Dragster Opublikowano 1 Listopada 2014 Autor #26 Opublikowano 1 Listopada 2014 Założę tego Afirso ARV 384 KVS 12m3/h + siłownik podpięty do automatyki pieca tak jak było zaprojektowane. Powiedzcie mi jeszcze gdzie jest najlepsze miejsce dla termostatu pokojowego?[/size]
kiminero Opublikowano 2 Listopada 2014 #27 Opublikowano 2 Listopada 2014 3D na powrocie. Skoro jest 3D ochrony powrotu, to jest i pompa kotłowa za nim. Jak pogodziłeś przepływy od strony odbioru, gdzie masz prawdopodobnie 3 pompy (CO, podłoga, CWU)? Jest sprzęgło albo bufor? Brak jednego z tych elementów skutkuje zabieraniem sobie przepływu pompy kotłowej, zwłaszcza w sytuacji niedogrzanego powrotu kotła (co jest normą dla układu z dużą podłogą). P.S. Na twoim schemacie nie widzę tego 3D kotła. Zaznacz dokładnie umiejscowienie całego osprzętu kotła.
sambor Opublikowano 2 Listopada 2014 #28 Opublikowano 2 Listopada 2014 No właśnie - błędny lub nie kompletny schemat instalacji, a my tu wymyślamy cuda , wianki itd... Lecz z drugiej strony autor pisze tylko o 3 pompach w inst. Gdzie jest prawda.?
Dragster Opublikowano 2 Listopada 2014 Autor #29 Opublikowano 2 Listopada 2014 W tej chwili ten 3D jest full otwarty, brak pompy za nim więc tak czy inaczej pewnie nie będzie spełniał żadnej funkcji. W załączniku poprawiony schemat.
kiminero Opublikowano 2 Listopada 2014 #30 Opublikowano 2 Listopada 2014 OK. Podaj typ tego zaworu lub napisz czy to termostat (o jakim progu otwarcia), czy może jakaś proteza ze zwykłego 3D.
Dragster Opublikowano 2 Listopada 2014 Autor #31 Opublikowano 2 Listopada 2014 Proteza zwykłego, ręcznego 3D.
kiminero Opublikowano 2 Listopada 2014 #32 Opublikowano 2 Listopada 2014 Czyli jest tam zbędny i roli ochrony sam nigdy nie zapewni. Można przyjąć, że go nie ma. Wracamy do punktu wymiany 3D podłogi. Co do sterowania podłogi termostatami, to jak pisałem i sambor potwierdził, kulawo to chodzi. Podłoga to nie grzejnik. Jak pomieszczenie dogrzeje i termostat siłownik zamknie, to jeszcze długo temp oddaje i stygnie. Jak podłoga wystygnie, to jej ponowny start też będzie trwał długo. Osobiście nie stosuję tego rozwiązania, a termostat pokojowy główny wieszam do wysłania sygnału automatyce, by do wyliczeń pogodówki wprowadziła korektę kilku stopni w dół. Dzięki temu podłoga jest cały czas gotowa do ponownego startu, kocioł ma stabilniejsze warunki pracy i komfort pod stopami na okrągło. Sterowanie termostatami to tylko w sytuacji dużych dysproporcji oczekiwanych temperatur w poszczególnych pomieszczeniach. Mogę to sobie wyobrazić również wtedy, gdy skopano projekt (lub go nie było) i zapotrzebowanie cieplne pomieszczeń mocno rozjeżdża się z mocą płyty grzewczej.
Dragster Opublikowano 2 Listopada 2014 Autor #33 Opublikowano 2 Listopada 2014 Czyli wstawiam 3D podłączony do automatyki kotła w trybie pogodowym. To jest dla mnie jasne jak słońce. Przy okazji powinny zniknąć problemy z przepływami a nawet jeśli są będą to mniej istotne. Co do ochrony temperatury powrotu kotła, jak to zrealizować?
sambor Opublikowano 2 Listopada 2014 #34 Opublikowano 2 Listopada 2014 W tym układzie tylko pompa kotłowa sterowana czujnikiem na powrocie do kotła
kiminero Opublikowano 2 Listopada 2014 #35 Opublikowano 2 Listopada 2014 Teraz najprościej pompę kotłową na tym bypassie od 3D. Do niej zwykły termostat przylgowy lub najtańszy ster z czujnikiem. Ha! Czytamy sobie w myślach sambor.
sambor Opublikowano 2 Listopada 2014 #36 Opublikowano 2 Listopada 2014 To nie czytanie w myślach , to normalny tok myślenia :) Pozdr.
Dragster Opublikowano 2 Listopada 2014 Autor #37 Opublikowano 2 Listopada 2014 Dziękuję za odpowiedzi. Chyba bez Was bym przepadł w tej kotłowni. Zrobię tak jak radzicie. Pompa kotłowa na bypass +termostat na powrocie. Zamiast tego 3D na powrocie zwykły trójnik. Przy okazji wymienię tą pompę 25/40 na 25/60 i wykorzystam tą 25/40 do obiegu kotłowego. Przy okazji czytania wątku o obiegu kotłowym znalazłem u siebie jeszcze jeden błąd. Zabezpieczenie pieca mam przez naczynie wzbiorcze 16L +zb 3bar. Układ zamknięty. Oczywiście jest wężownica schładzająca z odprowadzeniem do kanalizacji. Kocioł ma max ciśnienie robocze 2bar więc następna rzecz do wymiany. W związku z tym mam jeszcze jedno pytanie, gdzie powinna być wpięta grupa bezpieczeństwa? Do kotła czy do instalacji i jakie utrzymywać ciśnienie w instalacji? 1bar?
kiminero Opublikowano 2 Listopada 2014 #38 Opublikowano 2 Listopada 2014 Najlepiej do kotła na powrocie lub w taki sposób, by między naczyniem i kotłem nie było żadnych zaworów i urządzeń. Małe to naczynie, ale nie znam pojemności układu. Zawór bezp daj 1,5 i ciśnienie w układzie 1 bar na zimnym. Naczynie wstępnie ustaw minimalnie poniżej zakładanego ciśnienia roboczego (tutaj 1 bar). Za pompą kotłową obowiązkowo ZZ.
sambor Opublikowano 2 Listopada 2014 #39 Opublikowano 2 Listopada 2014 Oj masz namieszane, w kotle daj ciśnienie na zimno 0,8-0,9bar + zawór bezpieczeństwa 1,5bar , max 2 bar Bardzo możliwe że naczynie przeponowe jest za małe, ale zawsze możesz dostawić drugie np 35l. Ciśnienie wstępne w naczyniu przeponowym muszą być jednakowe dla wszystkich naczyń w układzie grzewczym i być niższe o 0,2 bar niż ciśnienie w instalacji Spuszczasz wodę z inst - ustawiasz NP na ciśnienie np 0,7bar - pompka samochodowa z manometrem , a następni dolewasz wody do ciśnienia 0,9bar.
krzymig Opublikowano 2 Listopada 2014 #40 Opublikowano 2 Listopada 2014 Pompę do obiegu kotłowego jako podmieszanie + zawór zwrotny daj bez termostatu i ustaw pompę na minimalny przepływ ja mam wilo pico 25/40 i ustawione na 5Wat możesz dać 6wat .Zawór zwrotny u mnie przy takiej mocy się otwiera i mam ciepły powrót z różnicą temperatury względem zasilania 1-5 stopni to zależy ile mi się otworzy zawór trójdrożny na podłogówkę 130m i czy pompka cwu 140l płaszczowy się załączy .Ja miałem z termostatem w sterowniku ustawioną ochronę powrotu na pompce z temperaturą 55st. i zasilaniem 65st. i powiem ,że mocno skakała temperatura na kotle ,a jak pompka cały czas pracuje to mam stabilną temperaturę i duży bufor bo w całym kotle masz wyrównaną temperaturę .
Dragster Opublikowano 2 Listopada 2014 Autor #41 Opublikowano 2 Listopada 2014 Dzięki jeszcze raz, jak widać by spać i użytkować spokojnie dom mam sporo do poprawki. Zapewne po części sam jestem sobie winny takiego stanu rzeczy wybierając nieudolnych instalatorów. W dzisiejszych czasach trzeba znać się na wszystkim.
kiminero Opublikowano 2 Listopada 2014 #42 Opublikowano 2 Listopada 2014 Pompę do obiegu kotłowego jako podmieszanie + zawór zwrotny daj bez termostatu i ustaw pompę na minimalny przepływ ja mam wilo pico 25/40 i ustawione na 5Wat możesz dać 6wat .Zawór zwrotny u mnie przy takiej mocy się otwiera i mam ciepły powrót z różnicą temperatury względem zasilania 1-5 stopni to zależy ile mi się otworzy zawór trójdrożny na podłogówkę 130m i czy pompka cwu 140l płaszczowy się załączy .Ja miałem z termostatem w sterowniku ustawioną ochronę powrotu na pompce z temperaturą 55st. i zasilaniem 65st. i powiem ,że mocno skakała temperatura na kotle ,a jak pompka cały czas pracuje to mam stabilną temperaturę i duży bufor bo w całym kotle masz wyrównaną temperaturę . Dobry patent, ale to już kwestia histerezy pompy kotłowej. Dla sterowania zwykłym reg pompy i histerezie powiedzmy 2-3 st, to efektu skokowego nie powinno być. Można nawet 1 st ustawić i latać będzie.
Dragster Opublikowano 3 Listopada 2014 Autor #43 Opublikowano 3 Listopada 2014 Przy okazji policzyłem sobie pojemność całej mojej instalacji. W sam piec wchodzi 86l. Całość w przybliżeniu ~230l. Czyli naczynie przeponowe powinno być co najmniej 25l?
sambor Opublikowano 3 Listopada 2014 #44 Opublikowano 3 Listopada 2014 Masz już naczynie 16l to wstaw jeszcze 25 i wymień zawór bezpieczeństwa na 2bar - są takie do kupienia. Ustaw w obu naczyniach jednakowe ciśnienia wg zaleceń z poprzedniej strony i spokojna zima. Pozdr.
Dragster Opublikowano 26 Listopada 2014 Autor #45 Opublikowano 26 Listopada 2014 Witam ponownie wszystkich forumowiczów. Muszę w najbliższym czasie poprawić tą moją nieszczęsną kotłownie i co hydraulik to inna opcja. Prosiłbym Was o ocenę schematu. Nie wiem czy w mojej instalacji zastosowanie sprzęgła hydraulicznego ma w ogóle jakieś uzasadnienie i czy w takim układzie to w ogóle będzie działać.
sambor Opublikowano 26 Listopada 2014 #46 Opublikowano 26 Listopada 2014 Sprzęgło - jak najbardziej, natomiast wężownica schładzająca musi być zamontowana na kotle i z dopiero z niej wychodzą odbiory - CO, CWU i podłoga
Dragster Opublikowano 26 Listopada 2014 Autor #47 Opublikowano 26 Listopada 2014 Poprawione. Teraz pytanie, pompa ładująca sprzęgło powinna być na powrocie czy zasilaniu oraz czy ATV 555 zda egzamin w celu ochrony powrotu w takim schemacie.
sambor Opublikowano 26 Listopada 2014 #48 Opublikowano 26 Listopada 2014 Zaw 3-D termostatyczny ATV 555 jak najbardziej jest do ochrony powrotu kotła. Tylko na jaką temp pracy - wystarczy 55C to dla drewna a 50C dla węgla. Poprawiłem jak powinno być, dod za każdą pompą zawór zwrotny , oznaczony na niebiesko krzyżykiem, w sumie 4 szt.
Dragster Opublikowano 26 Listopada 2014 Autor #49 Opublikowano 26 Listopada 2014 Ok, dzięki. Dodałem jeszcze zz na powrotach przed podmieszaniem by nie zasysały sobie obiegi wzajemnie. Teraz jeszcze pytanie co do wielkości sprzęgła. Jakie powinno się dobrać? Wiem, że powinno się liczyć do ilości odbieranego ciepła. Przewymiarowanie akurat zapewne nie będzie miało negatywnych skutków. 25KW wystarczy z tym, że takie sprzęgło ma 2.5m3/h max przepływu, nie będzie to za mało?
sambor Opublikowano 27 Listopada 2014 #50 Opublikowano 27 Listopada 2014 Dlaczego "poprawiłeś " lokalizację wężownicy schładzającej ? W tym miejscu nie ma sensu! Musi być na kotle!!!, a nie w połowie instalacji Sprzęgło daj większe np 3m3/h lub nawet 4 - tu przewymiarowanie nie przeszkadza, oczywiście w granicach zdrowego rozsądku.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.