Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam społeczność i wszystkich użytkowników forum,

 

Pierwszy post - mam nadzieję że nie ostatni :-)

 

Mam problem z moim wykonawcą instalacji, nie możemy dojść do porozumienia z doborem grzejników do pieca gazowego - kondensacyjnego. Wg moich skromnych obliczeń, moc grzejników powinna być znacznie mniejsza, instalator praktycznie 2 krotnie zwiększył ich moc, a to objawia się problemem z ich umiejscowieniem w pokojach na poddaszu no i kosztami samych grzejników...

 

Ale do rzeczy:

 

Budynek nowy, ściana Porotherm 30 + 10/12 cm styropianu (jeszcze przed ociepleniem - sprawa do ustalenia). Poddasze ocieplone ISOVER'em UNIMATA, 15 + 10 = 25 cm (w mojej ocenie nie najgorzej), wysokość pomieszczeń 2,50 m.

 

Zaproponowane grzejniki: aluminiowe Ferroli, rozstaw 500, moc żeberka dla delta 50 = 116 W, dla delta 60 = 147 W

 

Przykładowe pokoje (m2 po podłodze, sufit ze skosami):

 

- 25 m2 - moc z projektu dla pomieszczenia o temp. 20 st C = 1600 W (14 żeberek dla delta 50), instalator zaproponował 30 żeberek (30 x 116 W = 3500W)

- 23 m2 - moc z projektu dla pomieszczenia o temp. 20 st C = 1500 W (13 żeberek dla delta 50), instalator zaproponował 28 żeberek (28 x 116 W = 3250 W)

- 20 m2 - moc z projektu dla pomieszczenia o temp. 20 st C = 1250 W (11 żeberek dla delta 50), instalator zaproponował 24żeberka (24 x 116 W = 2800 W)

 

 

Bardzo ogólnie, instalator liczył to tak: ilość m2 = ilości żeberek + 20% zapasu - w mojej ocenie to przesadzone wartości, ale mogę się mylić, jestem totalnym lajkonikiem w tych sprawach :-(

 

Głównym argumentem który podawał, to kwestia obniżenia temperatury na powrocie, aby zachodziła kondensacja w piecu - tyle że grzejnik na 30 żeberek to 2,4 metra !, zajmie mi ponad połowę ściany (rozdzielenie na 2 też staje się problematyczne, raz koszty drugi raz miejsce - nie ma go aż tak wiele w pokojach na poddaszu z lukarną).

 

Nie mam pewności co do parametrów samej instalacji, jaką przyjął on do obliczeń - wygląda na to, że byłyby to parametry 70/55 ale - jestem lajkonikiem i nie wiem, czy to prawidłowo dla kondensacji. Zakładam że kondensacja powinna zachodzić przez około 95% okresu grzewczego, przy bardzo niskich temp. na zewnątrz (-15 do - 25) piec niech pracuje ze sprawnością 95-98 %, spali więcej gazu ale takie temp. utrzymują się kilkanaście dni w roku więc jakoś to przeżyję (opierałem się tutaj o artykuł, którym dość ciekawie to opisano: http://www.piece.pl/ABC_ogrzewania_kondensacyjne_kotly_gazowe.php?artykul=kociol_kondensacyjny_i_grzejniki), cytuję:

 

Stosując kocioł kondensacyjny możemy liczyć na duże oszczędności na kosztach ogrzewania nawet w typowej instalacji grzejnikowej zaprojektowanej na ?normalną? temperaturę wody grzewczej. Jedynie przez kilka (kilkanaście) dni w okresie grzewczym kocioł będzie pracował ze sprawnością niższą od 100%, która i tak będzie wyższa od sprawności tradycyjnego kotła gazowego.

 

Ogrzewanie grzejnikami zaprojektowanymi na temperaturę wody: 75/60°C.

Kocioł będzie pracował z kondensacją do temperatury zewnętrznej ?11,5°C, czyli przez ok. 264 dni w sezonie grzewczym, który trwa 280 dni.

 

Instalacja będzie wykonana z 2 rodzajów materiałów - do rozdzielaczy/skrzynek miedź, od rozdzielaczy do grzejników ALU PEX'em. Przewidziane jest częściowe ogrzewanie podłogowe na tzw. powrocie wody - kuchnia, 2 łazienki, to ma dodatkowo wspomóc kondensację poprzez obniżenie temperatury na powrocie.

 

Nurtuje mnie jeszcze fakt, zaproponowanych grzejników ALUMINIOWYCH i części instalacji C.O. w miedzi - czytałem że to lubi się "gryźć" i może następować przyspieszona korozja grzejników (może to prawda, może to mit - lajkonik jestem :-( również w tych sprawach). Zastosowanie miedzi o większych przekrojach ma na celu przyszłościowe podłączenie innego źródła ogrzewania, tj. pieca na paliwa stałe gdyż taką alternatywę sobie pozostawiłem, mam kotłownię z kominem ceramicznym, gdzie miał być zainstalowany piec na EKO-GROSZEK - plany się zmieniły, ale jest w razie czegoś zabezpieczenie na przyszłość gdyby ceny gazu jakoś drastycznie poszły do góry.

 

 

Będę bardzo wdzięczny za pomoc i rozwianie moich wątpliwości LUB poprawienie tych parametrów jakie zaproponował instalator - mam niewiele czasu na decyzje, a nie chcę przeinwestować i wykonać czegoś, co będzie w przyszłości powodować problemy lub kłopoty w użytkowaniu.

 

Pozdrawiam,

Maciek

Opublikowano

aby kocioł pracował w zakresie kondensacji należy spełnić warunek pracy kotła w zakresie temperatur zasilanie/powrót 40/30st. C do tego momentu otrzymujemy najwyższą sprawność. Przyjmując wyższe temperatury np. 50/40 60/45 wychodzimy z kondensacji otrzymując coraz niższą sprawność. i tak przy założeniu pracy 55/45/20 (temp. zas./temp.pow./temp. pom.) grzejnik dla mocy 1600W ma wym. dwie płyty z radiatorem (przykład z grzejnikami kompaktowymi) 1800dł./600wys.

55/45/20 - 1600W - 22k(typ) 1800dł./600wys.

45/40/20 - 1600W - 22k 2800dł./600wys. praca w kondensacji prawie 100%

45/35/20 - 1600W - 22k brak wielkości ale musiałby być to odpowiednik 55/45/20 dla mocy 5392W!! trzeba wtedy zastosować 2 grzejniki mniejsze lub z większa ilością płyt lub wyższy np. 90 cm.

75/55/20 - 1600W - 22k 1200dł./600wys.

Moc oddana zależy w bardzo dużym stopniu od temperatury czynnika (regulacja jakościowa) tak więc aby zmienić dobór ze względu na temperaturę zasilanie/powrót trzeba skorzystać z przelicznika konkretnej firmy dla danego grzejnika, aby nie było niespodzianki zimą gdy kocioł będzie pracował poza zakresem kondensacji. aby kocioł pracował w kondensacji 100% musiałby pracować przy parametrach 40/30st. C

Przyjecie parametrów 75/55 przy kotle kondensacyjnym mija się z celem.

mankamentem kondensacji są bardzo duże wymiary grzejników. Stad trzeba się zastanowić nad zasadnością zastosowania takiego kotła - ceny grzejników na długie lata ograniczą ekonomikę jego zastosowania.

Opublikowano (edytowane)

1. To co zaproponował instalator nie ma nic wspólnego z doborem grzejników ( taki sposób - żeberko na 1m2- obowiązywał lat temu ...... a może i wcześniej i zakończył się dość dawno). Grzejnik czy grzejniki ma pokryć zapotrzebowanie na ciepło przy założonych parametrach czynnika grzewczego i wymaganej temperaturze pomieszczenia z czym to co proponuje instalator nie ma nic wspólnego

2. Zdecydowanie polecam wykonanie projektu instalacji wraz z doborem grzejników, zaworów termostatycznych i ich nastaw, armatury i wszystkich potrzebnych urzadzeń z kotłem włącznie.

3. Żeberkowe grzejniki to do takiej instalacji zły pomysł. Zdecydowanie łatwiej się dobiera płytowe

Edytowane przez mak
Opublikowano (edytowane)

Odp. guitar

 

Witaj i dziękuję za odpowiedź,

 

Przyznam szczerze, że trochę się w tym pogubiłem (jestem laikiem) i nadal jestem w kropce, nie wiem co zrobić - czy inwestować w piec kondensacyjny, czy ewentualnie w zwykły ? co byś polecał w tej sytuacji ? (nie ukrywam że wolę zainwestować aktualnie wyższe pieniążki i później płacić niższe rachunki niż na odwrót)...

 

Jak oceniasz pracę instalatora i projektanta - czy prawidłowo przewymiarował on grzejniki, czy jednak należy na to spojrzeć raz jeszcze ?

 

Czy grzejniki ALU nie będą się gryzły z częściową instalacją miedzianą (główne przyłącze do skrzynek rozdzielczych) ?

 

Czy mogę w jakiś sposób obliczyć sobie, potrzebną moc grzejników do pomieszczeń, ale nie na zasadzie 1 żeberko na 1 m2 + 20 % na całości ?, ewentualnie jakie grzejniki proponowałbyś do tej instalacji którą opisałem laickim językiem :-)...

 

Przyznam szczerze, że ten artykuł napawał mnie optymizmem, gdyż nie zakładam że kocioł przez cały okres grzewczy miałby pracować z kondensacją - jeżeli coś, mogę dogrzać kominkiem pomieszczenia, mam rozprowadzenie grawitacyjne z kominka do pokoju dziennego i do pokojów/holu na poddaszu.

 

Cytuję artykuł:

 

Przez zdecydowanie większą część okresu grzewczego temperatury zewnętrzne są wyższe od obliczeniowej, wynoszą od ok. 0 do +5°C. Maksymalnie niskie temperatury występują przez kilka lub kilkanaście dni w roku.

Wykres poniżej przedstawia udział procentowy dni w okresie grzewczym, w którym występują określone temperatury zewnętrzne. Oraz, jak zmienia się temperatura wody grzewczej na zasilaniu i powrocie z instalacji zaprojektowanej na temperaturę 75/65°C w zależności od temperatur na zewnątrz budynku (linia czerwona ? temperatura wody grzewczej na zasilaniu grzejników; niebieska ? na powrocie z grzejników).

 

 

Nawet w instalacji zaprojektowanej na stosunkowo wysoką temperaturę wody grzewczej (75/60°C), przy temperaturach zewnętrznych aż do ok. -11,5°C kocioł będzie pracował z kondensacją - wysoką sprawnością. Nawet przy normalnych grzejnikach kocioł kondensacyjny będzie pracować ze sprawnością ponad 100% przez zdecydowanie większą część okresu grzewczego.

 

Oczywiście, można zaprojektować grzejniki na niską temperaturę wody grzewczej np. 55/45°C i korzystać z wysokiej sprawności kotła w całym okresie grzewczym. Ale, takie grzejniki będą miały duże wymiary, lub trzeba będzie zastosować np. dwa w jednym pomieszczeniu co przełoży się na wyższe koszty inwestycji. Na przykład, potrzebujemy grzejnik o mocy 1600 W, a instalację mamy zaprojektowaną na temperaturę wody grzewczej 75/60°C - wybierzemy grzejnik Uniwersalny typ 22 o wysokości 550 mm i długości 1000 mm. Jeśli zmienimy temperaturę wody na 55/45°C, przy tej samej wysokości grzejnika jego długość wyniesie 1800 mm.

 

Często stosuje się ogrzewanie grzejnikami i podłogowe (tzw. ogrzewanie mieszane). Woda powracająca z podłogówki, która ma temperaturę do ok. 40°C, miesza się z wodą powracającą z grzejników o temperaturze np. 60°C. W efekcie, do kotła dopływa woda o obniżonej temperaturze, co sprzyja kondensacji.

 

 

Czy wybierając np. grzejniki Ferroli mogę jakoś przeliczyć sobie moc korzystając z ich tabelek ?, w jaki sposób to zrobić - czy patrzyć na deltę 50 czy też będzie to inna przy takiej instalacji jak moja ?

 

 

Z góry przepraszam za część "laickich pytań" ale nie chcę być nabity w butelkę przez ewentualną firmę LUB dokonać inwestycji mijającej się z celem - wydam sporo na instalację, a może działać nieefektywnie i generować dodatkowe koszty, tego martwię się najbardziej.

 

Na tym etapie w grę wchodzi praktycznie tylko ogrzewanie gazowe, dla domu, CWU (zasobnik 120 L), około 35-40 m2 podłogówki - gaz mam w granicy działki, więc przyłącze nie będzie drogie, kuchenkę zakładam również gazową...

 

Bardzo dziękuję za poprzednią odpowiedź - proszę o więcej :-)

Edytowane przez MacG
Opublikowano

Witaj, dzięki za odpowiedź :-)

 

1. To co zaproponował instalator nie ma nic wspólnego z doborem grzejników ( taki sposób - żeberko na 1m2- obowiązywał lat temu ...... a może i wcześniej i zakończył się dość dawno). Grzejnik czy grzejniki ma pokryć zapotrzebowanie na ciepło przy założonych parametrach czynnika grzewczego i wymaganej temperaturze pomieszczenia z czym to co proponuje instalator nie ma nic wspólnego

Tak też myślałem, że to zbyt ogólne stwierdzenie i bardzo nieoszacowane. W takim razie, czy na podstawie pow. m2 w pokoju mogę jakoś dobrać grzejniki (kubatury pomieszczenia), zakładając izolację budynku jaką zamieściłem w pierwszym poście. Chodzi mi o MOC [W] jaką muszę zastosować do poszczególnych pomieszczeń. Inna sprawa to moc konkretnego grzejnika w zależności od parametrów pracy instalacji (temperatury).

 

2. Zdecydowanie polecam wykonanie projektu instalacji wraz z doborem grzejników, zaworów termostatycznych i ich nastaw, armatury i wszystkich potrzebnych urządzeń z kotłem włącznie.

Rozumiem, że to z projektu może być nie adekwatne ? Projektant budynku zastosował piec gazowy, pracujący w temperaturach 80/60 - czy zmiana pracy instalacji powoduję zmianę zapotrzebowania energię w pomieszczeniach ? (bo już zgłupiałem). Moc pozostaje ta sama, ale urządzenia ją dostarczające/grzejniki powinny być odpowiednio większe.

Może wrócić do pomysłu projektanta i zastosować zwykły piec, bez kondensacji ? tylko czy wtedy nie pójdę z torbami w zimie, patrząc na rachunki za gaz :-(

 

3. Żeberkowe grzejniki to do takiej instalacji zły pomysł. Zdecydowanie łatwiej się dobiera płytowe

Masz na myśli ALUMINIOWE (np. Ferroli) to złe rozwiązanie ? mają chyba mniejszą pojemność wodną od płytowych (np. PURMO), a to chyba ważny parametr w takiej instalacji ?

 

Polecałbyś płytowe, modele 22 / 500 rozstaw i dobierać do pomieszczeń względem mocy ?

 

 

Oj, widzę że mam większy problem niż myślałem - ale nie chcę myśleć już o EKO-GROSZKU a podłogówka i płytki w całym domu tak średnio mi wygląda (planowałem panele na poddaszu, we wszystkich pokojach), no i koszt wykonania podłogówki - znacznie wyższy niż grzejniki :-(

 

 

Dzięki za odpowiedź - proszę o komentarz ;-)

Opublikowano

Rozumiem, że to z projektu może być nie adekwatne ? Projektant budynku zastosował piec gazowy, pracujący w temperaturach 80/60 - czy zmiana pracy instalacji powoduję zmianę zapotrzebowania energię w pomieszczeniach ? (bo już zgłupiałem). Moc pozostaje ta sama, ale urządzenia ją dostarczające/grzejniki powinny być odpowiednio większe.

Witam,

 

Za dużo zamieszania - trzeba to uporządkować.

1. Wybór ogrzewania - zakładam kocioł kondensacyjny.

Jeśli tak, to trzeba się tego trzymać i zrobić dobór grzejników pod tym kątem - sprawdź w jego parametrach przy jakich temperaturach powrotu jaka jest sprawność (kiedy kondensuje najlepiej)

 

2. Moc obliczona.

To jest najtrudniejsze, a Ty to masz na tacy - sam stwierdziłeś, że projektant obliczył. Z tego trzeba skorzystać.

 

3. Grzejniki.

Takie, że by powrót miał jak najniższą temperaturę

Nie wiem kto pisał cytowany przez Ciebie artykuł ale kondensacja przy 60C na powrocie... [Ten koleś chciał sprzedać jak najwięcej kotłów kondensacyjnych do istniejących instalacji i chyba troche przesadził z tworzeniem baśni]

Tu zastosuj dokładnie to, co napisał Guitar.

Weź przelicznik z Twoich grzejników wg temp. powrotu, która Cię interesuje (patrz:Guitar) i moc dobierz do p.2. (obliczonej przez projektanta)

Warto jeszcza sprawdzić na koniec jakie parametry oferuje Twój kocioł - czy się nada do parametrów temperatury i przepływu, które określiłeś jako docelowe dla grzejników.(to powinien wiedzieć sprzedawca)

 

Dodam, że moim zdaniem najlepiej będzie zrobić właśnie instalację z kotłem kondensacyjnym.

 

Pozdrawiam.

Opublikowano

Odwiedziłem stronę Ferroli, skontaktuj się z nimi telefonicznie. Myślę, że zgodzą się dobrać (przeliczyć) ilość elementów pod konkretną temperaturę (proponuję 45/40/20lub 55/45/20). Podane temperatury są maksymalnymi przy najniższej temperaturze na dworze a więc występują przez kilka kilkanaście dni w roku.

W pierwszym przypadku kocioł bardzo długo będzie pracował w kondensacji, w drugim mniej ale i tak z wysoką sprawnością zbliżona do 95 - 100%. Niestety na stronie brak jest przeliczników i pozostaje kontakt telefoniczny.

Opublikowano

Witam,

 

Za dużo zamieszania - trzeba to uporządkować.

Fakt - piszę chaotycznie, ale tyle hjest pytań i wątpliwości, że czasami wpadają do głowy na gorąco... ;-(

 

1. Wybór ogrzewania - zakładam kocioł kondensacyjny.

Jeśli tak, to trzeba się tego trzymać i zrobić dobór grzejników pod tym kątem - sprawdź w jego parametrach przy jakich temperaturach powrotu jaka jest sprawność (kiedy kondensuje najlepiej)

Wstępnie wybrałem ten poniższy, w pakiecie z zasobnikiem 120 L

 

Vaillant ecoTEC VC plus

 

http://www.vaillant.pl/Klienci_indywidualni/systems-and-products/gas/gastype1/produkt_vaillant/ecoTEC_VC_plus.html

 

Nie wiem czy ogarnę czytanie tych parametrów i jak zderzyć je z pracą grzejników (nie mam pojęcia w jaki sposób obliczyć temp. powrotu wody do kotła :-( - mogłem zamiast informatyki studiować coś innego, pewnie poszłoby łatwiej :-))

 

Czy mógłbyś coś zaopiniować w tej kwestii ? bo mój instalator mocno podpadł mi z tą analizą którą mi przedstawił :-(

 

PS. cytuję jeszcze informację z formatki głównej

 

109% przy parametrach obliczeniowych ogrzewania podłogowego 40/30°C, 107% przy parametrach obliczen. grzejników 75/60°C

 

2. Moc obliczona.

To jest najtrudniejsze, a Ty to masz na tacy - sam stwierdziłeś, że projektant obliczył. Z tego trzeba skorzystać.

Tak, pomieszczenia są opisane w projekcie. Zakładam że ze względów marketingowych (małe zapotrzebowanie na energię budynku :-)) i idealnych warunków cieplnych budynku (brak mostków termicznych) mogą być one lekko zaniżone - czy przewymiarować nieznacznie te wartości biorąc pod uwagę dobór innych materiałów izolacyjnych (w mojej ocenie lepszych), częściową zmianę kubatury poddasza (wyższa ścianka kolankowa) ?

Liczyć na piechotę patrząc na m2 (np. 100 W / m2) czy w jakiś inny sposób - qrcze, straszny misz masz z tym, wiedzy mi brakuje :-(

 

Zauważyłem, że projektant dobierał moc [W] wg powierzchni użytkowej - 15 m2 = 1500 W (100 W na 1 m2) a po podłodze to są powierzchnię około 23 m2 - tutaj mam wątpliwości jak to przeliczyć na poddaszu skośnym :-(

 

3. Grzejniki.

Takie, że by powrót miał jak najniższą temperaturę

Poszukam w dokumentacji do grzejników, jeszcze nie wiem czego szukać/jakiego oznaczenia - chyba że coś podpowiesz :-) np. PURMO lub Ferolli.

 

Nie wiem kto pisał cytowany przez Ciebie artykuł ale kondensacja przy 60C na powrocie... [Ten koleś chciał sprzedać jak najwięcej kotłów kondensacyjnych do istniejących instalacji i chyba troche przesadził z tworzeniem baśni]

No właśnie - tak oto wprowadzono mnie w wielki błąd w kwestii kondensacji chyba :-( - ci marketingowcy...

 

Tu zastosuj dokładnie to, co napisał Guitar.

Weź przelicznik z Twoich grzejników wg temp. powrotu, która Cię interesuje (patrz:Guitar) i moc dobierz do p.2. (obliczonej przez projektanta)

Warto jeszcza sprawdzić na koniec jakie parametry oferuje Twój kocioł - czy się nada do parametrów temperatury i przepływu, które określiłeś jako docelowe dla grzejników.(to powinien wiedzieć sprzedawca)

OK, to chyba jednak muszę z moim instalatorem omówić - bo ja się gubię w tym niestety, trzeba tutaj porównać kilka parametrów których nie znam - hmmm... może jakoś dam radę, ale to będzie ciężki orzech do zgryzienia no i zaufanie do instalatora - trochę stracił w moich oczach, aczkolwiek polecany był przez kilka osób i zaufałem tym referencjom...

 

Dodam, że moim zdaniem najlepiej będzie zrobić właśnie instalację z kotłem kondensacyjnym.

 

Pozdrawiam.

:-) teraz tylko kwestia JAK ? :-), na jakich temp. i jaką można uzyskać sprawność całoroczną (wykluczając ewentualnie kilkanaście mroźnych dni w roku, gdzie ewentualnie kondensacja nie zadziała).

 

A czysto teoretycznie - czy inwestycja w kocioł gazowy bez kondensacji ma sens i nie będzie bezpieczniejszym/tańszym rozwiązaniem (patrz ceny grzejników o większych wymiarach, zakup kotła kondensacyjnego) ?

 

 

Dużo mam rozterek i jeszcze więcej pytań - dziękuję Wam za pomoc i odpowiedzi, proszę o dodatkowe komentarze i może jakąś propozycję co z tego wszystkiego mam zrobić... Dzięki :-)

 

 

Pozdrawiam, Maciek

Opublikowano

Jeszcze raz ja :-)

 

A co myślicie o parametrach kotła jakie podaje Vaillant do pieca ecoTEC VC plus

 

http://www.vaillant.pl/Klienci_indywidualni/systems-and-products/gas/gastype1/produkt_vaillant/ecoTEC_VC_plus.html

 

109% przy parametrach obliczeniowych ogrzewania podłogowego 40/30°C, 107% przy parametrach obliczeń. grzejników 75/60°C

 

Wygląda na to, że moc grzejników mogę liczyć wg parametrów grzejników 75/60 i wg tej mocy dobierać wielkość do pomieszczeń - czy mogę przyjąć te dane do obliczeń, czy to kolejny chwyt marketingowy ?

 

W takiej sytuacji pozostałoby mi tylko obliczenie zapotrzebowania na MOC [W] dla poszczególnych pomieszczeń i miałbym gotową kalkulację mocy grzejników do poszczególnych pomieszczeń (pow m2 / kubatura).

 

 

Pozdrawiam, Maciek

Opublikowano

Witaj, dzięki za odpowiedź :-)

 

 

Tak też myślałem, że to zbyt ogólne stwierdzenie i bardzo nieoszacowane. W takim razie, czy na podstawie pow. m2 w pokoju mogę jakoś dobrać grzejniki (kubatury pomieszczenia), zakładając izolację budynku jaką zamieściłem w pierwszym poście. Chodzi mi o MOC [W] jaką muszę zastosować do poszczególnych pomieszczeń. Inna sprawa to moc konkretnego grzejnika w zależności od parametrów pracy instalacji (temperatury).

 

 

Rozumiem, że to z projektu może być nie adekwatne ? Projektant budynku zastosował piec gazowy, pracujący w temperaturach 80/60 - czy zmiana pracy instalacji powoduję zmianę zapotrzebowania energię w pomieszczeniach ? (bo już zgłupiałem). Moc pozostaje ta sama, ale urządzenia ją dostarczające/grzejniki powinny być odpowiednio większe.

Może wrócić do pomysłu projektanta i zastosować zwykły piec, bez kondensacji ? tylko czy wtedy nie pójdę z torbami w zimie, patrząc na rachunki za gaz :-(

 

 

Masz na myśli ALUMINIOWE (np. Ferroli) to złe rozwiązanie ? mają chyba mniejszą pojemność wodną od płytowych (np. PURMO), a to chyba ważny parametr w takiej instalacji ?

 

Polecałbyś płytowe, modele 22 / 500 rozstaw i dobierać do pomieszczeń względem mocy ?

 

 

Oj, widzę że mam większy problem niż myślałem - ale nie chcę myśleć już o EKO-GROSZKU a podłogówka i płytki w całym domu tak średnio mi wygląda (planowałem panele na poddaszu, we wszystkich pokojach), no i koszt wykonania podłogówki - znacznie wyższy niż grzejniki :-(

 

 

Dzięki za odpowiedź - proszę o komentarz ;-)

Projekt budynku większość danych które potrzeba powinien zawierać(zapotrzebowanie na ciepło dla poszczególnych pomieszczeń), i można je wykorzystać. Jest jeden warunek nie zmieniłeś materiałów konstrukcyjnych na które architekt wykonał obliczenia ( materiały ścienne, czy zastosowana stolarka) inaczej trzeba przeliczyć zapotrzebowanie.

Dlaczego płytowe zamiast żeberkowych? Właśnie z powodu tych problemów które i Ciebie spotkały, żeberkowe szczególnie "50" wychodzą bardzo długie, z płytowymi mozna zastosować 2 lub 3 płyty przy duzych mocach i zmieści się tam gdzie chcesz., a pojemność tak naprawdę jeżeli jest większa to i tak nie ma większego znaczenia.

Opublikowano

Kondensacja najlepiej działa do temperatury 40/30 podwyższając temperaturę zasilania (przy obniżaniu się temperatury zewnętrznej) rośnie również temperatura powrotu, jednak proces ten jest wolniejszy od zasilania (rośnie różnica temperatur pomiędzy zasilaniem a powrotem). Ponieważ zanik kondensacji to nie jest proces gwałtowny tylko powolny tak tez maleje sprawność z np. 109% na 108,107 aż do 95 - 98% i na tym opiera się Vaillant. Sugeruje tym samym, że sprawność w stosunku do zwykłego kotła jest i tak wyższa. Dlatego sugerowałem pośrednie temperatury w celu z optymalizowania sprawności do ceny grzejników. Tym samym sprawność rośnie ku tej najwyższej w jak najdłuższym czasie eksploatacyjnym w ciągu sezonu a jeszcze znośnymi cenami grzejnika. wielkość grzejnika 75/55 do grzejnika 40/35 to różnica ok. 2,5 krotna. aby uzyskać te samą moc 1600W

przy temp. 75/55/20 potrzebny jest grzejnik 1200mm

przy temp. 45/40/20 potrzebny jest grzejnik 2800mm

dla jak pisałem wcześniej uzyskania tej samej mocy grzewczej

Opublikowano

Witaj, dzięki za odpowiedź,

 

Projekt budynku większość danych które potrzeba powinien zawierać(zapotrzebowanie na ciepło dla poszczególnych pomieszczeń), i można je wykorzystać. Jest jeden warunek nie zmieniłeś materiałów konstrukcyjnych na które architekt wykonał obliczenia ( materiały ścienne, czy zastosowana stolarka) inaczej trzeba przeliczyć zapotrzebowanie.

Materiały zmieniłem - ale nie na gorsze, a raczej porównywalnie lub lepsze ;-) - Porotherm 30 + 10/12 cm styropianu (w projekcie tylko beton komórkowy 36 cm bez docieplenia), strop/poddasze docieplone 15 + 10 wełny min., (w projekcie 16 + 3). Wygląda na to, że zastosowałem lepsze materiały izolacyjne, więc i pobór mocy do pomieszczeń powinien być mniejszy - okna plastikowe, 2 szybowe - jako standard.

 

W mojej ocenie projektant zaniżył wartości mocy na podane powierzchnie - dla przykładu, pow. pomieszczenia UŻYTKOWA to 15 m2, po podłodze 23 m2 - zapotrzebowanie na energię +20 st C = 1500 W wg projektanta - czy to aby nie za mało ?

 

Jak mogę policzyć ZGRUBNIE zapotrzebowanie na energię (pokoje na poddaszu z 2 skosami bo dach kopertowy) - czy jest jakiś wyznacznik, ilośc Watt na m2 ?, przyjąć 100 / 120 W na 1m2, a może jakoś inaczej ;-)

Wiem że pytam o rzeczy NIEOCZYWISTE i ZMIENNE - ale mamy jakiś punkt odniesienia do mocy obliczonej przez projektanta, powierzchni m2 i materiałów ;-) - może to jednak nie takie proste...

 

Dlaczego płytowe zamiast żeberkowych? Właśnie z powodu tych problemów które i Ciebie spotkały, żeberkowe szczególnie "50" wychodzą bardzo długie, z płytowymi mozna zastosować 2 lub 3 płyty przy duzych mocach i zmieści się tam gdzie chcesz., a pojemność tak naprawdę jeżeli jest większa to i tak nie ma większego znaczenia.

Tutaj przyznam szczerze, nie zauważyłem różnicy w mocach dla płytowych i żeberkowych - na 1000 mm płytowego wchodzi 12,5 żeberek (80 mm) - po przeliczeniu moc jest wręcz identyczna, różni się może 20-30 Watami na całości (typu 1200 - 1230). Wygląda więc na to, że wymiary tych grzejników będą takie same i uzyskamy tą samą moc tak ż płytowego jak i żeberkowego/aluminiowego np. Ferolli. Liczyłem moc przy delta 50.

2 płytowe są jeszcze OK (szerokość 10 cm + 3 od ściany), niemniej jednak 3 płytowe to już 15 cm (+ 3 od ściany) - tęgie wychodzą 33'ki, bardzo tęgie i mało estetyczne :-(

 

Wstępnie zdecydowałem się na grzejniki ALU/żeberkowe, jest możliwość rozbudowy bez wymiany całego grzejnika - moce w mojej ocenie porównywalne, różnice rzędu 1-2% na 1 metrowym grzejniku.

 

Niemniej jednak będę wdzięczny za sugestie co do doboru mocy do pomieszczenia, bo z tym mam aktualnie spory problem (pow. użytkowa a pow. po podłodze i do tego moc).

 

Dzięki

Opublikowano

Witaj i dzięki za pomoc,

Odwiedziłem stronę Ferroli, skontaktuj się z nimi telefonicznie. Myślę, że zgodzą się dobrać (przeliczyć) ilość elementów pod konkretną temperaturę (proponuję 45/40/20lub 55/45/20). Podane temperatury są maksymalnymi przy najniższej temperaturze na dworze a więc występują przez kilka kilkanaście dni w roku.

W pierwszym przypadku kocioł bardzo długo będzie pracował w kondensacji, w drugim mniej ale i tak z wysoką sprawnością zbliżona do 95 - 100%. Niestety na stronie brak jest przeliczników i pozostaje kontakt telefoniczny.

Wysłałem zapytanie do technicznych, z prośbą o podanie przeliczników - jak otrzymam zamieszczę na forum dla potomnych...

 

Mój instalator dzwonił do Vaillanta z pytaniem o kocioł ecoTEC VC plus i jego sprawność przy temperaturach 75/60°C (podają że 107% całorocznie) - technicy potwierdzili, że można dobierać grzejniki również dla takich parametrów instalacji i zostaną spełnione warunki kondensacji przez ten kocioł... (http://www.vaillant.pl/Klienci_indywidualni/systems-and-products/gas/gastype1/produkt_vaillant/ecoTEC_VC_plus.html)

 

Zapewne marketing i LABORATORYJNE wyliczenia to jedna rzecz, a rzeczywistość pokaże inaczej - dlatego będę dążył do obniżenia temp. zasilania/powrotu aby kondensacja była z założenia a nie z przypadku ;-)

 

Dzięki za info, pozdrawiam

 

Maciek

Opublikowano

Witam wszystkich

Proszę o pomoc w doborze pieca gazowego i mocy grzejników. Co do pieca to chyba zdecyduję się na zestaw Junkers CERAPUR SMART ZSB 14-3C + zasobnik ST 120l + regulator FW 100 - czy będzie wystarczający ??

Budynek nowy z poddaszem użytkowym ,

Parter :

gazobeton+12 styropian , podłoga 12 styropian, okna plastik 1.0

35 m podłogówki i 44 m grzejniki + garaż 35 m z małym grzejnikiem żeby temp. była w okolicy 10 stopni

Poddasze :

wełna 15+5 niewielka ściana kolankowa i prawie wszystko w skosach, wyprowadzenie pod grzejniki

obliczałem tylko kubaturę bo w tych skosach ciężko dokładnie wyliczyć m 2

pokoje mają po 30, 30 i 40 m3 łazienka 11 m3 hol 19 m3 w pokojach po dwa veluxy

łącznie całe poddasze ma 140 m kubatury

Bardzo mi zależy na Waszej opinii co do mocy grzejników do takiej kubatury (myślałem o aluminiowych żeberkach)

Pytałem 3 instalatorów i każdy ma inne zdanie

W projekcie nie ma żadnych wyliczeń

Będę wdzięczny za wyliczenia

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.