akm97 Opublikowano 19 Kwietnia 2014 #1 Opublikowano 19 Kwietnia 2014 Witam. Jestem w trakcie budowy domu. Ok. 130 m2 powierchni. Dom dobrze docieplony z wentylacją mechaniczną. Jako źródło ogrzewania planuję kocioł kondensacycjny Junkers Cerapur Comfort ZSBR 16-3A. Mam problem z wyborem komina do tego pieca. Czy wybrać dedykowany komin spalinowo-powietrzny Schiedela, Leiera lub podobny, czy wstawić rurę kwasówkę, np. w jakiś najtańszy komin ceramiczny (opcja z rurą przez ścianę odpada). Dylemat mój wziął się stąd, że z informacji otrzymamej od Schiedela wynika, że rura z kwasówki wytrzymuje, co najwyżej kilka lat (maks. 10), a oni na swoje wkłady dają 30 lat gwarancji. Z kolei rozmawiałem ze znajomym instalatorem junlersa i on polecił mi rurę z kwasówki, gdyż jak stwierdził w przypadku komina ceramicznego musiałbym odprowadzić do kanalizacji odpływ kondensatu (oprócz odprowadzenia z samego pieca), gdyż w jego opinii tego kondensatu w samym piecu będzie się zbierać sporo. Mam więc pytanie do osób obeznanych w temacie. Jaką opcję wybrać? Czy jeśli wybiorę np. Schiedela Avant, to faktycznie zbierającego się wnim kondensatu będzie na tyle dużo, że niezbędne będzie podłączenie na stałe do kanalizacji, a nie wystarczy okazjonalne sporadyczne opróżnienianie? Czy rura z kwasówki to wciąż najlepsze rozwiązanie do kotła kondensacyjnego, bo ew, kondensat wraca kolankiem do pieca? Czy ma lepsze parametry cieplne (większe dogrzewanie zasysanego powietrza), jest tańśza, a jej trwałość wcale nie jest taka mała? Żeby jeszcze bardziej zagmatwać sytuację, to podam, że planuję na etapie budowy postawić drugi komin (najtańszy systemowy ceramiczny) do ew. wykorzystania do pracy z kotłem na paliwo, gdybym w przyszłości zdecydował się na zmianę paliwa. I tak, przy wyborze do gazu komina spalinowo-powietrznego byłby to odrębny komi, a w przypadku rury "kwasówki" byłaby ona włożona do wkładu ceramicznego (aby po wyciągnięciu mógł on zostać wykorzytany do pracy z piecem). Uff. Proszę o opinie.
automatyk Opublikowano 19 Kwietnia 2014 #2 Opublikowano 19 Kwietnia 2014 rura kwasówka to masz na dziesiątki lat kupujesz komin 80-125 i montujesz jak chcesz czy wszachcie czy w kanale wentylacyjnym wolnym i tyle to jest model uniwersalny wrazie zmiany kotła trzeba dokupić redukcję
akm97 Opublikowano 20 Kwietnia 2014 Autor #3 Opublikowano 20 Kwietnia 2014 Rozumiem, że nikt nie poleca systemowych kominów ceramicznych spalinowo-powietrznych? Czy przy kotle kondensacyjnym w tego typu kominie wytrąca się na tyle dużo skroplin, że niezbędne jest podłączenie komina do kanalizacji na stałe (oprócz podłączenia samego pieca), a nie wystarczy jego okazjonalne opróżnianie?
automatyk Opublikowano 20 Kwietnia 2014 #4 Opublikowano 20 Kwietnia 2014 jesli podłaczysz do komina kocioł kondensacyjny to nic nie robisz tylko odpowadzasz z kotła a instalacje prowadzisz ze spadkami do kotła jesli chodzi o podłaczenie innego kotła to muszesz wtedy zastosowac tace ociekową z trójnikiem ale myslę ze tobie to nie potrzebne
sambor Opublikowano 20 Kwietnia 2014 #5 Opublikowano 20 Kwietnia 2014 Przy kondensacie musi być stałe odprowadzenie skroplin do kanalizacji - kocioł to jedno a komin to drugie Jezeli komin jest doprowadzony ze spadkami do kotła to wystarczy odprowadzenie tylko w kotle.
akm97 Opublikowano 20 Kwietnia 2014 Autor #6 Opublikowano 20 Kwietnia 2014 Jak rozumiem, należy poprowadzić komin ze spadkami do pieca, ale dotyczy to tylko rury "kwasówki", bo ta z odcinkiem kominowym łączy się kolankiem, przez które kondebsat wróci do pieca. Cz tak? Bo przy systemowym kominie ceramicznym spalinowo-powietrznym np. Schiedel Avant czopuch przez który komin łączy się odcinkiem rury z piecem, jest nie kolankiem tylko trójnikiem, a więc kondensat będzie spływał na doł komina i wówczas trzeba go dodatkowo odprowadzać z komina łącząć spływ kondensatu z kanalizacją. Bo rozumiem, że może go być dużo?
automatyk Opublikowano 20 Kwietnia 2014 #7 Opublikowano 20 Kwietnia 2014 tak kwasówke roznisz tak żeby wszytko leciało do kotła a po co ci wkład ceramiczny ??? nie szkoda ci kasy ?
akm97 Opublikowano 21 Kwietnia 2014 Autor #8 Opublikowano 21 Kwietnia 2014 OK. nie truję więcej postanowione stalowy komin spalinowo-powietrzny 80/125. Ale tu znów proszę o poradę: 1. W materiałach projektowych Junkersa znalazłem informację, że szacht do montażu w/w rury w przypadku przekroju okrągłego ma mieśc średnicę 200-380, a kwadratowego 180-300? Czy to nie za dużo? 2. Z jakiej stali powinien być taki komin (jakie oznaczenie, ew. certyfikat lub polecany niedrogi producent). 3. Czy odcienek z komina do pieca, musi mieć lekki spad w kierunku pieca? Jeśli tak, to standardowe kolanko 90 st. przy kominie nie wystarczy. Chyba należy obok zstosować drugie 30 st., lub jak rozwiązkuje się ten problem? 4. "automatyk" do Twojej ostatnie j wypowiedzi chyba wkradł się błąd "roznisz". Napisz co dokładnie masz na myśli, bo cenię sobie Twoje opinie.
sambor Opublikowano 21 Kwietnia 2014 #9 Opublikowano 21 Kwietnia 2014 Jak jesteś z lubuskiego to masz pod nosem producenta wkładów i kominów ze stali nierdzewnej - bardzo dobry - MK-Żary Wymiar szachtu powinien być taki aby rura spalinowa była mniejsza od wewnętrznego wymiaru szachtu o min 60mm dla szachtu kwadratowego i 80mm dla szachtu okrągłego. Czyli jakbyś chciał robić taką rurę nierdzewną w rurze ceramicznej to ceramiczna musiałaby mieć 200- 220mm średnicy wewnętrznej. Co do spadku to nawet kolanko 90st ma naprawdę 87st i ma spadek w stronę kotła co wystarcza w zupełności. rodzaj zastosowanego kolanka zależy od warunków montażu.
polonus Opublikowano 22 Kwietnia 2014 #10 Opublikowano 22 Kwietnia 2014 przy okazji, może ktoś się orientuje czy do junkersa kondesnacyjnego do połaczenia kotła z kominem musi być zastosowany wyłacznie oryginalny trojnik przyłaczeniowy czy może można zastosować dowolnego producenta ?
akm97 Opublikowano 22 Kwietnia 2014 Autor #11 Opublikowano 22 Kwietnia 2014 Z tego, co wiem nie musi być, np. oferuje taki firma MK Żary. Dodatkowo ma rewizję.
polonus Opublikowano 22 Kwietnia 2014 #12 Opublikowano 22 Kwietnia 2014 a czy zamiast trojnika można zastosować kolano bez rewizji bo tak by mi pasowało ?
sambor Opublikowano 22 Kwietnia 2014 #13 Opublikowano 22 Kwietnia 2014 Może być samo kolano, byleby pasowało.
akm97 Opublikowano 22 Kwietnia 2014 Autor #14 Opublikowano 22 Kwietnia 2014 Zapomniałem Ci podziękować Sambor, za polecenie tej firmy z Żar. Mają naprawdę poważne podejście do klienta, chociaż cena 30 % wyższa niż na alledrogo. Dziękuję.
polonus Opublikowano 22 Kwietnia 2014 #15 Opublikowano 22 Kwietnia 2014 może być coś takiego bez rewizji ?
sambor Opublikowano 22 Kwietnia 2014 #16 Opublikowano 22 Kwietnia 2014 Może , poniżej przykładowe rozwiązania Rewizja musiała by być na dole , poniżej kotła a nie z w kolanie
mac65 Opublikowano 24 Kwietnia 2014 #17 Opublikowano 24 Kwietnia 2014 akm97Nie kombinuj tylko zastosuj to co potrzeba czyli dedykowany do kotła kondensacyjnego system spalinowo powietrzny . System który wymieniłeś jest wykonany troszeczkę inaczej niż tańsze zamienniki a głównie chodzi tu o rurę wewnętrzną -spalinową która jest wykonana z tworzywa a nie ze stali kwasoodpornej . Zastosowanie tworzywa zmniejsza również ilość kondensatu powstającego w samym przewodzie spalinowo powietrznym co jednak nie zwalnia z konieczności stosowania skraplacza i odprowadzania skroplin . Jak odprowadzać to już Twój wybór czy chcesz bezobsługowo do kanalizy czy bedziesz latał i opróżniał naczynko stosownie do jego pojemności .
akm97 Opublikowano 24 Kwietnia 2014 Autor #18 Opublikowano 24 Kwietnia 2014 Dziękować. Ale nie zrozumiałem, pozostać przy rurze spalinowej "kwasówce", czy szukać takiej z tworzywa sztucznego?
automatyk Opublikowano 24 Kwietnia 2014 #19 Opublikowano 24 Kwietnia 2014 nie ma zadnego znaczenia co kupisz to bedzie byle było na uszczelkach
mac65 Opublikowano 24 Kwietnia 2014 #20 Opublikowano 24 Kwietnia 2014 Zobacz co na filmie facet w niebieskiej koszuli trzyma w rękach. Ten system jest o ok 50% droższy od tego z rurą metalową ale oba do siebie pasują. http://muratordom.pl/instalacje/ogrzewanie-domu/kociol-kondensacyjny-ogrzewanie-domu-gazem-oszczednosci,222_11535.html
sambor Opublikowano 25 Kwietnia 2014 #21 Opublikowano 25 Kwietnia 2014 Nie wiem ile ten stalowy system z MK Żary kosztuje, ale do Wolfa z polipropylenu 80/125 to koszt ok 310zł/mb rury a kolanka po ok 200zl/szt nie wspomnę już o trójniku za 850zł/szt co jest już bandytyzmem., inne firmy też podobnie mają.
akm97 Opublikowano 10 Września 2014 Autor #22 Opublikowano 10 Września 2014 Żeby nie zakładać nowego tematu mam jeszcze jedno pytanie. Wykonawca postawił mi już komin do kotła (z wkładem ceramicznym 20 cm, na paliwo stałe), ale umieścił rurę ceramiczną tak samo jak w kominie do kominka, tzn. kilkanaście cm ponad kominem. W komin ma być włożona rura, która ma być zakończona nakładką aluminiową Vaillanta. Ze zdjęcia wynika, że nakładkę przytwierdza się bezpośrednio do komina, więc rura powinna chyba się kończyć równo w kominem albo nawet poniżej. Teraz kit złapał i rury nie da się wyciągnąć. Czy teraz po montażu można tą rurę ściąć?
sambor Opublikowano 10 Września 2014 #23 Opublikowano 10 Września 2014 Możesz obciąć , tylko ostrożnie - ceramika lubi pękać.
akm97 Opublikowano 11 Września 2014 Autor #24 Opublikowano 11 Września 2014 Jak zwykle można liczyć na Ciebie. Rozumiem, że w grę wchodzi szlifierka kątowa z dobrą tarczą. Raczej nie uda się rozłączyć ceramiki "po złapaniu" kitu?
sambor Opublikowano 11 Września 2014 #25 Opublikowano 11 Września 2014 Ta ceramika jest raczej krucha a kit jak dałeś dobry to nie puści - tylko dobra tarcza diamentowa + cierpliwość, której na kalenicy może braknąć ;)
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.