nex1983 Opublikowano 5 Grudnia 2015 #1 Opublikowano 5 Grudnia 2015 Witam, mam pytanie do użytkowników: Jak szybko spada wam temperatura bojlera w podtrzymaniu?? Mówimy o sytuacji np w nocy, gdzie zadana temperatura bojlera jest 50 stopni, brak odbioru wody, pompka CWU wyłączona, cyrkulacja również wyłączona. Histereze CWU mam ustawioną na 5 stopni i te 5 stopni potrafi wytracić w 4 godziny. Przykładowo o 22:00 mam na bojlerze 50 stopni, a o 2:00 jest już 45 stopni. Czy to nie za duża samoistna strata ciepła?? Może tak ma być, pytam z ciekawości. Bojler Galmet 140L Patrząc od góry: odejście ciepłej wody na dom przyjście z pompki CWU cyrkulacja czujnik temperatury (na 1/3 wysokości bojlera) powrót dopływ zimnej wody z zasilania zawór spustowy wody z bojlera
krisb Opublikowano 5 Grudnia 2015 #2 Opublikowano 5 Grudnia 2015 Nie widzę zaworu zwrotnego przy pompie CWU. To może być przyczyną.
nex1983 Opublikowano 5 Grudnia 2015 Autor #3 Opublikowano 5 Grudnia 2015 bezpośrednio za pompą masz zawór zwrotny specjalny do nowoczesnych pomp ( po prawej stronie od pompy kolor miedzi)
hajtaler428 Opublikowano 5 Grudnia 2015 #4 Opublikowano 5 Grudnia 2015 Też mam galmeta stojącego tylko 200 l i jak nie ma poboru wody to temperatura od wieczora do rana prawie wcale nie spada. Sprawdź w podtrzymaniu i gdy pompy nie chodzą czy rury zasilania CWU i od cyrkulacji są ciepłe. Jeżeli tak to tędy oddaje ciepło. Zaizoluj te rury. Zawór zwrotny powinien być jak najbliżej wężownicy przy zasobniku
Hogan Opublikowano 5 Grudnia 2015 #5 Opublikowano 5 Grudnia 2015 Jeżeli zawór zwrotny jest sprawny, a cyrkulacja wyłączona, to temat sprowadza się do pytań: jaką masz temperaturę w kotłowni i jak jest ocieplony bojler. Wiadomo, że jak jest chłodne otoczenie to bojler szybciej traci ciepło. Ocieplenie fabryczne jest guzik warte, sam zastanawiam się nad ociepleniem bojlera na własną rękę. Mam Hewalex 300 l i sytuację podobną jak u Ciebie. Wieczorem nagrzane do 50 stopni, mimo braku poboru rano jest niewiele ponad 40. W kotłowni 12 do 15 stopni.
nex1983 Opublikowano 5 Grudnia 2015 Autor #6 Opublikowano 5 Grudnia 2015 Kotłownie mam 20m2 i sam piec potrafi utrzymać tam 22 stopnie przy otwartym okienku i stałym dopływie powietrza. Bojler Galmat stojący jak na foto ocieplony fabrycznie. Robię test, zmniejszyłem temp. CWU z 50 na 45 stopni i zobaczę rano czy tak samo wytraca 5 stopni w 4 godziny.
nex1983 Opublikowano 5 Grudnia 2015 Autor #7 Opublikowano 5 Grudnia 2015 Też mam galmeta stojącego tylko 200 l i jak nie ma poboru wody to temperatura od wieczora do rana prawie wcale nie spada. Sprawdź w podtrzymaniu i gdy pompy nie chodzą czy rury zasilania CWU i od cyrkulacji są ciepłe. Jeżeli tak to tędy oddaje ciepło. Zaizoluj te rury. Zawór zwrotny powinien być jak najbliżej wężownicy przy zasobniku Możliwe że masz racje. Sprawdzę to i kupię piankę izolacyjną na te rury.
Hogan Opublikowano 5 Grudnia 2015 #8 Opublikowano 5 Grudnia 2015 No widzisz, zza okna Ci te 22 stopni nie wpada. Samo przyłącze kominowe tak nie grzeje, chyba że masz tam ze 250 stopni. Myślę, że dużo da ocieplenie tych rurek szczególnie na górze zbiornika.
hajtaler428 Opublikowano 5 Grudnia 2015 #9 Opublikowano 5 Grudnia 2015 Dokładnie izolacja rur. Ja zanim ociepliłem rury miałem saunę w kotłowni. Ja izolowałem wełną mineralną i teraz jest ok. U Ciebie na 100% to jest to
nex1983 Opublikowano 6 Grudnia 2015 Autor #10 Opublikowano 6 Grudnia 2015 No widzisz, zza okna Ci te 22 stopni nie wpada. Samo przyłącze kominowe tak nie grzeje, chyba że masz tam ze 250 stopni. Myślę, że dużo da ocieplenie tych rurek szczególnie na górze zbiornika. Przyłącze kominowe można trzymać ręką bo temp spalin to 65-75 stopni. Piec defro ma nad każdymi drzwiczkami ruszt grzejny, stąd temperatura, ale oczywiście rurki również oddają swoje. Kupię izolacje, objade wszystkie rurki i dam znać czy pomogło.
hajtaler428 Opublikowano 6 Grudnia 2015 #11 Opublikowano 6 Grudnia 2015 Wiadomo, że jak jest chłodne otoczenie to bojler szybciej traci ciepło. Ocieplenie fabryczne jest guzik warte, sam zastanawiam się nad ociepleniem bojlera na własną rękę. Ocieplenie fabryczne w zasobniku podanym przez autora jest ok - mam taki sam 200l i ładowałem go śmieciuchem do 70 -80 st, w kotle wygasało i na drugi dzień była taka sama temp. Przy użytkowaniu wody wystarcza na 2 dni przy 6 os rodzinie, brak zmywarki. Tak że pozostaje tylko izolacja rur. Zresztą autor pisał że to zrobi to zobaczymy jaki będzie efekt
nex1983 Opublikowano 6 Grudnia 2015 Autor #13 Opublikowano 6 Grudnia 2015 Póki co udało mi się tyle zaizolować. Czasochłonne, najbardziej przy kształtach.
nex1983 Opublikowano 6 Grudnia 2015 Autor #14 Opublikowano 6 Grudnia 2015 Póki co udało mi się tyle zaizolować. Czasochłonne, najbardziej przy kształtach.
hajtaler428 Opublikowano 6 Grudnia 2015 #15 Opublikowano 6 Grudnia 2015 Ale CWU już masz zaizolowane to naładuj do wysokiej temp i na noc wyłącz i zobaczysz rano czy jest ok
nex1983 Opublikowano 6 Grudnia 2015 Autor #16 Opublikowano 6 Grudnia 2015 Nie muszę ładować do wysokiej temp. Jest ustawione 50 stopni zadane i tyle trzyma. Zobaczę rano na wykresie w ile czasu wytracił 5 stopni i dam znać czy zaizolowanie cokolwiek dało, czy też 5 stopni w 4 godziny to normalna strata.
nex1983 Opublikowano 7 Grudnia 2015 Autor #17 Opublikowano 7 Grudnia 2015 A więc panowie wcześniej bez zaizolowanych rur CWU temperatura w podtrzymaniu wytracała się o 5 stopni w czasie 4 godzin (tzn z 50 do 45 stopni, bo jak szybko wytracał by kolejne pięć w dół to nie wiem, gdyż mam ustawioną histereze 5 stopni i piec w kilka minut (5-6) robi 50 stopni na bojlerze). Aktualnie po ociepleniu 5 stopni wytraca się w 5.5 godziny więc ocieplenie zdało egzamin :)
nex1983 Opublikowano 7 Grudnia 2015 Autor #18 Opublikowano 7 Grudnia 2015 Tak obecnie wyglądają zaizolowane rury. Zaizolowałem całe zasilanie z pieca + powrót, zasilanie CWU, odejście ciepłej wody z CWU na dom. Czy jest sens izolować również powrót CWU?? od bojlera do pieca to jakieś około 2 metrów rurą 25mm.
nex1983 Opublikowano 7 Grudnia 2015 Autor #19 Opublikowano 7 Grudnia 2015 Ocieplenie fabryczne w zasobniku podanym przez autora jest ok - mam taki sam 200l i ładowałem go śmieciuchem do 70 -80 st, w kotle wygasało i na drugi dzień była taka sama temp. Przy użytkowaniu wody wystarcza na 2 dni przy 6 os rodzinie, brak zmywarki. Tak że pozostaje tylko izolacja rur. Zresztą autor pisał że to zrobi to zobaczymy jaki będzie efekt Widzisz Ty sugerujesz się zapewne termometrem na bojlerze tym: Na tym termometrze owszem nie spada temperatura w ogóle (chyba że wylalibyśmy z bojlera bardzo dużą ilość wody), ale piec sugeruje się czujnikiem który jest poniżej 1/3 wysokości bojlera (zaraz nad powrotem). Stąd Tobie się wydaje że temperatura wody na następny dzień jest taka sama.
robkom Opublikowano 7 Grudnia 2015 #20 Opublikowano 7 Grudnia 2015 bezpośrednio za pompą masz zawór zwrotny specjalny do nowoczesnych pomp ( po prawej stronie od pompy kolor miedzi) a czym on się różni od takiego normalnego zaworu zwrotnego?
nex1983 Opublikowano 7 Grudnia 2015 Autor #21 Opublikowano 7 Grudnia 2015 Z tego co mi mówili to luźniej działa, tzn jak masz go w ręce, to nie potrzeba tak dużej siły dmuchnięcia aby się otworzył jak przy zwykłym. Tzn ciśnienie nie musi być duże. Miałem w ręce taki i taki i faktycznie, jeden otwierał się dopiero po mocniejszym dmuchnięciu, a drugi po delikatniejszym. Ja np CWU mam zasilane pompką wilo i ustawione na niecałą jedynkę, w trybie pracy pobiera 4W i bez problemu dogrzewa bojler - nie wiem czy ten drugi zawór zwrotny potrafił by się otworzyć przy tak małym ciśnieniu - podkreślam nie wiem.
nex1983 Opublikowano 8 Grudnia 2015 Autor #22 Opublikowano 8 Grudnia 2015 BINGO. Bojler ustawiłem zadaną 45 stopni z histerezą 10 stopni i to był strzał w dziesiątkę. Od 18 do 7 rano temperatura spadła 10 stopni, przy czym wieczorem była jeszcze używana i od 17-21 działa cyrkulacja, oraz od 4-6. W 13 godzin wytracił 10 stopni z używaniem i cyrkulacją w tym czasie działającą 6 godzin. Zaobserwowałem że jak histereza jest 5 stopni to bojler mając czujnik na dole bardzo szybko wytraca temperaturę chcąc uzupełnić 140 litrów do zadanej. Jeżeli zrobimy histerezę 10 stopni to przy spadku temperatury powiedzmy 5-6 stopni, kiedy to dobił już zimnej wody, kiedy ta postoi temperatura samoistnie idzie lekko w górę albo utrzymuje się już długi czas. Ja nie mam zapotrzebowania na wodę ogromnego, tak że mi takie coś jak najbardziej odpowiada, dzięki czemu piec ma wolne :). Myślę że bez odbioru i cyrkulacji wytracenie 10 stopni to kwestia doby, albo i lepiej.
sambor Opublikowano 8 Grudnia 2015 #23 Opublikowano 8 Grudnia 2015 A uwzględniłeś dopuszczalne straty ciepła przez sam zasobnik? dla tego zasobnika to ok 1,6kWh/24h
nex1983 Opublikowano 9 Grudnia 2015 Autor #24 Opublikowano 9 Grudnia 2015 Wróciłem do ustawień 50 zadane i histeteza 5. Na dużej histerezie jak wystudze bardzo bojler to później przy dogrzewaniu studzil mi powrót do 30 stopni a to nie zdrowe dla pieca.
hajtaler428 Opublikowano 12 Grudnia 2015 #25 Opublikowano 12 Grudnia 2015 Widzisz Ty sugerujesz się zapewne termometrem na bojlerze tym: Na tym termometrze owszem nie spada temperatura w ogóle (chyba że wylalibyśmy z bojlera bardzo dużą ilość wody), ale piec sugeruje się czujnikiem który jest poniżej 1/3 wysokości bojlera (zaraz nad powrotem). Stąd Tobie się wydaje że temperatura wody na następny dzień jest taka sama. Zrobiłem u siebie test - wieczorem CWU temp 44,7 st (czujnik) i 48 st (termometr zasobnika). Wyłączyłem pompę CWU i po 8 godzinach bez większego poboru (tylko poranna toaleta) temp spadła o 7 st na czujniku (37,5st) i o 4 st na termometrze (44st). Nie mam cyrkulacji. Wiadomo - na czujniku zawsze będzie niższa temp bo jest niżej i blisko ujęcia zimnej wody, więc każdy najmniejszy nawet pobór obniża temperaturę
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.