Gggabrysss Opublikowano 27 Listopada 2016 #1 Opublikowano 27 Listopada 2016 Witam forumowiczów! To mój pierwszy wpis, ale podejrzewam że nie ostatni bo do zrobienia mam wiele;) Wszedłem w posiadanie domu 180 m2. Stare budownictwo, piętrowy(kostka) z poddaszem nieużytkowym, nieocieplony. Instalacja grzewcza w większości z lat 80/90 (grzejniki żeliwne, rury stalowe 3/4). Aktualny schemat instalacji w załączniku. Co do instalacji - zaczęły się jesienne chłody i wyszły jej minusy: - pokoje na pietrze są niedogrzane; - na piecu (czteroletnim LAWA EKO BIS 35kW) ciężko uzyskać temperaturę powyżej 45 st C; - w konsekwencji woda w bojlerze zimna i się z niego nie korzysta(dobrze, że w łazience jest podgrzewacz przepływowy). Wiem, że instalacja (poza stosunkowo nowym piecem) jest do modernizacji. Ale to w przyszłym roku. Narazie ociepliłem dach wełną mineralną i chciałbym, aby w miarę komfortowych warunkach przetrwać zimę, a wykonane zmiany byłyby początkiem przyszłego remontu. Planuje zrobić drugi obieg (jak w załączniki) do którego mam pytania. Czy taka zmiana pomoże i będzie ją można wykorzystać w przyszłości? Czy konieczne jest przestawienie zbiornika wyrównawczego? Docelowo instalacja ma pozostać na tym piecu. Na parterze (oprócz sypialni) będzie ogrzewanie podłogowe, na piętrze standardowo grzejniki. Czy ten piec da radę? Pozdrawiam
Gość Digitrax Opublikowano 27 Listopada 2016 #2 Opublikowano 27 Listopada 2016 Układ po prawej jest niebezpieczny w użytkowaniu i prawnie zabroniony.
Gggabrysss Opublikowano 27 Listopada 2016 Autor #3 Opublikowano 27 Listopada 2016 Chodzi o zbiornik wyrównawczy? Trzeba go zmontować w mniejszym obiegu, tak?
wikliraf2 Opublikowano 27 Listopada 2016 #4 Opublikowano 27 Listopada 2016 Witam, Niedogrzanie pokoi na piętrze może być oznaką źle wyregulowanej instalacji (kryza na grzejnikach - woda wraca najkrótszą drogą, nie dochodzi na piętro jak powinna). Moc kotła po ociepleniu budynku będzie aż za duuuuża, więc nie ma obawy o kocioł. Woda w bojlerze zimna, ponieważ masz tylko 1 pompe i chcesz obsłużyć dużą moc, a w tym przypadku wszystko zależy od średnic rur. Jaka wychodzi od kotła do inastalacji a jaka do bojlera, jakie są odległośći?? Jeśli do bojlera masz 1/2 cala to bez pompy nie da rady... Kocioł nie osiąga temp?? Z czego jest ten dom?? Wejdz na cieplowlasciwe.pl i oblicz zapotrzebowanie na cieplo dla tego budynku... Stare budownictwo nieocieplony tzn?? Zelbetowa plyta, czy np sciana 3 warswowa?? Są różne technologie. Pozdrawiam.
wikliraf2 Opublikowano 27 Listopada 2016 #5 Opublikowano 27 Listopada 2016 Od tego roku po zmianie przepisów dozwolony jest układ zamknięty w przypadku zastosowania układu schładzania w kotłach na paliwo stałe, więc schemat po prawej możesz sobie odpuścić...
sambor Opublikowano 27 Listopada 2016 #6 Opublikowano 27 Listopada 2016 Kolega się myli: do 2009 r. prawo wymagało, by kocioł na paliwo stałe pracował w instalacji z otwartym naczyniem wzbiorczym. Obecnie jak producent dopuszcza pracę kotła w układzie zamkniętym i są wymagane prawem zabezpieczenia to kocioł może pracować w instalacji zamkniętej.
Gggabrysss Opublikowano 27 Listopada 2016 Autor #7 Opublikowano 27 Listopada 2016 Witam, Niedogrzanie pokoi na piętrze może być oznaką źle wyregulowanej instalacji (kryza na grzejnikach - woda wraca najkrótszą drogą, nie dochodzi na piętro jak powinna). Moc kotła po ociepleniu budynku będzie aż za duuuuża, więc nie ma obawy o kocioł. Woda w bojlerze zimna, ponieważ masz tylko 1 pompe i chcesz obsłużyć dużą moc, a w tym przypadku wszystko zależy od średnic rur. Jaka wychodzi od kotła do inastalacji a jaka do bojlera, jakie są odległośći?? Jeśli do bojlera masz 1/2 cala to bez pompy nie da rady... Kocioł nie osiąga temp?? Z czego jest ten dom?? Wejdz na cieplowlasciwe.pl i oblicz zapotrzebowanie na cieplo dla tego budynku... Stare budownictwo nieocieplony tzn?? Zelbetowa plyta, czy np sciana 3 warswowa?? Są różne technologie. Pozdrawiam. Dom jest z żużlu paleniskowego w większości, do tego ściany na piętrze są cieńsze niż na parterze. Dodam, że przy prawie wszystkich grzejnikach nie ma regulacji. Masz racje, do bojlera idzie 1/2. Sprawdziłem zapotrzebowanie na moc na stronie, którą podałeś i wyszło 34kW. Poprawiłem też planowany schemat dołączając zbiornik.
wikliraf2 Opublikowano 27 Listopada 2016 #8 Opublikowano 27 Listopada 2016 7.58) Zabrania się stosowania kotła na paliwo stałe do zasilania instalacji ogrzewczej wodnej systemu zamkniętego,wyposażonej w przeponowe naczynie wzbiorcze, z wyjątkiem kotła na paliwo stałe o mocy nominalnej do 300 kW, wyposażonegow urządzenia do odprowadzania nadmiaru ciepła. (Wystarczy zawór DBV-1) DZIENNIK USTAWRZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJWarszawa, dnia 18 września 2015 r.Poz. 1422OBWIESZCZENIEMINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU1)z dnia 17 lipca 2015 r.w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunkówtechnicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie Myle się??
Gość Digitrax Opublikowano 27 Listopada 2016 #9 Opublikowano 27 Listopada 2016 Zapomniałeś dodać, że to możliwe pod warunkiem, że producent kotła na to zezwala !
sambor Opublikowano 27 Listopada 2016 #10 Opublikowano 27 Listopada 2016 Myle się?? Niestety się mylisz ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 12 marca 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki Między innymi wprowadziło zmianę w par 133 dotyczącą instalacji kotłów na paliwo stałe, treść zmiany poniżej: ust. 7 otrzymuje brzmienie: „7. Zabrania się stosowania kotła na paliwo stałe do zasilania instalacji ogrzewczej wodnej systemu zamkniętego, wyposażonej w przeponowe naczynie wzbiorcze, z wyjątkiem kotła na paliwo stałe o mocy nominalnej do 300 kW, wyposażonego w urządzenia do odprowadzania nadmiaru ciepła.”; Cały tekst zmiany do pobrania na stronie Sejmu http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20090560461+2009%2407%2408&min=1 Dodatkowo lista wszystkich zmian WT http://isap.sejm.gov.pl/RelatedServlet;jsessionid=B40CD5AE53D325FF0F1A3C19BB2EDA43?id=WDU20020750690&type=12&isNew=true
odpowietrznik Opublikowano 28 Listopada 2016 #11 Opublikowano 28 Listopada 2016 Nie ma co się pchać w układ zamknięty.Sugeruje zrobic tak jak w załączniku o ile jest możliwe takie usytuowanie naczynia(na schemacie pominięto zawory odcinające i filtry przed pompami).Dokupić sterownik obsługujący 3 pompy tzn kotłową,CO i CWU.Zapewne będzie konieczna regulacja hydrauliczna instalacji chcąc aby wszystkie grzejniki grzały jak nie ma zaworów termostatycznych na grzejnikach z nastawą wstępną to próbowac dokonać jaj na zaworach odcinających powrotnych.Z dużym prawdopodobieństwem moze się okazać że któreś z pomieszczeń będzie niedogrzane ale powodem mogą być po prostu zbyt małe grzejniki(grzejniki zeliwne są mało wydajne)Zawór 4D be ;)
wikliraf2 Opublikowano 28 Listopada 2016 #12 Opublikowano 28 Listopada 2016 Czemu zawór 4D be?? Uważam, że instalacje powinno wykonywać się najprostsze jak to możliwe. Jeśli ciężko jest uzyskać temp powyżej 45 stopni to może masz źle ustawiony ten kocioł?? Ile spalasz opału?? Przy takiej mocy i dobrych ustawieniach spaliłbyś ponad 100kg na dobe nie mogąc uzyskać takiej temperatury. Pomijam fakt, że pracując na takich niskich temperaturach zajedziesz ten kocioł.
odpowietrznik Opublikowano 28 Listopada 2016 #13 Opublikowano 28 Listopada 2016 Jak to nie da się rozbujać kotła do ponad 45st?Ja Ci go szybko zagotuje ;) Jest jakiś miarkownik ciągu czy dmuchawa czy tylko klapka powietrza?Oczywiście gdyby doszła podłogówka schemat musi ulec zmianie.
wikliraf2 Opublikowano 28 Listopada 2016 #14 Opublikowano 28 Listopada 2016 http://www.kotly-lawa.isnet.pl/node/5 Czy to ten kocioł z podajnikiem??
Gggabrysss Opublikowano 28 Listopada 2016 Autor #15 Opublikowano 28 Listopada 2016 Nie ma co się pchać w układ zamknięty.Sugeruje zrobic tak jak w załączniku o ile jest możliwe takie usytuowanie naczynia(na schemacie pominięto zawory odcinające i filtry przed pompami).Dokupić sterownik obsługujący 3 pompy tzn kotłową,CO i CWU.(...)Zawór 4D be ;) Wydaje mi się, że z zaworem 4d wyszłoby to trochę taniej, a na mniejszym obiegu spokojnie piec uzyskał by lepszą temperaturę. Czemu zawór 4D be?? Uważam, że instalacje powinno wykonywać się najprostsze jak to możliwe. Jeśli ciężko jest uzyskać temp powyżej 45 stopni to może masz źle ustawiony ten kocioł?? Ile spalasz opału?? Przy takiej mocy i dobrych ustawieniach spaliłbyś ponad 100kg na dobe nie mogąc uzyskać takiej temperatury. Pomijam fakt, że pracując na takich niskich temperaturach zajedziesz ten kocioł. Piec był tak po prostu ustawiony od poprzedniej zimy. Wiem, że to za niska temperatura, ale po prostu większej nie umiem uzyskać. Spala około 40kg/dobę. Grzebałem w ustawieniach, ale albo nie dopalało mi groszku, albo piec wygasał. Aktualnie wszystko ładnie się spala. Jak wrzucę na górny ruszt jakieś drwa to temperatura śmiga w górę, ale to co chwila bym musiał dokładać.
Gggabrysss Opublikowano 28 Listopada 2016 Autor #16 Opublikowano 28 Listopada 2016 http://www.kotly-lawa.isnet.pl/node/5 Czy to ten kocioł z podajnikiem?? Tak, tylko czerwony bo starsza wersja.
odpowietrznik Opublikowano 28 Listopada 2016 #17 Opublikowano 28 Listopada 2016 Ty nie patrz na taniej ale żeby chciało działać na 4D jak będziesz zmuszony dołożyć kolejną pompę na powrocie pomiedzy 4D a kotłem to zobaczymy czy będzie wtedy taniej.A nawet i bez tej dodatkowej pomy na 4D jest drożej w stosunku do proponowanego schematu.Połowa postów tu na forum to kłopoty z 4D
wikliraf2 Opublikowano 28 Listopada 2016 #18 Opublikowano 28 Listopada 2016 Też uważam, że z ręcznym zaworem 4D wyszłoby taniej (oczywiście odpowiednia średnica dla takiej mocy kotła). Dobrze zrozumiałem, że nie masz zaworów regulacyjnych na grzejnikach żeliwnych?? Wtedy regulowałbyś temp na instalacje na 4D, a na kotle bez problemu trzymałbyś powyżej 60 stopni. Nie rozumiem skąd problemy z ręcznym zaworem 4D. Posiadam już 3-cią instalacje z zaworem 4D i nie mam żadnych problemów. Masz ustawioną za małą moc kotła. Daj mu więcej paliwa i więcej powietrza, a bez problemu podniesiesz temperature. Ty masz duży kocioł, przy obecnych temp powinien osiągać 60 stopni w momencie, sam widzisz co się dzieje jak palisz na ruszcie. Co będzie jak przyjdzie konkretny mróz?? Najpierw ustaw poprawnie kocioł.
Gggabrysss Opublikowano 28 Listopada 2016 Autor #19 Opublikowano 28 Listopada 2016 Odpowietrznik Rozumiem, dzięki za podpowiedź. A jeśli w po zimie będę na parterze robił podłogówkę to da radę ten zaproponowany przez Ciebie schemat zastosować do niej? wikliraf2 Dziś spadł pierwszy śnieg więc zima coraz bliżej;) Zajmę się tym kotłem od jutra, muszę trochę na ten temat poczytać najpierw.
odpowietrznik Opublikowano 28 Listopada 2016 #20 Opublikowano 28 Listopada 2016 A ile tej podłogówki np.w m2?
wikliraf2 Opublikowano 28 Listopada 2016 #21 Opublikowano 28 Listopada 2016 Schemat ideowy wygląda super. Pytanie do założyciela tematu, czy planuje wymiane całej instalacji CO, czy tylko części?? Na co go stac i na jakie zmiany?? Pytanie mam jeszcze jaki masz sterownik w tym kotle?? Niektóre posiadają np funkcje wykorzystania pompy cwu do podwyższenia temp powrotu, bez konieczności montażu pompy mieszającej...
Gggabrysss Opublikowano 28 Listopada 2016 Autor #22 Opublikowano 28 Listopada 2016 Na początek dzięki za dotychczasową pomoc. Poczytałem trochę i udało się na spokojnie na piecu dobić do 55st C. Ale teraz w salonie ciężko wysiedzieć bo za gorąco;) Chyba bez regulatorów na grzejnikach na parterze się nie obejdzie, bo na piętrze 18/19st. Odpowietrznik Podłogówki ma być 50 albo 70m2. wikliraf2 Regulator TANGO NEGRO. Planuje wymianę całej instalacji, ale niekoniecznie na raz. Najpierw pion północny, następnie południowy(tu ma być podłogówka).
odpowietrznik Opublikowano 28 Listopada 2016 #23 Opublikowano 28 Listopada 2016 Jak podłogówka ma być robiona w późniejszym terminie to zrób sobie w kotłowni podgatowkę do niej czyli daj na zasilaniu i powrocie trójniki po czym póki co je zaślep.Potem zamontujesz sobie w kotłowni zawór termostatyczny mieszający np.ESBE VTA 572 lub Afriso ATM 561 +pompa i poprowadzisz od tego rury do rozdzielacza na parterze.Bo raczej będziesz sterował podłogówką stałotemperaturowo nie sądzę aby pogodowo(wtedy inny typ zaworu mieszajacego)Staraj się robić pętle ogrzewania podłogowego nie dłuzsze jak 80m oraz kup rozdzielacz przystosowany do OP czyli z rotametrami aby móc regulować przepływy w poszczególnych pętlach, i kto daje rury 1/2" do bojlera,sam bojler ma wyjscia fabrycznie 5/4" a czasami 1"
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.