JacekZet Opublikowano 31 Października 2017 Autor #26 Opublikowano 31 Października 2017 Dzięki Wam wszystkim za pomoc Jak rozumiem z treści Wszych wypowiedzi pierwsze od czego MUSZE zacząć, to zrównoważenie przepływów, potem wydzielenie kaloryfera jako odrębnego rozdzielacza/obwodu... Dobrze kombinuję? Jacek
sambor Opublikowano 31 Października 2017 #27 Opublikowano 31 Października 2017 Niestety dobrze myślisz, ale dlaczego lata całe na to czekałeś?
shogunzlasa Opublikowano 31 Października 2017 #28 Opublikowano 31 Października 2017 W obecnej chwili nie rozdzielę piętra i parteru, zasilenie i powrót całości idzie jedną rurą, zakładam że jest to taka jak wychodzi z pieca czyli 1". Dostęp do niej poza kotłownią mam jedynie za rozdzielczem (tym 81m2), gdzie mam dostęp do pionu. Tam się mogę z "czymś" wciąć... pozdr Jacek Jak masz dostęp - wetnij się i jakoś to podziel. To jest za mała rura. Po wyregulowaniu przepływów przy większych mrozach może stać się tak, że wszędzie będzie za zimno, bo rura nie przeniesie wystarczającej mocy. Jak wstawisz mocniejszą pompę to mogą być za duże szumy bo woda będzie za szybko krążyć. Taka rura przeniesie może z 6-7kW maksymalnie z prędkością koło 0,3 m/s - jak masz większe zapotrzebowanie na ciepło to kicha. Jak podzielisz to zawsze moc wzrośnie. Jak dasz radę - podziel i doprowadź do kotłowni. Co do grzejników - pasowałoby żeby szły na wyższej temp. więc zawór mieszający do podłogówki by się przydał... Co do rotametrów. Ostatecznie możesz zamówić całe belki (zasilające) z nimi i je wymienić. Tutaj ważne - niektóre zestawy nie reguluje się rotametrami tylko zaworami z dołu belki. Ty masz tam termostaty więc musisz regulować przepływ rotametrami na zasilaniu.
shogunzlasa Opublikowano 31 Października 2017 #29 Opublikowano 31 Października 2017 Jeszcze jedno - źle popatrzyłem na zdjęcie (może temu że jest do góry nogami mi się coś uwaliło) - myślałem, że nie da się wmontować rotametrów na zasilaniu, przez co myślałem, że użytkownik sambor chce ściągnąć zainstalowaną automatyke - MÓJ BŁĄD. Zamontować rotametry się da i wyregulować nimi przepływ - jak nie do tej belki to inna belka. Temperaturą będą dalej sterować zamontowane już termostaty i automatyka.
JacekZet Opublikowano 31 Października 2017 Autor #30 Opublikowano 31 Października 2017 Witam Dzisiejsze działania: - zablokowałem jeden rozdzielacz (4 na piętrze) - rozbebeszyłem jeden regulator (na kluczyk imbusowy) na górnej belce. Ciekawostka: - w środku pełno czarnego syfu... kamień, piasek? - belki rozdzielacza nie pasują do klasycznego rotametru. Belka = ok 35mm rotametr który kupiłem na testy ok 42mm. Więc kiszka! Pytanko: Czy instalację się płucze? Czy olać ten syf? Czy "płuknąć" same rozdzielacze? Mam obawy, czy on nie blokuje zaworów pod siłownikami... Można gdzieś kupić same uzbrojone belki, czy lepiej nabyć kompletne (i czyste) rozdzielacze?
sambor Opublikowano 31 Października 2017 #31 Opublikowano 31 Października 2017 Może się uda kupić same belki z rotametrami
JacekZet Opublikowano 1 Listopada 2017 Autor #32 Opublikowano 1 Listopada 2017 Wpadłem na inny pomysł. Kupiłem kompletny, z rotametrami rozdzielacz - 4', ponieważ mam dwa 4' na piętrze, sprawdzę, czy dolna belkę (tą z zaworami) mogę uzbroić w rotametry, jeśli tak, to mam dwie belki z rotametrami i podmieniam je w obu istniejących rozdzielaczach. Jak cała "operacja" się powiedzie, kupuję taki sam kompletny rozdzielacz 8', przezbrajam i wymieniam oba na parterze. Będzie głupio, bo w kotłowni będzie zasilanie belką 8' a powrót 6', ale zawsze obniżę koszta modernizacji... Puki co, czekam na dostawę... Może w tym tyg będzie. Tymczasem pozdrawiam
JacekZet Opublikowano 1 Listopada 2017 Autor #33 Opublikowano 1 Listopada 2017 P.S. Znalazłem takie "cuś", sprzęgło z dwoma, (lub trzema) obwodami wyjściowymi. Co prawda dystrybutor dedykuje je do różnych pieców, tylko nie wspomina o gazowych. To urządzonko zapewniłoby wydzielenie obwodu grzejnikowego od podłogówki... Pewno dla każdego obwodu: 1. kaloryfery, 2. podłogówka, należałoby dać oddzielną grupę pompową...? Byłyby w sumie trzy... http://allegro.pl/sprzeglo-hydrauliczne-40kw-kolektor-ocieplony-kpl-i6999371776.html ...takie coś będzie pasować do mojego układu?
sambor Opublikowano 1 Listopada 2017 #34 Opublikowano 1 Listopada 2017 Są różne rotametry na belkę zasilającą mają zero na górze a na powrotną zero na dole szklanej rurki! Jak pomylisz to klapa nie działa. Taki wynalazek nic ci nie zapewni oprócz nowych problemów, kup zwykłe sprzęgło o mocy min 40kW , obowiązkowo ocieplone! na podłogówkę i tak musisz mieć mieszacz i pompę , więc to i tak wyrzucenie kasy w błoto Powinieneś mieć dwie pompy: 25/40 do grzejników i 25/60 na podłogę + mieszacz na zaw 3-D.
shogunzlasa Opublikowano 1 Listopada 2017 #35 Opublikowano 1 Listopada 2017 Podlicz zapotrzebowanie ciepła na http://cieplowlasciwie.pl/ i wklej link z wynikiem. Da to obraz czy obrobisz jedną rurą całą podłogówkę...P.S. Czy teraz jak jak puścisz pompę na najwyższy bieg to instalacja szumi?
JacekZet Opublikowano 1 Listopada 2017 Autor #36 Opublikowano 1 Listopada 2017 Fajna stronka! Ech...gdybym ją miał przed budową.... ;) link do wyniku: http://cieplowlasciwie.pl/wynik/2wj4 i...? :unsure: P.S. Nie szumi... (starość nie radość! ) ;)
JacekZet Opublikowano 1 Listopada 2017 Autor #37 Opublikowano 1 Listopada 2017 Są różne rotametry na belkę zasilającą mają zero na górze a na powrotną zero na dole szklanej rurki! Jak pomylisz to klapa nie działa. Taki wynalazek nic ci nie zapewni oprócz nowych problemów, kup zwykłe sprzęgło o mocy min 40kW , obowiązkowo ocieplone! na podłogówkę i tak musisz mieć mieszacz i pompę , więc to i tak wyrzucenie kasy w błoto Powinieneś mieć dwie pompy: 25/40 do grzejników i 25/60 na podłogę + mieszacz na zaw 3-D. ...tak g-woli wyjaśnienia: jedna pompa na całą podłogówkę, czy "wcinamy" się za drugim rozdzielaczem parter (81 mb) i wspomagamy 1 piętro drugą pompą...? Preferujemy pompy elektroniczne, czy "klasyk"?
sambor Opublikowano 1 Listopada 2017 #38 Opublikowano 1 Listopada 2017 Na początek bym się nie wcinał, Nowa pompa na pełną moc i się zobaczy, ale raczej cienko to widzę, np rura PP to max do podłogówki przeniesie ok 8kW, wtedy jest cicha i wg zasad projektowania, Ale ponoć zasady są po to aby je łamać, wciąć się zawsze zdążysz.
shogunzlasa Opublikowano 2 Listopada 2017 #40 Opublikowano 2 Listopada 2017 12 KW - ta stronka jeszcze trochę przeszacowuje. Jak pisze sambor - może się uda - przetestujesz w tę zimę, będziesz wiedział. Jeśli mocy będzie za mało to w całym domu będzie w tęgie mrozy z 2-3 stopnie mniej - świat się nie zawali, możesz też wstawić chińską pompę 25-60 za stówkę i potestować (zawsze zwiększy trochę przepływ, więc i moc).Moim zdaniem opcja dobra jeśli na tę chwilę nie chcesz przerabiać kotłowni. Jak już się weźmiesz za kotłownie to wstawiłbym dodatkową rurę - nawet na osobnym mieszaczu (czyli 2 niezależne obiegi - parter piętro. Parter i piętro mają inne zapotrzebowanie przez co można określić inne warunki początkowe, poza tym regulacja piętra nie wpłynie na regulację parteru jak to będzie w przypadku jednego obiegu). Pompy nie będą się tak pocić i jest pewność, że mocy jest dosyć.Co byś nie zrobił - musisz zadbać by zawór / zawory 3D były dopasowane by się nie okazało, że teraz grzeje, po wmontowaniu zaworu 3D już nie.Co do pomp - większość pomp starego typu na najwyższym biegu łyka sporo prądu. Jeśli ma chodzić na wyższych biegach to trzeba na to patrzeć.Jeszcze jedna rzecz jest niepokojąca - bypass. Sprawdź czy na wszystkich obwodach są termosaty i czy nie ma gdzieś przejścia z zasilania do powrotu (musi być jakaś droga dla pompy jeśli wszystkie zawory się zamkną). Jeśli bypass będzie przed jakimś rozdzielaczem - woda może tam nie docierać i zawijać do powrotu nie oddając całej mocy.
JacekZet Opublikowano 2 Listopada 2017 Autor #41 Opublikowano 2 Listopada 2017 Tak też i zrobię! Co do konieczności wydzielenia obwodów piętra na oddzielnej, dodanej rurze - nie mam takiej technicznej możliwości bez rujnacji połowy domu...zobaczę narazie jak się ten układ sprawdzi... Czy taki zawór będzie ok? http://allegro.pl/esbe-zawor-termostatyczny-mieszajacy-1-35-60-vta-i6598301675.html Zamierzam kupić pompę obiegową z elektronicznym sterowaniem, w klasie energetycznej A, np.: http://allegro.pl/pompa-obiegowa-leszno-epco-25-40-70-2w1za-25por60c-i6881029738.html z parametrów wynika, ze faktycznie pobór prądu jest niski, nawet na 3 biegu... BYPASS - czy można go pominąć sterując pracą pompy poprzez automatykę? Jak wszystkie odbiory są zamknięte - pompa nie działa, jak którykolwiek obwód grzewczy się otworzy pompa rusza...?
sambor Opublikowano 2 Listopada 2017 #42 Opublikowano 2 Listopada 2017 Pompa jest Ok, choć jak są siłowniki to powinna być pompa z funkcją autoadapt, wtedy jej nie groźne zamknięcie zaworów na pętlach. Zawór 3-D powinien być na zakres 25-40C i o zwiększonym przepływie typ VTA 572 - takie sa dla podłogi , choć naprawdę powinien być zaw 3-D z siłownikiem Jak są bypassy to tylko na rozdzielaczach- to po prostu rura łącząca obie belki i trzeba je zamknąć lub zlikwidować.
shogunzlasa Opublikowano 2 Listopada 2017 #43 Opublikowano 2 Listopada 2017 Tak też i zrobię! Co do konieczności wydzielenia obwodów piętra na oddzielnej, dodanej rurze - nie mam takiej technicznej możliwości bez rujnacji połowy domu...zobaczę narazie jak się ten układ sprawdzi... Nie chodzi mi dokładnie o pietro - parter, a 2 obwody. Mówisz, że wpiąć się możesz za tym 82m2 - ze schematu wynikało że na osobnym obiegu pojadą 2 rozdzielacze na piętrze. Ogólnie chodzi o podział gdyby rura nie wydoiła. Zamierzam kupić pompę obiegową z elektronicznym sterowaniem, w klasie energetycznej A, np.: http://allegro.pl/pompa-obiegowa-leszno-epco-25-40-70-2w1za-25por60c-i6881029738.html z parametrów wynika, ze faktycznie pobór prądu jest niski, nawet na 3 biegu... Najpierw potestuj na tej, jak braknie mocy - możesz potestować chińczyka 25-60 za 90 zł. Jak będzie OK - to kup już co chcesz. BYPASS - czy można go pominąć sterując pracą pompy poprzez automatykę? Jak wszystkie odbiory są zamknięte - pompa nie działa, jak którykolwiek obwód grzewczy się otworzy pompa rusza...? Pytanie co steruje pompą - jeśli jest taka opcja w sterowniku - to OK. Bypassów nie widać na rozdzielaczach - dlatego trzeba poszukać ich gdzie indziej - jak są - zlikwidować. Aby zrobić obejście zwykłej pompy najlepiej ściągnąć jeden termostat - tamtędy woda zawsze będzie krążyć. Co do zaworu - jak masz termostaty to nie ma po co ładować termostatycznego 3D - ustawisz odpowiednią wartość początkową (na termometrze za), resztą wysteruje pogodówka pieca i zawory termostatyczne na końcu pętli. Termostat utrzymywałby stałą temp zasilania podłogówki co w tym wypadku jest złe - bo zapotrzebowanie jest różne. Krzywa grzania na kotle będzie ją dopasowywać - czyli podnosząc temp. na kotle podniesie temp. na grzejnikach i podniesie temp. na podłogówkach. Jakby było za ciepło - termostaty na podłogówce się zamkną. Cieplej będzie tylko w pomieszczeniu z którego zdemontujesz termostat (pętla która będzie bypassem). Zawór termostatyczny puszczałby jedną temp. dla całego domu bez znaczenia jaką temp. miałby kocioł (czyli pogodówka nie działa).
odpowietrznik Opublikowano 2 Listopada 2017 #44 Opublikowano 2 Listopada 2017 Tylko ciekawe co obniży temp.na podłogówkę przy instalacji grzejniki+OP
JacekZet Opublikowano 2 Listopada 2017 Autor #45 Opublikowano 2 Listopada 2017 Pozostawię grzejniki na temp "podłogówkowej"... zobaczymy...
shogunzlasa Opublikowano 2 Listopada 2017 #46 Opublikowano 2 Listopada 2017 Tylko ciekawe co obniży temp.na podłogówkę przy instalacji grzejniki+OP Pisze, że zawór 3D na podłogówke ma być - tylko nie termostatyczny... Zwykła wajcha ustawiająca stosunek ciepła - zimna woda. Od sterowania temperaturą jest piec, sterownik pogodowy. Grzejniki idą na ciepło, podłogówka przez 3D. Jak jest ciepło piec obniża temp. zarówno na grzejnikach jak i podłogówce - od tego jest krzywa grzania i termostaty...
sambor Opublikowano 2 Listopada 2017 #47 Opublikowano 2 Listopada 2017 Jak będziecie tak radzić to nadal autor tematu będzie wyrzucał kasę na gaz a w domu będzie zimno
odpowietrznik Opublikowano 2 Listopada 2017 #48 Opublikowano 2 Listopada 2017 Pozostawię grzejniki na temp "podłogówkowej"... zobaczymy... to od razu wymień je na wielkościowo x2 i to może być mało
JacekZet Opublikowano 2 Listopada 2017 Autor #49 Opublikowano 2 Listopada 2017 No dobra, na bazie Wszych porad spłodziłem coś takiego. Zadziała? P.S. kaloryfery są x1,5 wielkościowo od nominału... :) STREFY GRZEWCZE 2017v2.pdf
shogunzlasa Opublikowano 2 Listopada 2017 #50 Opublikowano 2 Listopada 2017 sambor dobrze prawi - tylko z zaworem termostatycznym 3D się nie zgadzam - przeczy on sterowaniu termostatycznemu pętli i pogodówce i krzywej grzania na piecu.Co do schematu:1. Nie mieszacz a sprzęgło 2. Wyeliminuj zawór mieszający z obiegu zasilającego grzejniki - wtedy grzejniki obliczasz na normalną temp i nie muszą być większe. 3. Do zaworu mieszającego na górę (GMP3) podprowadz osobne rury bezpośrednio ze sprzęgła (mówiłeś że tam dasz radę się wciąć). Jak nie dasz radę się przebić do kotłowni to NIE MA TO SENSU!Masz mieć piec na wysokiej temp - na jakiej zasilisz grzejniki. Mieszaczami obniżasz temp. na 2 gałęzie podłogówki - lub jedną jeśli za cholerę nie dasz rady się przebić. Rotametrami rozdzielasz przepływ, a termostatami sterujesz temp w pomieszczeniach. Ustalasz krzywą grzania na piecu - jak jest zimno to piec podnosi temp. jak jest ciepło piec obniża temp. Temp. pilnują termostaty na grzejnikach i na końcach pętli - w domu jest stała temp.Pytanie czy na ten rok potrzebujesz grzejników. Jeśli nie - kup rotametry, wyreguluj i tyle. Jak pompa za słaba - kup chińczyka za pare zł. Grubszą robotę zrobisz po zimie.Sprawdzisz tym sposobem czy musisz się przebić z drugą rurą na zasilanie (jak nie wydoli z mocą).
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.