Skocz do zawartości
andrzejkulig

99M2 Ogrzewanych Buforem Ciepła Z Grzałkami W Ii Taryfie - Gdzie Jest Błąd?

Rekomendowane odpowiedzi

Na wiosnę ruszam z budową domu, wedle projektu: Dom z werandą Energooszczędny (zapotrzebowanie roczne na energię ok. 7 000 kWh). Dom z rekuperacją ogrzewany niskotemperaturowo - wszędzie podłogówka. Planuje zainwestować w bufor 1000 litrów (super go docieplić jeszcze wełną) , powsadzać do niego dobre grzały i grzać w drugiej taryfie (Kraków, Tauron cena 21 gr/ kWh II taryfa). Dodatkowo, na wszelki wypadek dokupię zwykły piec na drewno i podłącze go bezpośrednio do bufora - tak na wszelki wypadek - do rozpędzania układu, w razie braku energii itd. Zakładając finalną 80% sprawność układu (grzałki - wychodzi mniej niż 2000 zł za rok grzania. Gdzie jest błąd w moim rozumowaniu? Koszt całej instalacji szacuje na mniej niż 10 000 zł. Pompa ciepła około 60 000 zł. Zaoszczędzone 50 000 zł do wydania, czyli na około 25 lat grzania. Komplikacja układu i ewentualnych awarii wręcz zerowa - co się ma tu zepsuć? Proszę o opinie. Andrzej[/size]

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 Dodatkowo, na wszelki wypadek dokupię zwykły piec na drewno i podłącze go bezpośrednio do bufora - tak na wszelki wypadek - do rozpędzania układu, w razie braku energii itd.

Też o tym myślę, tylko czy prądem wystarczy?. Jak Kraków to warto ten piec na dwa lata?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dom będzie dobrze ocieplony, dach uszczelniony pianka, okna o najwyższej izolacji cieplnej, brak mostków termicznych - no termos mysle. Dodatkowo rekuperacja z odzyskiem ciepła. Wedle obliczeń wszystko jest ok, z dużym marginesem bledu. Myślę że prąd wystarczy, chce mieć 20 stopni, ja jak i żona preferujemy niskie temperatury. Zimy nie są znowu jak 10-20 lat temu. Co do Krakowa, zaskoczył mnie post że za dwa lata piece będą nielegalne. Poza tym nie mam możliwości podpięcia gazu. Nie chcę się pchać w pompy, solary i inne cuda bo wg. mnie to trochę przereklamowane rzeczy - ale to tylko moja skromna opinia. Co radzicie?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Też myślę o takim rozwiązaniu. Bufory już mam, dołożę do nich jeszcze grzałki na prąd stały, które będą zasilane przez FV. U nas gmina finansuje przeszło 60% kosztów. W zimie się tym nie zagrzeję, dlatego kotła nie będę wyrzucać. Tobie też się przyda kocioł przynajmniej na pierwszy sezon i wygrzewanie domu, nawet jakiś używany, ale żeby miał napisane, że głównym paliwem jest drewno czy biomasa, to teraz trendy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie, w pierwszym roku piec na drewno ma rozgrzać dom - a po budowie drewna mi nie braknie.

Edytowane przez Ryszard
Nie ma potrzeby cytowania ostatniego postu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tak tylko uściślając, jaki mam plan: 

1. Ściany 25cm Termalica (λ < 0.19)
2. Ocieplenie 16cm wełna skalna (λ < 0.033)
4. Elewacja: folia wiatroszczelna + panele włókno-cement.
5. Z uwagi że będę mieszkał blisko lotniska technologia jak powyżej - okna o współczynniku tłumienia Ra>45dB, co za tym idzie dobrze izolujące również termicznie. Prawdopodobnie dorzucę rolety.
6. Na dachu dachówka, potem od spodu izolacja więźby pianką poliuretanową ok. 30 cm z ociepleniem ścian szczytowych do wełny skalnej. Piankowanie będę wykonywał po ociepleniu domu, tak aby pianka mogła idealnie dojechać do wełny ponad ścianami szczytowymi (dach dwuspadowy). Brak okien dachowych, lukarn oraz innych mostków termicznych. Brak innych kominów niż jeden tylko z kotłowni, (komin systemowy).
7. Strych to dwa małe pokoje z płyty gipsowo-kartonowej dodatkowo ocieplone od strony skosów i ścianek kolankowych wełną.
8. Dom nie posiada balkonów, obrys domu prawie idealny kwadrat, lokalizacja płaska działka (nachylenie mniej niż 2%) o dobrej ekspozycji na stronę południową.

Taki jest plan, gdzie są luki - proszę o rady.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

identyczny pomysl jak u mnie tyle, ze ja juz to zrealizowalem i teraz z tym boksuje sie. gazu nie mam, tzn. w 2014 nie bylo o nim mowy, teraz juz bedzie w ulicy. Bufor 750L, im wiekszy tym lepszy.

Wszystko u Ciebie widze ok ale: 

- 16 cm welny to malo, co prawda lambda bardzo dobra ale to bedzie bardzo droga welna,

- bryla budynku to wazna rzecz, ja mam rzut prostokatu i dach dwuspadowy, poddasze nieuzytkowe,

- musisz dobrac grzalke w buforze do ilosci wody i mozliwosci II taryfy, tzn. czasu grzania, idealnie byloby, ze przez 8 godzin nocnych nagrzejesz bufor do pelna, ile to jest to "pelno" musi okreslic projektant,

- jesli przewidujesz przerwy w zasilaniu energia elektr. to kociol podlaczony do bufora nic Ci nie da, masz jeszcze pompy kociol/bufor i bufor/podloga, zostaja ewentualnie UPSy na przerwy w zasilaniu,

- jesli chcesz dogrzewac energia z FV to na popularnym serwisie aukcyjnym reklamuje sie firma, ktora wykonuje grzalki typu kombi, tzn. w jednej grzalce masz elementy grzejne na AC 230V oraz elementy np. DC 24V lub co tam daje FV, docelowo planuja tak u siebie zrobic,

- ja u siebie zrobilem tzw. kotlownie w salonie tzn. kominek z plaszczem wodnym podlaczony do bufora, minus taki, ze wszedzie jest kurz i popiol, zalety znane,

- grzałke mam 3 kW, poki co wystarczy, zeby podgrzac w nocy wode w buforze i puscic 40st. na grzejniki, 750L grzeje z 30 st. na 40 st. w 1 godzine.

- okna najlepiej zrob fixy, ja mam kilka takich i zaluje, ze wiekszosci nie zrobilem takich, troche tansze, wiecej swiatla daja, mniejsze straty na ramach, uszczelek nie ma, do wietrzenia sluzy rekuperacja  wiec pozostalych okien w ogole nie otwieram.

 

Teraz widze, ze planujesz 99m2, jesli to naprawde zwarta bryla i nie ma w tym garazu to z palcem w d... ogrzejesz to pradem.

Edytowane przez irmentruda

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

przede wszytkim to na poczatek ,pompa nie kosztuje dla takiego wiekszego mieszkanka wiecej niż 20 tys pisanie o 60 tys to jakaś demagogia

a jesli chcesz niedrogo to bufor min 500l i grzałka 10kW min tak aby w taniej taryfie dogrzac na max i tyle w temacie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

problemem taniej nocnej taryfy jest ta dzienna normalna taryfa.

60 tys. to kosztuje dla chałpy 100m2 całośc instalacji wod-kan-co-wentreku z podłogówkami i pompą ciepła. Komplet RMS.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

rozdział pompy a inne źródło kończy sie na rurkach w kotłowni ,nie można pisac że pompa kosztuje(bo koszty stałe jak grzejniki podłogówka jest dla każdego sytemu porównywalny ) bo ktos czyta i później przy wycenie mam bo na forum ogrzewanie napisali że pompa to koszt 60 tys ,proszę o dokładne pisanie .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie potrzebujesz bufora 1000l po co ci taki klocek,  podłogówka będzie twoim buforem . Ja w chwili obecnej palę w kominku przez 3 godziny na dobę bez bufora i takie jedno odpalenie wystarcza mi na cała dobę, zakumulowane ciepło w podłogówce wystarcza na cała dobę. W domu mam 22*C. Wiec tobie wystarczy mały baniak200-300l w który włożysz grzałki. Im większy baniak tym większe straty ciepła. Lepiej zainwestować w grubsza warstwę betonu nad rurkami które zakumulują więcej energii jak i również temperatura w domu będzie bardziej stabilna.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • Przez redis
      Dzień dobry, posiadam teraz kocioł z podajnikiem na ekogroszek, mam my domek około 65m2. Posidam ogrzewanie podłogowe którę są podpięte pod siłowniki i sterowniki w każdym pokoju, na tą chwile gdy było troszkę zimniej, spalam mniej więcej 1 worek 25 kg (26-28 kaloryczność Bartex Silver) na 3 dni z ciepła wodą grzana do 60 stopni, nie mogę narzekać, jest bardzo dobrze, mała powierzchnia izolacja okna itp zrobiły swoje. Ale zawsze jest jakieś ale, potrzebowałbym jednego pomieszczenia, stwierdziłem ze ta kotłownia by była idealnym pomieszczeniem na inne moje rzeczy, wiec myślałem o zestawie, gruntowa pompa ciepła ale to wychodzi jakieś 30k a i tak prąd. Nie za darmo, wiec wpadłem na inny pomysł, może być tak kupić w miejsce pieca jakiś duży zbiornik taki bufor ciepły który grzałbym grzałkami, i kupić na to jakiś zestaw fotowoltaiczny, za 30k miałbym coś koło 6kW może to się bardziej opłaca. Takie ogrzewanie prądem ale wykorzystując obecna infrastrukturę, w podłogę chciałbym jak teraz wrzucać około 35 stopni a ciepła woda widome, 60 musi być inaczej Żona mówi ze zima jak kiedyś ustawiłem na 55....  czy ktoś posiada takie doświadczenie jeśli chodzi o grzanie prądem ? W jaki sposób obliczyć ile może to zjeść prądu ile może kosztować taki bufor ciepła który by to ogarnął ? Ogólnie onstalacja by została jaka jest czyli zawór trójdrożny pompki itp tylko ze zamiast pieca byłby owy bufor 
    • Przez fukasz
      Na wstępie witam zacne grono!
      Po raz kolejny okazuje się, że mieszkając w Polsce trzeba się znać na wszystkim, bo inaczej nic nie jest zrobione do końca dobrze. W moim przypadku ogrzewanie domu. Do rzeczy:
      * dom parterówka 100m2 z użytkowym poddaszem ok 50-60m2 (strome skosy)
      * na dole ogrzewanie podłogowe: salon, kuchnia, przedpokój, łazienka. Kaloryfery w 3 pokojach sypialnych, mały grzejnik w wiatrołapie i drabinka w łazience. Kaloryfery firmy armatura, wielkość wg projektu domu. Brak głowic termostatycznych tylko te "pokrętełka" które były w zestawie.
      * poddasze 5 kaloryferów + drabinka w łazience, góra na razie zamknięta, nieużywana, nieogrzewana, kaloryfery jeszcze nie założone.
      Przed podłączeniem gazu, na który czekałem 3 lata grzałem kominkiem z płaszczem wodnym.
      Teraz szkolne błędy na które dałem się namówić instalatorowi - nazwijmy go Zdzisio, typowy hydraulik z komuny.
      Po 1: żałuję że nie wszędzie mam podłogówkę, ale tego już nie zmienię. Pan Zdzisio zrobił kaloryfery i podłogówkę na jednym obiegu. Że to lipa przekonałem się po pierwszym grzaniu kominkiem, gdzie w salonie była sauna a w pokojach tak sobie. Drugi obieg jest u góry na górne kaloryfery.
      Po 2: kupiłem przewymiarowany kocioł Buderus GB072v2. Od początku byłem nastawiony na tą firmę, bo somsiod ma i chwali ;) Pytałem w sklepie który model wybrać GB62 czy GB72 - Pan doradził Panie 72 lepsze, mocniejsze, dłużej montujemy brać. Ok wziąłem.
      Po 3: Pan Zdzisio uruchomił piec i na tym się skończyło, wszelkie ustawienia musiałem robić sam.
      A więc podpierając się wujkiem googlem i owym forum pojąłem wszystkie błędy i teraz staram się to jakoś wyprostować.
      Problem: jak to wszystko poustawiać żeby zoptymalizować zużycie gazu i otrzymać dobry komfort cieplny w domu.
      Co dotychczas zrobiłem:
      1. Montaż RTLek na powrotach do zdławienia podłogi.
      2. Sterownik RC310 zamontowany w przedpokoju (ogrzewanie podłogowe)
      3. Ustawienia na zdjęciach poniżej.
      Przy obecnych ustawieniach w nocy jest ok 22 stopnie w dzień ok 21 stopni. Zależy mi na dobrej temperaturze nocnej ze względu na małe dzieci w pokojach. Ogólnie nasz komfort ciepła to przedział 21-22. Średnie zużycie gazu początkowo na innych ustawieniach (niestety ich nie zapisałem) oscylowało w granicach 8 m3 na dobę i dom był przegrzany 23-24 stopnie mimo zadanej temp 21-22. Piec chodził prawie non stop więc nie taktował ale było za ciepło i zużycie gazu było za duże (excel na zdjeciu). Obecnie ok 6m3 ale: przedwczoraj w nocy mrozy -6, wczoraj w nocy +2 a zużycie takie samo. I dziwna rzecz sprzed chwili: na zewnątrz +10 a piec się załączył na chwile, pogrzał z temp 30 stopni i się wyłączył. Ogólnie na najnowszych ustawieniach taktowanie większe, co chciałbym ograniczyć jeśli to możliwe. Aha moc kotła ograniczyłem do 10kw.
      Strasznie się rozpisałem, mam nadzieję że w miarę zrozumiale. Ale tyle pytań :) Proszę o pomoc i z góry dziękuję.
       

















    • Przez HYDROMIL
      Witam,
      Dom szeregowy skrajny 127 m2 dwupoziomowy. Dół i góra tylko ogrzewanie podłogowe. Pierwszy sezon grzewczy. styropian 15 cm. Okna dwuszybowe z nawietrzakami.
      Zanim zakupiłem sterownik CAR V2 z sondą temp. zewnętrznej to ustawiałem kocioł na 28 stopni i w salonie na dole miałem 22,5 st. Zużycie gazu wówczas miałem na poziomie 9m3 na dobę.
      Teraz po zamontowaniu sterownika myślałem, że będę miał o wiele mniejsze zużycie. Niestety jest podobnie albo nawet większe zużycie.
      Pytanie do was jak najoptymalniej ustawić sterownik CAR. Ustawiłem w nim bezwładność na 20 (fabrycznie było na 10 dla ogrzewania grzejnikowego). Ustawiłem też opcję AUTO A (żeby krzywą grzewczą dobierało automatycznie), mimo tego i tak krzywą grzewczą ustawiłem na 1.0.
      Ustawiłem ogrzewanie na auto i zadałem godziny, w których temperatura ma być komfortowa. Temp. komfortową ustawiłem na 21. Temp. ekonomiczna na 20.5. Odpowiednią różnicę temperatur wybrałem? Rozkład dobowy grzania mam mniej wiecej taki: od godz: 5-7, 10-12, 14-22. Dobrze ustawione czy na noc też lepiej jak się załączy?
      Pytanie czy te kreski na poziomej linii z godzinami to godziny, w których ma być temperatura komfortowa czy w tych godzinach ma piec grzać?
      Na rozdzielaczach od podłogówki nie mam zamontowanej pompy obiegowej. Na całą instalacje wodę pcha tylko pompa z pieca, która jest ustawiona na maxa i daje radę.
      Wówczas, jak piec się wyłącza to nie mam przepływów na pętlach podłogówki. Dlatego jak najlepiej ustawić cały układ by częściej pompa się załączała w piecu.
       
      Z góry dziękuje za pomoc
       
       
       
    • Przez jar87
      WItam.
       
      Mam dość nietypowe pytanie:D Do podłogówki mam zamontowaną pompę wilo (jak w załączniku) i bawię się biegami, w zakresie od II do III. Nie widzę zbytniej róznicy tylko, że ilośc wat`ów wzrasta/maleje. Może mi ktoś wytłumaczyć jak najlepiej ustawić taką pompę? 
       
      Z góry dziekuję :)

    • Przez Quadratus
      Panowie,
      pomóżcie. Jako totalny amator-hydraulik mam dylemat podczas projektowania ogrzewania podłogowego na powierzchni 160m2 (rurki fi16).
      Projekt #1 po rozrysowaniu w programie graficznym daje następujące parametry:
      rurki ułożone co 10cm długość obwodu: ~85m ilość obwodów: 18 Projekt #2 daje w wyniku:
      rurki ułożone co 15cm długość obwodu: ~100m ilość obwodów: 12 W projekcie #1 rurek wychodzi 1530mb, w drugim 1200mb. Nigdzie nie znalazłem informacji o maksymalnej liczbie obwodów, jednak zauważyłem, że nie ma rozdzielaczy o takiej liczbie wejść/wyjść. Teoretycznie da się połączyć 2x9 co spełni założenia projektu #1, ale proszę o poradę, czy warto instalować takie szczegółowe ogrzewanie. Różnice kosztów instalacji pomińmy, pytam o zasadność techniczną. Dodam, że źródłem ciepła będzie bufor (póki co 1000L) nagrzewany prądem.
      Jeżeli pytanie jest głupie z punktu widzenia inżynierskiego, proszę też o wyrozumiałość ;) Odpowiedź przyda się innym szukającym takiej odpowiedzi.
      Pozdrawiam,
      Marcin
  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.



×

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.