kre Opublikowano 22 Grudnia 2016 #1 Opublikowano 22 Grudnia 2016 Witam! Naprawiam/zmieniam kotłownię wykonaną z rur miedzianych, chcę dołożyć zawory kulowe z siłownikami by podzielić całość na 4 niezależne obiegi CO (piętra/mieszkania). Szukałem odpowiedzi, jednak nie znalazłem nic jednoznacznego. Z jakiego materiału powinny być wykonane takie zawory, by uniknąć korozji chemicznej? Czy ze stali nierdzewnej, czy może mosiądz niklowany dobrze sobie poradzi? Nie będą się stykać bezpośrednio z rurami miedzianymi. W 2 kolejności jeszcze umieszczę schemat do konsultacji. pozdrawiam, szymon
Charon Opublikowano 22 Grudnia 2016 #2 Opublikowano 22 Grudnia 2016 Mosiężne, wyleczyłem się z nierdzewki jak skorodowały mi dwa rozdzielacze do op znanej firmy :)
kre Opublikowano 22 Grudnia 2016 Autor #3 Opublikowano 22 Grudnia 2016 Dziękuję za szybką odpowiedź. Myślałem o takich: http://washservice.pl/pl/p/Elektrozawor-kulowy-34-cala-z-silownikiem-napedem-A80-lub-A81/861 Ale to jest mosiądz niklowany, czy powinien być czysty mosiądz? Ale skoro siedzi ten nikiel na mosiądzu i jest ok to może nie będzie źle?;)
Plumpi Opublikowano 22 Grudnia 2016 #4 Opublikowano 22 Grudnia 2016 Dowiedz się czy może pracować z wodą gorącą. Osobiście wolałbym wybrać jakiś sprawdzony produkt firmowy: Honeywell, ESBE, Danfoss, Afriso
sambor Opublikowano 22 Grudnia 2016 #5 Opublikowano 22 Grudnia 2016 To zawór do maszyn pralniczych - podają , że do 150C , czyli do baardzo gorącej wody. Jedyne ale to trochę mała średnica - 3/4"
edzio Opublikowano 23 Grudnia 2016 #6 Opublikowano 23 Grudnia 2016 Witam, żeby nie zakładać nowego tematu może zapytam tutaj: Mam zawór 4D V5442A1048 i niestety nie potrafię zrozumieć działania otóż temp kotła stała 70 st, temp ustawiona na podłogówkę 35st, załączona tylko pompa podłogowa, otwarcie zaworu elektroniczne na 30% i temp na podłogówkę idzie 25 st otwarcie 35% - temp 30 otwarcie 40% - temp 33 otwarcie 42% - temp 34 otwarcie 45% - temp 33 otwarcie 50% - temp 32 otwarcie 55% - temp 31 otwarcie 60% - temp 35 dlaczego przy połowie temp zamiast rosnąć zaczyna spadać ? ogrzewanie jest tylko podłogowe. Wygląda mi to jak by pompa zasysała z powrotu wodę... czy możliwe że zawór zamontowany o 180 na opak ? dodam jeszcze że pompa pracuje na 1 lub 2 biegu. Nie było by to jakoś uciążliwe gdyby nie to że po przekroczeniu otwarcia 55-60% następuje gwałtowny spadek temp powrotu.... co powoduje że zawór zaczyna się za chwile gwałtownie zamykać i temp zasilania podłogi spada.... zawór zamyka się niestety aż do min i powrót rośnie bardzoooo powoli... po czym znowu zaczyna się otwierać i tak w kółko....
kiminero Opublikowano 23 Grudnia 2016 #7 Opublikowano 23 Grudnia 2016 Tu nie chodzi o precyzje ilościową tylko jakościową. Jak nie masz siłownika to stabilności temperatury za zaworem nie będzie, bo warunki przed nim też stabilne nie są i zmieniając proporcje zasysanej wody "zakłócasz" przepływy. Warto sprawdzić ukierunkowanie zawieradła, które ma być prostopadle do rury zasilania z kotła i rury powrotu z instalacji. Orientujesz się po znaczniku na osi zaworu (patrz DTR). Niestety zawór 4D do ochrony powrotu dla układu samej podłogi jest błędem. Ratować się możesz np. wyłączeniem funkcji ochrony powrotu. Wiem, że to brzmi jak herezja, ale po wygrzaniu podłogi jej apetyt będzie mniejszy i sytuacja powinna się ustabilizować. Warunek to duży 4D i grube rury małego obiegu. Najlepiej domontować pompę kotłową. Mało detali podałeś. Dużo zależy od budowy całości układu i wzajemnych połączeń, a tu niezbędny schemat ideowy lub foto.
edzio Opublikowano 23 Grudnia 2016 #8 Opublikowano 23 Grudnia 2016 mam to podłączone jak na prawej części obrazka. Rury mam standardowe miedziane bodajże 28mm średnicy. walczę z tym już od 2 sezonów. Wcześniej miałem wyłączoną ochronę powrotu i jakoś to szło ale w tym roku zauważyłem że z piecem od dołu zaczyna się robić lekko nieciekawie (oznaki rdzy) znajomy powiedział żebym założył czujnik powrotu i spróbował otrzymać temp na min 30 stopni.... W moim przypadku z pogodówką czasami jest to niemożliwe. gdy w dzień temp jest około +3 stopni a w nocy zaczyna spadać do np -5, pogodówka reguluje temp zasilania podłogówki i powrót jest praktycznie zimny, po czym na drugi dzień przy +3 stopniach zawór się zamyka, co prawda powrót jest cieplejszy ale ma około 38 stopni, wieczorem gdy temp zew zaczyna spadać sytuacja się powtarza.... Zastanawiam się na przerobieniem trochę całej instalacji ponieważ za dużo błędów w niej jest... zastanawiam się nad dokupieniem dodatkowej pompy na obiegu kotłowym (temp powrotu przy zamkniętym zaworze rośnie z 23 stopni do 35 prawie 10 min) oraz założeniu zaworów termostatycznych na każdej z pętli gdyż aktualnie mam tylko w dodatkowych pokojach a w głównym salonie łączonym z kuchnią nie, co za tym idzie mogę mieć max temp w pokojach taką jaka jest w salonie... nie mogę sobie ustawić np że w pokoju gdzie śpi dziecko będzie 25 stopni a w salonie 23... Mój znajomy w tym sezonie ocieplił dom, ma budynek prawie identyczny, kocioł ten sam tyle że inna firma robiła instalacje i spalanie wychodzi 17Kg na dobę a w moim przypadku około 40KG:/ ten sam opał z tego samego składu
kiminero Opublikowano 23 Grudnia 2016 #9 Opublikowano 23 Grudnia 2016 No to masz masakrycznie mało na tym powrocie i pewnie 4D 1cal. Nie zastanawiaj się tylko montuj tą pompę, bo kocioł zajedziesz. Spalanie to trudno tak łeb za łeb porównywać wg powierzchni. Znajomy może np. wyznawać teorię "zimnego chowu" i dzieciom musi wystarczyć 19 stopni. Może ma kominek i zacięcie salonowego palacza, może 5 cm styro więcej, może inne ustawienia, Morze Bałtyckie, Morze Północne...
edzio Opublikowano 23 Grudnia 2016 #10 Opublikowano 23 Grudnia 2016 dokładnie 4D 1cal.... a jaką w miarę oszczędną pompkę by założyć ? chyba że zawór wymienić na większy ? tylko to pewnie wiąże się z wymianą rur w obiegu kotłowym bo sam zawór pewnie na niewiele się zda. a jak by wykorzystać jakoś obieg CWU ? zastanawiałem się nad tym ale jakoś nie mam pomysłu jak by to podłączyć... temp CWU 50 stopni wiec taka by musiała być i na piecu aby ta pompa cały czas chodziła i dogrzewała powrót.. PS. piec sas eco 23 + ST450
kiminero Opublikowano 23 Grudnia 2016 #11 Opublikowano 23 Grudnia 2016 Wymiana zaworu to duży koszt. Z pompą CWU można próbować i efekt będzie. Niestety woda w zasobniku będzie tak gorąca, jak kocioł i trzeba założyć termostatyczny zawór mieszający na wyjściu wody na krany. Pompa kotłowa wg mnie jest najprostszym i pewnym rozwiązaniem. Pompa elektroniczna już za 350 zł może być. P.S. Podgrzew za pośrednictwem CWU wymusisz poprzez wyjęcie czujnika CWU z tulei pomiarowej zasobnika. Pompa CWU będzie oszukana i pracować będzie non stop.
edzio Opublikowano 23 Grudnia 2016 #12 Opublikowano 23 Grudnia 2016 no tak tylko że osiągnie temp jak na kotle ;) tak samo mogę ustawić temp wody CWU na sterowniku np 65 stopni (nie sprawdzałem ile jest max ale chyba tyle by można było dać). Zastanawiałem się na tą ochroną powrotu żeby działała na zasadzie jak spadnie powrót to pompa się załączy aby go dogrzać. A w przypadku tych dodatkowych głowic termostatycznych to dobrze myślę ? główny sterownik w salonie to tybox 117 jakoś tak, złączył bym go jakoś z tymi siłownikami na tylko pętlach na salonie ( albo w ogóle wywalił bo w przypadku podłogówki posiadanie go mija się z celem... gdyż przesyła on tylko sygnał grzania lub nie na kocioł a przy podłogówce nie opłaca mi się obniżać temp na noc. Dodatkowo stałą temp utrzymuje pogodynka). Założył bym termostat jak w pozostałych pokojach i ustawił temp zasilania podłogówki wyższą o jakiś 2 stopnie niż teraz co dało by mi efekt że po osiągnięciu temp 23 stopnie w salonie, pozostałe pokoje np dziecięce były by dogrzane jeszcze np do 25 stopni. generalnie to wyobrażałem sobie tą instalacje właśnie tak że każde pomieszczenie będzie mogło mieć swoją temp (oczywiście limitem by była temp zasilania podłogówki) i że np podczas wyjazdu na parę dni mogę sobie ustawić urlop na sterowniku i temp będzie minimalna np aby nie spadła poniżej 15 stopni ( tu można by wykorzystać ten sterownik tybox ale musiał bym go gdzieś przenieść...) - niestety fachowcy zrobili że działa jak nie powinno :D
kiminero Opublikowano 23 Grudnia 2016 #13 Opublikowano 23 Grudnia 2016 Ten Tybox sparuj z siłownikami salonu i efekt osiągniesz. Próbowałeś regulować temp przepływami? Ustaw na salon 0,5l, a na pokoje 1,5-2l i różnica powinna być wyczuwalna.
edzio Opublikowano 23 Grudnia 2016 #14 Opublikowano 23 Grudnia 2016 dokładnie tak mam ustawione. nawet na dłuższych pętlach mam 2,5l/m a w salonie ledwo 0,5l/m - podejrzewam ze porostu salon z kuchnią, przebywa się tam non-stop to i temp jest wyższa. będę chciał go sparować ewentualnie dodać dodatkowy zwykły pokojowy czujnik tak aby tybox reagował na temp całej podłogi (po osiągnięciu temp zadanej obniży temp podłogówki np o 10 stopni - takie rozwiązanie by mi odpowiadało w przypadku kilkudniowych wyjazdów gdzie mógłbym ustawić tryb urlopu na parę dni) W przypadku kiedy go sparuje z siłownikami salonu będzie przykręcał tylko siłowniki salonu a temp podłogi pozostawi bez zmian
edzio Opublikowano 16 Lipca 2017 #15 Opublikowano 16 Lipca 2017 Witam, Odkopuję temat ponieważ zdecydowałem się na dołożenie pompy obiegowej aby zapewnić odpowiednią temp. na powrocie. Proszę o opinię w którym miejjscu najlepiej zamontować pompę obiegową kotła ? Chciałbym zamontować ją w pozycji 3a gdyż mam tam najlepsze dojście. Ale może lepiej będzie przy 3b ? lub może w jeszcze innym miejscu ? na obiegu CWU zaraz za pompą cwu jest zawór zwrotny więc obieg raczej nie powinien się cofać gdy zamontuję pompę w miejscu 3a
Gość mak Opublikowano 17 Lipca 2017 #17 Opublikowano 17 Lipca 2017 A po co Ci ten zawór 4D na podłogówkę? A dołożenie pompy nie podwyższy Ci temperatury na powrocie! Tu problemem może być średnica zaworu 4D i średnice rurociągów, i dodatkowa pompa nic nie zmieni. Na podłogówkę zastosuj 3D, a dla podwyższenia temperatury powrotu zastosuj pompę mieszającą. To trochę większa przeróbka niż planowałeś ale na pewno będzie działać
sambor Opublikowano 17 Lipca 2017 #18 Opublikowano 17 Lipca 2017 Kolega @mak się myli. Zaw 4-D jak najbardziej może być na podłógówkę, tylko wymagane są dużo większe przepływy przez zaw 4D i i instalację obiegu kotłowego w celu dostarczenia potrzebnej ilości wody. Można to zrealizować przez zwiększanie średnic zaworu 4D i rur w obiegu kotłowym lub zapewnić prawidłowy przepływ przez wstawienie pompy na powrocie pomiędzy zaw 4-D a kotłem. Oczywiście zaw 4-D powinien mieć siłownik + sterowanie temp wody podawaną na podłogę. Sposób proponowany przez kolegą @maka z pompą kotłową na ochronę powrotu też może być, ale kolega @edzio nie pytał o alternatywne rozwiązania.
Gość mak Opublikowano 17 Lipca 2017 #19 Opublikowano 17 Lipca 2017 Podłogówka + ochrona powrotu realizowana przez zawór 4D to jest pomysł marny. Ale jak ktoś się uprze to niech będzie. Spierać się nie zamierzam.
sambor Opublikowano 17 Lipca 2017 #20 Opublikowano 17 Lipca 2017 Podłogówka + ochrona powrotu realizowana przez zawór 4D to jest pomysł dobry, w przeciwieństwie do zaw 4-D i grzejników. Ale jak ktoś nie robi ten nie wie
edzio Opublikowano 17 Lipca 2017 #21 Opublikowano 17 Lipca 2017 Tak mi instalację zrobiła firma... więc po 2 sezonach już trochę to opanowałem i najtaniej wyjdzie mi dołożenie tej pompy. Zawór 4D jest z siłownikiem i jest sterowany z kotła. Grzejników nie mam - tylko sama podłogówka.
Gość mak Opublikowano 18 Lipca 2017 #22 Opublikowano 18 Lipca 2017 Podłogówka + ochrona powrotu realizowana przez zawór 4D to jest pomysł dobry, w przeciwieństwie do zaw 4-D i grzejników. Ale jak ktoś nie robi ten nie wie To Twoja opinia, z którą się nie zgadzam , jest to rozwiązanie niepolecane przez producentów i stosowane bardzo rzadko ( oczywiście nie trzeba wklejać linku ze schematem gdzie takie rozwiązanie jest polecane). Zresztą jak by było tak jak piszesz to autor nie miał by kłopotów. Wiem wiem tu nie tylko zawór 4D ale i średnice rur i zaworu. Tylko co w jego sytuacji zmieni dodatkowa pompa? NIC! Jeżeli chce wydać 100 zł na pompę i drugą na montaż i potrzebną do montażu armaturę, to jestem zdania że bardziej będzie się opłacać wydać kolejne 3 stówki i zrobić to ....DOBRZE! To oczywiście moje zdanie, a ja za to nie płacę tylko właściciel. Poza tym to po datach postów można wywnioskować że instalacja jest nowa i doprowadzenie jej do działania nie powinno być problemem inwestora tylko wykonawcy co radzę od niego wyegzekwować
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.