Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Buderus Gb072 + Rc300 - Podłogówka Na Piętrze Grzeje Dużo Słabiej Niż Na Dole


hoja

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

wiele jest tematów na temat tego pieca( buderus GB072 20kW + RC300) i konfiguracji, ale nie znalazłem nic co by pomogło w moim problemie.

Mam ogrzewanie podłogowe w całym domu (parter + piętro) ok 160m2, układ bez mieszacza, jeden obieg grzewczy, rozdzielacz do podłogówki na dole i drugi na górze.

Na początku serwisant mi ustawił w sterowniku, sterowanie wg. temp. pomieszczenia- twierdził że tak jest oszczędniej, jednak jak tak mam ustawione to na dole zadana temperatura jest osiągnięta np. 21 stopni, natomiast na piętrze nie nadąża się zagrzać i jest 18-19 stopni. Z tego co czytam po rożnych forach w cale tak nie jest i najlepiej korzystać ze sterowania wg. temp. zewnętrznej. Ok- zmieniłem na temp zewnętrzną, widzę teraz że piec prawie cały czas chodzi ale i tak dalej na piętrze nie nagrzewa się do tych 21 stopni.

Co mogę jeszcze zmienić?

Podaję moje ustawienia:
1. Dane instalacji:
a) min. temp. zewn -20
B) tłumienie - tak
c)typ budynku średni (dom z betonu komórkowego ytong, 15cm styropian)

2. Dane kotła
a) char. wykreślna pompy- delta P2 (tak miałem ustawione- nie mogę nic znaleźć na ten temat?)
B) czas wybiegu pompy 5min (było wcześniej 3min)

3. Obieg grzewczy
a) sposób regulacji- wg. temp. zewn.
B) system grzewczy podłoga
c) Krzywa grzania
      a) temp. projektowa 45
      B) maks. temp. zasilania 45
      c) wpływ pomieszczenia 3K
       d) korekta temp. pomieszczenia 0K
d) sposób obniżenia- tryb ograniczony
e) grzanie stałe poniżej- wyłączone
f) ochrona przed zamarzaniem- wg temp. pom.

Ktoś ma może jakiś pomysł? jak zrobić żeby u góry było cieplej? :)

Z góry dzięki

Opublikowano

Witam

Najprościej zmniejszyć przepływy w podłogówce na dole.

 

RedEd

Opublikowano

 Odpowiedzi:

1.Najprościej zmniejszyć przepływy w podłogówce na dole.

2.Lub przenieść sterownik na piętr

Kolegom dowcipu nie brakuje. Dodam od siebie:

3. Przyzwyczaić się do chłodu na pięterku

4. Życie towarzyskie przenieść na parter

5. Jak na piętrze są sypialnie to 18-19o C jest bardzo dobra temperaturą do spania.

6........

Tyle humoru. Tylko czy to rozwiąże twoje problemy. Może trochę złagodzi. Można się bawić w regulację hydrauliczną pod warunkiem że nie było oszczędności na rozdzielaczach i założono rotametry, i to też w sposób ograniczony. Przeniesienie sterownika pewnie niewykonalne. 

A tak naprawdę to idiotyzmem (pomimo tego że na forum jest kilku wielkich orędowników takich rozwiązań) jest to że na 160 m2 buduje się instalacje na jednym obiegu grzewczym(!!!!!!!!!|). To są zawsze instalacje które trudno wyregulować i są niesterowalne. W krytyce takich rozwiązań jestem prawie zawsze w mniejszości i prawie nigdy nie chcą mnie słuchać, ale naprawdę nie mam żadnej satysfakcji że znowu miałem rację.  Zaoszczędziłeś może 7 może 8 tyś zł na sprzęgle, diviconach i zdalnym sterowaniu   a męczył  będziesz się przez następnych lat kilkadziesiąt. A jak się już zdecydujesz na naprawę to nie zapłacisz 8 tys tylko .....pewnie 18 ( to nie podparte żadnymi wyliczeniami)

Opublikowano
Dzięki za obszerniejszą odpowiedź :) tutaj masz rację - przyoszczędzone było na tych dodatkowych bajerach (rotametry są na rozdzielaczach) a hydraulik namawiał mnie na jakieś mieszacze, dodatkowe sterowanie itp ale uznałem że sprawdzę przez pierwszą zimę jak to będzie działać (twierdził że spokojnie można to później podłączyć). Póki co tragedii nie ma ale na dworze jeszcze nie ma też jakichś wielkich mrozów. Spróbuję trochę zmniejszyć przepływy na dole, może to coś pomoże.
Opublikowano

 Tyle humoru. Tylko czy to rozwiąże twoje problemy. Może trochę złagodzi. Można się bawić w regulację hydrauliczną pod warunkiem że nie było oszczędności na rozdzielaczach i założono rotametry, i to też w sposób ograniczony. Przeniesienie sterownika pewnie niewykonalne. 

A tak naprawdę to idiotyzmem (pomimo tego że na forum jest kilku wielkich orędowników takich rozwiązań) jest to że na 160 m2 buduje się instalacje na jednym obiegu grzewczym(!!!!!!!!!|). To są zawsze instalacje które trudno wyregulować i są niesterowalne. W krytyce takich rozwiązań jestem prawie zawsze w mniejszości i prawie nigdy nie chcą mnie słuchać, ale naprawdę nie mam żadnej satysfakcji że znowu miałem rację.  Zaoszczędziłeś może 7 może 8 tyś zł na sprzęgle, diviconach i zdalnym sterowaniu   a męczył  będziesz się przez następnych lat kilkadziesiąt. A jak się już zdecydujesz na naprawę to nie zapłacisz 8 tys tylko .....pewnie 18 ( to nie podparte żadnymi wyliczeniami)

Humor to ma kolega @mak, który nie robi takich instalacji, tylko klepie przed komputerem ciągle te same "prawdy" o diviconach ( jakby to nie miało polskiej nazwy) i sterownikach za 8-10tys - czyli podwaja wartość kotła do którego instalacje są podłączone.

A tak naprawdę to trzeba trochę wiedzy o danym kotle np jakie są charakterystyki pompy w kotle.

Jeżeli jest dom ok 160m2 , wykonany w wymaganej przez prawo technologii to jego zapotrzebowanie nie przekroczy 50W/m2 ( 8kW na całość)

A taką ilość można podać bezpośrednio z kotła na 3 biegu przy różnicy zasilanie - powrót 7C, 

Wtedy mamy ciśnienie dyspozycyjne ponad 2m sł wody co całkowicie pozwana na działanie prawidłowo wykonanej inst ogrzewania.

 

A teraz praktyka i pytanie:

Jakie rury i ich średnice są doprowadzone z kotła do rozdzielaczy?

I czy do każdego rozdzielacza jest z kotła osobna rura? czy idą przelotowo?

Jak długie są pętle podłogówki i ile ich jest.

Jakie jest pokrycie/ wykończenie podłóg

Czy instalacja była liczona ( projekt) czy wykonana "na pałę" przez Pana Janka?

 

PS

firmy różnie dopuszczają podłogówkę bezpośrednio z kotła np Wolf dopuszcza moc grzewczą 12-13kW, Vaillant podobnie,  Junkers - do 100-120m2 

Opublikowano

1. Przesyłam zdjęcie kotłowni- z pieca wychodzi miedzianka i przechodzi w pexa chyba 20mm i takim dochodzi do rozdzielaczy.

 

6SlfgN.jpg

 

2. Do każdego rozdzielacza idzie osobna rura, zapodaję zdjęcie rozdzielacza na dole, u góry jest taki sam

 

NBfsRk.jpg

 

3. Jakie długie rury- nie wiem, pętli jest dosyć sporo co widać na rozdzielaczu.

 

4. Podłogi na dole płytki a na górze panele.

 

5, Co do projektu podłogówki to ja go nie widziałem, dom od dewelopera, instalacje wykonywał jego hydraulik i podejrzewam że robił to "na pałę", bo takich domów jak mój stawiali już wiele.

 

Wrzucam zdjęcia podłogówki jeszcze przed wylewką.

 

mrYlVq.jpg

 

nYK48I.jpgisW9Fc.jpg

Opublikowano

Nic dziwnego że góra słabo grzeje.PEX 20 do rozdzielacza to totalne nieporozumienie na 10pętli może się pomyliłeś w ocenie średnicy)Jeżeli rzeczywiście tak jest to nie będziesz w stanie osiągnąć przepływów i jeszcze  panele.Taka średnica rury nie

przeniesienie takiej mocy.I jeszcze bezpośrednio z kotła bez sprzęgła na ok.20pętli to nie ma najmniejszych szans działać

Opublikowano

Musze zmierzyć ta średnicę bo może głupoty gadam. Nigdy w pexie nic nie robiłem i nie mam rozeznania tak na oko jaka to średnica.

Opublikowano

Rura PEX jest w rozmiarze 26.

 

Czyli co ewentualnie mógłbym dołożyć żeby to jakoś lepiej wysterować?

Przęgło i dodatkową pompę? Jakie są koszty mniej więcej?

Opublikowano

Sprzęgło np.takie jak w załączniku + może pójdzie całość na Grundfosie Alpha 1L 25-60 załącznik

Załóżmy że przy 20tu pętlach przy średnim przepływie 1,5l/min będzie przepływ 1,8m3/h przy którym  w/w pompa pokona opór ok.34kPa

post-32948-0-54491700-1512560346_thumb.jpg

post-32948-0-10315700-1512560499_thumb.jpg

post-32948-0-93578600-1512561395_thumb.jpg

Opublikowano

Humor to ma kolega @mak, który nie robi takich instalacji, tylko klepie przed komputerem ciągle te same "prawdy" o diviconach ( jakby to nie miało polskiej nazwy) i sterownikach za 8-10tys - czyli podwaja wartość kotła do którego instalacje są podłączone.

A tak naprawdę to trzeba trochę wiedzy o danym kotle np jakie są charakterystyki pompy w kotle.

Jeżeli jest dom ok 160m2 , wykonany w wymaganej przez prawo technologii to jego zapotrzebowanie nie przekroczy 50W/m2 ( 8kW na całość)

A taką ilość można podać bezpośrednio z kotła na 3 biegu przy różnicy zasilanie - powrót 7C, 

Wtedy mamy ciśnienie dyspozycyjne ponad 2m sł wody co całkowicie pozwana na działanie prawidłowo wykonanej inst ogrzewania.

 

A teraz praktyka i pytanie:

Jakie rury i ich średnice są doprowadzone z kotła do rozdzielaczy?

I czy do każdego rozdzielacza jest z kotła osobna rura? czy idą przelotowo?

Jak długie są pętle podłogówki i ile ich jest.

Jakie jest pokrycie/ wykończenie podłóg

Czy instalacja była liczona ( projekt) czy wykonana "na pałę" przez Pana Janka?

 

PS

firmy różnie dopuszczają podłogówkę bezpośrednio z kotła np Wolf dopuszcza moc grzewczą 12-13kW, Vaillant podobnie,  Junkers - do 100-120m2 

A może pytanie z innej beczki. Zrobił byś tak jak na załączonych zdjęciach? Próbujesz mnie obrazić nie wiem tylko po co?  Zamiast czczej dyskusji która nic nie wnosi wolę raczej dyskusję merytoryczna. A co pisze producent kotła w wytycznych projektowych? Pozwolę zacytować:

6.2.4 Pompa instalacji grzewczej

Pompa instalacji grzewczej Jeśli przy niewielkich różnicach temperatur (np. 40/30°C przy ogrzewaniu podłogowym) ciśnienie dyspozycyjne zintegrowanej pompy nie jest wystarczająca do przezwyciężenia następujących później oporów instalacji, konieczne jest zainstalowanie ze strony inwestora drugiej zewnętrznej pompy. Do rozdzielenia hydraulicznego należy w tym przypadku przewidzieć sprzęgło hydrauliczne......Podstawowe ustawienie pompy wynosi 200 mbar ciśnienia stałego....."

 

Jeden rozdzielacz ma 10 pętli.  Czyli 20 pętli a wydajności pompy  od 700 do 1200 l/h i pewnie napiszesz że 1200 starczy do 1 litra przepływu ale wydajność uzależniona od mocy  to tego przepływu pewnie nie ma nawet 0,5l. a gdzie straty na rurociągach? A wiadomo czy średnice rurociągów są dobrze dobrane? Zadajesz retoryczne pytania? Pewnie że instalacja była wykonana na pałę! A twierdzę że "pan Janek" nawet nie miał ochoty zapoznać się z dokumentacją techniczną. Bo jak by chciał to by znalazł "Materiały techniczno- projektowe Logomax plus GB072" strona 61 instalacja podłogowa" i jest wszystko co potrzeba, nawet jakie urządzenia zastosować! (Rys 60, 61) 

Żeby już nikt nie musiał szukać zamieszczę link do strony: http://www.buderus.pl/files/Buderus_Materia%C5%82y_Techniczno_Projektowe_GB072_172T_PL.pdf

 

Ale po co lepiej wcisnąć kit "panie ja tak zawsze robię i jest dobrze", co przy skłonnościach inwestorów do oszczędności, trafia na podatny grunt. 

Takie instalacje trafiają na forum z częstotliwością min 1-2 na tydzień i nawet na forum są tacy co nie mając żadnych danych twierdzą że "instalację można wykonać na jednym obiegu grzewczym" . No można tylko że nie zawsze będzie działała, czego instalacja autora tematu jest najlepszym przykładem. 

Oczywiście decyzja i pieniądze są inwestora.

Opublikowano

Po pierwsze  jak robię taką instalację, a robię ich kilka na rok wszystko jest policzone i wiem co oczekuję od kotła ,

ew czy trzeba dodatkowo pompę lub nawet 2.

 

Po drugie ten post który cytowałeś był pisany przed opublikowaniem tych zdjęć i powiem ci że zdziwiła mnie ich ilość, na domo 180m2 to u mnie są przeważnie 12-14 pętli.

Sam u siebie mam ponad 160m2 podłogi grzanej  na 14 pętlach i pompa Alpha L 25/40 na biegu CP1 nie ma co robić.

 

Po trzecie po poście ze zdjęciami, w poście #9 napisałem, że przyznaję rację koledze @odpowietrznikowi - trzeba sprzęgła i dwóch pomp 

 


Kolega ma rację.
Potrzeba sprzęgła i pewnie 2 pompy

 

Po czwarte zawsze za swoją robotę odpowiadam.

 

Po piąte jesteś zbyt zarozumiały i jednocześnie łatwo się obrażasz.

 

Po szóste mam ubezpieczenie OC dla firmy i dla swojej osoby od takich "zdarzeń"

 

Pozdr.

Opublikowano

Czyli jednak nie klepię głupot. To że ktoś mnie próbuje obrazić nie oznacza że się obrażam a zarozumiały nie jestem wcale.

Opublikowano

Czy uważasz że rady w stylu - sprzęt wg katalogu producenta, kontakt z działem tech danego producenta - są w porządku?

Wg mnie nie są, a ty nimi nagminnie sypiesz.

 

Te zdania zawiera każda instrukcja kotła i o tym pytający na forum doskonale wie, jednak nie do DT uderza, tylko na forum.

 

Podobni ma się sprawa z elementami pseudo dedykowanym do instalacji  w której za wyjątkiem samej elektroniki i częściami zamiennymi do kotła wszystko można zamienić lub nawet ulepszyć.

 

Producenci kotłów produkują co najwyżej kotły a reszta to inni branżowi dostawcy , ceny elementu np zaw 3-D  z logo kotła potrafią być sporo wyższe od ceny takiego samego elementu bez logo i nr katalogowego producenta,

Ostatnio sam tego doświadczyłem szukając zamiennika siłownika 3-D prod Wolfa - okazuje się , że siłownik  ESBE ARA600 z logo jest o 25% droższy niż siłownik  bez tego logo i to w tej samej hurtowni. - ESBE Wolfa - 500, a ESBE rynkowe - 387, - takie same parametry, ten sam sprzedawca i ten sam kupujący.

Podobnie jest ze sprzęgłami, zaw 3-D lub nawet bojlerami.

 

Rozumiem, że za markę trzeba płacić, ale bez przesady.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.