PietrekM Opublikowano 23 Lipca 2017 #1 Opublikowano 23 Lipca 2017 Witam. Potrzebuję porady. Nie jestem fachowcem instalatorem, ale procesami cieplnymi zajmuję się w pracy i jakieś pojęcie mam. Poza tym zakładałem instalacje w moim domu, potem w trakcie remontów robiłem przeróbki i żadnej wtopy nie było. Zaczynam robić instalację CO i CW w nowym domu mojej córki. Wszędzie będzie ogrzewanie podłogowe + dwie drabinki w łazienkach. Kocioł na pelet Heiztechnika. Mam dylemat jak podłączyć kocioł. AA. Kocioł w układzie otwartym i wymiennik ciepła. Tak miałem kiedyś w moim domu i wszystko działało pięknie. Minusy ujemne: - Dodatkowa pompa - dodatkowy mebel - wymiennik - spadek temperatury na wymienniku ( nie mylić ze stratą ciepła). Ale dla podłogówki to nie jest takie ważne. I tak będę jeszcze obniżał temperaturę zaworem trójdrożnym. - dodatkowe naczynie wyrównawcze dla obiegu kotła. - Tlen w obiegu kotła, co może skrócić jego żywotność Plusy: -Niższe ciśnienie w kotle, co jak mniemam spowoduje jego dłuższą żywotność. BB. Wszystko w jednym układzie zamkniętym. Tak mam teraz i też wszystko ładnie pracuje Minusy: -Dodatkowy zawór zabezpieczający kocioł przed przegrzaniem (ok 1000 PLN) -Ciśnienie w kotle co najmniej 1 bar. Chyba wpływa na jego żywotność. -Większe naczynie wzbiorcze. Plusy: - Tlen nie dostaje się do wody - mniejsza korozja. ( ale czy to ma znaczący wpływ?) - jedna pompa i wymiennik mniej. W sumie cenowo wyjdzie prawie na to samo. W pierwszej wersji jest dodatkowa pompa i wymiennik, w drugiej drogi zawór zabezpieczający. To się prawie równoważy. Obie wersje mają tyle samo plusów i minusów. Na razie skłaniam się ku drugiej wersji, bo prostsza instalacja. Jakie są Wasze opinie?
marwol Opublikowano 23 Lipca 2017 #2 Opublikowano 23 Lipca 2017 Czy producent dopuszcza montaż kotła w układzie zamkniętym?
waldikol Opublikowano 23 Lipca 2017 #3 Opublikowano 23 Lipca 2017 Ja nie rozumiem dlaczego ludzie komplikują sobie życie po co zakładać wymienniki zamykać układy CO, zrobić cały układ otwarty jaki problem w domu nowo budowanym przeciągnąć jedną rurę na strych prosto z wyjścia kotła i drugą przelewową do kanalizacji ocieplić zbiornik , spełnić wymogi producenta kotła (temp zasilenia i powrotu) i cieszyć się ciepłem w domu. Ja nie rozumiem jak przez zbiornik wyrównawczy i rurę 5-6 m może dostać się powietrze do kotła mi się wydaje że zawsze powietrze idzie do góry.Rura ta służy do odpowietrzenia kotła i odprowadzenia pary w razie zagotowania kotła, i uzupełnienia wody do układu w razie niewielkiego ubytku wody z układu.W trakcie normalnej pracy ta woda nie bierze udziału w procesie grzania .
Przemyslaw85 Opublikowano 23 Lipca 2017 #4 Opublikowano 23 Lipca 2017 @waldikol Producenci grzejników aluminiowych zalecają układ zamkniety. Więc co zrobisz? Wysłane z mojego LG-H440n przy użyciu Tapatalka
Gość jacek61 Opublikowano 23 Lipca 2017 #5 Opublikowano 23 Lipca 2017 Ja mam układ otwarty, rury stalowe grzejniki żeliwne i aluminiowe i wszystko działa od prawie 40 lat. Chyba, że wtedy aluminium było inne ;)
PietrekM Opublikowano 23 Lipca 2017 Autor #6 Opublikowano 23 Lipca 2017 Producent dopuszcza instalacje kotła w układzie zamkniętym, jeśli zainstalowany jest zawór zabezpieczający przed przegrzaniem. Jeśli temperatura kotła wzrośnie nadmiernie, otwierają się dwa zawory, jeden dopuszcza do kotła zimną wodę a drugi spuszcza gorącą do kanalizacji. Te zawory są sprzęgnięte i otwierane jedną czujką.Mam taki układ w domu. Powiadacie układ otwarty dla całości. Z tego co wiem ma to też wady. Ten argument z powietrzem dostającym się do instalacji też do mnie nie przemawia, ale nie da się ukryć, że w takim systemie wody ubywa przez parowanie. Czyli trzeba tę wodę uzupełniać. U nas jest woda bardzo twarda, czyli będzie osadzał się kamień. Obawiam się, że po jakimś czasie (kilka lat) ten kamień może mieć wpływ na efektywność grzania podłogówki.
Gość jacek61 Opublikowano 23 Lipca 2017 #7 Opublikowano 23 Lipca 2017 Praktycznie strat wody w wyniku parowania nie uzupełniam nawet przez kilka lat są zbyt małe. Ostatnio przez 6 lat po zamontowaniu nowego kotła nie uzupełniałem do momentu dołożenia drabinki w łazience trzy lata temu i znowu te trzy lata bez dolewania. Jako wskaźnik poziomu wody jest dokładny manometr.
krisgie Opublikowano 23 Lipca 2017 #8 Opublikowano 23 Lipca 2017 Układ z wymiennikiem oprócz swoich wad ma podstawową zaletę. Zapewnia odpowiednią temperaturę powrotu praktycznie bez żadnych kombinacji.
sambor Opublikowano 23 Lipca 2017 #9 Opublikowano 23 Lipca 2017 Ale też wymiennik ma wadę - wymaga miękkiej lub uzdatnionej wody. I ręczę, że dużo szybciej się zatka wymiennik niż reszta instalacji. A wody do prawidłowo wykonanej inst otwartej dolewa się raz na 2-3 lata i to ok 2-3% całej objętości układu. Wg mnie tylko otwarty albo zamknięty. Przy kotle na pellet wymiennik średnio nadaje się do ochrony powrotu,
krisgie Opublikowano 23 Lipca 2017 #10 Opublikowano 23 Lipca 2017 Ogólnie nie jestem zwolennikiem wymienników, wstawiłem go z powodu problemów z wyjechaniem na strych z rurami, taki układ pomieszczeń, za dużo kombinacji... Wiem ze może się zakamienić ale liczę ze nie stanie sie to za szybko bo ma moc max aż 85kW - zależało mi na przeniesieniu 14kW przy minimalnym przepływie (minimalne zużycie prądu pompki). To ze powrót mam taki jak trzeba zauważyłem przypadkiem :). Ale w sumie to nie przypadek bo wymiennik byl liczony na deltę 10C.
waldikol Opublikowano 23 Lipca 2017 #11 Opublikowano 23 Lipca 2017 @waldikol Producenci grzejników aluminiowych zalecają układ zamkniety. Więc co zrobisz? Wysłane z mojego LG-H440n przy użyciu Tapatalka zalecają a nie wymagają proszę mi wytłumaczyć czym to jest podyktowane skąd taki grzejnik wie czy on siedzi w instalacji zamkniętej czy otwartej jaka to dla niego różnica , w tym przypadku ma być podłogówka i dwie drabinki w łazience .
waldikol Opublikowano 23 Lipca 2017 #12 Opublikowano 23 Lipca 2017 że w takim systemie wody ubywa przez parowanie. Czyli trzeba tę wodę uzupełniać. U nas jest woda bardzo twarda, czyli będzie osadzał się kamień. Obawiam się, że po jakimś czasie (kilka lat) ten kamień może mieć wpływ na efektywność grzania podłogówki. Bez przesady to sobie zalej układ pierwszy raz z wodociągu a potem raz 2-3 lata na dolewkie kup sobie 5 litrów wody destylowanej i po kłopocie , tylko że układzie otwartym masz możliwość dolania przez zbiornik wyrównawczy , niestety w układzie zamkniętym też zdarzają się ubytki wody i tu już trzeba uzupełniać z wodociągu
PietrekM Opublikowano 23 Lipca 2017 Autor #13 Opublikowano 23 Lipca 2017 No to mi totalnie przewróciliście moje wyobrażenie o układach otwartych. Ale dziękuję. Podłogówka w układzie otwartym? Muszę to teraz przetrawić.
waldikol Opublikowano 23 Lipca 2017 #14 Opublikowano 23 Lipca 2017 Nie ma co trawić.Ludzie mają użytkują i nie narzekają. a to że mają prostą i bezpieczną instalacje C.O. to już inna sprawa. To samo pytanie odnośnie podłogówki skąd ona ma wiedzieć czy jest w układzie otwartym czy zamkniętym jaka to dla niej różnica , poza tym że w układzie zamkniętym można podnieść ciśnienie czynnika roboczego które i tak nikomu do niczego nie jest potrzebne. Pozdrawiam. Waldikol
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.