Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Przeróbka starej inst C.O + zawór 4D


darek53

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Posiadam instalację z kotłem 22kW na paliwo stałe wykonaną w układzie zamkniętym + zasobnik C.W.U.

Grzejniki są wymienione z żeliwnych na żeberka aluminiowe (mniej wody w instalacji)

Chcę przerobić ją na układ otwarty i dodać zawór mieszający 4D

Obecnie układ wykazuje wszystkie wady palenia na pół gwizdka (poniżej 55st)

a są to smoła w kominie, mokre ściany + skropliny w dolnej części kotła i widoczna korozja.

Zrobiłem zdjęcie układu obecnego z naniesionymi poprawkami do wykonania.

 

Moje pytania to:

 

1. jaki zastosować zawór 4D, czy 1" wystarczy ? czy dać większy (rury w początku instalacji to jak widać 1/1.2")

 

2. czy pokazany na zdjęciu zawór 4D jest umiejscowiony prawidłowo ? (zasilanie z prawej, układy które widziałem w sieci miały to zrobione z lewej)

 

3. czy w propozycji instalacji ze zdjęcia pompa CO wzbudzi obieg w C.W.U ?, czytałem że może tak to działać, czy raczej dodać drugą pompę ?

 

4.wyczytałem na forach że rura do naczynia wzbiorczego musi mieć min 1", u mnie będzie ok 8m tej rury - ok 5m w pionie + ok 3m do pieca poziomo lub z lekkim pochyleniem w celu łatwiejszego odprowadzenia ew bąbli pary

 

wiem że tematy takie były już poruszane ale myślę że każda inst potrzebuje indywidualnego podejścia.

 

i104640_Resizeofco.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam użytkownika kotła ze Stąporkowa:)

 

ad. 1. 1" spokojnie, chyba że przewidujesz grawitację, to warto większy

 

ad. 2. zawór 4d jest symetryczny, nie ważne z której strony zacznieczniesz, ważne żeby kolejność we/wy była w porządku - na rysunku jest

 

ad. 3. przy tej odległości i średnicach powinno działać, ja osobiście zrobiłbym conajmniej wcięcie na drugą pompę (dwa trójniki zamknięte zaworami, a pomiędzy zaworami różnicowy kulowy), bo przy zwiększonym poborze grawitacja może nie dać rady

 

ad. 4. zgodnie z Normą....

 

na marginesie - długo kolega eksploatuje ten kociołek? Ja mam 28kW to będzie drugi jego sezon. W wakacje również dokonałem przeróbki "4d" - efekty zaskakująco dobre i jedyne na co narzekam to czyszczenie kotła - to nie jest najlepiej w nim rozwiązane...

 

pozdrawiam

 

Wojtek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Praca kotła na paliwa stałe dozwolona jest tylko i wyłącznie w systemie układu otwartego.Prawidłowość instalacji w tym wypadku będzie wtenczas jeśli użyjemy przekroju min.1 1/4 cala.Kocioł na paliwo stałe produkuje dużo ciepła ,z uwagi na przekrój 1 cala nastąpi zadławienie przepływu gorącej wody i to spowoduje zagotowanie się wody w układzie.Przy przekroju 1 cal musi być minimalna ilość opału w kotle.Montaż zaworu 4D jest przeznaczony do układów pompowych,umiejscowienie jego jest dowolne i nie ma znaczenia po której stronie on jest.W dalszych odcinkach można redukować średnicę rur,chodzi tylko aby w obrębie kotła doprowadzić ten przekrój do rozgałęzień.Rura odpowietrzająca nie musi być w przekroju 1 cala,ważne tylko aby powietrze swobodnie mogło wyjść z układu co.Podejście pod naczynie wyrównawcze może być średnicą rury 1/2 cala ,poza ostatnim odbiornikiem ciepła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dziękuję za odpowiedzi

 

piec mam ok 5 lat i w sumie przez ten okres uczyłem się w nim palić a to wszystko zapewne przez brak zaworu 4D i palenie na 40-50st co owocowało smołą w piecu i kominie oraz koszmarnym czyszczeniem pieca.

Teraz po lekturze forum postanowiłem zamontować zawór 4D.

Zdecydowałem się już na zawór 5/4 cala.

 

Mam jeszcze pytanie odnośnie naczynia wzbiorczego, wg którego schematu wykonac instalację tego naczynia A czy B ?

oraz czy pompę obiegową można jak nie którzy twierdzą zamontować na powrocie wody z grzejników - oczywicie za zaworem 4D

post-648-1223558858_thumb.jpg

post-648-1223558872_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dziękuję za odpowiedzi

 

piec mam ok 5 lat i w sumie przez ten okres uczyłem się w nim palić a to wszystko zapewne przez brak zaworu 4D i palenie na 40-50st co owocowało smołą w piecu i kominie oraz koszmarnym czyszczeniem pieca.

Teraz po lekturze forum postanowiłem zamontować zawór 4D.

Zdecydowałem się już na zawór 5/4 cala.

 

Mam jeszcze pytanie odnośnie naczynia wzbiorczego, wg którego schematu wykonac instalację tego naczynia A czy B ?

oraz czy pompę obiegową można jak nie którzy twierdzą zamontować na powrocie wody z grzejników - oczywicie za zaworem 4D

 

Co może wyjść z tej roboty nie mając wiedzy?Naczynie zawsze umieszcza się na zasilaniu w najwyższym punkcie.Pompa można zamontować w powrocie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co może wyjść z tej roboty nie mając wiedzy?Naczynie zawsze umieszcza się na zasilaniu w najwyższym punkcie.Pompa można zamontować w powrocie.

 

No wiem że się umieszcza na zasilaniu ale w sieci znalazłem jak gdyby dwa sposoby które pokazałem na obrazkach A i B a moje pytanie brzmiało który sposób wybrać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No wiem że się umieszcza na zasilaniu ale w sieci znalazłem jak gdyby dwa sposoby które pokazałem na obrazkach A i B a moje pytanie brzmiało który sposób wybrać.

 

 

Odpowiedż jest w moim poście,ten co umieścił rysunek w wersji A ,powinien wziąć cymbały w ręce.Może kiedyś coś mu wyjdzie.

To tak dla śmiechu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpowiedż jest w moim poście,ten co umieścił rysunek w wersji A ,powinien wziąć cymbały w ręce.Może kiedyś coś mu wyjdzie.

To tak dla śmiechu.

 

I znowu krytyka z Twojej strony zamiast chęć niesienia pomocy, może jakaś sugestia lub prosty rysunek jak to powinno być.

Nic nie napisano na temat rys B.

Taki układ jak na A (przypominam że chodzi mi w tej chwili tylko i wyłącznie o samo naczynie wzbiorcze) znalazłem np na takim rysunku.

post-648-1223654444_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I znowu krytyka z Twojej strony zamiast chęć niesienia pomocy, może jakaś sugestia lub prosty rysunek jak to powinno być.

Nic nie napisano na temat rys B.

Taki układ jak na A (przypominam że chodzi mi w tej chwili tylko i wyłącznie o samo naczynie wzbiorcze) znalazłem np na takim rysunku.

 

 

Prawidłowość instalacji jest w rysunku B.Projektant układu otwartego z kominkiem zapewne jest przedszkolakiem.Tu chodzi

tylko o to, że dziecko coś umie rysować.Szkic ten można wykorzystać tylko i wyłącznie do tego, aby już nikt nie odważył się brać za robotę której nie rozumie.W żadnym słowie nie ma zaciekłości ,krytyka czyni mistrzów.Bez niej nie było by przyszłości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

post-3430-1223679897_thumb.jpgWitam jestem użytkownikiem kotła SAS NWT 2.0 23 kW bez podajnika ze spalaniem dolnym z nadmuchem i sterownikiem , dom stary nieocieplony , 3 kondygnacje, 240m2 do ogrzania bez C.W.U na razie.W instalacji żeliwne grzejniki i z 400- l wody. Wcześniej piec żeliwny 2.0 24 kW staruszek . Komin 10 m , włożony wkład z nierdzewki fi tylko 16cm. Hydraulika(starszej daty) poprosiłem o założenie zaworu czterodrogowego wg mojego pomysłu, zawór 1,5 cala(chciałem zostawić jak najwięcej grawitacji), rure powrotną (wychodzi nisko ze ściany) musiałem wyciągnąć 1,20 m do góry do zaworu a potem na dół do pieca. Palę mieszanką 1/2 węgla, 1/4 miału koksowego 1/4 miału. na piecu mam 65 C, powrót 50-55, na dom 45-50, przy ok 2-3C na zewnątrz 20kg mieszanki wystarczy na ok 12h,temp w domu 21-22. Pompka ustawiona na najniższy bieg, czopuch otwarty, zawór na ok. połowę mieszania. Klapka wentylatora odcina chyba całkowicie powietrze więc otwarłem ją w połowie co zapewnia słaby ciąg cały czas, na tyle mały , że piec sam się nie rozpalał!!! , wentylator dodmuchuje pozostałą część wg potrzeby otwierając całkowicie klapkę. Nie ma żadnych wybuchów , piec zasypany pracuje +/- 2 stopnie od zadanej , dopiero gdy jest sam żar wzrastają trochę wahania, pogrzebałem trochę w sterowniku i zmniejszyłem nadmuch w w ust serwisowych. Mam zadana 60-65C, histereza 2st, nadmuch co 6 min przez 15 sek.wygaszanie pieca dałem na 38 C a nie 30 żeby mi popiołu nie rozdmuchiwał jak wygaszam. Komin można dotknąć ręką nie tak jak w starym piecu. Instalacja na razie bez CWU jak na rysunku z rurami 1,5" do zaworu mieszającego. Układ otwarty ew. zamykam i ustawiam 1 bar na instalacji
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.