jarekr Opublikowano 7 Listopada 2015 #151 Opublikowano 7 Listopada 2015 a ktoś wie jak dobrać wentylator wyciągowy ?Bo fabryczny zestaw nie bardzo mi się podoba i pewnie kosztuje 2 razy więcej niż sam samemu skompletować ,i czy do wentylatorów wyciągowych są inne sterowniki , np z taką funkcją że przy załadunku pracuje na pełnych obrotach do tego pomiar tem spalin i pid
SONY23 Opublikowano 7 Listopada 2015 #152 Opublikowano 7 Listopada 2015 Jak na moje oko, to regulator który proponujesz reguluje ciąg ale tylko w odniesieniu do porywów wiatru a nie w zależności od tego co kocioł puszcza w komin. W dodatku montowany jest nad dachem i siłą rzeczy będzie miał tendencję do wykraplania na sobie wszystkiego co wyleci z kotła... Co do reszty rozważań, to radzę się nie spieszyć z kolejnymi zakupami. Twój kocioł pracuje na bufor więc nie masz problemu z chwilową nadwyżką mocy więc paradoksalnie czym mocniej się pali (wyższa moc tym lepsza jego sprawność). Praktycznie wszystkie zabiegi prowadzące do zmniejszenia temperatury spalin w swojej istocie sprowadzają się do zmniejszenia mocy kotła, w jakimś tam zakresie jest to korzystne ale potem obniża sprawność. Jak zapakujesz w kocioł kolejną elektronikę, to będziesz miał następne problemy do rozwiązania...
jarekr Opublikowano 7 Listopada 2015 #153 Opublikowano 7 Listopada 2015 To wszystko wiem tyle że czasem potrzeba do palenia niewielki otwór w klapce ,innym razem bardzo musi być otwarte zanim kocioł się nie rozpędzi , próbowałem z uchylonymi górnymi drzwiczkami , sytuacja jest analogiczna . Oczywiście pokombinuje jeszcze aby działało bez bajerów ,ale coś czuje że skończy się na wentylatorze i zasadzie załaduj kocioł włącz i zapomnij . Moja kotłownia musi pracować prawie bezobsługowo , raz ze względu na wygodę , dwa ze względu na palacza ,palacz nie poradzi z przestawianiem , ustawianiem , dopieraniem szczelin ,temperatur .
SONY23 Opublikowano 7 Listopada 2015 #154 Opublikowano 7 Listopada 2015 Ile masz odpaleń obecnego kotła na swoim koncie ? Podejrzewam, że niewiele... Jeszcze nie opanowałeś tego co masz a już sądzisz, że to czego nie masz będzie działało lepiej. " Wylataj" na tym co masz z 1000 godzin a potem zastanów się czy chcesz coś zmienić, bo może się okazać, że będziesz miał w kotłowni dużą półkę z niepotrzebnymi gadżetami...
kupfer Opublikowano 7 Listopada 2015 #156 Opublikowano 7 Listopada 2015 Witam. Posiadam wszystko co padaliście,oprócz skomplikowanej instalacji i elektroniki,jeśli prosty sterownik za 2 stówy sterujący wyłącznie czujnikiem spalin(wszystkie inne funkcje zlikwidowane,niepotrzebne),to jakaś komplikacja. Ów sterownik jest ręcznie uruchamiany przy rozpalaniu i ma za zadanie tak długo pracować póki czopuch osiągnie temp. ok.200-210 st.,wtedy kocioł przechodzi na ciąg naturalny. Histereza 30 st.,oznacza poniżej 170 st. znowu startuje,zdarza się to z reguły kiedy drewno się trochę zawiesi na początku palenia,po kilku godzinach,bądź dołożeniu,wyciąg praktycznie wyłączam,dodatkowo ciąg stabilizuje rck zamontowany nad czopuchem nastawa 15 Pa,tu zgadzam się z kolegą sony,z komina tradycyjnego poleje się w zimie kondensat z tego "niemal wiecznego" cuda z polmaru,wiem bo coś takiego kiedyś przerabiałem,co mi osobiście wygląda na dyfuzor. Dlaczego takie parametry temp. spalin? Dlatego że to jest optymalna temp. dla prawidłowego procesu zgazowania i dopalania w moim kotle,prawdopodobnie w twoim jarekr,będzie inna, to kwestia obserwacji płomienia,jeśli taką posiadasz to dojdziesz do tego bardzo szybko. Palę tak prawie od roku i uważam za równie komfortowe jak ciągła praca wyciągu,który niestety nie jest bezszelestny,choć mi to akurat nie przeszkadza,bo kotłownia za 50 cm. murem z kamienia,dB tyle co fruwanie muchy :D . Jaki wyciąg,możesz zapytać Przemka,coś kiedyś pisał o nowej generacji niby ciche i oszczędne ;) . Pozdrawiam.
jarekr Opublikowano 7 Listopada 2015 #157 Opublikowano 7 Listopada 2015 o i o to chodzi dzięki za podpowiedz , właśnie o takim sterowniku myślałem bo całą resztą steruje tech 409n jeszcze tylko jakoś by trzeba rozkminić jak wentylator ma się sam wyłączyć np przy spadku temperatury poniżej 100 st, a co do rck to ze względów bezpieczeństwa nie może być montowany do kotłów z dmuchawą
kupfer Opublikowano 7 Listopada 2015 #158 Opublikowano 7 Listopada 2015 Dmuchawa to nie wyciąg ;) Dmuchawa nie potrafi wyciągać z kotła. Sterownik mam ten http://www.k2electronics.pl/sklep_gfx/instrukcje/AGNI_S.pdf Jeśli się znasz na elektronice,w co nie wątpię,to możesz go sobie dostroić ;) . Fabrycznie priorytet ma czujnik spalin,histereza 20 st.,ster wyłącza automatycznie po 1 godz. jeśli nie podniesie się temp. spalin=palenisko wygaszone,dla mnie to za długo,więc wyłączam,bo i tak komora dopalająca i palenisko ekstremalnie ciepłe=wystarczający ciąg,właściwie za duży co z kolei reguluje rck. Nie wiem czy rck jest zabroniony w opcji z dmuchawą,jednak w Reichu rck montują również do kotłów olejowych,a tam bezpieczeństwo i ekologia to już lekka przesada :D .
sambor Opublikowano 7 Listopada 2015 #159 Opublikowano 7 Listopada 2015 RCK montują do kotłów na pellet nawet w Polsce - np u Biawara, W kotle który mam aby palnik peletowt pracował prawidłowo powinien być ciąg nie większy niż 10Pa.
jarekr Opublikowano 7 Listopada 2015 #160 Opublikowano 7 Listopada 2015 Czy dmuchawa czy wyciąg to od czopucha to to samo i to i to dmucha do komina , ale to tak w żartach :) Dziękuje bardzo za podpowiedzi . Całą jesień siedzę w piwnicy i końca nie widać . Dlatego raczej pójdę w automatykę to ogarnę piorunem i będzie działało precyzyjnie i będę zadowolony :)
jarekr Opublikowano 7 Listopada 2015 #161 Opublikowano 7 Listopada 2015 http://czysteogrzewanie.pl/technika/drobne-usprawnienia-kotlow/ , tutaj wyczytałem o tym rck
jarekr Opublikowano 7 Listopada 2015 #162 Opublikowano 7 Listopada 2015 Jeszcze kwestia doboru wentylatora WC 149.2M (48W 380m3/h wirnik 149mm) oraz większy 170.2M (68W 450m3/h wirnik 176mm) Przemek zaproponował jeden z tych , tylko nie wiem który wybrać , wdaje się ze skoro kocioł chodzi na naturalnym ciągu to mniejszy wystarczy ,ale tu nie mam zupełnie doświadczenia jak dobrać .
kupfer Opublikowano 7 Listopada 2015 #163 Opublikowano 7 Listopada 2015 Pewnie kolejne brednie z tej strony,link się nie otwiera :angry: . Właśnie grzebałem przez gebelsowskie google i jest jak pisałem,jedyne wymagania to: 1.Min. 40 cm. od podstawy komina. 2.Musi się znajdować w tym samym pomieszczeniu co urządzenie grzewcze. 3. Wymaga zgody kominiarza,ale tam nawet kominka ze wszystkimi możliwymi atestami z markietu bez jego zgody nie zamontujesz=chore przepisy :D . Wyciąg ma synchroniczny silnik,większy moim zdaniem nie zaszkodzi przy podkładaniu i rozpalaniu,ale nie wiem jak jest na pracy ciągłej,jak pisałem 90 % palę na ciągu naturalnym,więc większych doświadczeń brak ^_^ . Jeśli drzwiczki zał. duże,bądź ładowanie z góry wydaje mi się większy lepszy.
jarekr Opublikowano 7 Listopada 2015 #164 Opublikowano 7 Listopada 2015 http://sklep.pwkey.eu/pl/p/RK-2001W4/60 Ten sterownik nabędę Też propozycja Kolegi Przemka . Tam się wszystko da wyregulować , cenowo mogę sobie na niego pozwolić i zasada włącz zapomnij do następnego palenia , albo dołożenia opału :) Tyle że większy wentylator może na małych nawet bardzo małych obrotach dawać za duże podciśnienie , ale tak sobie tylko gdybam. Racja z rck tylko na stronie czyste ogrzewanie znalazłem taką informacje że nie można w przypadku kotła z dmuchawą , bo nawet w instrukcjach montażu i zastosowania nic takiego nie jest napisane ze nie można .
sambor Opublikowano 7 Listopada 2015 #165 Opublikowano 7 Listopada 2015 Właśnie grzebałem przez gebelsowskie google i jest jak pisałem,jedyne wymagania to: 1.Min. 40 cm. od podstawy komina. 2.Musi się znajdować w tym samym pomieszczeniu co urządzenie grzewcze. 3. Wymaga zgody kominiarza,ale tam nawet kominka ze wszystkimi możliwymi atestami z markietu bez jego zgody nie zamontujesz=chore przepisy :D Polskie przepisy są dokładnie takie same, dodatkowo max wysokość montażu RCK to 2,5m od podłogi. A u gebelsów przepisy nie są chore, są po prostu przestrzegane i egzekwowane, a u nas nie.
kupfer Opublikowano 8 Listopada 2015 #166 Opublikowano 8 Listopada 2015 Witam. Sambor nie myl zgody na wydanie pozwolenia z odbiorem ;) Na szczęście mieszkam tu a nie tam, :D . Jarekr,pytaj Przemka on cały czas pali na wyciągu i testuje,to co wiem na ten temat przekazałem ;) Pozdrawiam. P.S. Jeśli ktoś ma pytania na p w niech pyta ja nie gryzę :D ,ale nie zawsze tam zaglądam,trochę cierpliwości trzeba mieć.
sambor Opublikowano 8 Listopada 2015 #167 Opublikowano 8 Listopada 2015 Spokojnie , do sprawdzenia instalacji po jej wykonaniu i odbioru tej instalacji też dojdziemy - na razie z inst grzejnych to tylko sprawdzana jest inst gazowa a w nowych budynkach instalacja kominowa i wentylacyjna oraz czasem elektryczna.
przemyslaw2ar Opublikowano 8 Listopada 2015 #168 Opublikowano 8 Listopada 2015 Z góry uprzedzam że nie śledziłem całego wątku ale na temat wentylatorów mogę powiedzieć tyle że te mniejsze mają tendencję do wpadania w dziwne wibracje przy małych prędkościach obrotowych, a te większe zdają się być jakoś bardziej odporne na tę przypadłość. Ja sam osobiście używam tego większego ale to z racji specyficznej budowy kotła i czopucha. Pytanie tylko jaki otwór montażowy jest w kotle albowiem wirnik musi przejść przez ten otwór :) Sam sterownik jaki zaproponowałem świetnie sobie radzi w pracy z wentylatorem a dzięki dodatkowym funkcją i możliwości rozbudowy może sterować instalacją z buforem. PS. podciśnienie jakie wytwarza wyciąg jest uzależnione od jego obudowy. I tak np przy obudowie hybrydowej a taką zdaje się ma i Kalvis to podciśnienie nie będzie aż tak duże jak w przypadku zastosowania obudowy promieniowej
jarekr Opublikowano 8 Listopada 2015 #169 Opublikowano 8 Listopada 2015 Pomierzyłem miejsce na wentylator , szerokość czyli średnica to 190 mm z małym luzem , czyli wentylator 170 to spokojnie się zmieści . Klamka zapadła ode w automatykę , sterownik zamówiony , zapłacony teraz jeszcze dobór wentylatora . Nie będę dobierał szczelin pp pw po prostu zaprogramuję sterownik i tyle . Wiem że będzie to działało bardzo prawidłowo . Zastanawiam się tylko czy przy zastosowaniu wentylatora, na wlocie pp nie trzeba zastosować coś w rodzaju rck . Chodzi o to aby przyroda mniej ingerowała a bardziej sterował pracą sterownik a wykonawczo wentylator .
kupfer Opublikowano 8 Listopada 2015 #170 Opublikowano 8 Listopada 2015 No tak dobrze to się nie da :D Obawiam się jednak że pp i pw trzeba ustawić ręcznie=sterownikowi brak urządzeń(siłowników) do sterowania klapkami,ale to dla ciebie chyba żaden problem ;) Coś mi się widzi,że to będzie chyba pierwszy kalvis z pełną automatyką B) Pamiętaj w razie braku zasilania potrzebujesz sporej mocy UPS-a i akumulator z ciężarówki :P Pozdrawiam.
jarekr Opublikowano 8 Listopada 2015 #171 Opublikowano 8 Listopada 2015 Co do ups sprawa przemyślana sprawdzona . Akumulator w poprzedniej instalacji 55 Ah wystarczył na 6 godzin pracy dla : sterownik ,dmuchawa pieca , pompa co na cały dom ,i pompa cwu ok 1 godzina pracy . Co do pw będzie stałe na prace ( moc nominalną ) szkoda zachodu żeby stany pośrednie regulować .
jarekr Opublikowano 8 Listopada 2015 #172 Opublikowano 8 Listopada 2015 A teraz zagadka , może głupie, ale do głowy by mi nie przyszło o co chodzi , dopóki nie zamontowałem tych termometrów .
jarekr Opublikowano 8 Listopada 2015 #173 Opublikowano 8 Listopada 2015 ok napiszę o co chodzi piszę od lewej : term 1 górną część rury z kotła ( woda wymieszana ) term 2 dolna część rury ( woda z części nad miejscem na chłodnice schładzającą ) term 3 pionowa rura ( oryginalne wyjście z pieca ) term 4 górna część rury ( rura którą dołożyłem , wyjście z nad wężownicy schładzającej , wniosek , w rurze 1 1/2 cala nawet przy pracującej pompie między górą a dołem może być ok 6-8 st różnicy
SONY23 Opublikowano 9 Listopada 2015 #174 Opublikowano 9 Listopada 2015 Wniosek jest taki, że to nie są termometry o aptekarskiej dokładności, błąd pomiaru pewnie +/- jakieś 1-2%. A nawet jeżeli jest mniejszy, to samo mocowanie do opomiarowanej powierzchni daje kolejne błędy. Patrzę, że ta Twoja półka na zabawki będzie naprawdę duża ;) ...
kupfer Opublikowano 9 Listopada 2015 #175 Opublikowano 9 Listopada 2015 Witam. No z akumulatorem to mi trochę mało tych Ah <_< U mnie 60 i tylko do pompy bufora mocy 25 W,co powinno wystarczyć na 9 godz pracy ;) . Założyłem ekstremalny przypadek=kocioł rozpalony na najlepszym drewnie(grubizna liściasta twarda) i brak prundu. Podchodzę do problemu bezpieczeństwa bardzo ostrożnie= taka pozostałość po szoku z przed 10 lat,nie rozerwało kotła,tylko luty puściły do bojlera,na szczęście polutowane na miękko :D . A myślałem, że tylko u mnie tyle termometrów(znajomi mówią jak w samolocie),ale chyba są lepsi ;) . Pozdrawiam.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.