde nie potrzebuje do dyktowania projektantowi co ma robić tylko do lepszego zrozumienia tematu i merytorycznej z nim rozmowy. Sam mam uprawnienia budowlane elektryczne i nie lubię jak ktoś mi na budowie sugeruje że gdzieś mu ktoś coś powiedział coś słyszał i wie lepiej. Jakby sie dało to zrobiłbym 2 fakultet ale nie mam na to czasu. Czy ty uważasz że projektant się nie może mylić. Ja w swojej branży spotkałem się z tym wielokrotnie i nie raz tocząc polemikę wychodziło ma moje i projekt był zmieniany. Z resztą projektanci często gęsto są ukierunkowani na konkretnych producentów i konkretne rozwiązanis bo mają z tego prowizję a mi zależy żeby było dobrze i nie koniecznie chciałbym przpłacać Ale wracając do tematu Zakladając że zasownik CWU bedzie mial 150l to nie jest tak że przy ogrzewaniu podlogowym nie będzie miala znaczenia dłuższa przerwa w zasilaniu podlogówki z powodu wlączenia priorytetu kotla na CWU, bo przecież podłoga nie zdąży się wychłodzić przez ten czas pomimo zę temperatura wody w rurach spadnie. W projekcie napewno bedzie OZC tyle ze jeszcze go nie mam to nie ppwiem dokladnie ile wynosi ale zakladam że nie będzie odbiegało od standardów. Dlatego myślę nad tym kotlem bo minimalna moc to 3kW a kocioł mocniejszy będzie ją miał 2 razy większą co raczej nie jest korzystne. Oczywiście z tego co czytałem to są kotły 20kw startujące od 2kW jedna dużo droższe. Mi zależy zeby to działało dobrze jak będzie trzeba kupić mocniejszy kocioł to taki kupie ale nie kosztem mocy minimalnej. Co do pompy kotła i sprzęgła to te 153 to powierzchnia uzytkowa ale jak sie popatrzy na rzuty to to z użytkowej wyjęte są powierzchnie pod "skosami" na poddaszu dlatego realna powierzchnia podlogówki to: 1. Poddasze (półpiętro i piętro) - 110m2 2. Parter - 90m2 3. Garaż - 35m2 Czy sprzęgło będzie konieczne? Jeżeli tak to czy sprzęgło ma być 2 sekcyjne parter i poddasze na 2 osobnych pompach. Czy jak stosujemy sprzęglo to podgrzew zasobnika CWU powinien pójść z wyjścia kotłowego czy musi być podłączony do sprzęgła. Czy takie sprzęgło powinno pochodzić od producenta kotła żeby współgrało z automatyką czy może być inne. Jeżeli tak to czy junkers ma takie coś?
odpowietrznik Opublikowano 31 Marca 2018 #10 Opublikowano 31 Marca 2018 Aby stwierdzić czy sprzęgło jest potrzebne musisz znać dwa parametry :przepływ w całej instalacji i opór hydrauliczny obiegu krytycznego i dopiero mając te dane można określić czy pompa kotłowa da radę na podstawie jej charakterystyki. I tym samym wracamy do projektu CO bo w nim są zawarte te dane. Zasobnik jest podłączony bezpośrednio do kotła.Sprzęgło nie musi być od producenta kotła i jest jedno na całą instalację powiedzmy o mocy 40kW. Co do dwóch pomp każda na oddzielną kondygnację to wg.mnie nie ma większego sensu to rozwiązanie .Zrobienie dwóch stref grzewczych parter piętro wiązałoby się z zastosowaniem dwóch zaworów mieszających 3D +2pompy +moduł mieszaczowy dedykowany przez producenta danego kotła + zdalne sterowanie a i sam kocioł musi mieć możliwość sterowania dwoma obiegami grzewczymi to wszystko w sumie znacznie podroży całą instalację.
romanik99 Opublikowano 31 Marca 2018 Autor #11 Opublikowano 31 Marca 2018 Rozumiem. A jak to jest z tą mocą kotła w zależności od zasobnika CWU. Zaķladając OZC na poziomie np 12kW i kocioł Cerapur Smart 14. Czy wyłączenie podłogówki na czas grzania zasobnika 150l na dłuższy czas będzie miało wpływ na komfort termiczny w pomieszczeniach? Przy ogrzewaniu grzejnikowym to nawet bym nie pytał natomiast z podłogówką do tej pory nie miałem do czynienia w jakimś dłuższym użytkowaniu. Co z grzejnikmi drabinkowymi w łazienkach. Wolałbym to podłączyć pod rozdzielacz podłogówki jak podgrzewać wodę do 50 stopni dla 3 grzejników. Czy takie grzejniki które mają grzać na niskiej temperaturze muszą być jakieś specjalne czy po prostu odpowiednio większe w porównaniu do standardowego. Czy na takiej drabince która działa uzupełniająco dla podłogówki stosuje sìę głowice termostatyczne czy ma sobie pracować cały czas żeby np wysuszyć ręcznik
odpowietrznik Opublikowano 31 Marca 2018 #12 Opublikowano 31 Marca 2018 OZC do grzania CWU nie ma nic wspólnego.Założenia są takie że kocioł powinien dogrzać zasobnik w ciągu ok.20-30min. Ten model kotła ma moc na podgrzew CWU 15,1 kW(załącznik)to wg mnie.będzie podgrzewał dłużej wodę w zasobniku 150l Niestety przy ogrzewaniu podłogowym w całym domu jest problem z grzejnikami drabinkowymi bo ten typ grzejników sam z siebie ma mizerną moc a co dopiero jak zasilisz je temp.podłogówki czyli max.40st a zazwyczaj np.30st,coś tam będą ledwie grzały, podłączają je pod rozdzielacz OP
romanik99 Opublikowano 31 Marca 2018 Autor #13 Opublikowano 31 Marca 2018 Kurde ja patrzyłem wcześniej na kocioł cerapur w wersji -3c . w wersji -5c kocioł 24kw ma zmienioną modulację mocy i też startuje od ok 3kW a 14-tka od 2kW także nie powinno chyba być tak źle. Z resztą zestawy które są na allegro zestawiają zbiornik 160l z tym kotłem 24kw a z 14-tką 120l Pytanie jest podstawowe czy ja potrzebuję zbiornik 160l. W tym momencie mieszkam w domu fakt sporo mniejszym gdzie jest kocioł do gazu ze zbiornikiem 80 l. Też są 2 lazienki. W jednej wanna w drugiej prysznic i jeszcze się nie zdarzyło żeby kiedyś leciała zimna woda z kranu. To chyba zależy od przyzwyczajeń . Jak ktoś lubi się kąpać w pełnej wannie to i 160 bedzie mała. A nie jest lepiej kupić np 2 kotły jednofunkcyjne jeden zwykły z zasobnikiem do CWU a drugi kondensat do CO? Jak to wygląda w praktyce. Za dawnych czasów jak ludzie nie wiedzieli co to kocioł kondensacyjny takie rozwiązania się stosowało
sambor Opublikowano 31 Marca 2018 #14 Opublikowano 31 Marca 2018 Dyskusja czy coś potrzeba czy nie potrzeba lub że można zrobić to inaczej może się toczyć jak będziesz miał projekt. Wtedy jak coś pokażesz to mamy punkt odniesienia do dyskusji, a tak "tworzy" mieszanina pomysłów , często sprzecznych. Np jak ja robię to albo wg projektu swojego albo wg wymogów inwestora , ale po wspólnej dyskusji co i jak. Inaczej szkoda roboty, pieniędzy i nerwów zarówno inwestora jak i wykonawcy.
romanik99 Opublikowano 31 Marca 2018 Autor #15 Opublikowano 31 Marca 2018 Kolego masz 100 % rację tylko ze skoro mam robić projekt to dyskusja po jego zrobieniu na temat jego podstawowych założeń mija się z celem gdyż juz projektantowi zaplacilem i ewentualne zmiany to już za doplatą lub idz se pan do kogo innego bo ja nie mam czasu. Nie na darmo w większych inwestycjach robi się koncepcję programową lub program funkcjonalno uzytkowy.
romanik99 Opublikowano 23 Kwietnia 2018 Autor #16 Opublikowano 23 Kwietnia 2018 Odebralem projekt budowlany domu. OZC dla niego to 13.5kW. Z tym że ja nie będę robił piwnicy i nie będę ogrzewał garażu co jest w projekcie. Zwiększę też trochę docieplenie żeby zmieściły sìę rolety. Tak jak mówiłem powierzchnia ogrzewania po podłogach: 1. Parter - WIATROŁAP 5 m2 - HALL 5 m2 - SPIŻARKA 2 m2 - KUCHNIA 11 m2 - POKÓJ DZIENNY Z JADALNIĄ 38,87 m2 - ŁAZIENKA 10 m2 - POM. TECHNICZNE (WEJŚCIE OD GARAŻU) 8m2 - PRALNIA 7 m2 2. Półpiętro nad garażem - Sypialnia 25m2 - Garderoba 10m2 3. Piętro - POKÓJ 20m2 - POKÓJ 25m2 - POKÓJ 28m2 - KORYTARZ 5m2 - ŁAZIENKA 12m2 Jak myślicie czy w takim układzie Junkers CERAPUR SMART ZSB 14-5C plus zasobnik 120l będzie wystarczający czy lepuej ten 24kW? Czy w takich pomieszczeniach jak garderoba czy spiżarka robi się podlogówkę Czy na korytarze przejsciowe(gdzie będą rozdzielacze) takie jakie są przy klatce schodowej robi się osobne pętle czy np ogrzewa sie je rurkami zasilajcymi pozostale pętle Czy rury zasilające rozdzielacz na parterze mogę prowadzić w stropie podwieszanym zasilając go od góry czy lepiej w podłodze zasilając od dołu Czy zasilanie rozdzielaczy robić przelotowo od jednego do drugiego czy każdy zasilać z osobna rozdzielając zasilanie i powrót przy kotle a może nie ma to żadnego znaczenia
Ksieciunio Opublikowano 24 Kwietnia 2018 #17 Opublikowano 24 Kwietnia 2018 Czy w takich pomieszczeniach jak garderoba czy spiżarka robi się podlogówkę W garderobie ja bym zrobił, latasz z gaciach po domu, wybierasz ciuchy - fajnie by było ciepło Spiżarnia raczej chłodna - co będziesz tam trzymał ?
romanik99 Opublikowano 24 Kwietnia 2018 Autor #18 Opublikowano 24 Kwietnia 2018 A nic wiele jakies sloiki itp
odpowietrznik Opublikowano 25 Kwietnia 2018 #19 Opublikowano 25 Kwietnia 2018 Pomieszczenia typu przedpokój nie są zazwyczaj duże w związku z czym ogrzewają je przewody komunikacji do poszczególnych pętli.Garderoby też są małe to też nie ma większego sensu robić w nich oddzielnej pętli tylko jedziesz rurą od rozdzielacza do garderoby tu mały "winniczek") i dalej tą samą rurą do sąsiadującego z garderobą pomieszczenia i powórt do rozdzielacza(przykład załącznik) Rozdzielacze zasil rurami od dołu bo od góry byłby problem z odpowietrzaniem poszczególnych pętli bo rury byłyby najwyższym punktem. Zasilanie rozdzielaczy raczej przelotowo tylko musisz dobrać odpowiednie średnice rur.Do pierwszego rozdzielacza większa średnica bo ona zasila dwa rozdzielacze.Średnica rur zależy od mocy jaką muszą "przenieść" i różnicy temp.zasilanie/powrót
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.