qqde23 Opublikowano 6 Marca 2018 #1 Opublikowano 6 Marca 2018 Witam serdecznie, chciałbym prosić o radę w celu przerobienia instalcji CO i CWU. Mieszkam w starym nieocieplonym bloku kilkurodzinnym (lata 60te). Posiadam dwa mieszkania jedno nad drugim (o wielkości 45 mkw każde), które ogrzewam aktualnie śmieciuchem Defro 12 kW. Kocioł stoi w nieogrzewanej i niedocieplonej piwnicy, w której czasami niestety pojawia się woda. Instalacja była robiona dawno temu i są w niej rurki miedziane i grzejniki aluminiowe. W sumie każde z mieszkań ma 3 grzejniki żeberkowe i jeden łazienkowy (czyli w całej instalacji jest 6 grzejników żeberkowych i dwa łazienkowe). Dodatkowo jest zasobnik 100 litrów oraz dwie pompy CO i CWU. Nie jetem ekspertem, ale moim zdaniem instalacja jest zrobiona w układzie zamkniętym i zastanawiam się czy tak na pewno powinno być? Problem polega na tym, że mieszkanie na górze zostanie sprzedane i muszę rozdzielić CO i CWU na dwa osobne układy. Wg cieplowlasciwie.pl każde z mieszkań ma zapotrzebowanie na około 8kW razem z CWU. W sprzedawanym mieszkaniu na pewno zostanie śmieciuch (najwyżej nabywca w późniejszym czasie sobie wymieni). W tym, w którym będę mieszkał (na dole) chciałbym wymienić piec na mniej absorbujący, ponieważ to rozpalanie i chodzenie codziennie jest po prostu irytujące. W związku z tym miałbym kilka pytań: 1) Jeżeli zostawiłbym "tak jak jest, bo działa" i po prostu odciął dolne mieszkanie to wszystko byłoby w porządku? Praktycznie górne mieszkanie miałoby ogrzewanie bez żadnych zmian. Niestety, obawiam się trochę o ten układ zamknięty i że przyszły nabywca przypadkiem zapomni o piecu i wysadzi blok w powietrze :D 2) Jeżeli instalacja dolnego mieszkania musiałaby być przerobiona na układ otwarty to naczynie wzbiorcze powinno znajdować się pod sufitem w mieszkaniu na dole? Niestety nie ma możliwości powieszenia go np na klatce, a dom nie ma strychu. Rozumiem, że naczynie wzbiorcze w piwnicy odpada? 3) Realizacja, którego z układów jest tańsza - otwartego czy zamkniętego? 4) Jakie źródło ciepła powinienem rozważać w moim przypadku? Chciałbym, żeby było jak najtańsze w realizacji i w miarę bezobsługowe - chodzenie do piwnicy raz na dwa dni to max. 5) Czy układ oparty na jednej pompie w przypadku dolnego mieszkania byłby ok? Byłoby najtaniej, a czytałem na forum, że istnieje taka opcja. Z góry dziękuję za pomoc.
kiminero Opublikowano 6 Marca 2018 #2 Opublikowano 6 Marca 2018 Jeśli możesz dokonywać zmian bez uzgodnienia ze wspólnotą, to przede wszystkim do likwidacji ten całościowy układ zamknięty. To jest po prostu niebezpieczne, a ryzykujesz nie tylko własnym życiem. Skoro chcesz rozdzielić ogrzewania na osobne kotły, to rozumiem masz osobny kanał dymny do wykorzystania. Nie będę doradzał w tym przypadku wg kryterium "będzie taniej", dlatego najlepiej dla śmieciucha zbudować w piwnicy układ otwarty z naczyniem pod sufitem piwnicy, a mieszkanie zasilić za pośrednictwem wymiennika ciepła w układzie zamkniętym. Rozwiązanie dla Twojego mieszkania zależy od rodzaju kotła, który wybierzesz oraz czy masz możliwość umieszczenia naczynia otwartego w swoim mieszkaniu.
qqde23 Opublikowano 6 Marca 2018 Autor #3 Opublikowano 6 Marca 2018 Dziękuję za odpowiedź. Kwestie wspólnoty są rozwiązane - mam wolną rękę. Każde z mieszkań ma swój komin - pozostałość po piecach kaflowych z dawnych czasów. Czyli wg tego co piszesz najlepiej: 1) Dla mieszkania na górze dodać bufor ciepła, zostawić układ zamknięty na grzejniki ale zrobić otwarty dla pieca? 2) Dla mieszkania na dole dać powiedzmy kocioł na ekogroszek i naczynie otwarte wrzucić w najwyższym punkcie mieszkania? U mnie wypadałoby to najprościej w kuchni. Czy mogę zabudować naczynie np płytą karton-gips? Czy takie naczynie wzbiorcze hałasuje? #EDIT Jeśli takie naczynie wzbiorcze nie hałasuje za bardzo to mógłbym w sumie oba układy zrobić otwarte - w mieszkaniu na dole i na górze dać naczynia wzbiorcze i zabudować płytą karton gips. Mogłoby wyjść to taniej niż montaż bufora.
kiminero Opublikowano 6 Marca 2018 #4 Opublikowano 6 Marca 2018 Nie bufor ciepła, tylko wymiennik płytowy. Dzięki niemu można połączyć dwa odrębne układy: po stronie kotła otwarty, po stronie mieszkania zamknięty. Woda w tych układach nie miesza się ze sobą. Naczynie wzbiorcze otwarte nie generuje żadnych dźwięków i możesz je zabudować. Trzeba się jednak liczyć z możliwą awarią, przeciekiem w końcu z przerdzewieniem i wtedy trzeba obudowę rozebrać. Możesz zastosować naczynie prostopadłościenne ze stali nierdzewnej. Zajmuje bardzo mało miejsca i korozja mu nie grozi.
qqde23 Opublikowano 6 Marca 2018 Autor #5 Opublikowano 6 Marca 2018 Wielkie dzięki za wyjaśnienie. Chyba pójdę w stronę tych naczyć wzbiorczych i układów otwartych. Wolałbym nie wystrzelić w powietrze. Czy taki układ na jednej pompie byłby dobry dla pieca z podajnikiem np Sztoker 12 albo Skam-PV 13? #EDIT Takie naczynie wzbiorcze ile powinno mieć litrów?
kiminero Opublikowano 6 Marca 2018 #6 Opublikowano 6 Marca 2018 Schemat OK, ale przydałoby się zadbać o temperaturę powrotu. Na jednej pompie to można np. wykonać bypass za pompą spinający zasilenie z powrotem. Na nim zawór grzejnikowy 3/4" z głowicą termostatyczną i czujnikiem zewnętrznym (kapilarą) przytwierdzoną do rury powrotu. Głowica z nastawą ok 60-70 st. https://9.allegroimg.com/s512/039656/38ed80b0404abf0b3e5107f84039 Zawór zwrotny na zasilaniu zimną woda TZM zbędny. Układ otwarty trzeba wykonać zgodnie z przepisami, czyli rury do naczynia minimum o średnicy wew 25 stal lub miedź. W razie zagotowania wody i intensywnego wrzenia będzie dużo pary szło do naczynia i płyty KG mogą ulec zawilgoceniu. Poniżej prosty schemat ideowy dla układu z wymiennikiem: Układy z wymiennikiem nie potrzebują ochrony powrotu.
qqde23 Opublikowano 6 Marca 2018 Autor #7 Opublikowano 6 Marca 2018 Czyli w układzie z wymiennikiem płytowym potrzebna jest jeszcze jedna pompa? Ten wymiennik powinien być na króćcach 1 cal np takie coś: Co to za naczynie przy pompie na powrocie? #EDIT W tym Sztokerze wymagany jest powrót na co najmniej 50 stopni. Czy w przypadku układu z wymiennikiem taka temperatura będzie zachowana?
kiminero Opublikowano 6 Marca 2018 #8 Opublikowano 6 Marca 2018 Wymiennik separuje dwa obiegi, więc dwie pompy są niezbędne. Po stronie pierwotnej masz kocioł z naczyniem otwartym, a po stronie wtórnej grzejniki z własną pompą w układzie zamkniętym (zabezpieczony naczyniem przeponowym). Do układu po stronie kotła nie potrzeba pompy z autoadapt. Dobór wymiennika związany jest z mocą układu odbioru (co będzie zasilał). Do małego mieszkania (45 m2 )nie potrzeba dużego, a średnica przyłączy 1 cal w zupełności wystarczy (3/4" też OK).
qqde23 Opublikowano 6 Marca 2018 Autor #9 Opublikowano 6 Marca 2018 Bardzo dziękuję za pomoc. Będę musiał sobie wszystko jeszcze przetrawić i znaleźć majstra. Ogólnie rozwiązanie z tym wymiennikiem eliminuje mi syf w mieszkaniach i nawet jeśli coś się stanie to woda będzie w piwnicy. W tym przypadku z wymiennikiem naczynie wzbiorcze na 20 l wystarczy? Niby taki Sztoker ma 50 l w kotle, a wzbiorcze to 10% tak? Pompę z auto mam po prostu w szafie po gwarancji :D Ponawiam pytania, które zadałem wyżej: Czy w przypadku układu z wymiennikiem temperatura 50 stopni na powrocie będzie zachowana?
kiminero Opublikowano 6 Marca 2018 #10 Opublikowano 6 Marca 2018 Naczynie ma mieć pojemność minimalną, a w drugą stronę to tylko rozsądek ogranicza, bo za duże nie może być. Różnice cenowe dla małych pojemności są niewielkie, więc 20 l będzie OK. Pompa z adapt przyda się po stronie grzejnikowej. Pisałem o tym, że po stronie kotła nie ma sensu przepłacać, bo tam przepływ będzie stały.
qqde23 Opublikowano 6 Marca 2018 Autor #11 Opublikowano 6 Marca 2018 Czyli schemat wyglądałby mniej więcej tak: Jeszcze klika pytań: 1) Czy jest możliwość dać gdzieś zawór, żeby grzać w lecie tylko CWU? 2) Rozumiem, że podwieszany zasobnik CWU musi być poniżej naczynia wzbiorczego? 3) Jakiej wielkości powinno być naczynie przeponowe?4) Czy ten wymiennik musi być jakiś "markowy" czy może być taki jak wrzuciłem wyżej na rysunku? Ewentualnie jaki model brać po uwagę? Czy warto brać po uwagę używane? 5) Rozumiem, że "Układy z wymiennikiem nie potrzebują ochrony powrotu" ponieważ woda zostanie wymieszana w wymienniku tak?
odpowietrznik Opublikowano 6 Marca 2018 #12 Opublikowano 6 Marca 2018 1)Zawory jak w załączniku 2)Tak 3)Naczynie się liczy ale jakieś małe wystarczy dla tej instalacji 4)Wymiennik może być ,dobrej jakości jest Secespola.Używane bym sobie odpuścił mogą być zakamienione. 5)Przy wymienniku płytowym temperatury reguluje się biegami pomp.
Gość Digitrax Opublikowano 6 Marca 2018 #13 Opublikowano 6 Marca 2018 Proponuję tak wykonać połączenia w kotłowni. Zawory odcinają więcej na wypadek gdyby trzeba było oczyścić wymiennik. Nad wymiennikiem potrzebny zawór bezpieczeństwa na wypadek wzrostu ciśnienia w obiegu wtórnym. Zawory oznaczone gwiazdką sugeruje zainstalować jako zasuwy aby można było regulować przepływy. Woda leniwa jest i popłynie tam gdzie ma lżej a wymiennik ma większe opory niż wężownica zbiornika CWU i trzeba to regulować. Pozostałe zawory to kulowe najlepiej z dławicą.
qqde23 Opublikowano 12 Marca 2018 Autor #14 Opublikowano 12 Marca 2018 Dzięki za wszystkie rady. Podsumowując chciałbym zainstalować Sztokera+ 12 w układzie otwartym oraz wymiennik płytowy. Po analizie jak wygląda w piwnicy stwierdzam, że posiadam przewód kominowy 14x14. stary wymurowany z cegły (budowa lata 60te). Czy w tym wypadku nie będzie problemu z niską temperaturą spalin?
qqde23 Opublikowano 13 Marca 2018 Autor #15 Opublikowano 13 Marca 2018 Po przeczytaniu kilku wątków zastanawiam się czy przy tym Sztokerze+ 12 po wyjęciu zawirowaczy temperatura spalin skoczy na tyle żeby nie robić wkładu ze stali? Wg cieplowlasciwe wychodzi 8-9 kW więc na styk. Czy udałoby mi się wydusić spaliny koło 120 stopni?
piterr123 Opublikowano 13 Marca 2018 #16 Opublikowano 13 Marca 2018 Po kilku dniach jak zasyfisz wymiennik będziesz miał nawet więcej Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
qqde23 Opublikowano 14 Marca 2018 Autor #17 Opublikowano 14 Marca 2018 Dziękuję za odpowiedź. W takim razie wstrzymam się z wkładem stalowym i zostawię komin ceglany. Czy przy niskiej piwnicy (200 cm) i naczyniu wzbiorczym pod sufitem, zasobnik może być na wysokości pieca czy raczej powinien być nad piecem? Poniżej rysunek poglądowy kotłowni. Tak może być?
Gość Digitrax Opublikowano 14 Marca 2018 #18 Opublikowano 14 Marca 2018 Na obiegu grzejnikowym musisz zainstalować np na powrocie przed trójnikiem do naczynia przeponowego drugi trójnik poprzez który będziesz uzupełniać lub zrzucać wodę z obiegu. Pamiętaj by zawory na zasilaniu wymiennika i wężownicy CWU miały regulację przepływu. Nie mogą to być zwykłe kulowe odcinające. Brakuje też zaworu zwrotnego na zasilaniu zimna wodą zbiornika CWU oraz zaworu bezpieczeństwa. Zgodnie z prawem punkty uzupełniania wody w obiegu pierwotnym jak i wtórnym nie moga być połączone na sztywno z instalacją zimnej wody. Robi się tu np odłączany wężyk z szybkozłączkami.
odpowietrznik Opublikowano 14 Marca 2018 #19 Opublikowano 14 Marca 2018 Na obiegu grzejnikowym musisz zainstalować np na powrocie przed trójnikiem do naczynia przeponowego drugi trójnik poprzez który będziesz uzupełniać lub zrzucać wodę z obiegu. Pamiętaj by zawory na zasilaniu wymiennika i wężownicy CWU miały regulację przepływu. Nie mogą to być zwykłe kulowe odcinające. Brakuje też zaworu zwrotnego na zasilaniu zimna wodą zbiornika CWU oraz zaworu bezpieczeństwa. Zgodnie z prawem punkty uzupełniania wody w obiegu pierwotnym jak i wtórnym nie moga być połączone na sztywno z instalacją zimnej wody. Robi się tu np odłączany wężyk z szybkozłączkami. Jest sens montować zawór grzybkowy przed wymiennikiem płytowym skoro on ma większy opór od wężownicy zasobnika?
qqde23 Opublikowano 14 Marca 2018 Autor #20 Opublikowano 14 Marca 2018 Wklejam poprawiony schemat. Czy w obiegu grzejnikowym może być zarówno zawór spustowy jak i podpięcie do ziemnej wody w celu uzupełnienia? Zawór bezpieczeństwa w obiegu kotłowym to 3/4 1.5 bar? Ponawiam pytanie odnośnie rozmieszczenia naczynia wzbiorczego, zasobnika i pieca. Czy usytuowanie tak jak na moim rysunku może być, czy trzeba poprzesuwać? #EDIT Czy przy naczyniu przeponowym od zasobnika powinien być również zawór spustowy?
Gość Digitrax Opublikowano 14 Marca 2018 #21 Opublikowano 14 Marca 2018 Jest sens montować zawór grzybkowy przed wymiennikiem płytowym skoro on ma większy opór od wężownicy zasobnika? Odpowiem krótko: JEST. Dzięki temu obieg pierwotny pracuje na wysokiej temperaturze co poprawia warunki pracy kotła i dodatkowo reguluje się tym zaworem temperaturę po stronie wtórnej wymiennika czyli obiegu CO.
odpowietrznik Opublikowano 15 Marca 2018 #22 Opublikowano 15 Marca 2018 Odpowiem krótko: JEST. Dzięki temu obieg pierwotny pracuje na wysokiej temperaturze co poprawia warunki pracy kotła i dodatkowo reguluje się tym zaworem temperaturę po stronie wtórnej wymiennika czyli obiegu CO. Cały czas myślałem że temperatury czynnika grzewczego po stronie pierwotnej i wtórnej wymiennika płytowego reguluje się biegami pomp.Że spytam co się dzieje z temperaturami obiegu pierwotnego i wtórnego w wyniku zdławienia przepływu tym zaworem przed wymiennikiem przy założeniu że pompy pracują na danym biegu?
qqde23 Opublikowano 15 Marca 2018 Autor #23 Opublikowano 15 Marca 2018 Po przemyśleniu chciałbym jeszcze dodać grzejnik w piwnicy do ogrzewania opału na wysokości około 30 cm od podłogi. Wklejam schemat. Czy takie coś może zostać wykonane? Czy poniższy schemat jest prawidłowy i wszystkie elementy mogą być na mniej więcej takich wysokościach?
Gość Digitrax Opublikowano 15 Marca 2018 #24 Opublikowano 15 Marca 2018 Cały czas myślałem że temperatury czynnika grzewczego po stronie pierwotnej i wtórnej wymiennika płytowego reguluje się biegami pomp.Że spytam co się dzieje z temperaturami obiegu pierwotnego i wtórnego w wyniku zdławienia przepływu tym zaworem przed wymiennikiem przy założeniu że pompy pracują na danym biegu? Zmiana przepływu po stronie pierwotnej skutkuje zmianą temperatury po stronie wtórnej. W ten sposób w węzłach cieplnych następuje regulacja obiegu grzewczego. Bez różnicy czy zmianę przepływu wykonamy przestawiając pompę zasilającą wymiennik na bieg 1,2,3 czy za pomocą zaworu. W pierwszym przypadku mamy jedynie 3 ograniczone możliwości a w drugim możemy dokładnie ustawić temperaturę obiegu CO.
qqde23 Opublikowano 17 Marca 2018 Autor #25 Opublikowano 17 Marca 2018 Podbijam temat. Chciałbym zacząć powoli robić kotłownie, ale nadal nie wiem czy wysokość poszczególnych elementów jest poprawna oraz czy grzejnik w piwnicy może zostać tak założony. Czy w schemacie brakuje jakiś elementów?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.