Pabloklb Opublikowano 25 Stycznia 2017 #1 Opublikowano 25 Stycznia 2017 Witam, Mam problem ze zbyt dużym spadkiem temperatur w układzie. Kocioł Żywiec 18 kW Sterownik Tech ST-42 CO CWU Podłogówka (salon, łazienki, wykurz, kuchnia) nie mam zaworu 3D, do każdego obiegu są osobne pompy Dom kilkuletni, Ytong i styropian 14 cm, nie żałowano środków na izolację Parterówka z poddaszem użytkowym 150 m (użytkowe ok 180) Problem z ustawieniem spalania to raz, musiałem teraz dokupić 1 tonę, wziąłem Jaret Plus bo był od ręki i w dobrej cenie i dostrajam piec. Ale problem z wodą jest już od kilku lat bez względu na to czym palę a dopiero teraz go sobie uświadomiłem. Piec jest ustawiony na 60 st. Ale po załączeniu pompy podłogowej i CO temp spada do nawet 30 st... nie jest to za dużo? Piec później pracuje nawet kilka godzin żeby dobić do 60... praktycznie się nie odstawia. Pompa podłogowa sterowana jest z pieca, tam ustawiam jaka temp jest zadana, obecnie jest min 31 - max 32 (czujnik na powrocie) Przy podłogówce mam zawór termostatyczny by ograniczał temp wody wpływającej z pieca, teraz dałem na ok 35 st... jak dam więcej to na termometrze pokazuje ponad 40 st - wydaje mi się że to za dużo jak na instalację pcv. Jak mam 35 stopni tak jak teraz, pompa podłogowa cały czas pracuje, bo nie przekracza na powrocie 31 stopni i nie potrafi dobić do zadanej temperatury. Jak zaś obniżę temperaturę zadaną, np na 30 st to zaś w domu zimno. Nie odczuwam w domu w ogóle komfortu posiadania podłogówki. Temperatura załączania pomp jest na 35 st, ale to chyba i tak nie wpływa na pompę podłogową, bo sterownik steruję nią osobno. Zmieniłem wczoraj prędkość pomp Co i podłogowej na II (było III ) Co robię źle?
audilhr Opublikowano 25 Stycznia 2017 #2 Opublikowano 25 Stycznia 2017 Podłoga strasznie wychładza kocioł to normalne a tym bardziej u ciebie bo nie widzę ochrony kotła ani zaworu 4d ani pompy kotłowej w związku z tym zalewa ci cały czas kociol zimną wodą.
hajtaler428 Opublikowano 25 Stycznia 2017 #3 Opublikowano 25 Stycznia 2017 Masz pompe CO i podłogową podkaczone szeregowo- źle. Ten zawór RTL w rozdzielaczu - to nim niby kontrolujesz temp podłogi? Jeżeli tak to źle - powinien być przed pompą zawór 3d i pompa podłogowa powinna pracować ciągle a nie cyklicznie
Pabloklb Opublikowano 26 Stycznia 2017 Autor #4 Opublikowano 26 Stycznia 2017 No chyba jest tak jak mówisz... tym zaworem RTL mogę ustawić jaka temperatura ma wejść z pieca Oprócz tego na sterowniku ustawiam zakres temperatur w jakich ma być załączana pompa Nie mam żadnego wpływu na to jaka temperatura wody ma być na powrocie do kotła. Ciekaw jestem jak to wpływa na kocioł...? Ustawione mam 60 st a nagle spada na 30 jak włączą się pompy Jak to poprawić? Na wiosnę chcę i tak dodać tam siłowniki na pętle i sterownik bezprzewodowy To za jednym razem zrobię wszystko jak należy (a nie mam zaufania do tego instalatora który to montował) W którym miejscu miałbym założyć ten zawór 3d (czy 4d) I czy jestem w stanie zrobić to sam czy muszę wołać instalatora jakiegoś A by pompa podłogowa pracowała cały czas muszę zmienić na sterowniku wyższy zakres temperatur a mniejszą temperaturę utrzymywać na podłogówce (ograniczając ją np tym zworem 3d albo RTL tak jak mam teraz)
kiminero Opublikowano 26 Stycznia 2017 #5 Opublikowano 26 Stycznia 2017 Ustawione mam 60 st a nagle spada na 30 jak włączą się pompy Ok, ale to tylko przy rozruchu tak, czy ty ten kocioł jakoś wygaszasz cyklicznie? W dłuższej perspektywie pracy ciągłej nie powinno ci tak bardzo zalewać kocioł zimną wodą, ale warunek podstawowy, to ciągła praca pomp. Podejrzewam, że masz tam jakiś sterownik pokojowy, który rozłącza pompę CO i stąd to wachlowanie temp kotła. Grzejniki mają termostaty?
Gość mak Opublikowano 26 Stycznia 2017 #6 Opublikowano 26 Stycznia 2017 Tu jest więcej błędów. Poza brakiem ochrony powrotu i zaworu mieszającego na podłogówkę, kocioł zamontowany w układzie zamkniętym. Zabezpieczony pewnie naczyniem przeponowym tylko że jego montaż też woła o pomstę do nieba, brak wężownicy schładzającej,. brak pompy na cwu... Pewnie jak byś schemat narysował to było by więcej kwiatków.
Pabloklb Opublikowano 26 Stycznia 2017 Autor #7 Opublikowano 26 Stycznia 2017 jest pompa CWU to ta po prawej nad podajnikiem Mam 3 pompy CO CWU Podłogowa Układ zamknięty... jest naczynie te czerwone Zrobię później dokładne zdjęcia i opiszę co i gdzie bo na bank chcę to poprawić i zrobić tak jak powinno być
kiminero Opublikowano 26 Stycznia 2017 #8 Opublikowano 26 Stycznia 2017 Pompa CWU jest, a zawór mieszający jest zastąpiony układem pompy mieszającej i widać działa. Ten model mieszania jest nawet zamieszczany jako jedna z metod w poradnikach instalatorów. Tu z poradnika Kisan: Faktem jest, że całość do fundamentalnej przeróbki jeśli ma być prawidłowo.
Pabloklb Opublikowano 26 Stycznia 2017 Autor #9 Opublikowano 26 Stycznia 2017 Ok, ale to tylko przy rozruchu tak, czy ty ten kocioł jakoś wygaszasz cyklicznie? W dłuższej perspektywie pracy ciągłej nie powinno ci tak bardzo zalewać kocioł zimną wodą, ale warunek podstawowy, to ciągła praca pomp. Podejrzewam, że masz tam jakiś sterownik pokojowy, który rozłącza pompę CO i stąd to wachlowanie temp kotła. Grzejniki mają termostaty? Nie mam sterownika pokojowego Pieca nie wygaszam, chodzi przez cały rok 24/h (włączam tylko tryb letni po sezonie) Grzejniki mają termostaty i jest ich 11, na dole i poddaszu Temperatura spada jak włączy się pompa podłogowa (z 60 na 30-35 st i kocioł pracuje znów kilka godzin by zagrzać) Pompa od CO ta nad piecem chodzi cały czas do CWU załacza sie tylko jak spadnie temperatura zadana na sterowniku od CWU (kiedys ktoś mi powiedział żeby temperatura na CWU była wyższa od zadanej na kotle bo to wymusi ciąglą pracę tej pompy..??) Mogę teraz zrobić tak, że na sterowniku daje np zakres OP 33-34 st... na RTL daje np te 35. Więc temperatura na powrocie podłogówki nigdy nie osiągnie tych 33 st i pompa OP będzie pracować non stop.. Finalnie bedą pracowały cały czas pompy od CO i OP Tylko czy to nie przełoży sie na większe spalanie opału...?
kiminero Opublikowano 26 Stycznia 2017 #10 Opublikowano 26 Stycznia 2017 Pompa podłogowa powinna pracować bez przerwy, a jeśli będzie przegrzewać pomieszczenia, to korekta w dół na głowicy termostatycznej (to nie jest RTL). Nie znam szczegółów budowy płyt OP u ciebie, ale dla temperatur bliskich 0 to zasilanie OP przy pracy ciągłej wystarcza ok 28-30. Z podłogi wraca odpowiednio mniej (2-5 stopni w zależności od przepływu). Dla ON/OFF pompy kocioł nie daje rady z takimi skokami zapotrzebowania i przepływu, bo jest "w szeregu" z pompami. Byłby na sprzęgle lu 4D, to by było mu łatwiej.
sambor Opublikowano 26 Stycznia 2017 #11 Opublikowano 26 Stycznia 2017 Tylko czy to nie przełoży sie na większe spalanie opału...? Największe spalanie masz jak grzejesz wychłodzoną wodę i wychłodzone grzejniki, czyli grzana non stop podłoga potrzebuje mniej ciepła niż grzana z przerwami. Jedynie będzie większe zużycie prądu przez pompy pracujące cały czas. Ale przy pompach elektronicznych to mało
Pabloklb Opublikowano 26 Stycznia 2017 Autor #12 Opublikowano 26 Stycznia 2017 Pompa podłogowa powinna pracować bez przerwy, a jeśli będzie przegrzewać pomieszczenia, to korekta w dół na głowicy termostatycznej (to nie jest RTL). Nie znam szczegółów budowy płyt OP u ciebie, ale dla temperatur bliskich 0 to zasilanie OP przy pracy ciągłej wystarcza ok 28-30. Z podłogi wraca odpowiednio mniej (2-5 stopni w zależności od przepływu). Dla ON/OFF pompy kocioł nie daje rady z takimi skokami zapotrzebowania i przepływu, bo jest "w szeregu" z pompami. Byłby na sprzęgle lu 4D, to by było mu łatwiej. Ok czyli na razie wymuszę pracę ciągłą pompy OP (podniosę na sterowniku a ograniczę zaworem termostatycznym) Dziwi mnie tylko że jak ustawie na nim 3,5 to woda wpływająca powinna mieć 35 st i w tym układzie górny termometr pokazuje 42 st a dolny 32 ... też nie znam dokładnej budowy wszystkiego bo kupiłem dom już zamieszkany i ukończony, i teraz ze wszystkim muszę zgadywać co i jak, począwszy od ogrzewania po elektrykę itd. Tak jak pisałem wcześniej zrobię później dokładne zdjęcia i opiszę, to mi podpowiecie mam nadzieję obrazowo :) co zmienić To na wiosnę poprawię
kiminero Opublikowano 26 Stycznia 2017 #13 Opublikowano 26 Stycznia 2017 Pilnuj wskazań termometru. Skale są ułomne. Jak trzeba, to ustaw 3.
Pabloklb Opublikowano 26 Stycznia 2017 Autor #14 Opublikowano 26 Stycznia 2017 Największe spalanie masz jak grzejesz wychłodzoną wodę i wychłodzone grzejniki, czyli grzana non stop podłoga potrzebuje mniej ciepła niż grzana z przerwami. Jedynie będzie większe zużycie prądu przez pompy pracujące cały czas. Ale przy pompach elektronicznych to mało za prąd płacę miesięcznie 100 zł :) to chyba nie zbiednieję :) poza tym zmieniłem kilka dni temu te "biegi" na obu pompach z 3 na 2.. więc wyjdzie na to samo... a wydaje mi się że takie ustawienie wystarcza bo grzeją wszystkie grzejniki OP też, ale faktycznie, jak wymuszę ciągły ruch pompy to powinna być cieplejsza podłoga cały czas
Pabloklb Opublikowano 27 Stycznia 2017 Autor #15 Opublikowano 27 Stycznia 2017 Wymusiłem ciągłą pracę pompy podłogowej Zawór termostatyczny ustawiony tak że na wejściu jest 32, na powrocie 30 st i tak trzyma te 30 stopni w obiegu Wczoraj piec pracował pomiędzy zadaną 60 st, a 53-55 więc było ok dziś rano był mróz, temp spadła na 45, po 40 minutach było zadane 60 Załączyłem zdjęcia i schemat - tylko taki umiałem zrobić Proszę o uwagi i co ewentualnie jest zrobione nie tak i jak to rozwiązać Do czego jest ten zawór na powrocie podłogówki? - albo inaczej... co się stanie jak go zamknę, zrobi się zamknięty obieg na podłogówce (w sumie to taki półzamknięty bo zasilanie z pieca jest...)
sambor Opublikowano 27 Stycznia 2017 #16 Opublikowano 27 Stycznia 2017 Czyli masz brak ochrony powrotu, trzeba coś z tym zrobić.
kiminero Opublikowano 27 Stycznia 2017 #17 Opublikowano 27 Stycznia 2017 Jak ten zawór zamkniesz, to podłoga przestanie grzać, a tą podłogę trzeba dogrzać i nie zatrzymywać. Kocioł ma tylko uzupełniać na bieżąco straty. Masz prosty ster i na mrozy musisz zwiększyć moc kotła (podawanie), bo jak widać nie daje rady. Ochrona powrotu to druga rzecz, ale podstawa to kocioł ma trzymać zadaną. Będzie na kotle te 60-65, to z podłogi mniejszy strumień będzie wracał.
Pabloklb Opublikowano 31 Stycznia 2017 Autor #18 Opublikowano 31 Stycznia 2017 Ok, dzięki za wszystkie informacje, Nie zamykam tematu bo wrócę do niego późną wniosną gdy tylko pogoda pozwoli na wyłączenie pieca na kilka dni w celu dokonania przeróbek. Jako doraźne rozwiązanie na razie pompa OP chodzi nieprzerwanie. Przy większych mrozach temperatura kotła spada na 45*C, ale do 0,5 godziny dobija znowu do zadanych 60*C, więc jest lepiej niż przedtem. Zwiększyłem też moc kotła, poprzez podniesienie podawania, i do tego ustawiam teraz przerwę by poprawnie spalać opał - co nie jest takie łatwe, bo w nocy -10*C a w dzień +4 (a ma być jeszcze cieplej) więc różnice temperatur nie ułatwiają pracy Na pewno zwrócę się z prośbą o pomoc przy zadbaniu o temperaturę powrotu wody (czekają mnie przeróbki) Podejrzewam, że do tego czasu zdecyduję się także na zmianę sterownika kotła i dodanie automatyki do podłogówki. Więc zrobię wszystko naraz
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.