Gość Opublikowano 2 Października 2014 #1 Opublikowano 2 Października 2014 Witam Chciałbym poprosić kolegów z branży gazowej o w miarę dokładne wyjaśnienie i zobrazowanie tego tematu. Za 2-3 lata mamy zamiar przeprowadzić się na starsze lata do nowego domku o pow. 60m2. Ściany zewnętrzne to Porotherm 25 cm+10cm styropian. Podłoga na 10cm styropianu. Strop na belkach drewnianych z firmy Kronopol(w środku 20cm wełny) Wysokość pomieszczeń 265cm. Dach docieplony metodą natryskową(piana na licencji amerykańskiej) Poddasze na razie nie będzie zamieszkałe i wykończone ok.45m2. Jest też zamontowany kominek Supra Altima 11kW z DGP Nigdy nie miałem do czynienia z instalacją gazową i się na tym nie znam. Dlatego proszę o pomoc. Kol. automatyk sugerował takie rozwiązanie komuś z pytających ale bez szczegółów. Jaki konkretnie piecyk na gaz z butli,zasobnik. Będę bardzo wdzięczny za schemat takiej instalacji(jestem wzrokowcem) Proszę jeszcze o przybliżony koszt inwestycji i przybliżone koszty ogrzewania z CWU. Paweł.
sambor Opublikowano 2 Października 2014 #2 Opublikowano 2 Października 2014 Tu masz coś takiego http://www.bojlery.pl/pojemnosciowy-gazowy-podgrzewacz-wody-termica-p80wc.html Ten bojler wymaga podłączenia do komina, butli gazowej i oczywiście do instalacji zimnej wody i odbioru ciepłej . Dodatkowo dodam że 1kg propanu z butli to ok 2m3 czyli z 11kg butli będziesz taki bojler grzał 22/0,45 = 48h czyli w praktyce nagrzejesz ten baniak do temp 55C 48x. cena samego bojlera jest na tej stronie, cena gazu jest znana ( ok 55zł/ butlę 11kg) cena instalacji ???
Gość Opublikowano 2 Października 2014 #3 Opublikowano 2 Października 2014 - - >Sambor Bardzo dziękuję,za odpowiedz ale jest trochę nie kompletna. Kolega Automatyk sugerował,żeby wężownica grzała instalację c.o.(np.4-5 grzejników),a z zasobnika mieć CWU :) Pisał coś o mocy podgrzewacza do 7kW. Stąd,moja prośba o schemat tej instalacji i przybliżone zużycie gazu na ogrzanie tego metrażu i CWU. Będzie to chyba układ zamknięty(mam na myśli c.o.)? Z tego,co napisałeś wynika,że 11kg butla powinna wystarczyć na cały miesiąc dla 2 osób korzystających z ciepłej wody. Najbardziej interesują mnie ewentualne koszty ogrzania domku.
Robercikus Opublikowano 3 Października 2014 #4 Opublikowano 3 Października 2014 Najbardziej interesują mnie ewentualne koszty ogrzania domku. Koszty ogrzania domku będą bardzo ściśle powiązane z zapotrzebowaniem na ciepło razy cena nośnika - tutaj gaz z butli. Skoro domek 60 m2 średnio ocieplony, to i zapotrzebowanie na ciepło - wyrażone chociażby w GJ - może być nie aż takie duże, ale cena energii z gazu butlowego na pewno nie będzie zachęcająca. Przyjmijmy bardzo zgrubnie zapotrzebowanie na ciepło na poziomie ok 70 W/m2 dla -20 na zewnątrz. Powierzchnia to 60 m2. Daje nam to bardzo proste wyliczenie 70 W/m2 x 60 m2 = 4200 W. Zatem potrzebujesz mocy ok 4 kW dla temp na zewnątrz ok -20 stC. Zakładając, że dla średniej temp w sezonie grzewczym, to zapotrzebowanie na moc będzie o ok połowę mniejsze i sezon grzewczy trwa 170 dni, to masz co następuje: 2000 W x 24 h = 48 kWh na dobę. na cały sezon grzewczy potrzebujesz tej energii 48 kWh x 170 dni = 8160 kWh. Do tego doliczyć trzeba ze dwa tysiące kWh na grzenie wody i wyjdzie, że domek będzie potrzebował może ciut powyżej 10 tys kWh. Teraz trzeba przyjrzeć się cenie energii pozyskiwanej z gazu płynnego, która kształtuje się na poziomie ok 50 gr/kWh. Proste przeliczenie sprawia, że otrzymujemy wynik ok 5 tys złotych, gdybyś chciał grzać samym gazem. Zawsze możesz sobie postawić jakiś piecyk/kozę/kominek... i ratować budżet spalaniem drewna, które jest cenowo o rząd wielkości korzystniejsze. Moje wyliczenia są jednak bardzo zgrubne i żeby zrobić to dokładnie, należy bardziej zagłębić się w temat... :-)
sambor Opublikowano 3 Października 2014 #5 Opublikowano 3 Października 2014 Są przecież małe kociołki na pellet, mogące dodatkowo "robić" za kominek. Zobacz tu http://499.com.pl/piecyk-na-pelet-edilkamin-idroflexa-11-5kw-ceramika-p-179.html Te wyliczenia kolegi są mocna zgrubne - ja na 260m2 potrzebuję 39,4GJ czyli niecałe 10950 kWh. Grzeję pelletem a koszt to ok 2000zł/ sezon wraz z CWU
Gość Opublikowano 3 Października 2014 #6 Opublikowano 3 Października 2014 - ->Robercikus Dziękuję za wypowiedz i szacunkowe wyliczenia. Spodziewałem się,że nie będzie różowo. Napisałem w 1 poście,że mam zainstalowany kominek z DGP do palenia ciągłego. Instalację gazową z butli,chcę wykorzystać głównie do grzania CWU. Ciepło na grzejniki,szłoby raczej w sytuacjach awaryjnych np. w duże mrozy po wygaśnięciu kominka nocą,czy też rano,kiedy temp. w pomieszczeniach spadnie do 19* lub w czasie dłuższej nieobecności,żeby zbytnio nie wychładzać domu. Dlatego pytam o sens takiej inwestycji i jak to wygląda od strony technicznej.
Gość Opublikowano 3 Października 2014 #7 Opublikowano 3 Października 2014 - ->Sambor Bardzo ciekawa propozycja ale już za pózno. Kominek z rozprowadzeniem gorącego powietrza zainstalowany od 2 lat. :) Dogrzewanie gazem,jako ew. drugie zródło + CWU. Czy może lepszym rozwiązaniem(tańszym?) bojler elektryczny + 3 grzejniki w pomieszczeniach po 750W z termostatami zasilane w 2 taryfie? Jeżeli chodzi o zapotrzebowanie domu na ciepło(ogrzewanie+ wentylacja) to w projekcie jest napisane,że 4400kwh rocznie 73,5kwh/m2 rocznie czy to realne?
sambor Opublikowano 3 Października 2014 #8 Opublikowano 3 Października 2014 Jak druga taryfa to tylko piece akumulacyjne z rozładowaniem dynamicznym. To zapotrzebowanie (4400kWh) jest realne
Robercikus Opublikowano 3 Października 2014 #9 Opublikowano 3 Października 2014 Przy zapotrzebowaniu 4,4 tys kWh rocznie, to i koszty ogrzewania gazem znacząco spadną... moje wyliczenia były dość pobieżne. Pamiętać jednak trzeba, że koszt ogrzewania zależy w głównej mierze od ceny źródłowego nośnika w przeliczeniu na jednostkę ciepła,a akurat gaz z butli należy do najdroższych. Skoro masz alternatywę w postaci ogrzewania drewnem, to myślę, że jest to rozwiązanie rozsądne. Prąd jest najdroższy i o niczym droższym od niego nie słyszałem - ten w taryfie G11 rzecz jasna. Jak wejdziesz w taryfę nocną, to nocą i w wybranych godzinach będzie taniej, ale już poza nimi... jeszcze drożej. Podstawą taniego ogrzewania obok dobrego docieplenia budynku, jest stawianie na tanie źródła energii.
Gość Opublikowano 3 Października 2014 #10 Opublikowano 3 Października 2014 A co sądzicie o grzejnikach na podczerwień? Warto je brać pod uwagę,czy to marketingowa ściema? Zastosowanie oczywiście jako dodatkowe zródło ciepła,awaryjnie w przypadkach,które opisałem wcześniej.
Robercikus Opublikowano 3 Października 2014 #11 Opublikowano 3 Października 2014 Zasilane prądem, zatem nie będzie rewelacji w oszczędnościach. Może jako coś dodatkowego się to sprawdzi, ale obciąży budżet... niestety ;-)
sambor Opublikowano 3 Października 2014 #12 Opublikowano 3 Października 2014 Takie grzejniki jak grzeją to jest cieplo, jak przestaną to jest zimno - one powinny działać na okrągło - czyli zero oszczędności np na drugiej taryfie
Gość Opublikowano 3 Października 2014 #13 Opublikowano 3 Października 2014 Z której strony by nie szukać alternatywy,to wszystko jest do bani,jak prawie wszystko w naszym nieszczęśliwym kraju. :( Mam trochę czasu na podjęcie ostatecznej decyzji,więc może się jeszcze coś zmieni. Najbardziej odpowiadałaby mi opcja z gazem z butli(na ziemny nie ma szans). Myślę,że zasobnik z wężownicą da radę zagrzać CWU i zasilić 4 grzejniki(3 x1000W i 1x 500W) Tak jak pisałem wcześniej,gaz nie będzie głównym zródłem ogrzewania. Jeżeli w miesiącu średnio zużyję na ciepłą wodę i dogrzanie pomieszczeń w duże mrozy,jak przygaśnie nad ranem w kominku(żeby nie wstawać z łóżka) albo wyjazdu na cały dzień,czy też innej imprezki :D 30-40 kg propanu,to nie zbankrutuję.(są dostępne butle 33kg) Chciałbym się Was poradzić jaki konkretnie zasobnik z dobrym palnikiem,będzie dla moich potrzeb najlepszy. Sambor,czy z tej firmy,którą poleciłeś będzie dobry? Mile widziany w tym temacie instalator z doświadczeniem lub użytkownik takiego ustrojstwa :) Bardzo liczę na Waszą pomoc. Pozdrawiam.
mistalova Opublikowano 3 Października 2014 #14 Opublikowano 3 Października 2014 Druga taryfa i piece elektryczne z dynamicznym rozladowaniem - tansze niz LPG.
sambor Opublikowano 3 Października 2014 #16 Opublikowano 3 Października 2014 Co do zasobników palnikiem to ten polecony jest dobry, produkcja polska, nierdzewny , jakbyś jakoś wstawił do takiego wężownicę to może by coś tego było - A ta firma robi też na zamówienia indywidualne - domów wężownicę i od razu kup z 5 butli z gazem.
Gość Opublikowano 3 Października 2014 #17 Opublikowano 3 Października 2014 - ->Sambor Polecany producent,ma w ofercie między innymi zasobnik 100l z wbudowaną wężownicą za 2555PLN. Jest to cena jednego pieca akumulacyjnego ;).
sambor Opublikowano 3 Października 2014 #18 Opublikowano 3 Października 2014 Ale czy ten zasobnik ma też podgrzewanie gazowe? Jeden koleś szukał takiego , gdyż dodatkowo solary chciał podłączać do grzania CWU i tam mu taki wykonali. Przy odpowiedniej wężownicy to faktycznie można ze 3-4 grzejniki pociągnąć. Piec akumulacyjny to ok 600-3000zł i więcej, zależnie od mocy i bajerów. Taki piec to można kupić na aucjach
Gość Opublikowano 3 Października 2014 #19 Opublikowano 3 Października 2014 Nie dopytałem jeszcze o szczegóły,zadzwonię jutro i poinformuję. Wygląda tak samo jak ten 80l w zamieszczonym przez Ciebie linku.
sambor Opublikowano 3 Października 2014 #20 Opublikowano 3 Października 2014 Teraz zobaczyłem na stronie producenta co i jak, ale ze 3 lata temu tego nie mieli w ciągłej ofercie, tylko na zamówienie. Może faktycznie będzie działać, ale trzeba będzie często butle wymieniać. Aby zrobić taką instalację to trzeba naczynie przeponowe, pompę i grupę bezpieczeństwa + instalacja na do grzejników oraz jakiś prosty termostat pokojowy do sterowania pompą.
Gość Opublikowano 4 Października 2014 #21 Opublikowano 4 Października 2014 Stąd pytania do Was od mojego pierwszego wpisu,jak to bezpiecznie i fachowo rozwiązać :) Gdyby ktoś zechciał narysować schemat,gdzie i jak fachowo zamontować poszczególne elementy instalacji,żeby nie popełnić błędu byłoby super.(przydadzą się w rozmowie z instalatorem) Gdzie pompka(zasilanie,powrót)? i jej parametry,średnice rur,termostat itd. Dobrze kalkuluję,że poza sezonem grzewczym 1 butla wystarczy na ciepłą wodę dla 2 osób na m-c?
sambor Opublikowano 4 Października 2014 #22 Opublikowano 4 Października 2014 Co do pełnego projektu to trzeba do biura projektowego pisać , ale rury Cu 22 jako główne wystarczą , do grzejników Cu15, pompa 25/40 może być na zasilaniu jak i na powrocie - to nie ma znaczenia, grupa bezpieczeństwa zaraz za wyjściem z wężownicy na grzejniki . W skład grupy wchodzi manometr, zawór bezpieczeństwa 2,5bat i odpowietrznik, dodatkowo trzeba naczynie przeponowe ok 12-18l do inst CO ( czerwone) Na ścianie pokoju termostat sterujący pompą z możliwością programowania 24h lub nawet tygodniowy. Wejdź teraz do Painta i narysuj to , wynik przedstaw do poprawki. Co do czasu grzania CWU z butli to zależy on od mieszkańców.
Gość Opublikowano 4 Października 2014 #23 Opublikowano 4 Października 2014 Sorry ale z rysunkiem sobie nie poradzę :(
sambor Opublikowano 4 Października 2014 #24 Opublikowano 4 Października 2014 To zrób odręcznie i daj fotkę. Powinno to być mniej więcej coś takiego
Gość Opublikowano 4 Października 2014 #25 Opublikowano 4 Października 2014 Też tak to sobie mniej więcej wyobrażałem. Usytuowanie grzejników jest chyba mniej istotne,patrząc na twój schemat jeden grzejnik będzie zasilany po przeciwnej stronie,reszta(3szt.) w prawo. Oczywiście za naczyniem przeponowym. Rury do grzejników będą 10-15cm nad podłogą z podejściami w górę(chyba dobrze)? Mam jeszcze obawy czy latem grzejąc wodę,przez wężownicę nie będzie się nagrzewała instalacja i najbliżej usytuowane grzejniki?(zawory odcinające coś pomogą? co na to przepisy i zdrowy rozsądek? Wypadałoby przynajmniej 1x na m-c załączyć pompkę na kilka min.,żeby się nie zastała i wtedy zagrzeję cały układ :wacko: Jeszcze jedna kwestia,odprowadzenie spalin musi mieć wkład z nierdzewki? Coś mi się wydaje,że będę musiał pruć komin i na dodatek w tym pomieszczeniu gospodarczym mam położone wszędzie płytki i zaczyna mi się to wszystko nie podobać. Wylot spalin musiałby iść w poziomie ok 1 metra i dopiero do kanału kominowego.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.