hamis Opublikowano 4 Grudnia 2017 #1 Opublikowano 4 Grudnia 2017 Witajcie. Jaka powinna być prawidłowa średnica krótkiego obiegu kotłowego? Mam obieg zrobiony na fi18, na pompce, podłączenie jako pierwsze za kotłem i dogrzewa mi powrót maksymalnie o jakieś 5-8 stopni, Na kotle powiedzmy 60 stopni, wraca z instalacji 44, a po "dogrzaniu" jest max 50. Troszkę za mało. A jak już zmniejszę temperaturę na 3d to jest ogólnie tragedia... Podobnie jest jak zamknę obieg kotłowy i puszczę pompę od bojlera na rurach fi22. Tylko ten obieg jest mocno przydławiony zasuwą, ponieważ mam za mocną pompę do bojlera (25-60, działa na 1 biegu czyli 2m) i jest huragan w rurach. Zrobić większą średnicę kotłowego a może zmienić pompkę (obecnie jest założona cyrkulacyjna, która strasznie hałasuje)? Na dniach będę podłączał nowy kocioł (MPM), więc mogę coś przerobić :)
shogunzlasa Opublikowano 4 Grudnia 2017 #2 Opublikowano 4 Grudnia 2017 Tu problemem nie jest średnica obiegu kotłowego a średnica rur wyścia i powrotu do pieca (22 mm?)Średnica rur musi być na tyle duża by spokojnie zasilić instalację i odstąpić trochę swojej mocy dla powrotu.
gmaj22 Opublikowano 4 Grudnia 2017 #3 Opublikowano 4 Grudnia 2017 Całe szczęście, że chociaż zabezpieczenie jest grubsze. Ale i tak, żeby przez taka rurkę 15-20 kW przecisnąć, to będzie musiał albo dużą różnicę Tz/Tpowr utrzymać, albo większy przepływ zapewnić ( i nie na tyle wysoki, żeby było go "słychać" }. Podejrzewam, ze uzyskałbyś wyższą temp. powrotu, gdybyś wpiął się z bajpasem bliżej powrotu kotła.
hamis Opublikowano 4 Grudnia 2017 Autor #4 Opublikowano 4 Grudnia 2017 Średnica powrotu i zasilania to 28. 22 jest tylko na obiegu bojlera a 18 na kotłowym. Kocioł jest 12kW, będzie 17-19kw. MPM będzie miał wyjście z kotła na 1,5cala. Teoretycznie mogę zrobić kolektory w miedzi fi35, ale wolałbym tego uniknąć (średnica niedostępna w mojej okolicy, narzędzia nie obsłużą, a ceny horrendalne...)
sambor Opublikowano 4 Grudnia 2017 #5 Opublikowano 4 Grudnia 2017 Pompa na obiegu kotłowym ma małą wysokość podnoszenia dla niej każdy mm średnicy więcej się liczy, Może zmień te 18 na 22 i będzie lepiej.
hamis Opublikowano 4 Grudnia 2017 Autor #6 Opublikowano 4 Grudnia 2017 Pompa będzie zmieniona ze względu na hałas (samej pompy). Pewnie na używkę Grundfosa Alfa+ 25-40 (wystarczy?), chodzi w podobnej cenie jak chińszczyzna a jakość chyba lepsza. A 28 może być czy to będzie przegięcie? Taka rura i kształtki mi zostały, a 22 chyba nic nie mam. Choć muszę sprawdzić. Montować na obiegu kotłowym zasuwę? I czy wpiąć się na powrocie przed samym kotłem czy jednak bojler powinien być bliżej kotła (tak jak teraz?) Za duża średnica też chyba nie będzie dobra, bo będzie zabierać za dużo wody i nie będzie miało co iść na grzejniki...
gmaj22 Opublikowano 4 Grudnia 2017 #7 Opublikowano 4 Grudnia 2017 Przyjmij za zasadę: w takiej kolejności w jakiej zasilasz poszczególne obiegi za kotłem, w takiej samej wpinasz się powrotami obiegów przed kotłem . :) Kotłowy obieg jak najbardziej może być Cu28, do tego zawór zwrotny i grzybkowy do regulacji przepływu.
sybiga Opublikowano 4 Grudnia 2017 #8 Opublikowano 4 Grudnia 2017 Wymiana pompy na 25/40 i na 1 biegu nie powinno być problemu. Rurę zostaw taką jaką masz , wystarczy w zupełności.
sambor Opublikowano 4 Grudnia 2017 #9 Opublikowano 4 Grudnia 2017 Przy pompie 25/40 to z tą rurą może być problem - może powstać hałas na przepływie przez tą rurę.
gmaj22 Opublikowano 4 Grudnia 2017 #10 Opublikowano 4 Grudnia 2017 Na taka mała rurkę to już lepiej jakąś cyrkulacyjną 1/2 cala, np. Wilo Star . Ona ma, o ile pamiętam przy 1m H2O- 0,5 m3\h. Problem moze być z temperaturą dopuszczalną pracy pompy...
hamis Opublikowano 4 Grudnia 2017 Autor #11 Opublikowano 4 Grudnia 2017 Pompa, która jest obecnie (cyrkulacyjna Webermann) ma dopuszczalne 95stopni. Ale halasuje jak traktor. A może jakoś trzeba ją nasmarowac? Jest to nówka, nieuzywana (leżak magazynowy)
sambor Opublikowano 4 Grudnia 2017 #12 Opublikowano 4 Grudnia 2017 To pompa skośnooka, więc jej nic nie pomoże.
gmaj22 Opublikowano 4 Grudnia 2017 #13 Opublikowano 4 Grudnia 2017 Do filtra przed nią zaglądałeś? Innym pompom to czasami pomaga. Nie zaglądanie oczywiście, a czyszczenie :)
sybiga Opublikowano 4 Grudnia 2017 #14 Opublikowano 4 Grudnia 2017 U siebie mam pompę 25/40 ustawiona na 1 biegu - rura 3/4. nie ma ani hałasu ,ani problemu z wydajnością.
hamis Opublikowano 5 Grudnia 2017 Autor #15 Opublikowano 5 Grudnia 2017 Filtr czysty, sprawdzony. Cała instalacja zmieniana dwa miesiące temu.. W takim razie pompę wymienię, przy tej ciężko wysiedziec w pokoju piętro wyżej, tak niesie po rurach... Zastanawiam się jeszcze czy nie zamienić pomp i nie sprawdzić zachowania: na grzejniki dać stara 25-60 na 1 bieg, a na bojler elektroniczna 25-40 i odkręcić maksymalnie przepływ na zasuwie. Obieg kotlowy zamknąć, zrobić go przez bojler i wtedy pomierzyc temperatury. Bojler i tak działa przez większość czasu...
gmaj22 Opublikowano 5 Grudnia 2017 #16 Opublikowano 5 Grudnia 2017 Jak masz bojler blisko kotła to najlepsze rozwiązanie - wtedy pompa cwu na pracę ciągłą. Temperaturę powrotu doregulujesz zaworem za bojlerem. Zrób jeszcze zbliżenie zaworu 3D po sciągnięciu pokrętła.
hamis Opublikowano 5 Grudnia 2017 Autor #17 Opublikowano 5 Grudnia 2017 Jak widać bojler jest ze 2 metry od kotła, więc tak spróbuję. Co sugerujesz z 3d? Raczej jest prawidlowo zamontowany. Na skrajnych polozeniach całkowicie zamyka doplywy.
gmaj22 Opublikowano 5 Grudnia 2017 #18 Opublikowano 5 Grudnia 2017 Jeśli jest tak jak piszesz, to dobrze :)
pawelll Opublikowano 5 Grudnia 2017 #19 Opublikowano 5 Grudnia 2017 Podłącze się pod temat. Mój kocioł to SAS SLIM 17 kw ,paliwo to ekogroszek.Kocioł posiada zabudowane z boku 2 króćce ,górny 1/2 cala (przeznaczony do kapilary),dolny 3/4 cala (spustowy).Chciałbym utworzyć z tego obieg kotłowy,dlatego w tym miejscu ponieważ to jedyne miejsce z dobrym dostępem.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.