lork Opublikowano 21 Lipca 2016 #1 Opublikowano 21 Lipca 2016 Witam Mam wielka prosbe aby ktos ogarniety ocenil czy taka instalacja zadziala bezproblemowo Dom 110m2, do ogrzania budynku powinno wystarczyc 5kW wiec kociol ktory wybralem to Junkers Captur Compact ZSB 14-1 DE, ktory ma mudulacje od 2,3KW Zeby zbytnio nie kombinowac to beda dwa rozdzielacze kazdy po 7 obwodow z czego po szesc na podlogowke i po jednym na drabinki Dlugosci petli jakie mi wyszly to od 40-60m, 600m rury na caly dom Planuje puscic od kotla pexa 25 ok 1m, pozniej trojnik i przejscie na pexa 20 i po niecale 2m bedzie do rozdzielaczy i teraz lista pytan? - czy wystarcza rozdzielacze z rotametrami i zaworami termostatycznymi takie jak: http://www.ceneo.pl/2306285 bez zadnych mieszaczy (silownikow raczej nie bedzie)? - czy pompa z kotla pociagnie taka instalacje? - jezeli pompa z pieca nie da rady to czy musze przewidziec w skrzynkach rozdzialaczy dodatkowe miejsce na pompy czy ewentualnie mozna zastosowac jedna wieksza pompe zaraz na wyjsciu z kotla przed trojnikiem oraz czy wtedy musi byc sprzeglo hydrauliczne? - jaka powinna byc grubosc tasmy dylatacyjnej? - czy jakosc folii pod podlogowke ma jakies wielkie znaczenie czy kupic pierwsza lepsza? Bede bardzo wdzieczny za wszelkie sugestie Musze juz kupowac material wiec zalezy mi na szybkiej odpowiedzi pozdrawiam jezeli to pomoze tu jest charakterystyka pompy w kotle: http://pl.documents.junkers.com/download/pdf/file/6720842893.pdf
odpowietrznik Opublikowano 21 Lipca 2016 #2 Opublikowano 21 Lipca 2016 Jeżeli zapotrzebowanie budynku jest rzeczywiście 5KW to pompa kotłowa da radę. Grubość taśmy brzegowej powinna być 8mm najlepiej z tzw fartuchem(folią) aby można go wywinąć na styropian.Musisz sobie zdawać sprawę jeżeli chodzi o grzejniki drabinkowe to będą zasilane niską temperaturą(jak podłogówka) szału z ich temperaturą tu nie będzie.Należy się też zastanowic jak będzie grzana woda użytkowa czy kocioł dwufunkcyjny(przepływowo)czy jednofunkcyjny(zasobnik)-wybór w zależnosci od odległosci punktów poboru CWU Moc kotła na CO wystarczy ale dla CWU maksymalna moc przy 14-tce to 14,4KW co może okazać się mało przy zasobniku powiedzmy 120litrowym (zbyt długi czas grzania zasobnika-w tym czasie budynek jest nieogrzewany)
lork Opublikowano 21 Lipca 2016 Autor #3 Opublikowano 21 Lipca 2016 Przekroje rur z kotła do trojnika i dalej do rozdzielaczy beda ok? Jakby pompa nie dala rady to lepiej zamontowac profilaktycznie wieksze szafki na rodzielacze zeby tam dolozyc po pompie czy mozna dolozyc jedna pompe na wyjsciu z kotla na oba rozdzielacze?
odpowietrznik Opublikowano 21 Lipca 2016 #4 Opublikowano 21 Lipca 2016 Gdyby pompa kotłowa nie dała rady to już musi być sprzęgło i jedna pompa za sprzęgłem na oba rozdzielacze.Sterowanie pogodowe z kotła(czujnik zewnętrzny)Widzę po symbolu ZSB że wybrałeś kocioł jednofunkcyjny do współpracy z zasobnikiem.
sambor Opublikowano 21 Lipca 2016 #5 Opublikowano 21 Lipca 2016 Za małe rury zasilające, daj wszędzie PEX25. Jak się policzy przepływ to będzie on rzędu 900 -1000l/h i pompa na 3 biegu będzie miała co robić. Te rozdzielacze KAN-a będą dobre, tylko trzeba na wejściu dać zawory odcinające i odpowietrzniki ręczne.
odpowietrznik Opublikowano 21 Lipca 2016 #6 Opublikowano 21 Lipca 2016 Teoretycznie o ile to zapotrzebowanie budynku jest rzeczywiście na poziomie 5kW to z kalkulatora doboru rur wychodzi że rura PEX fi.26x3 (odpowiednik CU 22) wystarczy.To 5kW rozgałęzia się na dwa rozdzielacze powiedzmy 2kW + 3kW i tu by wystarczyła rura PEX 20x2 ale może się mylę)Zawsze lepiej prze- niż niedowymiarować) Widzę z charakterystyki pomp montowanych w tym modelu kotła że pompa jest dość potężna,może się nudzić na trzecim biegu ;)
Gość mak Opublikowano 22 Lipca 2016 #7 Opublikowano 22 Lipca 2016 Kolega nic nie pisze jakie przepływy chce mieć w tej podłogówce. Przy 1 l/min wychodzi już 840 l/h co już zmusza do ustawienia pompy na 2 biegu, jak ustawisz 2 l/min pompa jest już za mała. Błędnym rozwiązaniem jest podłączenie grzejników drabinkowych pod rozdzielacze podłogowe, przepływ przez grzejniki zakłóci całkowicie prace podłogówki i regulacja układu może być nie do wykonania. Jestem przeciwny budowaniu instalacji bez układu mieszajacego tak jak i bez porządnie zrobionego projektu z doborem urządzeń średnic rur i obliczonymi oporami przepływu. Tak jak kompletnym odlotem jest sterownie stałotemperaturowe czyli tak naprawdę sterowania ....nie ma. Tu nie ma sensu oszczędzać, Stać Cie było na budowę domu energooszczędnego to bez sensu jest oszczędzać na budowie instalacji CO
lork Opublikowano 22 Lipca 2016 Autor #8 Opublikowano 22 Lipca 2016 Dziekuje za wszelkie odpowiedzi, robie bez mieszaczy, dam wieksze szafki jakby cos nie zadzialalo Jeszcze na koniec 2 pytania: czy jak belka w rozdzielaczu ma 1" i zasilanie bedzie rurka 22 miedz to zawor na zasilaniu musi byc 1" czy wystarczy 3/4"? druga rzecz - odpowietrzniki dac reczne czy moga byc automatyczne? pozdrawiam
sambor Opublikowano 22 Lipca 2016 #9 Opublikowano 22 Lipca 2016 Ten zawór to dałbym 1", odpowietrzniki ręczne,
odpowietrznik Opublikowano 22 Lipca 2016 #11 Opublikowano 22 Lipca 2016 Kolega nic nie pisze jakie przepływy chce mieć w tej podłogówce. Przy 1 l/min wychodzi już 840 l/h co już zmusza do ustawienia pompy na 2 biegu, jak ustawisz 2 l/min pompa jest już za mała. Błędnym rozwiązaniem jest podłączenie grzejników drabinkowych pod rozdzielacze podłogowe, przepływ przez grzejniki zakłóci całkowicie prace podłogówki i regulacja układu może być nie do wykonania. Jestem przeciwny budowaniu instalacji bez układu mieszajacego tak jak i bez porządnie zrobionego projektu z doborem urządzeń średnic rur i obliczonymi oporami przepływu. Tak jak kompletnym odlotem jest sterownie stałotemperaturowe czyli tak naprawdę sterowania ....nie ma. Tu nie ma sensu oszczędzać, Stać Cie było na budowę domu energooszczędnego to bez sensu jest oszczędzać na budowie instalacji CO To jak wyjść z impasu polegającego na tym że w 90% budynków jednorodzinnnych sama podłogówka nie ogrzeje łazienki choćby nie wiem jak gęsto dał rozstaw rur? a cały dom w podłogówce.Ja sam już nie wiem czy powinien być zawór mieszający w tym układzie jedynie co mogę powiedzieć że w materiałach technicznych kotłów firmy Junkers producent dopuszcza instalację ogrzewania podłogowego do 1000l bez sprzęgła a na samym schemacie nie ma zaworu mieszającego.Jakoś nie mogę sobie wyobrazić instalacji w której prawie w każdej pętli jest przepływ ok.2l/min.Robiłem kilka projektów i średni przepływ wychodzi znacznie ponizej 1,5l/min a wręcz prawie w każdym budynku znajdą się pętle w których jest problem ze zbyt małym przepływem tj. poniżej 0,7l/min.Kolega lork może sobie chcieć mieć takie czy inne przepływy ale to nie jest kwestia chcenia tylko przepływy te wynikają z projektu dla danego pomiszczenia a bez projektu to wróżenie z fusów )
odpowietrznik Opublikowano 22 Lipca 2016 #12 Opublikowano 22 Lipca 2016 Dziekuje za wszelkie odpowiedzi, robie bez mieszaczy, dam wieksze szafki jakby cos nie zadzialalo Jeszcze na koniec 2 pytania: czy jak belka w rozdzielaczu ma 1" i zasilanie bedzie rurka 22 miedz to zawor na zasilaniu musi byc 1" czy wystarczy 3/4"? druga rzecz - odpowietrzniki dac reczne czy moga byc automatyczne? pozdrawiam A po co większe szafki jakby coś nie zadziałało?Jak nie zadziała to kombinujesz w kotłowni a nie w szafkach)
sambor Opublikowano 22 Lipca 2016 #13 Opublikowano 22 Lipca 2016 To jak wyjść z impasu polegającego na tym że w 90% budynków jednorodzinnnych sama podłogówka nie ogrzeje łazienki choćby nie wiem jak gęsto dał rozstaw rur? a cały dom w podłogówce. Chyba w twoim wykonaniu, masz przecież duże pole do manewru regulacji temperatury : przepływ, rozstaw, długość pętli - to wszystko wpływa na parametry grzania. Nie mówię już o izolacji cieplnej ścian, podłóg i innych przegród. Jak wykonujesz inst ściśle wg wyliczeń programu, który nabyłeś, z resztą nie wiem po co, to masz instalację wg założeń twórcy programu. A pisząc bardzo górnolotnie Robiłem kilka projektów ............ Nie wiem czy ośmieszasz siebie, wykonany "projekt", czy zawód projektanta, osoby po studiach wyższych, z praktyką, wiedzą i egzaminem Izby Budowlanej na taki tytuł. Ale się nie martw - jako projektant posiadasz członkostwo Izby Inżynierów Budownictwa, a co za tym idzie stosowne ubezpieczenie od błędów w wykonywanym zawodzie. :)
esselite Opublikowano 23 Lipca 2016 #14 Opublikowano 23 Lipca 2016 Ja też bym nie dawał grzejników z tego obiegu. Może pomyśleć o zgrabny elektrycznym na dogrzanie lazienki i plus będzie taki, że można go załączyć w każdy dzień, nawet jak już nie ma sezonu.
orzech1976 Opublikowano 23 Lipca 2016 #15 Opublikowano 23 Lipca 2016 Zawsze można grzałkę do takiego grzejnika wkręcić podłączonego do instalacji podłogowej
sambor Opublikowano 23 Lipca 2016 #16 Opublikowano 23 Lipca 2016 Ale grzejnik musi być zakręcony na zasilaniu, inaczej grzałka będzie grzała cały układ podłogówki, ponadto należy w okolicy grzejnika przewidzieć stosowne gniazdo el. do zasilania grzałki, jak jest grzejnik nad wanną , a często tak bywa, to instalacja gniazdka jest niemożliwa - zabraniają przepisy
Maciek92 Opublikowano 25 Lipca 2016 #17 Opublikowano 25 Lipca 2016 Warto miec w lazience grzejnik, ale raczej ze wzgledow praktycznych, bo zawsze jest po prostu gdzie polozyc recznik czy wyprane skarpetki (nie ukrywajmy, do tego te grzejniki glownie sluza). Sama podlogowka spokojnie wszystko ogrzewa o ile jest po prostu rozlozona z glowa a inwestor uswiadomiony, ze grzana posadzka to nie grzejnik, ktory momentalnie zaczyna oddawac duza ilosc ciepla o wysokiej temperaturze.
odpowietrznik Opublikowano 25 Lipca 2016 #18 Opublikowano 25 Lipca 2016 Ciekawe jak można w łazience rozłożyć podłogówkę z głową? gdy niekiedy straty dla pomieszczenia są na tyle duże że choćbyś dał rury co 5cm to i tak w najwieksze mrozy samo OP nie jest w stanie ogrzać do projktowej 24st.Tu Ci zabierze część podłogi("grzejnika") wanna w drugim rogu kabina natryskowa i dla ogrzewania podłogowego zostaje niewiele)Dobrze że takich dni z temp.ok.-20 jest niewiele)
sambor Opublikowano 25 Lipca 2016 #19 Opublikowano 25 Lipca 2016 Jak ci miejsca brakuje na podłodze to idź na ścianę, wiele razy tak robiłem, ale trzeba poinformować o takim grzaniu właściciela i tego co będzie robił wykończeniówkę aby rur przypadkiem nie podziurawił. Na rury siatka Rabitza na to zasmarować klejem i wsio. Najlepiej taki obwód ścienny jest wykonać na osobnej pętli. PS Raz to nawet bruzdy robiłem w ścianie aby nie wyjść po za tynk.
Maciek92 Opublikowano 25 Lipca 2016 #20 Opublikowano 25 Lipca 2016 U mnie akurat zasada numer 1 to nie omijanie urządzeń w łazience - rury rozkładamy zarówno pod wanną jak i pod brodzikiem. W kuchni zresztą tak samo, zawsze lecimy pod szafkami (potem przynajmniej cukier nie twardnieje ;-)). Inna sprawa - nigdy nie miałem telefonu od inwestora, który twierdził, że ma zimno w łazience, ale może to dlatego, że zawsze namawiamy na montaż grzejnika drabinkowego. Jakoś nie wyobrażam sobie łazienki bez drabinki a i inwestor zwykle nie oponuje przy argumencie, o którym wspomniałem wcześniej, czyli wieszaniu ręczników.
odpowietrznik Opublikowano 26 Lipca 2016 #21 Opublikowano 26 Lipca 2016 Podłogówka pod wanną czy brodzikiem wysusza syfony a po drugie stanowi skuteczną barierę do oddawania ciepła przez grzejnik. Niektórzy puszczają pod szafkami jedną rurę.A niektórzy dają OP pod całą powierzchnią mebli kuchennych ale kto bogatemu zabroni ;)
lork Opublikowano 26 Lipca 2016 Autor #22 Opublikowano 26 Lipca 2016 Mam jeszcze jedno pytanie odnosnie rozdzielaczy z Kana ktore nabylem: W instukcji jest napisane ze na gorna belke nalezy podlaczyc zasilanie a na dolna powrot z tym ze gorna belka zawiera zawory a dolna rotametry. Wyczytalem ze powinno byc na odwrot i teraz pytanie: Zostawic to tak jak producent przewidzial, zamienic zasilanie z powrotem czy zamienic belki miedzy soba i zasilanie na gore? Czy to w ogole ma jakies znaczenie?
sambor Opublikowano 26 Lipca 2016 #23 Opublikowano 26 Lipca 2016 Pod względem hydraulicznym jest to obojętne gdzie są zamontowane rotametry , aby to określić należy zwrócić uwagę na podziałkę jak " 0 " jest na dole bańki to są to rotametry które montujemy na powrocie , jak jest "0" na górze bańki to montujemy na zasilaniu .
czoper75 Opublikowano 26 Lipca 2016 #24 Opublikowano 26 Lipca 2016 zamontuj powrót na górze łatwiej pózniej założyć siłowniki
sambor Opublikowano 26 Lipca 2016 #25 Opublikowano 26 Lipca 2016 Ale po co siłowniki? Prawidłowo wykonana i wyregulowana podłogówka nie potrzebuje siłowników.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.