Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Dobór Kotła I Instalacji Co I Cwu W Domu Energooszczędnym


kropekkkk

Rekomendowane odpowiedzi

Dziwnie że przy dywanie i ceramice  przy 35* zasilania , otrzymujemy max temp podłogi jednakowo 29* ,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc tak.

 

1. Meble kuchenne i w sumie inne też(przynajmniej większość) będą na stopkach, więc ogrzewanie powinno działać sprawnie. Powiedzmy, że będzie to 10 cm więc chyba nic meblom kuchennym się nie stanie. Ruch powietrza będzie, a w końcu to nie temperatura 50 stopni tylko 35.

Ewentualnie do kuchni dorobię boki z siatki nierdzewnej. Widziałem kiedyś na targach budowlanych taką kuchnie i bardzo fajnie to wygląda. Praktycznie nie widać że to jest siatka.

Głównym jednak powodem dla którego chcę aby meble jak i armatura łazienkowa były na stopkach lub podwieszane to po prostu czystość. Meble w kuchni po zamontowaniu nie będą do ruszenia z uwagi na blat. Z doświadczenia wiem, że po pół roku użytkowania kuchni za szafkami już będzie pełno pajęczyny, śmieci, okruszków i tłustych plam. Ciężko to usunąć bez odsuwania, a tak to problem z głowy. W starym domu musiałem odsunąć meble po dosyć krótkim okresie użytkowania i niestety to co wysprzątałem mnie przeraziło, dużo dużo syfu, a dziecko też swoje dorzuci zawsze za szafkę.

 

2. Co do redukcji pętli to też myślałem o usunięciu tej z wiatrołapu całkowicie. Wydaje mi się, że tam straty dużej nie będzie, bo drzwi zewnętrzne zostaną zamurowane, a dodatkowo w tym wiatrołapie będzie wywiew WM więc i tak powietrze będzie ciepłe zasysać z ganku.

Jeśli chodzi o przedpokój to mam puścić wszystkie zasilania i powroty po całej powierzchni, a nie jeden koło drugiego? Wystarczy to, aby podłoga była lekko ciepła, bo chodzi mi tylko o odczucie dla nóg jak ktoś wejdzie boso. Załączam projekt WM na którym widać przepływ powietrza w pomieszczeniach oraz widok domu.(okna drzwi)

 

3. Kolejna sprawa to kocioł. Wybrałem taki z opinii na forum i dlatego, że ma modulację od 1,9 , a przy moim zapotrzebowaniu wychodzi moc około 2 kW. Wtedy kocioł nie załączałby się tak często i na krótko. Nie mam żadnego rozeznania w kotłach, ale jeśli jest coś innego wartego uwagi to z chęcią się zapoznam, poproszę o podesłanie kilku modeli. Z obliczeń wychodzi mi kocioł o mocy 8 kW łącznie z CWU. Czy ten kocioł o mocy 22 kW nie będzie za duży do ogrzania domu.

Problem mam jednak taki, że zbiornik CWU Hewalexa o pojemności 400 litrów, który posiadam trzeba jakoś połączyć z tym kotłem w taki sposób, aby móc ustawić temperaturę wody CWU na taką jaką chcę. Według jednego opisu ten Immergas Victrix 12x tt 2 erp posiada wejścia do podpięcia takiego zbiornika i dodatkowe na obieg CO. Jednak w instrukcji kotła o ile dobrze wyczytałem to takiego osobnego wejścia i wyjścia dla CWU nie ma. Więc jak należy go podłączyć. Konieczna będzie osobna pompa obiegowa do zbiornika CWU i jakieś sterowanie. Podrzuci ktoś schemat kotła immergas ze zbiornikiem CWU innym niż immergas.

 

4. Zakładając, że pompa od kotła sobie poradzi to jaki wewnętrzny przekrój rur zamontować od kotła do trójnika, a następnie do rozdzielacza jeśli chodzi o pex. Rura 32 będzie mieć wewnątrz 26mm, rura 25 będzie mieć wewnątrz 20 mm. Z kalkulatora który znalazłem obie rury poradzą sobie z przepchaniem nawet 12kW ciepłej wody z tym, że przy średnicy 26 mm będzie mniejsza prędkość przepływu więc powinno być chyba lepiej.

Jaki materiał zastosować można do podpięcia kotła z rozdzielaczami. Czy ten pex się sprawdzi, temperatura niska, ewentualnie do wężownicy CWU bym dał coś innego gdyby trzeba raz na jakiś czas nagrzać zbiornik do temperatury zabijającej legionellę.

Zbyt dużo przeróżnych materiałów podobno źle wpływa na instalację. Grzejniki drabinkowe są aluminiowe i z miedzią podobno źle się spisują.

 

Jakie najlepsze rozwiązanie byłoby u mnie:

kocioł przyłącze 3/4 cala-redukcja- pex32-trójnik-pex32 – rozdzielacz z przyłączem 1 cal czy 1 1/4

kocioł przyłącze 3/4 cala-redukcja-pex32-trójnik-pex25 – rozdzielacz z przyłączem 1 cal

kocioł przyłącze 3/4 cala-redukcja-pex25-trójnik-pex25 – rozdzielacz z przyłączem 1 cal

Do zbiornika CWU również pex 32.

 

Opcja 1 wydaje mi się najrozsądniejsza w przypadku gdybym chciał instalację zalać mieszanką np ergolit eko. Powód dla którego chciałbym zrobić mieszankę to bardzo zła woda, która jeśli chodzi o kamień poraża. Na kranie po prostu robi się kula kamienia. Czy jest sens i jakaś możliwość ekonomicznie uzasadniona, aby zabezpieczyć instalację CO przed złą wodą. Czy wystarzy tylko zmiękczyć wodę. Mówi się o ph wody i innych parametrach, ale to czarna magia. Środków jest cała masa łącznie ze specjalnymi dozownikami za grube pieniądze.

 

Rozdzielacz w przypadku zasilania z pompy kotła powinien mieć:

2 belki mosiężne lub nierdzewne
2 zawory kulowe na wejściach,
Zawory regulacyjne z przepływomierzami,
Zawory termoregulacyjne (te przy sterowaniu ręcznym zostawię otwarte)
2 trójniki zakańczające belki,
Zawory odpowietrzające automatyczne,
Zawory spustowe,

eurokonusy 16x2 / ½” .

 

Wszelkie złączki, trójniki w instalacji również mosiężne lub nierdzewne. Mosiądz i stal nierdzewna wraz z aluminium może chyba być łączona w jednej instalacji, czy muszę coś odrzucić.

Zastanawiam się nad rozdzielaczami ogrzewania podłogowego z przepływomierzami TRPHO+R firmy Finish-A ze względu na magnetyczne przepływomierze lub rozdzielacze firmy Techniprot. Obie firmy Polskie. Nie wiem niestety jaka jest jakość wykonania. Ktoś się orientuje, czy lepiej jest zakupić coś innego sprawdzonego, tylko co?

 

 

W przypadku gdy pompa od kotła sobie nie poradzi i trzeba będzie zamontować pompy przy rozdzielaczach i jakoś nimi sterować jaka powinna być głębokość szafki aby ta pompa się zmieściła. Lepiej będzie jak zawczasu uwzględnię ją w szafce, żeby potem nie kuć.
 

 

Pozdrawiam wszystkich.
 

 

 

 

 

 

 

post-56672-0-11118400-1514996796_thumb.jpg

post-56672-0-82709300-1514996833_thumb.jpg

post-56672-0-01042100-1514996962_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym nie rezygnował całkowicie z pętli w wiatrołapie,nic nie stoi na przeszkodzie aby ją połączyć z pętlą w kotłowni.

Tylko przez drzwi pomiędzy wiatrołapem a kotłownią może przechodzić jedynie komunikacja ( powrót i zasilanie )czyli

jedziesz od rozdzielacza rurą do wiatrołapu tam robisz ślimaka i następnie wjeżdżasz do kotłowni i tam ślimak i powrót do rozdzielacza.

Co do przedpokoju to rozmieść równomiernie rury zasilające i powrotne do poszczególnych pomieszczeń na całej szerokości przedpokoju,jedynie przy wyjściu z samego rozdzielacza musisz dać w otulinie ze względu na dużą koncentrację rur i bez otulin byłaby zbyt wysoka temp.posadzki.

Na belce powrotnej w rozdzielaczu daj ręczny odpowietrznik

Kocioł z mocą 12kW na CO będzie miał małą moc na CWU co jest równoznaczne z tym że będzie długo grzał wodę czego konsekwencją będzie długa przerwa w ogrzewaniu budynku.TTka 20kW-atowa też nie ma tragicznej minimalnej modulacji od 3kW. 

Ewentualne pompy czy sprzęgło nie montujesz w szafkach rozdzielaczy tylko w kotłowni.

Też mi się podobają przepływomierze magnetyczne Finish-A(nie mają kontaktu z wodą przez co są cały czas czyste)standardowe przepływomierze bardzo szybko zachodzą brudem i skala staje się niewidoczna)

Ja dla siebie wybrałbym właśnie te rozdzielacze chociaż nie widziałem ich jeszcze na oczy)

Edytowane przez odpowietrznik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do tego co napisał wcześniej odpowietrznik, dodam że PEX w otulinie również we wszystkich przejściach i dylatacjach (np. w drzwiach miedzy wiatrołapem i kotłownią).

Raczej nie głebokośc szafki ma znaczenie a jej wysokość, ściślej rozstaw rozdzielaczy powrotu i zasilania. To juz zalezy od tego, jakie mieszanie będzie zastosowane ; pompowe, termostatyczny 3D czy z siłownikiem. Jesli będzie sprzęgło, to cały zestaw mieszający można zrobić przy sprzęgle w kotłowni, jak słusznie zauważył odpowietrznik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te 29 to temp graniczna

Ale przy parkiecie jednak juz temp max powierzchni to juz 26* ,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba że jak ci zależy na niskiej modulacji kotła to Vaillant ecoTEC exclusive VC256/5-7 dane techn.załącznik#1 ale to może być droga zabawka)

Można wtedy wykonać wg.schematu jak w załączn.#2 Jak widać na załączonym obrazku musisz mieć zasobnik

z 2 wężownicami.Tylko nie mogę dotrzeć do danych charakterystyki pompy w tym kotle

post-32948-0-55878500-1515011146_thumb.jpg

post-32948-0-05499100-1515011162_thumb.jpg

Edytowane przez odpowietrznik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Witam po przerwie.

Mam kolejne pytanie. Zacząłem liczyć te moje obiegi i szału dostaje. Mam pętle po 200 metrów i wychodzi mi sporo odpadów. Czy program do obliczeń podłogówki ma opcję wyliczania pętli  w zależności od posiadanej szpuli. Ręcznie idzie mi topornie. Chyba, że ktoś ma jakiś sposób.

 

Zastanawiam się czy na pierze nie rozbić pętli w sypialni czy pokoju, żeby mieć możliwość manewru dopasowania mniejszych pętli co dałoby mi mniejsze straty.

Zamówiłem taker do spinek , cena niewielka 150 zlotych więc chyba nie będzie to duzy wydatek.

 

Niestety znów mam problem z gazem. Miał już być a tu niestety toczę boje z Gazownią. Nie odpuszczę jednak za namową forum i po ostatniej zimie. Koniec marnowania czasu i zdrowia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz użyć uproszczonego programu do obliczeń np.SDG Purmo(o ile poradzisz sobie z jego obsługą,ponadto trzeba mieć jakąś tam wiedzę aby wprowadzić odpowiednie parametry) Nie powinieneś przekraczać długości pętli 100m,optymalnie 80m.Krążki rury pax są zazwyczaj 200metrowe,jak już będziesz miał długości pętli w poszczególnych pomieszczeniach to wtedy rozdysponujesz tak aby były jak najmniejsze straty w materiale które i tak są nieuniknione.

Edytowane przez odpowietrznik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Witam po przerwie.

Wreszcie podłączyli gaz i chcę podpiąć kocioł kondensacyjny.

Zapotrzebowanie przy -20 to 5200W i teraz szukam jakiegoś kociołka. Czy jest jakiś o niskim taktowaniu. Może Immergas Victrix TT 12? Ktoś go ma i może się wypowiedzieć.

Druga sprawa to wyszło mi na parterze 14 obiegów w tym jdwa grzejnikowe łazienkowe , na piętrze mam 13 obiegów w tym dwa łazienkowe. Łącznie będzie to około 1600 metrów pex16x2.

Czy można to podłączyć bezpośrednio pod kocioł i to będzie działać, czy kupić sprzęgło hydrauliczne (myślę o Elterm She-CDI 55kw) a za nim zawór mieszający?

Przeczytałem rożne opinie i są zwolennicy sprzęgła, jak są również osoby, które je wymontowały bo były większe straty.

Jeśli musi być sprzęgło to jaki zawór mieszjący i pompę zamontować? Myślałem o Afriso ATM kvs 2,5 ale producent mówi, że to nie da rady na tyle pexa.

Mam przepływ z projektu około 1200 litrów na godzinę. Rurki do rozdzielaczy planuję założyć pex 26/3 które złączę trójnikiem do pieca lub sprzęgła. Czy wystarczy taki pex i osprzęt na średnicę 1 cal, czy dać 5/4?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.