wesyr Opublikowano 30 Sierpnia 2016 #1 Opublikowano 30 Sierpnia 2016 Witam, już powoli zbliża się okres grzania jak każdy wie ;) I w końcu mam czas zabrać się za przeróbkę mojej instalacji CO, która według mnie jest zrobiona przez "fachowca" na odwal się, dlatego chciałbym zapytać was co należy zmienić i co dodać by ulepszyć moją instalację. Piec jest na ekogroszek z podajnikem ślimakowym, palnik duży brucer (jeszcze muszę go doszczelnić), ogrzewane są tylko kaloryfery w domu. Przepraszam, za kiepski rysunek ale mam nadzieję, że pokazuje jak to u mnie jest zrobione. Jeśli będą potrzebne zdjęcia, to będę mógł dodać dopiero wieczorem :) Z góry dziękuję :)
konopka Opublikowano 30 Sierpnia 2016 #2 Opublikowano 30 Sierpnia 2016 Napisz o co konkretnie ci chodzi.Jeśli chciałbyś mieć możliwość regulacji temp. zasilania i podniesienie temp. powrotu to zawór 4d
papasmurfek Opublikowano 30 Sierpnia 2016 #3 Opublikowano 30 Sierpnia 2016 A co chcesz ulepszać? Jeśli instalacja działa i jestem z niej zadowolony to o co komplikować sobie życie? Chyba że Cierpisz na nadmiar gotówki... ps. Dużo lepszym rozwiązaniem jest 3d na grzejniki i pompa w krotkim obiegu CO.
wesyr Opublikowano 30 Sierpnia 2016 Autor #4 Opublikowano 30 Sierpnia 2016 Ok :) Główny powód to oczywiście zaoszczędzenie pieniędzy bo według mnie piec strasznie dużo pali ~1 tone na miesiąc by ogrzać około 140m^2, gdy na zewnątrz jest 0-5 stopni. Dom jest ocieplony wełna na dachu i styropian w około domu. Także sugeruję się trochę sąsiadem, który pali miałem (piec tłokowy) i ogrzewa około 220m^2 i spalanie ma zdecydowanie niższe niż u mnie, także piec lepiej dochodzi oraz dłużej trzyma temperaturę i nie włącza się co chwile - wiem na pewno, że ma właśnie zawór który podnosi temperaturę powrotu. Zmieniłem już sterownik, próbowałem wiele ekogroszków i ustawienia by nie było spieków i tworzył się głównie ładny popiół już ma ogarnięte.
papasmurfek Opublikowano 30 Sierpnia 2016 #5 Opublikowano 30 Sierpnia 2016 Szukasz nie tam gdzie trzeba. Może naczytałeś się postow kolegi @kociolsam? Problem nie musi leżeć po stronie instalacji.
wesyr Opublikowano 30 Sierpnia 2016 Autor #6 Opublikowano 30 Sierpnia 2016 Kolegi @kociolsam, nie kojarze z postów i nie sugerowałem się - jeszcze - nikim :) Masz może pomysł gdzie w takim razie szukać ? :)
wesyr Opublikowano 30 Sierpnia 2016 Autor #7 Opublikowano 30 Sierpnia 2016 A co chcesz ulepszać? Jeśli instalacja działa i jestem z niej zadowolony to o co komplikować sobie życie? Chyba że Cierpisz na nadmiar gotówki... ps. Dużo lepszym rozwiązaniem jest 3d na grzejniki i pompa w krotkim obiegu CO. Chciałbym dopytać o to (wybaczcie za głupie pytania): Zawór 3D zamontować jak mniemam za pompą ? Krótki obieg CO - czyli domyślam się, że chodzi o wyjście z zaworu na powrót i na tym zamontować drugą pompę ? :)
konopka Opublikowano 30 Sierpnia 2016 #8 Opublikowano 30 Sierpnia 2016 Przy zaworze 3d będziesz miał możliwość regulacji albo temp. na grzejniki albo ochronę powrotu.Przy 4d i 2 pompach /kotłowej i obiegu co/ masz to razem.
sambor Opublikowano 30 Sierpnia 2016 #9 Opublikowano 30 Sierpnia 2016 Przy 4d i 2 pompach /kotłowej i obiegu co/ masz to razem. Nie do końca. Ustawiasz 1 parametr, a drugi jest wynikiem tych nastaw. Jak jest pompa na obiegu kotłowym to łatwiej to przeprowadzić , ale nie ma pełnego zakresu regulacji.
papasmurfek Opublikowano 30 Sierpnia 2016 #10 Opublikowano 30 Sierpnia 2016 Ale co chcecie regulować? Chyba wszystko sprowadza się do podniesienia temp. powrotu i tu pompa sprawdza się znakomicie, a obieg grzewczy regulujemy sobie niezależnie. Z reszta wystarczy spojrzeć po ilości postów ile ludzi ma problemy z prawidłowa pracą układu z zaworem 4D
piop Opublikowano 30 Sierpnia 2016 #11 Opublikowano 30 Sierpnia 2016 Nie żebym sie wtrącał ale kombinujecie nie wiedząc jaki jest kocioł, jaka jest moc kotła, jaki budynek. I jak duży jest ten "duży brucer", może się okazać że to 50kW i ta tona miesięcznie to w sumie mało.
papasmurfek Opublikowano 30 Sierpnia 2016 #12 Opublikowano 30 Sierpnia 2016 Dlatego napisalem wyżej że problemu należałoby szukać gdzie indziej
wesyr Opublikowano 30 Sierpnia 2016 Autor #13 Opublikowano 30 Sierpnia 2016 No tak zapomniałem podać podstawowych danych :/ Dom do ogrzania około 140^2, roczniki ~1985, ocieplony styropianem, dach wełna szklana, część okien nowych (wymieniona w tym roku) / część (mniejsza część) starych plastikowych + rolety zewnętrzne :) Piec: Dragon (Pleszew) 30kW - ślimakowy Dmuchawa WPA06 Palnik Brucer Tylko C.O. Sterownik SPP
sambor Opublikowano 30 Sierpnia 2016 #14 Opublikowano 30 Sierpnia 2016 Na to raczej nie będzie dobrej rady, ten kocioł jest 3-4 x za duży!
konopka Opublikowano 30 Sierpnia 2016 #15 Opublikowano 30 Sierpnia 2016 30kw na 140m kto to wyliczył?
jackjj Opublikowano 30 Sierpnia 2016 #16 Opublikowano 30 Sierpnia 2016 Cześć @wesyr Zrób sobie rzetelnie audyt swojego domu na cieplowlasciwie.pl i zobacz jakie masz faktycznie choć wg tej strony zapotrzebowanie na moc. Wtedy będziesz wiedział ile razy masz za duży kocioł.....i ile opału idzie w komin.... HGW....może jak jest miejsce i masz kasę to może bufor choć 500-1000l (znalazłem na allegro Galmed 500l bez ocieplenia za 1,5kPLN- sobie ocieplisz sam po taniości) co by z akumulować tą duża moc kotła....i co by się wyłączył kocioł i trochę postal bezczynnie, tylko jak to ekogroszek to kocioł będzie chodził i tak w podtrzymaniu i coś tam wpitalał...ale na pewno mniej....zobacz ile kosztuje bufor na jaki Cię stać i ile tona eko i porównaj z tym ile razy za duży kocioł i zobacz po jakim czasie wyjdziesz na zero i zaczniesz oszczędzać....wiedząc z ciepło właściwe ile tak faktycznie powinno Ci iść opału... PS. Z tym akumulatorem to się dowiedz albo może ktoś jeszcze podpowie bo znajomy dał za 1000l też Galmed 5,5kPLN fakt ma jeszcze w nim w środku ogrzewanie CWU i bufor jeszcze raz taki i jest ocieplony ale czemu tu taka duża różnica w kasie hgw... :-P
piop Opublikowano 30 Sierpnia 2016 #18 Opublikowano 30 Sierpnia 2016 30kw na 140m kto to wyliczył? Też nie wiadomo, kol. wesyr pisze 140m do ogrzania, a nie dom 140m, a że dom z 85 ' to może mieć 300m ale używane jest te 140. Najlepiej chyba zrobić ozc i wymienić kocioł, stary może ktoś kupi, albo jak pisał jackjj wstawić bufor tylko większy żeby na pare dni starczyło, i podpiąć do niego cwu a kocioł wygaszać po naładowaniu bufora. A może się da wymienić palnik na mniejszy, a kocioł częściowo zamurować?
wesyr Opublikowano 6 Września 2016 Autor #19 Opublikowano 6 Września 2016 Przepraszam, za opóźnienie w odpowiedzi (przymusowy wyjazd) oraz za mało konkretne wypowiedzi, tak się właśnie kończy pisanie na szybko w pracy bez przemyślenia :/ Tutaj kolega ma rację, dom jest większy tylko, że część grzejników była wyłączona przez poprzednie zimy bo pół domu nie było używane. W tym roku jest plan zagospodarowania drugiej części domu i wtedy metraż do ogrzania skacze do około 260m^2. Czy w tym wypadku potrzebny jest jeszcze bufor ? - domyślam się, że chodzi o to, by moc kotła się nie marnowała i ogrzewał xx litrów by krążyło po instalacji. Dziś będę starał się rozebrać piec bo czeka mnie wymiana kosza na ekogroszek i będę uszczelniał palnik - jak wspomniałem wcześnie, planuje także kupić dyszę do brucera od minertu, by zmniejszyć palenisko i poprawić jakoś spalania (podobno działa, czytając inne fora).
Gość mak Opublikowano 6 Września 2016 #20 Opublikowano 6 Września 2016 Jak kocioł ma moc 30 kW to 1 tona na miesiąc nie jest dużą ilością. Popieram wpisy kol o wykonaniu ozc co pozwoli na ustalenie gdzie ucieka ciepło
kazimip Opublikowano 21 Października 2016 #21 Opublikowano 21 Października 2016 pomiędzy pompą co piecem można zainstalować zawór 4d ( rozmiar wejść zaworu musi być o jeden rozmiar większy od rur zasilających-pamiętaj).Ograniczenie ubytku ciepła to np.termostaty bezpośrednio przy grzejnikach-przy odpowiedniej temperaturze termostat odcina ciepło, piec nie wypala opału i koniec. Należy pamiętać o dwóch pompach .Pompa c.o. w układzie z termostatami musi mieć regulowaną wydajność -tzw elektroniczna ,oraz pompa pomiędzy powrotem z zaworu d4 a powrotem na kotle. przy zamkniętych termostatach i braku obiegu wody w c.o.(domknięte wszystkie termostaty) pompa w układzie za zaworem przejmuje funkcję jedynej ochrony kotła przed nadmiernym wychłodzeniem. Z reguły regulatory mają możliwość podpięcia pompy powrotowej zamiast pompy c.w. u. Stare kaloryfery-żeliwniaki ciężko się nagrzewają i ciężko je wystudzić . Do tego duża ilość wody(duża "pojemność " ciepła) powoduje problem z jej podgrzaniem stąd kłopot z ciepłym nadmiernie wyjściem do komina-dzięki temu możesz spalić DOSŁOWNIE wkład kominowy(rada kominiarza). REASUMUJAC: jeśli chcesz coś zrobić to; założyć grzejniki o małej pojemności wody np aluminiowe(0,5l na żeberko o mocy ok 120 W każdy.)( z reguły liczy się 100 W na 1 m2 pomieszczenia-przy domach nie docieplonych oraz 80w na 1m2 przy ocieplonych średnio),przy każdym grzejniku zamontować termostat, zamontować zawór 4d, zamontować 2 pompy w sposób opisany powyżej."Wypociny" powyższe to efekt remontu układu c.o. który przeżyłem 2 lata temu zmieniając układ na opisany powyżej. Spalanie z 5 ton spadło do 4 pomimo zamontowanego wymiennika ciepła. w dwóch łazienkach jest ciepło , w pokojach przyjemnie spać , na piecu mam 65 st.w układzie c.o. pompa powrotowa pilnuje aby temperatura powrotu nie spadła poniżej 55 st. piec nie wywala niedopalonego węgla ilość sadzy bardzo niewielka., popiół popielaty(nie czarny ) Tyle mojej rady . MUSISZ SAM ZDECYDOWAĆ ze względu na koszty przedsięwzięcia (proponuje się dobrze zastanowić). całą pracę wykonywałem w oparciu o kredyt z wkładem własnym z BOŚ z częściową spłatą kapitału z NFOŚiGW. Proponuje już wiosną zakręcić się może będzie możliwość w ramach "termomodernizacji"(pieniądze unijne) załatwić kredyt z dotacja. Mnie fundusz dopłacił 40%. Reszta to rata 210 zł na 5 lat oprocentowane 4,6% rocznie( tzw WIBOR +2%). pomyśl nad remontem wiosną -warto. powodzenia.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.