piop Opublikowano 22 Lipca 2015 #1 Opublikowano 22 Lipca 2015 Witam Naszła mnie pewna wątpliwość. Układ jest grawitacyjny mam kocioł 10 Kw i zamówiłem polecany przez kol. Sambor wymiennik dwupłaszczowy bo to lepiej na grawitacji ma działać, ma on moc wymiennika 29Kw, obawiam się czy nie obniży to nadmiernie temperaturę powrotu dokotła, a przecież ochrony ma nie byc bo w układzie grawitacyjnym nie trzeba. Pozdr.
sambor Opublikowano 22 Lipca 2015 #2 Opublikowano 22 Lipca 2015 Moc wymiennika jest podawana dla danych warunków temp zasilania, temp wody w zasobniku i przepływu - podaj te parametry to będziemy wiedzieć co i jak. Np takie parametry 36kW dla 80/10/45 i przepływ 3m3/h są nie do osiągnięcia w zwykłych instalacjach domowych.
kiminero Opublikowano 22 Lipca 2015 #3 Opublikowano 22 Lipca 2015 Jeżeli całość będzie pracowała na grawitacji to bez obaw. Układ sam będzie się regulował, by sobie krzywdy nie zrobić.
piop Opublikowano 22 Lipca 2015 Autor #4 Opublikowano 22 Lipca 2015 Dzięki. Producent podaje: 29kW, 80/15/45oC, 3,0 m3/h, ale nawet jeśli moc będzie o połowę mniejsza to logiczne wydaje sie ze jeśli cwu będzie miała 15 stopni to CO wychodzące z wymiennika też bedzie miało 15, zwłaszcza przy małym przepływie. Jakos tak mam ze usiłuję wszystko wiedzieć i rozumieć, ale chyba zostaje mi tylko wierzyć w "magię" grawitacji. :D
sambor Opublikowano 22 Lipca 2015 #5 Opublikowano 22 Lipca 2015 W twoim zasobniku potrzebny jest przepływ 3m3/h i temp zasilania 80C , aby podgrzać wodę z 15 do 45C - wtedy wymiennik ma deklarowaną moc 29kW. Najwięcej mocy jest pobieranej przy zimnym zasobniku, a po nagrzaniu moc pobierana spada. W praktyce moc będzie mniejsza 5 razy lub jeszcze mniej czyli jest spoko.
piop Opublikowano 23 Lipca 2015 Autor #6 Opublikowano 23 Lipca 2015 Ok, jednak w głowie swędzi dlaczego to tak a nie inaczej. :D To jeszcze jeśli można takie pytanie odnośnie podłączenia wody: Producent w instrukci podał taki schcemat podłączenia zimnej wody: wymiennik-zawór bezpieczeństwa-naczynie przeponowe-reduktor-zawór odcinający Są 2 rodzaje zaw.b., który lepszy? rozumiem że ten z pokretłem to tak jak podaje producent, ale ten z klipsem to z zaworem zwrotnym więc chyba odwrotnie, czyli wymiennik-naczynie-zaw.b.? (A tak, właśnie zauważyłem, czerwone pokrętło jest do CO, do CWU trzeba niebieskie) Jaka pojemność naczynia do wymiennika 140L? Z tego co znalazłem to 12 albo 18L, będzie dobre?
sambor Opublikowano 23 Lipca 2015 #7 Opublikowano 23 Lipca 2015 ZB musi być 6bar, naczynie 12l będzie OK, ale musi mieć atest do wody pitnej i ciśnienie pracy 10bar. Ten zawór po prawej stronie jest głównie stosowany na zasilaniu bojlerów elektrycznych (term)
piop Opublikowano 24 Lipca 2015 Autor #8 Opublikowano 24 Lipca 2015 Więc biorę ten po lewej, ale swoją drogą... zawór raczej nie wie czy ciśnienie pochodzi z kotła czy z grzałki elektrycznej. :D Dzięki
AdamGuitar Opublikowano 24 Lipca 2015 #9 Opublikowano 24 Lipca 2015 Naczynie dobiera się do całego zładu wody a nie tylko do bojlera. Zwłaszcza gdy jest cyrkulacja.
sambor Opublikowano 24 Lipca 2015 #10 Opublikowano 24 Lipca 2015 Podałem NP 12l dla zasobnika 140l + instalacja 25% - wg danych z programu Reflex-a wystarczy nawet naczynie DD10l, czyli BP 12l jest spoko. Rura 1" o dł 1m ma poj ok 0,5l , więc 25% zasobnika to w przeliczeniu ok 35l = 70m instalacji 1" - takiej kolega raczej nie ma.
piop Opublikowano 26 Lipca 2015 Autor #11 Opublikowano 26 Lipca 2015 No raczej nie mam :D . Czy naczynia Ferro cwu12 i Reflex DE się nadaja? DD jest dużo droższe. Dać tam zawór zwrotny?
sambor Opublikowano 26 Lipca 2015 #12 Opublikowano 26 Lipca 2015 Reflex DE - może być , tego Ferro nie znam, ale jak ma atest to może być. Gdzie chcesz dać ten zawór zwrotny? Jak do samego NP to nie wolno. Prawidłowo jest tak
piop Opublikowano 26 Lipca 2015 Autor #13 Opublikowano 26 Lipca 2015 Właśnie tak jak na rysunku. Chciałem dać reduktor ciśnienia przy wodomierzu a nie wymienniku bo są lekkie skoki ciśnienia, o określonych godzinach, widocznie wodociagi włączają/wyłączają dodatkowe pompy. Przepraszam Sambor ale nie rozumiem, tak jak na rysunku można czy nie?
sambor Opublikowano 26 Lipca 2015 #14 Opublikowano 26 Lipca 2015 Na rys w moim poście jest prawidłowo, tam masz od lewej - zawór zwrotny, naczynie i zaw bezpieczeństwa 6bar, manometru i reduktora brak. Jak chcesz reduktor to tak jak piszesz - zaraz za zaworem.
sambor Opublikowano 26 Lipca 2015 #15 Opublikowano 26 Lipca 2015 Jak chcesz reduktor to tak jak piszesz - zaraz za zaworem. Oczywiście za wodomierzem!!! a nie zaworem :angry:
piop Opublikowano 27 Lipca 2015 Autor #16 Opublikowano 27 Lipca 2015 Oczywiście. Dzięki. :) Prawie zapomniałem, został do wybrania termostatyczny zawór mieszający, znalazłem Afriso ATM 333, natomiast Esbe nie ogarniam, jest tam za dużo zmiennych, np. co to jest "dodatkowe urządzenia do sterowania temperaturą na bateriach" to bateria termostatyczna czy zwykła z ciepłą i zimną wodą? Wstępnie wybrałem Afriso ATM 333 albo Esbe VTA321 z temp 35-60. Które będzie lepsze? Czy Kvs 1,2-1,6 wystarczy na 2 punkty poboru jednocześnie, np wanna i zlewozmywak?
sambor Opublikowano 27 Lipca 2015 #17 Opublikowano 27 Lipca 2015 Esbe VTA 322 lub VTA 321 lub Afriso ATM 333 - to dobry wybór, tylko aby podłączenie było 3/4" Kvs im większe tym więcej wody można pobrać jednocześnie z bojlera.
instalacjebelzebub Opublikowano 28 Lipca 2015 #19 Opublikowano 28 Lipca 2015 Oczywiście. Dzięki. :) Prawie zapomniałem, został do wybrania termostatyczny zawór mieszający, znalazłem Afriso ATM 333, natomiast Esbe nie ogarniam, jest tam za dużo zmiennych, np. co to jest "dodatkowe urządzenia do sterowania temperaturą na bateriach" to bateria termostatyczna czy zwykła z ciepłą i zimną wodą? Wstępnie wybrałem Afriso ATM 333 albo Esbe VTA321 z temp 35-60. Które będzie lepsze? Czy Kvs 1,2-1,6 wystarczy na 2 punkty poboru jednocześnie, np wanna i zlewozmywak? Zawory bezpieczeństwa z kapturkiem (kątowe) służą do zabezpieczania jakichkolwiek zasobników na ciepłą wodę. Do wody użytkowej służą faktycznie zawory z niebieskim kapturkiem, np. AFRISO MSW - bo mają atest PZH. Większość zasobników wymaga ciśnienia zaworu bezpieczeństwa 6 bar. Zawory z tym klipsem (AFRISO AF4/AF8) służą tylko i wyłącznie do zabezpieczania elektrycznych podgrzewaczy wody. Są to zawory przelotowe, inaczej niż te pierwsze. Mają ciśnienie otwarcia 6,7 bar i dodatkowo wbudowany zawór zwrotny i upustowy. Zgodnie z prawem nie mogą być montowane do podgrzewaczy zasilanych z kotłów, tylko elektrycznych. Jeśli chodzi o ATM to polecam wersje z gwintami zewnętrznymi i śrubunki z zaworami zwrotnymi dla wygodnego montażu i ewentualnego demontażu zaworów. Więc wersja ATM 343 to najwygodniejszy wybór plus śrubunki 1220100. Kvs 1,6 jest wystarczający na 3 tradycyjne baterie.
piop Opublikowano 28 Lipca 2015 Autor #20 Opublikowano 28 Lipca 2015 Czyli super bo jest nasz 3 sztuki w domu, dzięki :) Dlaczego ATM 343 ma średnicę nominalną DN15 a 333 DN20 to średnica przyłącza? To jest podane osobno 3/4. Chyba dam rury PP zgrzewane na wyjścu CWU, zamiast 3/4 ocynk, ostatnio są takie nie modne ;) PP rozdzieli się na dwie linie pex16 jedna to zlewozmywak w kuchni, druga to jednym ciągiem łazienka: prysnic/wanna, umywalka, zastanawiam się czy stabi glas PN16 20mm wew. 14,4mm nie będzie za mała, niby to odpowiednik rozmiarowy 3/4.
sambor Opublikowano 28 Lipca 2015 #21 Opublikowano 28 Lipca 2015 Odpowiednikiem rozmiarowym rury 3/4 " jest Stabi 25 a nie Stabi 20. Do umywalki to można dać Stabi 20, ale do wanny o rozmiar większe, inaczej będzie ciurkać O sprawę oznaczeń zaw prod Afrso należy pytać tą firmę.
piop Opublikowano 31 Lipca 2015 Autor #23 Opublikowano 31 Lipca 2015 Takie szybkie pytanie mam, czy te zawory bezpieczeństwa, naczynia przeponowe i resztę tej otoczki na wlocie zimnej wody można podłączyć na rurze PP stabi glass?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.