dz1q Opublikowano 6 Września 2015 #1 Opublikowano 6 Września 2015 Szukam informacji na temat tego czy pellet może pozostawiać smołe, po spaleniu lub po nie dopaleniu resztek ten zrobiony z trocin iglastych czy liściastych ? (pomijając marki producentów lub kaloryczność itp)Pytam się o smołowanie gdyż mam problem i pytanie co jest powodem smolenia w popielniku ? - czy jest to związane z roszeniem kotła w dolnej części ??Mamy już problemy z wyciąganiem szuflady popielnika gdyż warstwa jest dosyć gruba i zaklejona dookoła !Smoli tylko w komorze popielnika (pod rusztem żeliwnym) - reszta kotła jest czysta (ruszt, komora spalania, kierownice spalin itd)Próbowałem wygrzać piec cały dzień na najwyższej temp aby się pozbyć smoły ale zdrapałem tylko kilka mm warstwy.Kocioł to Fuwi (9kw, palnik wrzutkowy grawitacyjny, ruszt żeliwny, sterownik Estyma, ręczne czyszczenie), (spalanie 13kg/dobe - podłączone ok 65 m2 narazie parter)http://fuwi.pl/kotly-na-pellethttp://www.estyma.pl/?portfolio=regulator-pracy-kotla-estyma-control-m-rsDopiero w drugim sezonie grzewczym zamontowałem czujniki temp powrotu o raz siłownik mieszacza 4d.Obecne ustawienia - temp min. powrotu na 45 st. ,min. temp załączenia pomp 57st , min. temp pieca 60 st. - kompletny zestaw czujników temp. i mieszacz 4-d. automatyczne sterowany przez kocioł w trybie pogodowym. Ust. palnika z modulacja podawania: od min. 2.2 sek, dmuchawa 10 do max 5 sek. dmuchawa 20.pellet zawsze barlinek (8mm, 6mm) teraz zaczynam palić F1power - Pelet (z drewna 100% liściastego) - kalor. 5,3 kWh/kg, brak zawartości żywic.instalacja - cwu (pompa ciepła) + 3 grzejniki + podłogówka sterowana termostatami pok.producent podaje trzy powody smolenia:1) niedopalone pellety przelatują do popielnika - tutaj faktycznie kiedy piec się wygasi zauważyłem po wysunięciu szufladki żażące się mikro grudki a nawet całe niespalone pelety2) zbyt niska temp powrotu (kondensacja)3) zbyt niska temp pieca (kondensacja)
sambor Opublikowano 6 Września 2015 #2 Opublikowano 6 Września 2015 Ale piękna smoła ;) A tak na serio paląc w ten sposób niszczysz palnik i kocioł. kocioł ma być suchy i wolny od sadzy i smoły. Ponadto masz za niską temp powrotu na kocioł - dla pelletu powinna być ok 60C , temp kotła ok 70C, a na dodatek za mało powietrza lub za dużo paliwa. Narysuj schemat swojej instalacji, tam też może być błąd
dz1q Opublikowano 6 Września 2015 Autor #3 Opublikowano 6 Września 2015 Tak piękna, świeci się jak asfalt na drodze ;) Tak sobie myślałem że piec ma małą pojemność wodną, tylko 30 litrów przez co szybko wychładzał się powrót, co w pierwszym sezonie bez sterowania mieszaczem i czujnika temp. pewnie kondensował, a przelatujące dymiące niedopałki w drugim sezonie tylko powiększyły sytuacje nie zaglądałem tam dokładnie. W tym sezonie podwyższe temperatury o których pisałeś i po kombinuje z powietrzem/paliwem, wyciąłem też kawałek płytki szamotowej żeby zaślepić z przodu rusztu dużą przerwę przez którą dmuchawa wygaszając palenisko wydmuchiwała większe żażące gródki. Producent wstawia tam teraz kawałek blachy. Mam nadzieje że to powstrzyma smołowanie gdyż musiałem już podważać przecinakiem + młotekiem szufladę popielnika żeby ją wyciągnąć ^_^ <_<
sambor Opublikowano 6 Września 2015 #4 Opublikowano 6 Września 2015 Tu przede wszystkim trzeba podnieść temp zasilania - czyli ta na kotle do ok 70C, i temp powrotu do ok 58-60C - to powinno zmniejszyć smołę Dodatkowo trzeba zadbać o właściwy ciąg kominowy - jego wartość powinien podać producent. Instalacja wygląda na dobrą, choć nie widzę podpięcia naczynia przelewowego ani naczynia wzbiorczego. PS Jak powinien wyglądać w środku kocioł na pellet - post # 70 w temacie https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/17882-palnik-na-pellet-w-kotle-w%C4%99glowym/page-4
dz1q Opublikowano 3 Marca 2016 Autor #5 Opublikowano 3 Marca 2016 Witam ponownie minęło trochę czasu podnosiłem temperatury zasilania i powrotu ale efekt smoły powrócił, ciąg kominowy powinien być odpowiedni - ostatnio nawet go poprawiłem. Producent kotła rozkłada ręce i twierdzi że jak mam z tym problemy to żebym sobie założył 'bajpasa' z pompką na obiegu kotła we własnym zakresie a instalator twierdzi że wszystko jest połączone zgodnie ze schematem producenta itp. Mi też nie chce się wierzyć że to wina zimnego powrotu - skoro jest zawór 4D sterowany automatycznie przez piec oraz czujniki. Ostatnio to już podejrzewałem rozszczelnienie wymiennika ale pod kotłem jest sucho. Z popielnika śmierdzi jak z wędzarni podczas wygaszenia - oblepiony jest nawet front a nie tylko tył komory. Czy może to też być przyczyną tego że piec nie ma żadnej przesłony powietrza pierwotne/wtórne (tylko dmuchawa) - przez co jest brak tlenu przy przestojach i zaczyna się wędzenie pelletu zamiast spalanie ????
sambor Opublikowano 3 Marca 2016 #6 Opublikowano 3 Marca 2016 W jaki zakresie temp powrotu jest sterowany zaw 4-D ? Jak smoli to coś nie dopalone , czy ten palnik się wygasza w przerwach ? Czy na przestojach jest bez żaru i ognia na palniku.
odpowietrznik Opublikowano 4 Marca 2016 #7 Opublikowano 4 Marca 2016 Rozmiar zaworu 4D i rur obiegu kotłowego powinien być jak wyjście z kotła aby działało grawitacyjnie a ze zdjęć nie wygląda.Chociaż kol.Automatyk twierdzi że grawitacja nie zadziała i bez pompy w obiegu kotłowym się nie obejdzie.
pastor Opublikowano 4 Marca 2016 #8 Opublikowano 4 Marca 2016 Witam, palilem peletem w obrotowej retorcie z PW. W instalacji mialem zawor 4d pilnujacy powrotu. Temperatura na kotle 65 to powrot mialem zawsze 7-8 stopni mniej. Problemow ze smola nie mialem prawie wcale. Tylko wtedy gdy za nisko ustawilem wentylator. Nic nie piszesz jak u ciebie wyglada sprawa - palnik sie wygasza? Jak palnik stoi i czeka na prace majac na sobie zar to smoli. Pellet rozrzarzony w popoelniku tez smoli. Zakladam ze powrot masz wysoki powyzej 55st
dz1q Opublikowano 4 Marca 2016 Autor #9 Opublikowano 4 Marca 2016 Jak Temperatura na kotle 65 to powrot mialem zawsze 5-10 stopni mniej. W przestojach po wygaszeniu zawsze jest większa lub mniejsza ilość zaru. Z najistotniejszych możliwych przyczyn o których się dowiedziałem to Żeby mogła być smoła, to do popielnika musi się jakoś dostawać dym. Tylko skąd? , powietrze nie jest podawane przez popielnik. I może to jest właśnie przyczyna do problemu. Jakie by były możliwości: - kocioł wchodzi w postój gdy na ruszcie jest jeszcze sporo świeżego paliwa. Zaczyna to to dymić, dym wypełnia zarówno palenisko jak i popielnik, ale tylko w popielniku są zimne powierzchnie, gdzie smoła może skondensować, więc to robi. - do popielnika spadają żarzące się kawałki niedopalonego paliwa w sporej ilości i dym z nich osiada na ściankach - dym jest wdmuchiwany do popielnika w trakcie normalnej pracy kotła, bo akurat tak się ułoży paliwo na ruszcie albo taka jest konstrukcja. Zbadalem sprawę dymu - podczas pracy palnika z maksymalną mocą oraz rozpalania po zasypaniu rusztu duża iloscia peletu - otwieralem na sekundę szuflade popielnika i faktycznie wydobywają się tam ogromne ilości dymu i klebia się tam. ! Co ciekawe jeśli zostawię uchylona szuflade popielnika na 1 mm dym jest ładnie wyciągamy w gore.
CooleR Opublikowano 5 Marca 2016 #10 Opublikowano 5 Marca 2016 czy kocioł jest na gwarancji? jeśli tak to wysyłasz zgłoszenie pisemne do producenta i nich on się martwi. można sprawdzić czy kocił sam w sobie jest szczelny i nie zaciąga gdzieś powietrza. zatkać czopuch, włożyć parę gazet i kartonów odpalić i zamknąć kociołek i może dym gdzieś się pojawi. sprawdzić wszystkie otwory a w szczególności sam popielnik, może sznur nie przylega tak jak powinien
sambor Opublikowano 5 Marca 2016 #11 Opublikowano 5 Marca 2016 W inst kotła masz podane : "Wygaszanie paleniska.- Praca podajnika palnika oraz dmuchawy, aż do całkowitego zaniku płomienia." Zaś u ciebie ten etap nie przebiega prawidłowo - masz nadal pellet na palniku, a nie masz już pracy wentylatora, więc z żaru i świeżego pelletu robi się wędzarnia i produkcja smoły, trzeba z tym zakończeniem palenia coś podziałać - pytać serwis, zmienić nastawy, tryb pracy palnika. Jest coś z wentylatorem w kotle lub brak ciągu kominowego lub brak nawiewu powietrza z zewnątrz do kotłowni Ja bym zgłosił, że nie ma wygaszania paleniska, tylko wciąż jest na nim żar , co jest niedopuszczalne i niezgodne z zasadą wygaszania kotła. Oczywiście można nadmienić, że temp powrotu jest ponad 55C, ale ona nie ma w tym przypadku nic do tego
PawełBdg Opublikowano 26 Grudnia 2016 #12 Opublikowano 26 Grudnia 2016 Witam, jestem nowy na forum : ) szukając odpowiedzi na swój problem z piecem natknąłem się na post dz1q mam identyczny problem, osmolona komora popielnika ja mam bardzo gładką warstwę smoły jak lustro piec fu wi 9 kw problem pojawił się po zmianie pelletu na innego producenta i jego przekroju z 6mm na 8mm początkowo zmieniłem częstotliwość podawania oraz większy nadmuch ale niestety z mizernym skutkiem wina na pewno tkwi w dymie który się osadza i tworzy smołę nie wiem czy to tez nie będzie spowodowane pelletem który być może ma za dużo żywicy lub kleju ?? udało Ci się znaleźć jakieś sensowne nastawy ??
slawas Opublikowano 27 Grudnia 2016 #13 Opublikowano 27 Grudnia 2016 Pierwsze co musisz to podać swoje nastawy by móc porównać z innymi
Patrol Opublikowano 28 Grudnia 2016 #14 Opublikowano 28 Grudnia 2016 tak dla świętego spokoju sprawdziłbym jeszcze wszystkie czujniki temp. (czy jest dobry kontakt, odizolowanie od otoczenia)
PawełBdg Opublikowano 28 Grudnia 2016 #15 Opublikowano 28 Grudnia 2016 zatem podaje nastawy: min.temp pomp 42 stopnie min.temp kotła 50 stopnie postój co/pcw 20 praca co/pcw 05 wybieg pomp 05 min. temp powrotu 40 stopni podawanie pelletu 4.0 sek dmuchawa I 17 podawanie 4,5 sek dmuchawa II 21 dmuchawa rozpalanie 31 tlen zadany 170 pauza rusztu 05 min praca rusztu 01 min
sambor Opublikowano 28 Grudnia 2016 #16 Opublikowano 28 Grudnia 2016 Za niskie temp pomp i na kotle - to są temp startu czy dla kotła temp wyłączenia? Do jakiej temp kocioł jest grzany.
PawełBdg Opublikowano 30 Grudnia 2016 #17 Opublikowano 30 Grudnia 2016 min.temp pomp 42 stopnie powyżej tej temperatury pompa zaczyna pracować min.temp kotła 50 stopnie to jest zabezpieczenie, jeśli dojdzie jakimś cudem do ochłodzenia kotła do 50 lub mniej kocioł się wyłącza ja ustawiam temperaturę kotła na 62 stopnie więc chyba jest ok, to samo z temp pomp kocioł się zaczyna rozgrzewać osiąga 42 stopnie, pompa się włącza, i idzie dalej do 62 i więcej
Haki Opublikowano 9 Stycznia 2017 #18 Opublikowano 9 Stycznia 2017 Przypadkiem nie kupiłeś tańszego opału ... czegoś z dużą ilością lepiszcza , które podczas spalania powoduje takie objawy jak u Ciebie obecnie występują ... Zasyp jak masz możliwość jakimś pelletem z górnej półki i zobacz efekty ...
PawełBdg Opublikowano 14 Stycznia 2017 #19 Opublikowano 14 Stycznia 2017 też mi się tam wydaje jakbym nie kombinował zawsze coś się osadzi czy ktoś wie może na czym polegają nastawy: pauza rusztu praca rusztu ??
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.