Skocz do zawartości
IGNOROWANY

W Jaki Sposób Optymalnie Zarządzać Co (Podłogówka + Grzejniki)?


tmki87

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam serdecznie Forumowiczów,

Dom 160m2. Parter (100m) w podłogówce. Natomiast piętro w grzejnikach (4szt.) i łazienka oparta na podłogówce RTL.
Kocioł Victrix Zeus Superior 26 2 ERP + Car v2 + sonda pogodowa.

Mam następujący problem. Nie przemyślałem tematu i umieściłem sterownik na parterze blisko kominka. Sytuacja po rozpaleniu drewnem zapewne znana smile-2.gif. Na piętrze znacznie niższa temperatura. W związku z czym mam do Was pytanie czy mój plan "przebudowy" ma ręce i nogi.

CARa chce przenieść na piętro do najzimniejszego pokoju. Będę musiał przedłużyć kabel. Mam nadzieję, że operacja lutownica + kabel wystarczy. Po operacji mam nadzieje, że pacjent nie będzie przekazywał zakłamanych informacji do kotła. To dotyczy grzejników. Natomiast podłogówką (oprócz RTLa) chce zarządzać po przez termostaty pokojowe. Do tego celu chce dokupić listwę centralnego ogrzewania podłogowego np. Salus Kl 06 i moduł sterowania kotłem i pompą np. Salus PL 07. 

Efekt chciałbym mieć taki, że nawet jeżeli góra (grzejniki) wymusi grzanie to na dole (podłogówka) jeżeli będzie temperatura okej na termostatach to siłownik "przykręci daną pętle". W drugą stronę jeżeli na parterze zostanie wymuszone grzanie to ew. głowice termostatyczne na grzejnikach ograniczą temp do zadanej na głowicy.

Do tego wszystkiego jest i kominek z płaszczem wodnym. Raz na jakiś czas zapakuję drewno żeby kocioł mógł odetchnąć.

Jak tym wszystkim najlepiej zarządzać? Czy w/w rozwiązanie jest efektywne? Czy wręcz odwrotnie?

Opublikowano

Pewnie masz teraz ustawioną regulację proporcjonalną. Jak za ciepło to wyłącza ogrzewanie całkowicie.

Mam co prawda piec na eko do tego zawór 4d i regulator pokojowy + pogodówkę ale efekt miałem identyczny. Na zewnątrz -10 a w środku promienie słoneczne podniosły mi temp na parterze do 25 stopni. W efekcie sterownik pieca zmniejszył mi temp wody na instalacje z zadanej 50 na 20. Efekt miałem taki że na górze temp spadła do 15 stopni.

By temu zapobiec zmieniłem regulację na standardową. Tzn minus 7 stopni od zadanej na 4D gdy regulator zgłosi dogrzanie. W efekcie na górze miałem właściwą temperaturę. I co ciekawe spalanie spadło.

W tym trybie trzeba dobrze ustawić krzywą grzania.

 

Sprawdź czy możesz zmienić tryb pracy regulatora.

 

Moim zdaniem przeniesienie regulatora na górę to zły pomysł. Ciepło ucieka na górę więc jak nie będziesz palił w kominku uzyskasz efekt nie dogrzania dołu.

Jak już to lepiej go przenieść w inne miejsce ale na dole zdała od kominka jak i innego źródła ciepła.

 

Wysłane z mojego LG-H440n przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Dziękuję za pomoc. Pomyślę o przeniesieniu sterownika w inne miejsce na parterze. Aczkolwiek kominek mam w takim miejscu, że ciepło z niego zostanie mimo wszystko rozpropagowane po całym parterze i wydaję mi się, że efekt może być podobny. Jak grzeje kominkiem to lekko przez 5-6h. Temp na parterze skaczę do 23-24stC. Zadaną mam 21stC. 

 

Nie mniej jednak od serwisant Immergasu otrzymałem jeszcze inną propozycję. Mianowicie. Należy całkowicie pozbyć się sterownika CAR i zostawić sam sensor pogodowy. Na piecu ustawić stała wysoką temperaturę np. 55stC i regulować ciepło w pomieszczeniach na parterze termostatami od podłogówki. Natomiast na piętrze w grzejnikach głowicami termostatycznymi. Wynika z tego, że kocioł będzie hulał 24h/7 w zimie. Na pewno jest to rozwiązanie najtańsze na wejściu ale obawiam się, że w skali czasu jak kocioł będzie non stop włączony rachunki za gaz mogą być wysokie.

Opublikowano

A jak masz zbudowaną instalację? Co to znaczy."....Na piecu ustawić stała wysoką temperaturę np. 55stC i regulować ciepło w pomieszczeniach na parterze termostatami od podłogówki...." To brzmi jakby instalacja była jednym obiegiem grzewczym! Jeżeli chcesz ustawić temperaturę zasilania na 55o C to trzeba zadać pytanie co obniża tą temperaturę na podłogówkę? Do czego potrzebny jest sterownik pogodowy, jeżeli nie można sterować temperaturą zasilania według krzywej grzewczej? Instalacja powinna być zbudowana według zaleceń producenta kotła. Powinien być zastosowany rozdzielacz strefowy DIM do tego sterownik super car a na obiegi grzewcze termostaty pomieszczeń.

Opublikowano

mam mieszacz termostatyczny i wtedy skręcę go tak żeby na podłogę szło max 28stC. 

Rozdzielacz DIM nie mam ale termostaty w pomieszczeniach zamierzam zainstalować przed zimą.

Wydaję mi się, że temat u mnie rozwiążę właściwe przemieszczenie sterownika CAR a nawet jeżeli wciąż będę miał za wysoką temp. na sterowniku to opcją AMB skoryguję odpowiednio.

Opublikowano

Miejsce montażu sterownika jest błedne, chociaż w instrukcji jest to bardzo dobrze opisane. To co napisałeś  nic nie wyjaśnia. Daj schemat albo zdjęcia instalacji. Termostaty w pomieszczeniach, zainstalujesz ale z czym będą one współpracować?  W kotłach gazowych sterowanych pogodowo nie stosuje się mieszacza termostatycznego! Po to masz sterownik pogodowy aby na obieg z mieszaczem dobrał temperaturę zasilania według temperatury zewnętrznej. Czy za mieszaczem masz pompę? SCHEMAT, SCHEMAT i jeszcze raz SCHEMAT i nie montuj nic bo możesz tylko pogorszyć nie poprawić

Opublikowano

to fakt, nie zaprzeczam. Nie mniej jednak oddaliłem sterownik od kominka o 5m. Niestety nie wystarczyło.

 

Wieczorem podeślę zdjęcia.

 

Termostaty na parterze (podłogówka) bedą współpracować z listwą sterującą i sterownikiem pompy i kotła. Mieszacz musi mi wypuścić wyższą temperaturę na piętro (grzejniki) a na podłogę puścić max 28stC dlatego odpowiednio go przykręcę. Tak, za mieszaczem mam pompę.

Opublikowano

Zaczynasz opowiadać jakieś niestworzone historie! Co to jest za mieszacz? Nie ma do współpracy z wiszącymi kotłami gazowymi mieszaczy które regulują temperaturą czynnika w dwóch zakresach. Jeden mieszacz (czyli zestaw składający się z zaworu 3d z siłownikiem i pompy) to sterowanie jedną temperaturą! Jak chcesz regulować temperaturą na dwa obiegi to muszą być dwa mieszacze. Daj schemat instalacji 

Opublikowano

Ze schematem będzie problem. Dlatego też załączam zdjęcia instalacji.

 

Uzupełniając ten wątek o dodatkowe informację:

 

1. Na zdjęciu z rozdzielaczem jest wspomniany przeze mnie mieszacz.

2. Pompka Grundfos Alpha+ jest to pompka do płaszcza wodnego. Pompa jest uruchomiana ze sterownika w momencie osiągnięcia zadanej temperatury.

3. Podłogówka na piętrze na RTLu. Reszta na piętrze na grzejnikach.

 

post-74463-0-68072300-1505149238_thumb.jpg

post-74463-0-74587700-1505149369_thumb.jpg

post-74463-0-06999700-1505149482_thumb.jpg

post-74463-0-46475900-1505149968_thumb.jpg

post-74463-0-88716200-1505150040_thumb.jpg

Opublikowano

Mając kocioł kondensacyjny który ma możliwość sterowania pogodowego i chcąc wykorzystać tą funkcję nie stosuje się zaworów mieszających stałotemperaturowych (u Ciebie ESBE VTA) tylko powinien być zawór mieszający z siłownikiem ESBE typu VRG 

Teraz to możesz sobie posterować jedynie stałotemperaturowo i ciekawe jaki jest Kvs tego zaworu(pisze na zaworze) bo na zdjęciu wygląda na to że jest za mały  i mocno wątpię w to aby "pociągnął" tyle pętli.Było zrobić tą górną pętlę z dolnego rozdzielacza aby uniknąć tego RTL-a.Przy grzejnikach i podłogówce powinno być sprzęgło hydrauliczne i kocioł którego automatyka obsługuje dwa obiegi grzewcze

Opublikowano

KVS tego zaworu to 2,3. Niestety ale jestem z innej bajki i zaufałem instalatorowi. O tej innej opcji o której piszesz nawet nie zostałem poinformowany nazwijmy to jako ew. opcji.

 

Dobra, mam co mam. Nie wywalę połowy instalacji żeby było perfekcyjnie. Nie mniej jednak tak na chłopski rozum to ten zawór mieszający jest odpowiedzialny jedynie za podłogówkę, tak? Czyli mogę ustawić na tym zaworze max 28stC? Natomiast pogodówka nadal może się sprawdzić ale jedynie na grzejnikach bo tam idzie temp która jest zadana na piecu zakładając, że głowicę termostatyczne na grzejnikach mam odkręcone na full.  Dobrze to rozumuję?

Opublikowano

Jak będą odkręcone na max głowice na grzejnikach to będzie nie równa temp w domu, i nie będzie oszczędności.

Temp wody zasilającej instalację ustawiasz na kotle wg krzywej pogodowej, a 

Temp w poszczególnych pomieszczeniach ustawiasz na głowicach termostatycznych.

A podłogówka żyje własnym życiem ustawiona na daną temp i ew sterowana termostatami pokojowymi, co jest mało oszczędne.

Temp wody 28C w podłogówce to trochę mało polecam 30-32C.

Opublikowano

Tu nie ma żadnego sterowania. O instalatorze nie ma co się wypowiadać bo i tak to nic nie zmieni ale to on powinien poprawić. Z dużym prawdopodobieństwem można powiedzieć że przy ogrzewaniu gazowym i włączonej podłogówce mogą nie działać grzejniki i podłogówka na RTL, bo brak sprzęgła i pompy na grzejniki. Maksymalna wydajność pompy kotłowej to 1200 l/h a przy 10 pętlach podłogówki przepływ też może wynieść 1200 l/h. Zintegrowany rozdzielacz z zaworem termostatycznym nie współpracuje ze sterownikiem kotła czyli sterowania podłogówki też nie ma. Sterownik kominka też nie współpracuje ze sterownikiem kotła. Za to przy pracy kominka instalacja ma szansę pracować poprawnie, ze względu na wysoka wydajność pompy, ale te średnice rur przy kominku wydaja się małe. Poprawienie tego wynalazku  nie będzie ani proste, ani tanie a czy obejdzie się bez większego bałaganu w domu to też trudno powiedzieć

Opublikowano

Ogrzewanie jest już sprawdzone. Grzejniki i podłogówka na RTL działa. Grzejniki już po 8-10 minutach są gorące. 

Po rozpaleniu kominka jest również okej.

 

Największym problemem jest sterownik CAR, który jest termostatem całego systemu ogrzewania (do czasu aż zainstaluję termostaty i siłowniki do podłogówki). Muszę go przemieścić ale obawiam się, że któryś z obiegów będzie nie dogrzany. Również w moim przypadku obawiam się dużych rachunków za gaz.

Opublikowano

Instalacja jest zbudowana błędnie.  Nie przeszkadza Ci to to już twoja sprawa.Jak uważasz że największym problemem jest sterownik CAR to zmień miejsce jego montażu. Trafiłeś na partacza i to jest przykre. Jak byś policzył wszystko co kupiłeś do tej pory( zbędny zintegrowany rozdzielacz na który ze 2 koła pewnie wydałeś zamiast 5 stówek),  dołożył do tego to co jeszcze będziesz musiał kupić  (10  siłowników po 120/szt dobry za 40 kupisz g....y do tego listwa i termostaty pomieszczeń..... to pewnie jakieś 3 koła przekroczy o montażu nie wspominając) to kupując rozdzielacz DIM z oferty producenta kotła, jeszcze spokojnie, na 2 albo 3 rachunki za gaz kasy by  Ci zostało, a jak doliczyć jeszcze ten kominek z oprzyrządowaniem który w tej instalacji jest potrzebny jak dziura w moście to zapłaciłeś ze 2 razy więcej niż powinieneś . Instalacja była by prosta i sterowalna, a wszystkie elementy na pewno ze sobą współpracowały. Wielkiego biznesu na zatrudnieniu partacza nie zrobiłeś, a irytację dostałeś gratis

Opublikowano

Załamka! Faktycznie jeżeli coś zmieniać w instalacji to zacząć od DIMa. Operacja wykonalna jeszcze u mnie? Ten DIM to jest niezły kombajn gabarytowy. Nie będzie trzeba rozbierać połowy domu? Kotłownie mam oddaloną od rozdzielacza o 15m. 

Opublikowano

Moduł DIM zalecają montować pod albo obok kotła

Instrukcja w rękę i mierzyć czy się zmieści

Od tego modułu idą osobne rury do grzejników i podłogówki i to może być demolka

Opublikowano

to u mnie demolka na 100% bo rury do grzejników lecą dopiero od rozdzielacza (15m od kotła). Na to sobie nie mogę niestety pozwolić więc nie mam wyjścia jak zostać przy aktualnej instalacji i coś sztukować.

Opublikowano

Zadzwoń do Dz.Technicznego Immergasa, może tego DIM-a da się ustawić obok rozdzielacza, pewnie  można go wkuć w ścianę.

Jedyny kłopot będzie z przewodem między kotłem a modułem.

Opublikowano

Tylko @mak zapomniałeś dodać że moduły DIM są w kilku wykonaniach, kolega potrzebuje modułu DIM A-BT czyli ze strefami wysoko i nisko temperarturowymi

Dokładnie w 8. Oczywiście masz rację cały czas taki miałem na myśli. 

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Witam serdecznie,

 

chciałbym odgrzebać temat i prosić o poradę. Żeby usystematyzować temat po dziele go na 3 oddzielne punkty.

 

1. Generalnie temat jeszcze bardziej się skomplikował bo instalator (nie odbiera tel, zero kontaktu z nim) do pieca kondensacyjnego dobrał 5 grzejników wysokotemperaturowych (75/55/20). Pokoje są dogrzane ale piec pracuję w temp 50-55stC. Podczas minusów będzie to zapewne oscylować w granicy 65-70cm i wtedy zapewne odczuję rozliczenie od Krystyny z gazowni. 

 

Zamierzam zainstalować grzejniki do kondensacji 55/45/20. Bardzo proszę o poradę czy jest to zasadne w mojej instalacji. Poniżej podaję kubaturę pomieszczeń i wymiary grzjenikó

 

Parametry domu:  Dach 25cm wełna λ 0,033strop ocieplony wełną 15cm (w garażu za mało bo w pokoju nad tym pomieszczeniem jest zimna podłoga). Sćiany Porotherm 25cm + 15cm styropianu λ 0,031.

 

Pokój 1 (nad garażem) - 6x4x2,6m (62m3) - 2 grzejniki 80x60cm. Zapotrzebowanie 2400W.

Pokój 2  6x3.8x2,6m (59m3) - 1 grzejnik 100x60cm. Zapotrzebowanie 2000W.

Pokój 3 6x3,8x2,6m (59m3) - 1 grzejnik 100x60cm. Zapotrzebowanie 2000W.

 

Przy aktualnym rozwiązaniu i śr temp (6stC) mierzonej o 20:00 spalanie nie jest najgorsze i wynosi 10m3 (CO+CWU). Zadana temperatura komfortowa na parterze 22stC, ekonomiczna 21stC. Na piętrze (grzejniki) analogicznie 20stC i 19,5stC.

 

2. Teraz podsumowanie tego co jest możliwe u mnie do zrobienia i w miarę racjonalne. Zmierzam do tego żeby wyeliminować sterownik do kotła i puścić temperaturę mierzoną na powrocie. Zasilanie będzie regulowane pogodówką i ustawioną krzywą grzewczą na sterowniku (CAR v2 ma taką funkcję tj. AMB OFF). Wtedy na dole siłowniki odetną nagrzane pętle podłogówki a na górze (grzejniki) głowicę termostatyczne Danfoss ECO i ustawić 20stC w dzień i 19stC w nocy). Niestety po konsultacji nie sposób zainstalować DIMa nie rozwalając połowy parteru. 

 

3. Mam problem z ogrzewaniem podłogowym, które wcześniej działało prawidłowy ale od pewnego czasu mimo grzania w łazience jest zimna podłoga oraz parę dni później w kotłowni. Pierwsze co zrobiłem to zakręciłem wszędzie powrót oprócz łazienki. Po 30 minutach sprawdziłem i zasilanie łazienki jest ciepłe. Natomiast powrót zimny. Co najdziwniejszy rotametr wskazuję przepływ!!! na 1 pierwszym biegu pompy 2l/min. Teraz konik. Zasilanie i powrót kotłowni jest ciepły w podłoga zimna mimo grzania tego obiegu przez 8h! Czy macie jakiś pomysł? W piątek będzie u mnie hydraulik, który chce odpowietrzyć cały układ (nie tylko belkę). Z dodatkowych informacji na piecu mam ustawione za duże ciśnienie tj. 1,8 bara (producent zaleca 1-1,20). Natomiast na naczyniu przeponowym 1,5 bara.

 

Będę wdzięczny za wszelkie sugestie z Waszej strony.

 

Pozdrawiam

Opublikowano

Jakiej marki mają być te grzejniki?

A to masz teraz to jakie są 2, czy 3 płytowe?

 

Z podanego zapotrzebowania wynika moc ok 90W/m2 - to dobre dla starego zamku a nie dla nowoczesnego budownictwa.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.