Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Manometry I Termometry W Cocwu?


tomero
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Zaprojektowałem instalację CO i CWU do naszego mieszkania (podziękowania dla kol Guitar za pomoc). Rozmieszczenie elementów inst. na zał. schemacie odzwierciedla realną sytuację i raczej nie może ulec zmianie ze wzgledu na deficyt przestrzeni.

Interesuje mnie jednak jeszcze jedna rzecz , a mianowicie w których miejscach i jakie powinienem zainstalować czujniki typu termometr , manometr? Co powinienem mierzyć?

Mozliwe że przydałoby się dołożyć jeszcze jakieś zawory?

Zastanawiam się nad zastosowaniem zaworu mieszajacego na CWU , jego zalety znam ale nie wiem nic o jego ewentualnych wadach czy wymogach.

 

W chwili obecnej już są :

- kominek + zespół wodny (Yotul 18)

- zbiornik biwalentny 400L

- instalacja podłogówki w 75% wykonania (jeszcze bez rozdzielacza)

 

Oczywiście mile widziane są wszelkie uwagi i sugestie .

 

Pozdr.

post-17846-0-80827000-1308564022_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Manometr można sobie darować bo układ jest otwarty. Termometr jak najbardziej wskazany, montaż na zasilaniu za kominkiem lub jeżeli jest możliwość w samym kominku (na temat pomiaru temperatury w obwodzie podłogówki trudno cokolwiek powiedzieć gdyż ze schematu nie wynika jak chcesz to rozwiazać ) . Niepokojąca jest niska moc zespołu wodnego 9 kW( czy na pewno 9 przy całkowitej 24?) (podłogówka , grzejniki i 400 litrowy zasobnik podłączony na 2 wężownice ) może być trochę mało chociaż nie podajesz zapotrzebowania. Ze schematu nie wynika jak zbudowana w rzeczywistości będzie podłogówka , a przede wszystkim nie znamy jej wielkości. Zawór RTL(ograniczenie temperatury powrotu) można stosować gdy powierzchnia podłogówki nie przekracza 20 m2. Podłogówkę masz w dwóch pomieszczeniach i chyba przydał by się układ mieszający z pompą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam za nieścisłości i braki , już uzupełniam , a więc;

 

-Zespól wodny J?tul I 18 - 9 kW

(http://www.jotul.com/pl/wwwjotulpl/Main-Menu/Akcesoria/Ogrzewanie-woda/Zespoy-wodne/Zespol-wodny-Jotul-I-18/)

 

-Kominek J?tul I 18 Harmony - 15 kW

(http://www.jotul.com/pl/wwwjotulpl/Main-Menu/Produkty/Drewno/Wkady-na-drewno/Jotul-I-18-Harmony/)

 

-Podłogówka - trzy pętle , razem ok. 35m2 (rura pex fi.16mm ułożona co 10-15cm). Niestety nie pamietam ile mb.

 

-Układ mieszający z rozdzielaczem i pompą - do kupienia (jest zaznaczony na moim planie ,tyle że nieczytelnie)

 

-Zasobnik biwalentny - Termica W2W 400 L - rodzina 5os. :-) (kupiony za ułamek swojej wartości b.okazjonalnie) Wężownice spiete chwilowo ,gdyż docelowo przewiduję dopiąć inst.solarną z myślą o CWU w lecie.

 

-Grzejniki na poddaszu raczej z myślą zabezpieczenia dla kominka (układ grawitacyjny) w razie braku prądu co zdarza się na naszym terenie stosunkowo często,niestety.

-Grzejnik na piętrze to tzw. drabinka w łazience , a drugi na holu (uruchamiany w razie potrzeby suszenia np. obuwia)

Jak okaże się , że pożerają za dużo energii to zredukuję pobór kryzami zamontowanymi na nich.

 

mak

Zawór RTL(ograniczenie temperatury powrotu) można stosować gdy powierzchnia podłogówki nie przekracza 20 m2

Pisząc o zaworze mieszajacym (termostatycznym) miałem na myśli instalację CWU , a nie podłogówkę ,tam kwestię temp. załatwi wspomniany układ mieszający.

 

guitar

Pomiar temperatury we wszystkich istotnych punktach. Wyjście z kominka. Za układem mieszającym. Rozdzielacze, na zasilaniu wystarczy jeden pomiar przy powrocie dobrze jest mieć na każdym....

 

Wyjście z kominka - OK.

Za układem mieszającym - tym do podłogówki ?

Rozdzielacz(e) - OK , a czy czasem nie będzie termometru(ów) w zestawie układu mieszajacego?

Edytowane przez tomero
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj

 

Zalety:

-stała temp. CWU , a wszczególności przy dużej pojemności zasobnika. Ustawiajac temp. w zasobniku na 65stC , a na zaworze na np.45-50stC nie musimy reg. temp. w kranie .W praktyce odkręcamy ciepłą na full i dopszczamy zimnej , po co ? to nie wpływa na oszczędność CWU.

W moim przypadku uzyskanie CWU wymagać będzie uruchomienia kominka (na chwilę obecną) tak więc w lecie taka oszczędność CWU wpłynie na częstotliwość grzania.

 

-Cyrkulacja . Od zasobnika CWU do kuchni czy łazienki jest ok.5-6mb rury ,a na pietro do łazienki moich dzieci jeszcze dalej ,tak więc na chwilę obecną czas oczekiwania na CWU w kranach jest odczuwalny , a woda leci.

Mając na uwadze wspomniane oszczędności na pewno nie zaszkodzi skorzystać z tego rozwiązania , a dodatkowe koszty (pompa,sterownik) są jednorazowe .

 

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzeczywiście, trzeba ponieść koszty.

Te, które wymieniłeś są jednorazowe.

 

Ale dochodzą jeszcze koszty eksploatacyjne, już nie jednorazowe:

1. Strata ciepła na krążenie

2. Prąd pobierany przez pompę

3. Pomniejsze związane z pompą

 

Reasumując nie widzę tu żadnych oszczędności a wręcz odwrotnie.

 

Myślałem, że celem jest wygoda i dlatego chcesz za to płacić dodatkowo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zalety:

-stała temp. CWU , a wszczególności przy dużej pojemności zasobnika. Ustawiajac temp. w zasobniku na 65stC , a na zaworze na np.45-50stC nie musimy reg. temp. w kranie .W praktyce odkręcamy ciepłą na full i dopszczamy zimnej , po co ? to nie wpływa na oszczędność CWU.

W moim przypadku uzyskanie CWU wymagać będzie uruchomienia kominka (na chwilę obecną) tak więc w lecie taka oszczędność CWU wpłynie na częstotliwość grzania.

Widze, że mówimy o termostatycznym zaworze na wyjściu ze zbiornika.

Zrozumiałem wcześniej co innego ;)

Jedyne, co mi się nasuwa przy jego wyborze, to odpowiedni rozmiar (zazwyczaj 3/4).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzeczywiście, trzeba ponieść koszty.

Te, które wymieniłeś są jednorazowe.

 

Ale dochodzą jeszcze koszty eksploatacyjne, już nie jednorazowe:

1. Strata ciepła na krążenie

2. Prąd pobierany przez pompę

3. Pomniejsze związane z pompą

 

Reasumując nie widzę tu żadnych oszczędności a wręcz odwrotnie.

 

Myślałem, że celem jest wygoda i dlatego chcesz za to płacić dodatkowo.

 

Wygoda to sprawa oczywista przy tym rozwiązaniu , a koszty eksploatacyjne ?

 

Pompa pracuje cyklicznie , stosujac adpowiednie sterowanie możemy dowolnie ustalić cykl pracy i np. w nocy pompa nie musi wogóle kręcić ;-). Przecież to my znamy "życie" naszego domu i jego mieszkańców.

Przy dobrej izolacji rur CWU i cyrkul. straty związane z krążeniem mogą okazać się niezaóważalne , a na dzień dzisiejszy nowoczesne pompy cyrkul. pobierają nie więcej niż 10-15W. Oczywiście w moim przypadku to narazie teoria a praktyka pokaże jak jest naprawdę .

Zawsze można z tego zrezygnować nie rozbierając przy tym całego mieszkania , a pompę i sterowanie sprzedać na rynku wtórnym.

Uważam ponadto ,że inwestując w CO i CWU kwotę rzędu 15tys. to wydatek na cyrkul. +/- 1tys. nie zachwieje przeznaczonego budżetu.

 

Widze, że mówimy o termostatycznym zaworze na wyjściu ze zbiornika...

 

Właśnie takie coś ;-).

Mam okazję kupić Danfoss'a TVM - H 1" (50%ceny), tylko wyjście z mojego zasobnika to 3/4" i nie wiem czym może grozić takie przewymiarowanie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opisałem tylko gdzie powinno się montować, natomiast czy przyrządy pomiarowe będą w zestawie czy nie to już inna sprawa.

 

 

Przepraszam za nieścisłości i braki , już uzupełniam , a więc;

 

-Zespól wodny J?tul I 18 - 9 kW

(http://www.jotul.com/pl/wwwjotulpl/Main-Menu/Akcesoria/Ogrzewanie-woda/Zespoy-wodne/Zespol-wodny-Jotul-I-18/)

 

-Kominek J?tul I 18 Harmony - 15 kW

(http://www.jotul.com/pl/wwwjotulpl/Main-Menu/Produkty/Drewno/Wkady-na-drewno/Jotul-I-18-Harmony/)

 

-Podłogówka - trzy pętle , razem ok. 35m2 (rura pex fi.16mm ułożona co 10-15cm). Niestety nie pamietam ile mb.

 

-Układ mieszający z rozdzielaczem i pompą - do kupienia (jest zaznaczony na moim planie ,tyle że nieczytelnie)

 

-Zasobnik biwalentny - Termica W2W 400 L - rodzina 5os. :-) (kupiony za ułamek swojej wartości b.okazjonalnie) Wężownice spiete chwilowo ,gdyż docelowo przewiduję dopiąć inst.solarną z myślą o CWU w lecie.

 

-Grzejniki na poddaszu raczej z myślą zabezpieczenia dla kominka (układ grawitacyjny) w razie braku prądu co zdarza się na naszym terenie stosunkowo często,niestety.

-Grzejnik na piętrze to tzw. drabinka w łazience , a drugi na holu (uruchamiany w razie potrzeby suszenia np. obuwia)

Jak okaże się , że pożerają za dużo energii to zredukuję pobór kryzami zamontowanymi na nich.

 

 

Pisząc o zaworze mieszajacym (termostatycznym) miałem na myśli instalację CWU , a nie podłogówkę ,tam kwestię temp. załatwi wspomniany układ mieszający.

 

 

 

Wyjście z kominka - OK.

Za układem mieszającym - tym do podłogówki ?

Rozdzielacz(e) - OK , a czy czasem nie będzie termometru(ów) w zestawie układu mieszajacego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie

 

Na tym etapie uzyskałem wystarczajaco dużo pomocy i odpowiedzi , dziekuję wszystkim z naciskiem na kol. Guitar szacunek Panie Adamie.

Przystepuję do pracy fizycznej.

Postaram się opisac sytuację i efekty po uruchomieniu mojej inst. CO i CWU.

Wszystkim Wszystkiego Najlepszego.

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam mała sugestia powrót CO z poddasza wpioł bym przed pompe CO bo może zakłucić grawitacje, a nie jak narysowałeś w rure ze zbiornika wyrównawczego . No ijeszcze nie widze zaworu różnicowego do CO a jest tylko przy CWU , MANOMETR zainstalował bym na rurze wznośnej ze zbiornika wyrównawczego ,co da Ci nadzór słupa wody .

Edytowane przez mironw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj

 

Dziękuję za zainteresowanie.

 

...powrót C.O. z poddasza wpioł bym przed pompe C.O. bo może zakłucić grawitacje...

 

Gdy tak zrobię to stracę "zabezpieczenie" kominka w razie utraty zasilania na pompie C.O. . Taka była idea mojego projektu , gdzie odbiorniki na poddaszu będą zasilane grawitacyjnie podczas wspomnianego braku zasilania. Zastanawiałem się wcześniej czy praca pompy C.O. nie wpłynie niekorzystnie na ich zasilanie i myślę że nie , ponieważ medium popłynie któtszą (z mniejszym oporem) drogą , a ona prowadzi przez kocioł.

Tak czy inaczej warto to przedyskutować. Jeśli jest tak jak piszesz to jak to zrobić by mieć wspomniana grawitację na poddaszu i niezakłócony obieg podczas pracy pompy C.O.?

 

No ijeszcze nie widze zaworu różnicowego do CO a jest tylko przy CWU

 

Na CO umyślnie go nie instaluję , ponieważ instalacja (na piętrze) znajduje się poniżej poziomu kotła . Na CWU jest , gdyż wężownica (górna)jest powyżej kotła (ok.30-50cm) i myślę że w tym przypadku podczas awarii zasilania pompy powinna zadziałać grawitacja na CWU.

W obecnym stanie (dwie wężownice spięte) nie do końca może się to sprawdzić , ale docelowo tylko górna wężownica będzie spięta z kotłem , a dolna z solarem.

 

 

MANOMETR zainstalował bym na rurze wznośnej ze zbiornika wyrównawczego ,co da Ci nadzór słupa wody .

 

I tak zrobię , dziękuję. O jakiej podziałce mam zastosować manometr ? różnica wzniesień to ok.6m.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam co do manometru 1 bar = 1 atm = 0.1 MPa = 10 m słupa wody. im dokładniej tym szybciej zauważysz ubytek

ja osobiście nie widziałem jeszcze jak zachowa się tak podłączona instalacja , ale u znajomych mają zawór różnicowy i dodatkowo równolegle zawór kulowy 1 cal , instalacja dwu poziomowa ( parter piętro i ostatnio jak 8 godzin nie było prąd? to piecyk rozbujało tylko do niecałych 70 stopni a bardziej ciepłe były grzejniki na piętrze niż na parterze . Dlatego zawór różnicowy powinien być bo to wcale nie tak i wielki koszt 5/4 "(do rury cu28) około 50 zeta

A i jeszcze dziś na budowie kumpla rozgrzewaliśmy podłogówke i wyłączyliśmy pompę C.O (na zasilaniu ) a chodziła tylko podłogowa i górne grzejniki ( 7- sztuk )poszły na grawitacji same bez problemów

Może jeszcze ktoś się wypowie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj

 

Dziękuję za "równanie" 1bar=>10m . Wszystko jasne :-).

 

Oczywiście nie chodzi mi o koszty związane z zaworem różnic. , a o jego zasadność zastosowania w moim przypadku.

A i jeszcze dziś na budowie kumpla rozgrzewaliśmy podłogówke i wyłączyliśmy pompę C.O (na zasilaniu ) a chodziła tylko podłogowa i górne grzejniki ( 7- sztuk )poszły na grawitacji same bez problemów

 

Czy w tym przypadku podłączenie instal. CO jest takie jak proponujesz u mnie, czyli "góra" wpięta przed pompę CO ?

 

...a chodziła tylko podłogowa....

Jak rozumiem , mówimu tu o pompie zainstalowanej przy rozdzielaczu , czyli odpowiedzialna jest ona tylko za mieszanie wody zasilającej podłogówkę (utrzymanie odpowiedniej temp. zasilania podłog.). Pompa tak zainstalowana nie ma wpływu na obieg medium w całej instal. CO. Chyba że jest inaczej ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy w tym przypadku podłączenie instal. CO jest takie jak proponujesz u mnie, czyli "góra" wpięta przed pompę CO ?NIE C.O - powroty z parteru i piętra są razem spięte przed pompą ,a brak zasilania nie spowodował nadmiernego wzrostu temperatury zasilania

 

Jak rozumiem , mówimu tu o pompie zainstalowanej przy rozdzielaczu , czyli odpowiedzialna jest ona tylko za mieszanie wody zasilającej podłogówkę (utrzymanie odpowiedniej temp. zasilania podłog.). Pompa tak zainstalowana nie ma wpływu na obieg medium w całej instal. CO.

tak mowa jest o podłogówce ,która sama ma działać nawet jesienią w pochmórne dni lub odebrać nadmiar ciepła z pieca gdy CWU osiągnie zadaną temperature , takie są założenia zobaczymy jesienią czy to zadziała bez C.O . Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze raz przeanalizowałem schemat i chyba znalazłem prawidłowe rozwiązanie podłączenia CO i CWU .

Oczywiście większość podłączeń jest prawidłowa ,a ja skupiłem się nad prawidłowym podłączeniem ogrzewania na ?poddaszu? tak ,aby w trybie pracy pomp CO i CWU nie zakłócić prawidłowego obiegu , a w trybie awaryjnym (brak zasilania pomp) zadziałała grawitacja.

Krótko mówiąc wpiełem powrót ?poddasza? przed pompą CO i oczywiście doszedł zawór różnicowy

Teraz powinno być OK.

Podziękowania dla mironw i guitar , bez ich pomocy zginął bym w gąszczu tych rurek.

 

Pozdr.

post-17846-0-16810300-1309355054_thumb.jpg

Edytowane przez tomero
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ten zawór różnicowy to nie zablokuje się pompą C.O

A MOŻE TAK ?Znajomi mają tak podłączony kominek = jeszcze równolegle piec i nie narzekają na problemy

post-16946-0-08043200-1309355197_thumb.jpg

ale decyzja należy do CIEBIE

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok ,tylko w moim przypadku pompa CO i wrysowany przez Ciebie zawór różnicowy byłby ok. -1m poniżej poziomu kotła .

Jak zadziała grawitacja w trybie awaryjnym (brak prądu) ?

W mojej koncepcji , podczas pracy pomp zawór różnicowy jest zamknięty i medium krąży przez kocioł , w momencie wyłączenia pomp, zawór różnic. zostaje otwarty i uruchamia się grawitacja. Oczywiście powrót z poddasza musi być wpięty przed pompą CO, ale też i w główny pion (dla grawitacji).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam A co z tym cytuje " na rurze opadowej i wznośnej nie wolno montować ŻADNYCH zaworów " a przy załączeniu pompy zamkniesz zawór różnicowy czyli rure opadową . co do tego 1metra poniżej kotła to myśle że to nie zakłuci grawitacji bo poddasze stworzy napór i grawitacje . Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Pierwszy rozruch instalacji wykonany :rolleyes: .

 

Na tym etapie funkcjonuje obieg pieca i CWU . Obieg CO w realizacji.

Zasobnik Cwu osiągnął temp. 55*C po 2h przy temp. zespo.wodnego 65*C (chwilowo 70*C). Temp. kominka 180-200*C (ok.75% temp. nomin.) Obieg grawitacyjny na CWU funkcjonuje :) , ale po wcześniejszym uruchomieniu (na chwilę) pompy CWU.

Nie zaóważyłem wychładzania zespo. wod. po wygaśnięciu kominka.

 

Ostateczny schemat instalacji hydraulicznej:

post-17846-0-71884500-1310110863_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obieg CO w realizacji.

 

no to czekam na to jak zadziała ten powrót i grawitacja pieca sam jestem ciekaw , bo wydaje mi się że ten zawór różnicowy na rurze opadowej zablokuje wrazie czego powrót wody na kominek -ale to tylko przypuszczenie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.