Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Instalacja Co - Schemat Do Analizy


b4chus

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Co tam chcesz jeszcze liczyć, robisz inst w miedzi 28 i będzie działać, jak pętle podłogi do 90m to pompa 25/40 wydoli ,

pozostałe pompy też takie - i co tu liczyć , chyba kasę na wykonanie. :)

 

W liczeniu jest dobry kolega odpowietrznik - już to wiele razy ćwiczył, ba ponoć nawet projekty robi. :P

Opublikowano

Witam,

 

Jakiś czas temu pisałem na forum w sprawie kotła zgazowującego + bufor, natomiast instalator zaproponował mi inne rozwiązanie. Przygotowałem schemat na podstawie jego sugestii na bazie schematu wzorcowego kotła Compact Bio z Kostrzewy. Prosiłbym o sugestie czy schemat jest poprawny czy może zawiera jakiś kardynalny błąd.

 

Ogrzewanie całego domu mam na podłogówce, jedynie garaż będą ogrzewać "zwykłe" grzejniki.

A to inne rozwiązanie dotyczy dalej tego kotła zgazowującego czy innego?

Opublikowano

Nowe rozwiązanie to kocioł z podajnikiem, w tym wypadku peletowy.

 

sambor - mam pętle dłuższe niż 90m, najdłuższa około 115, w sumie 12 pętli (w tym jedna pętla ułożona jako ogrzewanie ścienne w łazience, zamiast kratki), całość około 800m, 3 pętle powyżej 100m.

Opublikowano

Inaczej musiałbym mieć w salonie 4 albo 5 pętli i całą podłogę pociętą dylatacjami. Przy dłuższych pętlach mam 'tylko' 2 dylatacje.

Opublikowano

Inaczej musiałbym mieć w salonie 4 albo 5 pętli i całą podłogę pociętą dylatacjami. Przy dłuższych pętlach mam 'tylko' 2 dylatacje.

To coś nie tak- dylatacja nie jest  robiona dla każdej pętli osobno

Opublikowano

OK, może z dylatacjami przesadziłem, ale na sam parter mam już 12 pętli, gdybym miał je skracać byłoby 16, nie dostałbym takiego rozdzielacza i musiałbym montować dwa.

 

Co do długości, każdy producent dla rur fi_16 zakłada pętle do 120m. Mój projekt zakładał nawet pętle 135m na rurze 16, ale to już przegięcie, dlatego całość była przeprojektowana i przeliczana kolejny raz.

Opublikowano

 

sambor - mam pętle dłuższe niż 90m, najdłuższa około 115, w sumie 12 pętli (w tym jedna pętla ułożona jako ogrzewanie ścienne w łazience, zamiast kratki), całość około 800m, 3 pętle powyżej 100m.

Tak nie powinno się robić, z tego co podałeś wynika , że masz 9 pętli o długościach 60-55m a resztę praktycznie 2x dłuższą 

Mogą być kłopoty z wyregulowaniem całości układu.

Opublikowano

Problem w tym, że to pierwszy (i pewnie ostatni) dom, który buduję. Zresztą mam dwa projekty, w każdym pętle o bardzo zróżnicowanych długościach, skoro to nie ma prawa działać dobrze, to pewnie nie pojawiłoby się w projekcie.

 

Ale mniejsza z tym, nie chcę regulować tego ręcznie, bo to niewykonalne i tu się zgadzamy. Teraz już nic nie poprawię z długościami pętli, mogę natomiast podpiąć całość pod listwę i termostaty i regulować całość w automacie. I tak to właśnie ma być rozwiązane. Od biedy można jeszcze rozdzielić to na 2 rozdzielacze, na obwody krótkie i obwody długie, ale czy ma to sens przy sterowaniu w automacie? Chyba nie.

Opublikowano

 

Ale mniejsza z tym, nie chcę regulować tego ręcznie, bo to niewykonalne i tu się zgadzamy. Teraz już nic nie poprawię z długościami pętli, mogę natomiast podpiąć całość pod listwę i termostaty i regulować całość w automacie. I tak to właśnie ma być rozwiązane. Od biedy można jeszcze rozdzielić to na 2 rozdzielacze, na obwody krótkie i obwody długie, ale czy ma to sens przy sterowaniu w automacie? Chyba nie.

 

Nie zgadzamy się z tym!

To najpierw trzeba ręcznie ustawić - przepływy wg wymagań projektu , który realizowałeś po to są rotametry,

a listwa i siłowniki to działają na zasadzie zamknij/ otwórz co powoduje wystygnięcie podłogi i następnie dłuższe grzanie do osiągnięcia temp zadanej.

 

Ale taka instalacja dużo lepiej działa na sterowaniu pogodowym, niż na siłownikach - trochę takich instalacji robię, i taka praca to wynik praktyki a nie marketingu.

Opublikowano

 Zresztą mam dwa projekty, w każdym pętle o bardzo zróżnicowanych długościach, skoro to nie ma prawa działać dobrze, to pewnie nie pojawiłoby się w projekcie.

Na papierze to ładnie wychodzi , ale w praktyce jest kłopot.

Opublikowano

Nowe rozwiązanie to kocioł z podajnikiem, w tym wypadku peletowy.

 

  

I to był powód rezygnacji z bufora?Przy podajniku węglowym ,to jeszcze zrozumie ,ale przy paleciaku?

Kolega sambor  ma paleciaka z buforem   to może ci powie jakie korzyści ma z tego.

Jak jeszcze nie masz w kotłowni instalacji zrobionej - to bym się nad tym buforem zastanowił.

Czy masz juz wybrany kocioł i jakiej mocy?

Opublikowano

Instalacji nie ma, tylko rury w wylewkach.

 

Kocioł zgazowujący (myślałem o Buderusie Logano) - 8500 + bufor 1500l około 4000

Peleciak (jeszcze się zastanawiam, Compact Bio, Fuzzy Logic 2, Pellets 100, Twin Agro - duży wybór chociaż wszystko podobne) - ceny około 12000

 

Bufor do peleciaka to dodatkowe 4000, nie ukrywam, że chciałem pelet, żeby kocioł był prawie bezobsługowy, chociaż znajomy instalator poleca mi Elektromet na groszek+pelet, z zapalarką.

 

Moc kotła - założyłem tu osobny temat w sekcji "Izolacje", bo mam wg projektu gaz 5-19kW, mój projektant dobrał 20kW stałopalny, a dom mam ocieplony solidnie i według wszelkich znaków na niebie i ziemi nie potrzebuję więcej niż 10kW.

Opublikowano

Bufor do pelletu nie musu być duży - wystarczy 500l i do tego kocioł Biawara 20kW 

Koszt takiego bufora to praktycznie 3x cena sprzęgła, którego wtedy nie potrzeba.

 

Jedno jest pewne- jak dobierzesz kocioł mocą na styk to bufor nie jest potrzebny, jak kocioł większy to bufor przydatny.

drugie jest pewne - przy dużej ilości podłogówki ( ponad 80% całego ogrzewania) bufor jest bardzo przydatny.

 

I teraz zbierz to co wiesz, to co tu napisane  - już są 2 strony i wiesz wszystko w tym temacie.

 

PS
Kocioł na ekogroszek zawsze będzie kotłem na ekogroszek , nie ważne czy uda się w nim spalić pellet czy też nie.

Wg mnie raczej to drugie.

Opublikowano

Powiedziałbym raczej, że mam solidne podstawy do przemyśleń.

 

Zgodzę się z kwestią bufora, może i warto rezygnując ze sprzęgła dopłacić do niedużego bufora dla skompensowania nadwyżki mocy kotła. Rozumiem, że tym samym poprawia się "sterowalność" podłogówki, bo ciepło dostępne jest ciągle na tym samym poziomie.

 

Natomiast kocioł BIAWAR 20kW: no i mamy Pellux 100 i Pellux 200, ten drugi już na starcie w granicach 15000. Czy warto do tej instalacji, zwłaszcza myśląc o buforze? Pellux 200 ma większą pojemność wodną, co przy buforze nie ma znaczenia, ma panel dotykowy, wbudowaną pompę CWU i tyle. Obydwa można rozbudować o moduły CAN do sterowania obiegami.

 

I tu kolejne pytanie - myślałem o sterowaniu SALUS-a, warto wchodzić w moduły i osprzęt oferowane przez danego producenta kotłów? Przecież to i tak nie ich urządzenia tylko rynkowe, czasem pod własną marką.

Opublikowano

Pellux 200 kosztuje 12tys, ale bez podajnika i zbiornika pelletu, komplet to 14-15tys

 

Początkowo nie chciałem termostatów (wiadomo, koszt), chciałem mieć kocioł + bufor 1500l, ustawić podłogówkę na sztywno i podpiąć tylko pogodówkę lub ewentualnie jeden termostat w pomieszczeniu "referencyjnym". Ale znajomy instalator zwrócił mi uwagę, że przy różnicach w długościach pętli kiedy woda "przeleci" najdłuższą pętlą, najkrótszą pompa przegoni ze 2 albo i 3 razy, w wyniku czego albo nie dogrzeję największych powierzchni, albo przegrzeję najmniejsze. Niby jakaś logika w tym jest, chociaż przy wytłumieniu przepływomierzami poszczególnych pętli każdy obieg powinien chodzić tak samo... chyba. Nie wiem jak się ma do tego pompa ze zmienną mocą (autoadapt chyba się zwie to cudo).

Opublikowano

. Ale znajomy instalator zwrócił mi uwagę, że przy różnicach w długościach pętli kiedy woda "przeleci" najdłuższą pętlą, najkrótszą pompa przegoni ze 2 albo i 3 razy, w wyniku czego albo nie dogrzeję największych powierzchni, albo przegrzeję najmniejsze. Niby jakaś logika w tym jest, chociaż przy wytłumieniu przepływomierzami poszczególnych pętli każdy obieg powinien chodzić tak samo... chyba. Nie wiem jak się ma do tego pompa ze zmienną mocą (autoadapt chyba się zwie to cudo).

Nie ma logiki w tym co twierdzi ten "instalator", po to są rotametry aby ustawić żądane przepływy, pompa z autoadaptem jest nie potrzebna - to twój pomysł.

Natomiast temp wody na podłogę trzeba regulować wg temp zewnętrznej  -tzw regulacja pogodowa

Jak dobrze określisz krzywą grzania i ew skorygujesz na rotametrach temp pomieszczeń - będzie OK

Opublikowano

W dalszym ciągu pozostaje kwestia mocy kotła, przy obciążeniu cieplnym budynku rzędu 8,8kW (projekt)

 

Poniżej dane z cieplowlasciwe.pl (wypełnione 2x, w instrukcji pisze, żeby podać grubość ścian od tynku wewnątrz do tynku na zewnątrz, ale nie wiem, czy styropian ma być wliczony czy nie, bo podaje się go osobno. Nie wiem czy podawać ściany jako tynk+pustak i osobno styro, czy tynk+pustak+styro+tynk i osobno tylko podać grubość ocieplenia dla wyliczenia ile odejdzie z całej grubości ściany. Tak czy inaczej obydwa wyniki są prawie identyczne. Wychodzi kocioł 10 kW, wliczając przygotowanie CWU.

 

http://cieplowlasciwie.pl/wynik/1zx4

http://cieplowlasciwie.pl/wynik/21kn

 

Czy zatem nie lepiej Pellux Compact 12kW? Czy 20kW nie będzie smolić? No i nie ukrywam, 3tys taniej.

Opublikowano

Przemyślałem i mam kilka kolejnych pytań/rozważań.

 

OK, założenia:

 

1) rezygnacja ze sterowania termostatami każdego pomieszczenia w domu

2) podpięcie sterownika pogodowego

 

Ustawiamy na rotametrach przepływ, rozumiem, że dla pewnych zadanych warunków mamy w każdym pomieszczeniu żądaną temperaturę. Zmienia się temperatura na zewnątrz (np. spada o kilka stopni) i co się dzieje?

 

odp. A) układ reaguje podając cieplejszą wodę, co powoduje utrzymanie stałej temperatury każdego pomieszczenia

odp. B) układ reaguje podając cieplejszą wodę, co powoduje że w niektórych pomieszczeniach temperatura pozostaje taka sama, natomiast w innych spada lub podnosi się (w zależności od długości pętli podłogówki, bo zakładam że przepływ czynnika o innej temperaturze w przewodach różnej długości spowoduje nierównomierne wzrosty temperatur)

 

I kolejny przypadek - bez termostatu nie wyreguluję temperatury w pomieszczeniu z kominkiem, lub w pomieszczeniu w którym będzie więcej osób, w kuchni itp. Dobrze rozumiem? Co jeśli będę chciał zwiększyć temperaturę w pokoju dziecka - ręczna regulacja i eksperymenty z rotametrem?

 

 

P.S. Nie staram się wymyślać niczego na siłę ani forsować któregokolwiek z rozwiązań, chcę mieć dobrą, wygodną i bezobsługową instalację.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.