Krystian97 Opublikowano 26 Października 2024 #1 Opublikowano 26 Października 2024 Witam, mam problem z podłogówką. Zacznę od tego że dom jest nowy na wiosnę się prowadziliśmy chwilę grzaliśmy podłogówką (+grzejniki, dom dwa pietra) niby grzała ale jakoś tak średnio, i nie byłem za bardzo z niej zadowolony ale już nie drążyłem tematu bo był to już marca. Instalacja jest nowa, ale wydaje mi się że podłogówka nie działa prawidłowo, nie grzeje. Powrót jest zimny nawet jak długo chodzi piec i pompka jest na podłogówce na full, rotametry stoją nie pokazują przepływu. I teraz od początku, zaczął się sezon chciałem odpalić podłogowe i okazało się że pompka nie działa, nie była uruchamiana w ciągu roku i nie chciała ruszyć, zdemontowałem ruszyłem, później odpowietrzałem instalacje przelewając każda pętlę ale nic to nie dało. Następnie założyłem automatyczne odpowietrzniki, przeczyściłem filtry faktycznie były uwalone, odpowietrzałem jeszcze raz wszystkie pętlę, i dalej nic. Rurka zasilania niby jest ciepła zawór trójdrożny przepuszcza ciepło jak ustawie na max, ale rotametry stoją. Delikatnie się podniosą na jakie 1.5l/m jeśli zakręcę maksymalnie zawór trójdrożny ale wtedy temperatura zasilania spada. Nie mam już pomysłów co można więcej zrobić, oczytałem się już na forach różnych podobnych tematów z podobnymi problemami. Zastanawiam się jeszcze nad wymiana zaworu trójdrożnego na taki z siłownikiem. Nie wydaje mi się żeby pompka nie dawała rady, a i jeszcze jedno strasznie niesie się dźwięk pompki po całym domu tu gdzie jest podłogówka taki nieprzyjemny niski dźwięk. 12 pętli około 100m/2 podłogówki. Podsyłam zdjęcia dla rozjaśnienia sytuacji. Robił to taki starszy hydraulik i już wolałbym bym z nim nie mieć . Zasilanie jest zrobienie trochę grawitacyjnie i przygotowanie w razie w pod piec 5klasy Z góry dziękuję za pomoc. Cytuj
sambor Opublikowano 26 Października 2024 #2 Opublikowano 26 Października 2024 Po pierwsze do kotła gazowego kondensacyjnego ten termostatyczny zawór się nie nadaje, tam powinno być zasilanie wprost z kotła, z resztą kocioł powinien wprost być podłączony do rozdzielacza. W twoim przypadku problemem będą pewnie za cienkie rury na zasilaniu -jakie to średnice? PS Przepływy 1,5l/min to max co powinno być dla takiej instalacji. Cytuj
Krystian97 Opublikowano 26 Października 2024 Autor #3 Opublikowano 26 Października 2024 (edytowane) W dniu 26.10.2024 o 14:49, sambor napisał(a): Po pierwsze do kotła gazowego kondensacyjnego ten termostatyczny zawór się nie nadaje, tam powinno być zasilanie wprost z kotła, z resztą kocioł powinien wprost być podłączony do rozdzielacza. W twoim przypadku problemem będą pewnie za cienkie rury na zasilaniu -jakie to średnice? PS Przepływy 1,5l/min to max co powinno być dla takiej instalacji. Możliwe że instalacja nie jest za idealna, miała być również przygotowana w razie W pod piec węgiel/drzewo. Chciałbym uratować teraz to co jest zrobione, raczej całkowita wymiana instalacji nie wchodzi w grę bo wszystko jest pod posadzką. Rura która wychodzi z pieca na zasilanie ma ok.22mm z zewnątrz niestety nie wiem ile w środku prawdopodobnie coś 21/20. Rura która zasila podłogówkę ma prawdopodnie tyle samo niestety nie mam jak zmierzyć bo jest zatopiona w betonie, powrót ma też 22mm zewnątrz. Rury w podłogówce mają 16mm zewnątrz. Jeśli wymiana zaworu mogłaby pomóc to na jaki? Edytowane 28 Października 2024 przez Ryszard Proszę nie cytować ostatniego postu Cytuj
sambor Opublikowano 26 Października 2024 #4 Opublikowano 26 Października 2024 Rury podłogówki to wiadomo, ale rury do rozdzielacza , to można zmierzyć i zrób to. Tam masz na zasilaniu miedź? Jak tak, to pewnie fi 22, jaka jest odległość kotła od rozdzielacza? Jaki masz kocioł - dokładnie? Czy masz czujnik temp zewnętrznej do tego kotła? W rozdzielaczu widzę sterownik SP-03 - co on robi? Cytuj
Krystian97 Opublikowano 26 Października 2024 Autor #5 Opublikowano 26 Października 2024 (edytowane) 36 minut temu, sambor napisał(a): Tak to miedź i raczej fi 22. Odległość od pieca do podłogówki to ok 8m, ponieważ cale zasilanie z pieca idzie jeszcze przez te rozdzielacze czarne. Piec- Vitodens 100-W B1HF 25kW Nie mam czujnika zewnetrznego Sterownik SP-03- służy do załączania pompki obiegowej gdy temp na zasilaniu osiągnie zadaną temp i wtedy dopiero załączy się pompka. Edytowane 26 Października 2024 przez Krystian97 Cytuj
Andrzej_M_ Opublikowano 26 Października 2024 #6 Opublikowano 26 Października 2024 W ramach treningu umysłowego, przeliczyłem parametry jakie możemy osiągnąć na rurze miedzianej o średnicy zewnętrznej 22 mm. Problemem jest, że część odcinka tych rur jednocześnie zasila grzejniki oraz podłogówkę. - różnica temperatur 10*C - przepływ 0,35 m3/h , 5,8 l/min - szybkość przepływu 0,34 m/s - opór przepływu 91,7 Pa/m - maksymalna moc cieplna 4 kW ps. Moc cieplną można powiększyć, zwiększając różnicę temperatur zasilania. Cytuj
Krystian97 Opublikowano 26 Października 2024 Autor #7 Opublikowano 26 Października 2024 (edytowane) W dniu 26.10.2024 o 18:38, Andrzej_M_ napisał(a): W ramach treningu umysłowego, przeliczyłem parametry jakie możemy osiągnąć na rurze miedzianej o średnicy zewnętrznej 22 mm. Problemem jest, że część odcinka tych rur jednocześnie zasila grzejniki oraz podłogówkę. - różnica temperatur 10*C - przepływ 0,35 m3/h , 5,8 l/min - szybkość przepływu 0,34 m/s - opór przepływu 91,7 Pa/m - maksymalna moc cieplna 4 kW ps. Moc cieplną można powiększyć, zwiększając różnicę temperatur zasilania. Trochę niewiele mi to mówi, co mogę zrobić w tej sytuacji? Na piecu ustawione jest 50°C i jeśli otworzyłem zawór trójdrożny na max to temperatura dość szybko dochodziła na zasilaniu na podłogówce do tych max 43 (około 40)°C. Jakie mam jeszcze możliwości wymiana tego zaworu 3D? Myślałem jeszcze spróbować zakręcić wszystkie grzejniki i zobaczyć czy wtedy powrót będzie ciepły na podłogówce. Zamysł tej instalacji był taki, żeby w razie W, można było podpiąć pod te czarne rozdzielacze piec węglowy a gazówkę połączyć z tą instalacja i piecem sprzęgłem hydraulicznym. Coś mi się kojarzy że na wiosnę powrót był trochę bardziej ciepły a teraz może piec chodzić 6h a powrót i tak zimny, choć niby słychać jakby woda płynęła przez powrót podłogówki. Edytowane 28 Października 2024 przez Ryszard Proszę nie cytować ostatniego postu Cytuj
sambor Opublikowano 26 Października 2024 #8 Opublikowano 26 Października 2024 Zawór 3-D powinien mieć Kvs= 4 lub więcej, ten co masz ma Kvs tylko 2,5. Esbe ma takie zawory, może któryś VTA577 będzie tam pasował. Co do grzejników - to ile ich jest i po co? 48 minut temu, Andrzej_M_ napisał(a): W ramach treningu umysłowego, przeliczyłem parametry jakie możemy osiągnąć na rurze miedzianej o średnicy zewnętrznej 22 mm. Możemy znacznie więcej - praktycznie do 9kW, więc może zacznij oszczędzać umysł - przetrenowanie umysłu też szkodzi. Cytuj
Krystian97 Opublikowano 26 Października 2024 Autor #9 Opublikowano 26 Października 2024 3 minuty temu, sambor napisał(a): Zawór 3-D powinien mieć Kvs= 4 lub więcej, ten co masz ma Kvs tylko 2,5. Esbe ma takie zawory, może któryś VTA577 będzie tam pasował. Co do grzejników - to ile ich jest i po co? Widzę że też zawór ma aż temp do 70 stopni, trochę za dużo na podłogówkę, a jak ktoś zapomni i da na full a będzie piec węglowy to będzie lipa z podłogówką. Też tak zakładam że może również jest problem z tym zaworem że za mały, a nie byłby jakiś lepszy zawór 3d z siłownikiem? Grzejniki są w pokojach bo nie wszędzie jest podłogówka, również są w garażu, drabinki w łazienkach, i w salonie na termostatach jako awaryjnie źródło ciepła jeśli by się coś stało z podłogówką jak teraz. 3 drabinki 18 grzejników aluminiowych, część z nich jest ta wyższa Cytuj
sambor Opublikowano 26 Października 2024 #10 Opublikowano 26 Października 2024 To trzeba było zrobić inaczej - sprzęgło, za sprzęgłem mieszacz na podłogę i druga pompa na grzejniki. Ew kocioł na paliwo stałe podłączany do sprzęgła. Zaw 3-D z siłownikiem byłby lepszy + sterowanie wg krzywej pogodowej. Cytuj
Krystian97 Opublikowano 26 Października 2024 Autor #11 Opublikowano 26 Października 2024 (edytowane) To może jak będę podpinać piec węglowy (nie wiem jeszcze kiedy), to jeśli się będzie dało, to coś może się przerobi w miarę możliwości. Teraz może bym spróbował z tym zaworem z siłownikiem, z tego co wynika ze starego 3D jest to złącze 1cal czyli takiego musze szukać. Coś może polecanego? Czy wymiary ich będą takie same czy trzeba szukać takiego samego wymiarowo? Edytowane 26 Października 2024 przez Krystian97 Cytuj
sambor Opublikowano 26 Października 2024 #12 Opublikowano 26 Października 2024 Najprościej jest szukać na wymiar Poszukaj np tu VRG130_PL_F_LR.pdf to fragment katalogu ESBE Dla twojej inst trzeba zaworu o Kvs 4-6,3 Cytuj
Krystian97 Opublikowano 26 Października 2024 Autor #13 Opublikowano 26 Października 2024 Dobrze na ten moment dziękuje bardzo za pomoc, jeśli coś już podziałam z zaworem, to dam znać jakie są rezultaty. Cytuj
Andrzej_M_ Opublikowano 27 Października 2024 #14 Opublikowano 27 Października 2024 (edytowane) W dniu 26.10.2024 o 19:22, sambor napisał(a): ,,,, Możemy znacznie więcej - praktycznie do 9kW, więc może zacznij oszczędzać umysł - przetrenowanie umysłu też szkodzi. Mój lekarz geriatra zaleca mi codzienne rozwiązywanie kilku rebusów i co najmniej jedną krzyżówkę. Twierdzi, że to najlepszy sposób, aby mój mózg był w formie. Więc teraz, zamiast porannej kawy, zaczynam dzień od łamania sobie głowy nad zagadkami. Bardzo irytuje mnie to zajęcie, ponieważ do tego potrzebna jest bardzo rozległa wiedza tematyczna i nie zawsze umiem podołać temu zadaniu. Więc zadomowiłem się w tym miejscu (na tym forum), ponieważ tutaj wystarczy posiadać tylko umiejętność czytania oraz rachunków, które nabyłem w szkole podstawowej. ps. Aaaa, coś sobie jeszcze przypomniałem. W dniu 26.10.2024 o 18:38, Andrzej_M_ napisał(a): ,,,, ps. Moc cieplną można powiększyć, zwiększając różnicę temperatur zasilania. Edytowane 27 Października 2024 przez Andrzej_M_ 1 Cytuj
Krystian97 Opublikowano 28 Listopada 2024 Autor #15 Opublikowano 28 Listopada 2024 Witam, wracam z tematem, założyłem zawór esbe o kvs 3,4 (20-55C) bo tylko taki zmieściłem. Przepływy się poprawiły, pompka może już pracować w trybie AUTOADAPT i jest ciszej w salonie, nie niesie się dźwięk pompki ( wcześniej musiał być włączony maksymalny bieg żeby coś pchało) ale pojawił się kolejny problem, przestały grzać grzejniki, całe ciepło idzie w podłogówkę bo pewnie ma mniejsze opory teraz. Czy wystarczy trochę zdławić podłogówkę, czy bez przeróbki instalacji się nie obejdzie? Cytuj
sambor Opublikowano 28 Listopada 2024 #16 Opublikowano 28 Listopada 2024 Można jeszcze pozmieniać nastawy wstępne grzejników, ale to może nie pomóc, gdyż jak mówi przysłowie z pustego i Salomon nie naleje. Może coś by dała zmiana nastawy pompy w kotle. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.