olekstar Opublikowano 9 Listopada 2012 #1 Opublikowano 9 Listopada 2012 (edytowane) Witam, U mnie kocioł chodzi cały rok zaopatrując domowników w ciepłą wodę. Dlatego jeśli to możliwe i bezpieczne, to niekoniecznie chciałbym by cały rok pracowały dwie pompy - kotłowa i ładując zbiornik CWU. W innym wątku kolega kiminero załączył następujący schemat instalacji, który jest naprawdę dobry, ponadto przeróbka według jego propozycji pozwoliłaby mi stosunkowo niedużym kosztem przerobić moją kotłownię: Kila dodatkowych rzeczy muszę dokupić, tutaj pojawia się pytanie, które mnie nurtuje: czy jest mądry i bezpieczny dla kotła żeliwnego, z podajnikiem retortowym sposób, by wyeliminować jedną z pomp w tym schemacie np. przy pomocy jednej pompą ładować CWU oraz dogrzewać powrót? Co rozumiem przez bezpieczny? - nie ma zbyt zimnego powrotu, ponieważ wtedy piec szybciej koroduje oraz szybko zachodzi sadzą (tak jest właśnie teraz u mnie), przez co zmniejszała się przez to jego efektywność Co rozumiem, przez mądry - by nie zrobić głupiej oszczędności, ale też nie wydać bez sensu kilkuset/kilku tysięcy złotych? Nie jestem wielkim fanem zaworów 4D a po tym, co napisali koledzy w wątku, tym bardziej nie chcę zaworu 4-D, bo wiem że nie rozwiąże on moich problemów z zimnym powrotem. Pozdrawiam Edytowane 9 Listopada 2012 przez olekstar Cytuj
sambor Opublikowano 9 Listopada 2012 #2 Opublikowano 9 Listopada 2012 Pompa CWU pracuje wtedy kiedy musi - czyli jak jest zapotrzebowanie na CWU - ta pompa może być najprostsza 3-biegowa Pompa kotlowa pracuje chwilami -w lecie może się zdarzyc ze nie będzie pracować- ją załącza czujnik temp na rurze powrotnej. do kotła. Jako pompę kotłową niektórzy stosują pompę cyrkulacji CWU o małym wydatku i małej mocy pobieranej z sieci el, można zastosować pompę elektroniczną np Grundfos lub Wilo Pico z płynną regulacją i wtedy będą oszczędności. Cytuj
olekstar Opublikowano 9 Listopada 2012 Autor #3 Opublikowano 9 Listopada 2012 Zadam teraz być może kilka głupich pytań, niemniej jednak muszę to wiedzieć by przygotować się do rozmowy z instalatorem: 1. Czy mam rozumieć że w tej sytuacji do zasobnika CWU podpina się czujnik temperatury (bo tak jest na schemacie - pkt. 14 ), który podłączam do sterownika na kotle? Czy gdzieś indziej? 2. Czy mam rozumieć, że gdzieś w okolicach powrotu wpinam kolejny czujnik temperatury (gdzie konkretnie należy go umieścić) i podłączam do sterownika na kotle? Czy gdzieś indziej? Wtedy rzeczywiście te obydwie pompy pewnie nieczęsto będą działały w lecie ponieważ kocioł ma stosunkowo dużą moc i nie muszę się bardzo martwić o prąd. Czy dobrze zrozumiałem? Pozdrawiam Cytuj
sambor Opublikowano 9 Listopada 2012 #4 Opublikowano 9 Listopada 2012 Nie ma głupich pytań są głupie odpowiedzi ;) ad 1- w zasobniku musi być czujnik który informuje sterownik o osiągnięciu danej temp i potrzebie wył. pompy - taką opcję mają praktycznie wszystkie sterowniki. Jeżeli sterownik nie ma takiej opcji lub chcesz tą opcję wykorzystać np do sterowania temp powrotu to w zasobniku montujesz dodatkowy sterownik lub termostat ze stykami które włączają i wyłączają pompę - to trochę gorsza opcja. ad 2- czujnik montujesz przylgowo , dobrze go zaizoluj na powrocie, przed trójnikiem pompy kotłowej sterowanie można zrobić tak jak opisałem wyżej lub na osobnym sterowniku np http://allegro.pl/st...2717752660.html, ze względu na bezwładność nie należy stosować - do pompy kotłowej termostatu bimetalicznego np http://allegro.pl/te...2771579993.html Takie sterowanie pozwala na pracę pomp wtedy gdy są potrzebne oraz chronić kocioł, przy okazji oszczędzając en el. 1 Cytuj
olekstar Opublikowano 10 Listopada 2012 Autor #5 Opublikowano 10 Listopada 2012 Ponieważ mam sterownik Economic 3000 znany również jako RecalArt - regulator typu "Beta". On potrafi sterować pompą CWU, nie potrafi natomiast sterować dwoma zaworami 3-drogowymi z siłownikiem jak w schemacie. Rozumiem, że nie podłączać wcale żadnej pompy ponad pompę CWU do kotła? Jak więc rozwiązać problem sterowania tymi zaworami, by do podłogówki nie dostawała się woda o temperaturze powyżej 35'C i powiedzmy nie więcej niż 60'C na grzejniki? Czy siłownik zaworu 3-D na grzejniki ma sens podłączy wtedy do kotła? Pozdrawiam Cytuj
sambor Opublikowano 10 Listopada 2012 #6 Opublikowano 10 Listopada 2012 Do sterowania zaworami 3-drog można użyć np tego http://allegro.pl/sterownik-regulator-zaworu-mieszajacego-st-431-i2751567291.html lub tego http://allegro.pl/sterownik-pompy-i-zaworu-3d-4d-euroster-e11m-i2752142552.html dla każdego obwodu osobno Pozdr. Cytuj
olekstar Opublikowano 11 Listopada 2012 Autor #7 Opublikowano 11 Listopada 2012 (edytowane) Podany przez Cibie sterownik ma wiele możliwości, ale jest dość kosztowny. Urządzenie potrafi sterować jednym zaworem (jest opcja dokupienia modułu dla drugiego zaworu, równie kosztowna jak sam sterownik). Z tego, co poczytałem w instrukcji mojego sterownika, kocioł ma możliwość sterowania jednym zaworem mieszającym. Czy mógłbym zasotosować go do sterowania zaworem znajdującym się w instalacji z grzejnikami. Ojej koszt przeróbek oszacowałem już na jakieś 3 tys :blink: . Znacie może jakiś tańszy sterownik, ale skuteczny? Edytowane 11 Listopada 2012 przez olekstar Cytuj
kiminero Opublikowano 11 Listopada 2012 #8 Opublikowano 11 Listopada 2012 U mnie kocioł chodzi cały rok zaopatrując domowników w ciepłą wodę. Dlatego jeśli to możliwe i bezpieczne, to niekoniecznie chciałbym by cały rok pracowały dwie pompy - kotłowa i ładując zbiornik CWU. Jest opcja jednej pompy. Digitrax podpowiada rozwiazanie z zaworem termostatycznym wraz z głowicą termostatyczną i czujnikiem w postaci zewnętrznej kapilary, montowanej na boilerze. Tutaj masz jego wypowiedź https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/13742-pompa-od-cwu-studzi-piec-oraz-pytanie-o-poprawnosc-ukladu/page__st__20 post #32. Jestem skłonny zaakceptować takie rozwiązanie jako działające pod warunkiem montażu zaworu regulacyjnego na obiegu kotłowym. Trzeba po prostu zadbać o przepływ w kierunku na boiler. Sam zawór termostatyczny najlepiej na powrocie boilera. Na rys brak termometru kontroli powrotu. Powinien być. Cytuj
sambor Opublikowano 11 Listopada 2012 #9 Opublikowano 11 Listopada 2012 Ale w tym rozwiązaniu musisz zastosować "normalną" pompę obiegową, nie może być zastosowana pompa cyrkulacyjna. Pozdr. Cytuj
olekstar Opublikowano 13 Listopada 2012 Autor #10 Opublikowano 13 Listopada 2012 (edytowane) Pompa CWU pracuje wtedy kiedy musi - czyli jak jest zapotrzebowanie na CWU - ta pompa może być najprostsza 3-biegowa Pompa kotlowa pracuje chwilami -w lecie może się zdarzyc ze nie będzie pracować- ją załącza czujnik temp na rurze powrotnej. do kotła. Jako pompę kotłową niektórzy stosują pompę cyrkulacji CWU o małym wydatku i małej mocy pobieranej z sieci el, można zastosować pompę elektroniczną np Grundfos lub Wilo Pico z płynną regulacją i wtedy będą oszczędności. 1. Czujnik pompy kotłowej umieszczamy na rurze powrotnej do kotła, czyli pomiędzy powrotem do kotła a trójnikiem łączący obieg pompy kotłowej z całym obiegiem? 2. Czy do rozdzielacza na parterze oprócz obiegów podłogówki znajdujących się na parterze, można podłączyć dwa obiegi podłogówki znajdujące się na piętrze? Przy założeniu że na piętrze jest odpowietrznik. Pozdrawiam olekstar Edytowane 13 Listopada 2012 przez olekstar Cytuj
olekstar Opublikowano 13 Listopada 2012 Autor #12 Opublikowano 13 Listopada 2012 Ad. 1 Dziękuję, teraz wszystko jasne w tej kwestii. Ad.2 Rozumiem, że bez rotametrów to nie pójdzie? Chyba, że da się inaczej zdławić układy na parterze by prawidłowo były zasilane obwody na piętrze? 3. Nadal nie wiem, czy w układzie zaproponowanym przez kiminero ma sens zawór 3-D sterujący grzejnikami podłączyć do elektroniki kotła? Pozdrawiam olekstar Cytuj
sambor Opublikowano 13 Listopada 2012 #13 Opublikowano 13 Listopada 2012 Ad 2 - rotametry są potrzebne do regulacji i kontroli podłogówki.Muszą być. Ad 3 - ten zawór 3-D sterowany z pokoju nie ma za bardzo sensu, możesz go zrobić jako ręczny i przy dużych mrozach otw na full, przy okresie przejściowym otw na 1/2. Taki zawór przy głowicach termostatycznych to trochę przesada. Pozdr. 1 Cytuj
olekstar Opublikowano 13 Listopada 2012 Autor #14 Opublikowano 13 Listopada 2012 (edytowane) Dziękuję Ci sambor W podłogach jednak idą sobie rurki zabetonowane w podłodze i jeżeli jest na piecu 70'C to czy nie szkodzi to betonowi, jak więc sensownie ograniczyć temperaturę na grzejniki do max 60'C Chyba że znowu przesadzam :) PS. Czy moglibyście mi jeszcze doradzić w sprawie przekrojów rur w tym wątku: http://forum.info-og...wy/#entry129931 Dziękuję olekstar. Edytowane 13 Listopada 2012 przez olekstar Cytuj
sambor Opublikowano 13 Listopada 2012 #15 Opublikowano 13 Listopada 2012 Co do temp rur w betonie , są one chyba zaizolowane?, a grzejniki płytowe są przeważnie dobierane dla temp 70/60C lub 75/65C Pozdr. Cytuj
olekstar Opublikowano 13 Listopada 2012 Autor #16 Opublikowano 13 Listopada 2012 Nie wiedziałem :rolleyes: Pozdrawiam Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.