markowiec Opublikowano 28 Maja 2013 #1 Opublikowano 28 Maja 2013 Witam, aktualnie stoję przed instalacją cwu, zastanawiam się czy robić z PP, czy tez zrobić z alupexa na rozdzielaczach. Mam troche obawy jeśli chodzi o połączenia pod wylewką z PP, wiem, że to dosyć pewne rozwiązanie, ale jednak są połączenia pod wylewką, gdy się coś stanie, to nie będzie sie dało stwierdzić gdzie jest wyciek, o ile wogole bede w stanie stwierdzić wyciek, bo przecież pod wylewką będę miał jeszcze 18cm styropianu. Jak wyciek się pojawi, to ten styropian nigdy tam nie wyschnie... W związku z tym zacząłem myśleć o rozwiązaniu z rozdzielaczami, aby nie było w podłodze żadnych połączeń. Czy ktoś, mógłby mi pomóc i wyjaśnić jak wykonać taką instalację, jakieś przykładowe schematy itd? Chcę, aby była zrobiona również cyrkulacja. Czy cyrkulacje należy robić tylko do rozdzielaczy, czy można zrobić pod sam punkt poboru wody? Z góry dziękuję za pomoc, bo mało na internecie jest przykładów takiego rozwiązania. Pozdrawiam
Jaro966 Opublikowano 29 Maja 2013 #2 Opublikowano 29 Maja 2013 Na alupexach też są połaczenia w posadzce. Generalnie odradzam prowadzenie PP w posadzce, zdecydowanie alupex. Alupex to bardzo dobra technologia.
sambor Opublikowano 29 Maja 2013 #3 Opublikowano 29 Maja 2013 W posadzce powinna być prowadzona instalacja bez łączeń w samej posadzce. Alupex jest rozprowadzany z krążka od zasilania ( rozdzielacz) do odbioru ( grzejnik, pobór CWU) Ze względu na mały przekrój do CWU powinien być stosowany PEX-fi 20 , PEX fi 16 tylko do małych umywalek.. Lepszym rozwiązaniem jest miedź rozwijana z kręgu, ale ta cena ...... Pozdr.
markowiec Opublikowano 29 Maja 2013 Autor #4 Opublikowano 29 Maja 2013 Mówisz, że w posadzce nie powinno być połączeń, ale przecież wszyscy tak robią, wiec może jest to w 100% pewne, po zrobieniu próby ciśnieniowej? Jaro966 - przecież w przypadku alupexów na rozdzielaczach nie ma żadnych połączeń w posadzce. Czy ktoś mógłby podać jakiś schemat, albo jakiś link? bo nic o tym nie umie znaleźć na internecie
sambor Opublikowano 29 Maja 2013 #5 Opublikowano 29 Maja 2013 Posadzka pracuje a z nią połączenie rur - czyli jak robić łączenie to w ścianach , zawsze łatwiej naprawić Mówisz, że w posadzce nie powinno być połączeń, ale przecież wszyscy tak robią, wiec może jest to w 100% pewne, po zrobieniu próby ciśnieniowej? To może pokaż tych "wszystkich" co tak robią i pogadaj z nimi czy mają tak we własnym domu. W posadzce robimy łączenie awaryjne, planowanego łączenia nie powinno się robić.
Jaro966 Opublikowano 29 Maja 2013 #6 Opublikowano 29 Maja 2013 W systemie trójnikowym robi się połączenia w posadzce. W przypadku systemu rozdzielaczowego faktycznie połączeń nie ma. Wybór metody do decyzji inwestora.
markowiec Opublikowano 29 Maja 2013 Autor #7 Opublikowano 29 Maja 2013 Posadzka pracuje a z nią połączenie rur - czyli jak robić łączenie to w ścianach , zawsze łatwiej naprawić [/size] To może pokaż tych "wszystkich" co tak robią i pogadaj z nimi czy mają tak we własnym domu. W posadzce robimy łączenie awaryjne, planowanego łączenia nie powinno się robić. No wystarczy wpisać instalacja wodna w googlach, przejść na obrazki i pełno jest instalacji, w których są kolanka, trójniki i wszystko co możliwe bezpośrednio na chudziaku. Panowie, jakieś schematy?:)
tomekb Opublikowano 29 Maja 2013 #8 Opublikowano 29 Maja 2013 Witam , robiąc instalacje CWU na rozdzielaczach trzeba też zwrócić uwagę czy rozdzielacze posiadają atesty higieniczne do wody pitnej to samo tyczy się rury pex . Tą wodę będziesz używał jednak do spożycia . Schemat spróbuj narysować samemu a koledzy na pewno pomogą go udoskonalić .
sambor Opublikowano 29 Maja 2013 #9 Opublikowano 29 Maja 2013 No wystarczy wpisać instalacja wodna w googlach, przejść na obrazki i pełno jest instalacji, w których są kolanka, trójniki i wszystko co możliwe bezpośrednio na chudziaku. Wpisałem i owszem są różne fotografie - część z nich podaje jak nie należy robić instalacji lub jak robić aby uniknąć zalania. Firmowe rury PEX łączone w oryginalnych zaciskarkach z firmowymi złączkami są systemem drogim, nie każdy z nas ma dostęp do praski z prawidłowymi kamieniami , próbuje się oszczędzać na kosztach rury, złączek prasowanych a inst skręcana z rur chińskich lub tureckich to tykająca bomba zegarowa. Autor tematu pisze o inst zgrzewanej z PP w podłodze to też ryzyko, minimalne pęknięcie wylewki, może spowodować pęknięcie rury , ponadto rura PP pracuje na swojej długości w zależności od temp wody. Brak możliwości wysunięcia rury prowadzi do jej pęknięcia. Pozdr.
markowiec Opublikowano 30 Maja 2013 Autor #10 Opublikowano 30 Maja 2013 Prawdopodobnie uzyłem niewłaściwego określenia, ja nie mam zamiaru prowadzić rur w wylewce tylko pomiędzy warstwami styropianu pod wylewką.
sambor Opublikowano 30 Maja 2013 #11 Opublikowano 30 Maja 2013 Jak wybierzesz system to poczyaj na stronach producentów co i jak np Wavin ma na swojej stronie poradnik dla instalatorów - są tam wytyczne jaki sposób mocowania, jakie materiały - złączki itd. Takiego prowadzenia nie wykonasz na przypadkowo dobranych elementach z supermarketów. Podobnie jest z PP - pod wylewkę tylko rury dobrej jakości, najlepiej wszystkie "stabi" ( mocniejsze) , prawidłowo ułożone i zaizolowane. Pozdr.
markowiec Opublikowano 30 Maja 2013 Autor #12 Opublikowano 30 Maja 2013 Ok, ogladalem wlasnie katalogi i nie umie znaleźć rozdzielaczy do wody użytkowej, patrzałem na stronach Wavina, Kisana i Kan Therm. Byc może ich rozdzielacze nadają się do wody ale nie jest to napisane? Ja chciałbym rozdzielacz, który ma dwie belki wejście + powrót aby móc zrobić cyrkulację i ją ewentualnie wyłączać dla punktów, w których po czasie okaże się ze cyrkulacja nie ma sensu. Czy są takie rozdzielacze na rynku do wody użytkowej?
sambor Opublikowano 30 Maja 2013 #13 Opublikowano 30 Maja 2013 Czy są takie rozdzielacze na rynku do wody użytkowej? W katalogu Uponor-a są belki rozdzielacza do inst wodociągowej - "Uponor S" mosiądz, kryty cyną - ten ma dop do wody użytkowej. Ja takie coś robiłem przez skręcanie kilku trójników ocynkowanych lub mosiężnych
tomekb Opublikowano 30 Maja 2013 #14 Opublikowano 30 Maja 2013 Ok, ogladalem wlasnie katalogi i nie umie znaleźć rozdzielaczy do wody użytkowej, patrzałem na stronach Wavina, Kisana i Kan Therm. Byc może ich rozdzielacze nadają się do wody ale nie jest to napisane? Ja chciałbym rozdzielacz, który ma dwie belki wejście + powrót aby móc zrobić cyrkulację i ją ewentualnie wyłączać dla punktów, w których po czasie okaże się ze cyrkulacja nie ma sensu. Czy są takie rozdzielacze na rynku do wody użytkowej? Narysuj jak ma wyglądać twój rozdzielacz ,a ja postaram Ci taki zrobić , ( pokaże Ci zdjęcia ) jak Ci się spodoba to sobie go kupisz w sklepie tego forum dogadamy sprawę z Marcinem to Ci go wystawi w sklepie , Rozdzielacz oczywiście będzie miał dopuszczenie do wody użytkowej .
markowiec Opublikowano 30 Maja 2013 Autor #15 Opublikowano 30 Maja 2013 Jutro ide do hurtowni to zobacze co mają w sprzedaży. Zdecydowalem się, że będę robił na alupexach w systemie rozdzielaczowym. Rozdzielacze będą 3. Jeden na parterze (ubikacja + kuchnia). Dwa na piętrze (dwie łazienki). Czy cyrkulacje powinienem zrobić tylko do rozdzielaczy, czy pod sam kran? Najdłuższy odcinek od rozdzielacza do punktu poboru to jakieś 5m rury.
markowiec Opublikowano 2 Czerwca 2013 Autor #16 Opublikowano 2 Czerwca 2013 Witam, przedstawiam poniższy schemat do oceny. Proszę o opinię czy to będzie działać, czy ma to sens i czy nie będzie problemów ze sterowaniem przepływem. Może da się jakoś uprośić aby nie robić 3 powrotów cyrkylacji. 1. Rozdzielacz parter - powrót cyrkulacja tylko ze zlewu w kuchni, bo do innych odbiorów albo blisko albo cyrkulacja nie ma sensu. 2. Rozdzielacz poddasz (Łazienka) - cyrkulacja do wszystkich punktów poboru. 3. Rozdzielacz (mała łazienka + pralnia) cyrkulacja tylko do rozdzielacza, bo do puktów poboru max 2m. Przed połączeniem nitek cyrkulacji, zawory w celu regulacji przepływu. Zapomniałem na rysunku dodać pompę cyrkulacyjną. Z góry dziękuję za pomoc.
Gość Digitrax Opublikowano 3 Czerwca 2013 #18 Opublikowano 3 Czerwca 2013 Moje zdanie jest następujące: Rozdział obiegu CWU poprzez rozdzielacze to poroniony pomysł, ponieważ występuje potrzeba regulacji przepływów cyrkulacyjnych w każdym obwodzie osobno. Wypadałoby posiadać rozdzielacze z rotametrami a to podraża inwestycję. Zrób to jak "bozia" przykazała czyli "gruba" rura przez wszystkie punkty odbioru i powrót z samego końca "cienką" rurką do pompy cyrkulacyjnej. Będzie działać poprawnie i nie opróżni kieszeni.
markowiec Opublikowano 3 Czerwca 2013 Autor #19 Opublikowano 3 Czerwca 2013 Ok. Gruba czyli jaka. Alupex 20 czy 25?
Gość Digitrax Opublikowano 4 Czerwca 2013 #20 Opublikowano 4 Czerwca 2013 Ja u siebie dałem 25 i poprzez trójniki redukcyjne robiłem podejścia z 15 do umywalek. Za ostatnim trójnikiem zredukowałem cyrkulację do 15.
akm97 Opublikowano 12 Stycznia 2015 #21 Opublikowano 12 Stycznia 2015 Witam. Mam pytanie zbieżne z tym wątkiem. Czy warto dawać zasilanie główne ciepłą wodą pexem "25", jesli przyłącze ciepłej wody z zasobniaka mam 3/4? Czy "20" nie będzie bardziej zasadna?
sambor Opublikowano 12 Stycznia 2015 #22 Opublikowano 12 Stycznia 2015 Daj PEX25, tam są przewężenia na złączkach, więc będą mniejsze opory przy przepływach.
akm97 Opublikowano 12 Stycznia 2015 #23 Opublikowano 12 Stycznia 2015 Nie rozumiem, gdzie są te przewężenia na przepływach w Pexie25, czy 20? Rozumiem, że przewężania są mniejsze w 20, bo jeśli byłyby podobne, to PEX 25 nic by nie dawał skoro wyjście ciepłej wody z kotła jest 3/4 (co daje ok. 19 mm). Poza tym efektem ubocznym PEX 25 będzie większa ilość wody to przegonienia przez cyrkulację, ale to mniej istotne.
sambor Opublikowano 12 Stycznia 2015 #24 Opublikowano 12 Stycznia 2015 W każdym PEX-ie są łączniki, część łącznika wchodzi do wnętrza rury zmniejszając jej średnicę użytkową o jakieś 2-4mm np PEX16 ma wewnątrz łącznika ok 9mm średnicy. Dla PEX20 i 25 grubości ścianek łącznika są podobne. Wygląda to tak https://www.google.pl/search?q=z%C5%82%C4%85czki+pEX&espv=2&biw=1920&bih=1081&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=ojy0VI3GHon4UqfXgMAD&ved=0CDsQsAQ
akm97 Opublikowano 12 Stycznia 2015 #25 Opublikowano 12 Stycznia 2015 OK, ale podejścia i tak mam mieć zrobione 16, więc ew. mniejszy spadek ciśnienia przy 25 niewiele da, skoro i tak będzie przewężenie na 16
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.