marian72 Opublikowano 23 Listopada 2011 #101 Opublikowano 23 Listopada 2011 I tak wszelkie przeróbki to dopiero na przyszły sezon. ad. 1 do wykonania od zaraz ad. 2 chyba raczej niewykonalne (przynajmniej w moim przypadku) ad. 3 najbardziej prawdopodobna przeróbka pozdrawiam
kodi67 Opublikowano 25 Listopada 2011 #102 Opublikowano 25 Listopada 2011 Witam wszystkich! Posiadam piec MODERATOR z chajnówki 20kw przystosowany do pracy podajnikiem na zrębki.Podajnik jest na ukończeniu,ale mam dylemat jak rozwiązać problem palnika,bo jak wszystkim wiadomo,sucha zrębka pali się dobrze,ale mokra już gorzej.I teraz tak; 1.Wykonać zwykły palnik rynnowy z doprowadzonym od spodu powietrzem,które będzie się dostawac przez wywiercone od dołu otwory. 2.Wykonać taki sam palnik,ale obłożony szamotem w celu podniesienia temperatury spalania-w przypadku mokrej zrębki i jak doprowadzić powietrze wtórne,w które miejsce w palniku i w jakich ilościach? Jeżeli ma ktoś z Was doświadczenie w tym temacie to bardzo proszę o pomoc
JanuszGr Opublikowano 26 Listopada 2011 #103 Opublikowano 26 Listopada 2011 Posiadam piec MODERATOR z chajnówki 20kw przystosowany do pracy podajnikiem na zrębki.Podajnik jest na ukończeniu,ale mam dylemat jak rozwiązać problem palnika,bo jak wszystkim wiadomo,sucha zrębka pali się dobrze,ale mokra już gorzej. Kilka dni temu przywiozłem sobie od drogowców 300kg zrębki świeżej, tzn mokrej jak... Nie wytrzymałem i wczoraj przy okazji pustego zbiornika próbuję .... i wow w palniku idzie, płomień ok, temperatura ok, tylko z racji tego że mam ślimak w rurze okrągłej, nie mógł podać odpowiedniej dawki mokrej zrębki, (zwiększyłem podawanie i było lepiej) na suchej powinno być lepiej. Natomiast sam palnik poradził sobie z mokrą zrębką, wg mnie to szkoda tak szlachetnego materiału i lepiej poczekać aż podeschnie (ja poczekam) Palnik rura w rurę, budowa i inne szczegóły w tematach owsianych. Jak Kolega zrobił podajnik, może jakieś zdjęcia?
vernal Opublikowano 26 Listopada 2011 #104 Opublikowano 26 Listopada 2011 W dnie zbiornika proponuję zainstalować mieszadło. Oczywiście należy je geometrycznie zazębić ze ślimakiem (nie powinno to stanowić problemu) Takie układy robi/robiła pod nazwą Smok firma z Podlasia Wtedy mamy zespół do podawania paliwa na: zrębki, brykiet, owies, groszek, śmieci z czyszczalni, TROCINY i inne wymysły. Witam, Jaka jest odległość płaszczyzny tarczy od płaszczyzny zasobnika pod nią? Mała dziura wydaje się być ryzykowna przy zrębce... Obecnie stosuję spręzynę od zegara i spisuje sie całkiem nieźle. Opał się nie wiesza. Nie schodzi jednak cały (dużo zostaje po bokach), bo dziura, w której jest ślimak jest mniejsza niż dziura na dole zasobnika. Powstają krawędzie, na których stoi zrębka do samej góry. Muszę wykonać zwężenie dziury zasobnika z kawałków blachy, zobaczy się wtedy jak działa. Palnik rura w rurę mam z nierdzewki. Kombinowałem z zaklejaniem dziurek, bo przy niektórych paliwach popiołu robiło się więcej niż połowa i powietrza wówczas za mało. Ale generalnie rura spala dokumentnie opały roślinne. Pozdrawiam.
JanuszGr Opublikowano 27 Listopada 2011 #105 Opublikowano 27 Listopada 2011 @vernal dobrze kombinujesz Nie wiem jak to jest w Smoku, ale ja jakiś czas temu zakładałem taką gwiazdę w podajniku przemysłowym biomasy 8m3 (300 ton/m-c), gwiazdka pomogła w 100%, zrobiłem tam 4 ślizgi drewniane (50(h)x100x100mm) pomiędzy mieszadłem a dnem zbiornika po obwodzie, tutaj proponuję przyspawać na wszelki wypadek 4 odcinki profilu zamkniętego (z lekkim luzem), tak żeby szczelina miała też te 40-50mm, chyba że ktoś proponuje inaczej. Płaszczyznę tarczy ustawić w oś ślimaka. Zbiornik można też wykonać okrągły, tak jak http://www.konmet.cba.pl
JanuszGr Opublikowano 27 Listopada 2011 #106 Opublikowano 27 Listopada 2011 Łożysko do mieszadła samonastawne w oprawie np. UCF205.
kodi67 Opublikowano 28 Listopada 2011 #107 Opublikowano 28 Listopada 2011 Witam wszystkich. Jezeli chodzi o podajnik to wzorowałem się na Smoku.Jak będę miał troszke czasu to wrzucę kilka zdjęć.Co do odległości tarczy od dolnej płyty,(która jest pod kątem ok.45stopni) wynosi u mnie ok.3cm.do dolnej częsci gwiazdy przyspawałem dwa płaskowniki 2cm po przekątnej,tak aby zabierały zrębkę z pod tarczy. Natomias odległość płaskownika od płyty dolnej to kilka milimetrów. Vernal jeżeli masz problem z zawieszaniem zrębki po bokach ,to proponuję ci poszukać na złomie troche błachy ocynkowanej, podocinać i np.przynitować.Ja u siebie tak zrobiłem i myślę że będzie dobrze,ponieważ ocynk jest bardziej śliski niz farba. Acha jeszcze jedna ważna rzecz-pozostałe trzy boki najlepiej jak będą bez skosów tyko proste.
JanuszGr Opublikowano 28 Listopada 2011 #108 Opublikowano 28 Listopada 2011 Można też przyspawać do dna zasłonę z wygiętego w półokrąg płaskownika od góry plus te wygarniaki, które proponuje @kodi67 tak teraz pomyślałem, może wspólnie coś powstanie, lubię to :D :D :D
JanuszGr Opublikowano 28 Listopada 2011 #109 Opublikowano 28 Listopada 2011 Palnik rura w rurę mam z nierdzewki. Jaka to nierdzewka numer, grubość, średnica. Może Kolega na jeszcze odcinek - odkupię, lub kto to zrobił Pozdrawiam
ramzeus Opublikowano 29 Listopada 2011 #110 Opublikowano 29 Listopada 2011 Może to: http://www.ekodom-system.pl/pdf/binder.pdf zainteresuje zrębkopalaczy. Są to rozwiązania przemysłowe, powinno jednak się dać coś przenieść pewne rzeczy do konstrukcji domowych. Kotłownie opartą na tym kotle widzę na co dzień, nie ma z nią większych problemów. Opalana jest świeżą zrębką dębową lub bukową, moc 300KW.
kodi67 Opublikowano 30 Listopada 2011 #111 Opublikowano 30 Listopada 2011 Witam! Właśnie tak wykonałem podajnik jak naszkicował JanuszGR.Powracając do tematu zawieszania, todolna część kosza na której jest przymocowana gwiazda powinna być przyspawana do dolnej ściany profila(bo taki zastosowałem.145/145 w środku ślimak 110 poobwodzie ,na wałku 30tce).Tak też ściana profilu pionowa i górna są całkowicie wycięte,co zapewnia ,że praktycznie cały ślimak pływa w zrębce.Trochę może nie jasno opisałem,ale postaram się tak zrobić zdjęcia tak ,aby było wszystko dobrze widać. Być może moje spostrzeżenia są błedne ale niedługo wszystko się okaże. Jak napisał kolega Janusz-RAZEM MOŻEMY WIELE!!!!!DZIĘKI ZA PODPOWIEDZI NA TEMAT PALNIKA.PEWNIE ZANIM BYM DOSZEDŁ DO TEGO CO WY ,STRACIŁBYM KILKA CENNYCH TYGODNI.POZDRAWIAM!!
JanuszGr Opublikowano 1 Grudnia 2011 #112 Opublikowano 1 Grudnia 2011 Wszystko jest jasno opisane, czekamy na zdjęcia i.... efekty działania. Pozdrawiam
kodi67 Opublikowano 2 Grudnia 2011 #113 Opublikowano 2 Grudnia 2011 Jeszcze jedno pytanie w kwestji palnika,Wszyscy piszą o palnikach różne ważne rzeczy-powietrze wtórne,ilość otworów,szamot itd.Te informacje dotyczą jednak palników do spalania owsa. Ja poszukuje informacji,oraz wymiany doświadczeń w temacie ZRĘBKI.Czy nie jest potrzebna większa powierzchnia palnika,wysokość, szerokość, wielkość otworów itd.Z góry dziękuje za pomoc.POZDRAWIAM!
vernal Opublikowano 2 Grudnia 2011 #114 Opublikowano 2 Grudnia 2011 Dobre pytanie. Odpowiedź może być zaskakująca. Z moich doświadczeń wynika, że w porównaniu z owsem: Otwory pow. pierwotnego powinny być rzadziej rozłożone (czyli np. co 2 na długości) i nie powinny być większe. Wynika to z tego. że zrębka jest duuuużo łatwiejszym paliwem do zjarania. Jak zrobisz otwory gęsto, to cała porcja spali się na samym początku a reszta otworów zakłóci odbiór ciepła wychładzając niepotrzebnie spaliny [nie bierze udziału w spalaniu]. Dlatego otwory na dole nie są przy końcu potrzebne (śladowe ilości od połowy). Natomiast pow. dopalające u góry i na obrzeżu z boków jest potrzebne i tu się zawsze przyda. To moje doświadczenia, może ktoś jeszcze cos napisze, to będzie fajnie. Generalnie z jej spaleniem na czysty popiół [w rurowym] nie będzie żadnego problemu. Pozdrawiam.
JanuszGr Opublikowano 2 Grudnia 2011 #115 Opublikowano 2 Grudnia 2011 https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/2120-spalanie-owsa/page__st__280 i parę ston wcześniej Cały czas mówimy o palniku do 25kW Proponuję fi130-140 rura wewnętrzna, długość całkowita palnika od ściany tylnej do wkładki ceramicznej 150 mm, otwory zaczynające się na 30mm od ściany tylnej, na długości 110mm, ślimak delikatnie wsunięty w palnik (tak jest u mnie) na 20mm, lub niewielki odcinek tej sprężyny przyspawany do ślimaka, powietrze wtórne 2 otwory fi np 8-10mm, ze ściany tylnej powyżej ślimaka z możliwością regulacji przepływu poprzez śruby, i extra otwory na końcu, przed szamotem, u góry-naokoło fi2-2.5mm szt.10. Do tego odcinek 70mm rury szamotowej fi 140(śr zew. chyba 170mm, to chyba najmniejsza rura w handlu) wsunięta w przedłużenie zewnętrznej rury. Oczywiście rura musi pracować z małym luzem, bo w temperaturze ze stalą pęknie. Popiołek będzie się swobodnie przesuwał, dodatkowo będzie omywany płomieniem z tyłu, na nim również będą zachodzić procesy dopalania cząstek węgla (taki katalizator przy okazji), zauważyłem to u siebie że dopiero jak się palnik wypełni popiołkiem tak do połowy to proces się stabilizuje i ładnie dopala. Cofanie płomienia, to wg mnie trochę bajka, jeżeli zbiornik jest szczelny i nie wieje w ślimak to nic się nie zapali, oczywiście jakieś zabezpieczenie musi być Ciepło po ślimaku i rurze podajnika cofa się do tyłu i niejako przygotowuje paliwo do spalenia (podgrzewa i osusza) ale już w miejscu czujnika jest tylko 20-30 stC. Palniki i kotły tego typu są przeznaczone do pracy ciągłej (nie rozpalanie, wygaszanie) dają stosunkowo małą moc cały czas, stabilny proces, stała temperatura, małe gabaryty. Próby, próby, próby.. obserwacje, pomysły, ulepszenia.. Żeby wygrać, nie można bać się przegranej.. :( Czy @vernal czy ja doszliśmy do podobnych wniosków. Należy skrócić strefę podawania powietrza pierwotnego. Natomiast ilość podawanego powietrza należy regulować sprężem czyli v. obrotową wentylatora (a nie przez przysłanianie- zalepianie otworów w dnie palnika – na uruchomionym palniku jest to niemożliwe, oczywiście można się pokusić o jakąś przesłonę pod środkową rurą, ale skomplikuje to zbyt maszynę). Palnik ma być prosty, niezawodny i spełniać swoje zadanie czyli spalać całkowicie i zupełnie (do takiego spalania możemy się tylko zbliżyć, bo są to warunki techniczne a nie laboratoryjne, a jak mówił mój Profesor- idealna jest tylko miłość) A krótko to: 1.Skrócić strefę podawania powietrza pierwotnego. 2.Powietrze wtórne regulowane przez śruby. 3.Regulator PI (włącz – wyłącz zadaną moc) najlepiej z jak najmniejszą histerezą 0.5 oC i mniej (chyba nie ma takich mniej). 4.Jednolite paliwo ułatwia życie, ja podjechałem pod kupę paliwa różnego sortu przemieszałem 3x łyżką i zrobiło mi się jednorodne. 5.Regulacja palnika to wtedy bajka (czasy podawania ślimakiem i v dmuchawy tak by było coś ma ruszcie, a wygląd płomienia śrubami od powietrza wtórnego) to tak pokrótce.
JanuszGr Opublikowano 2 Grudnia 2011 #116 Opublikowano 2 Grudnia 2011 Jeszcze jedno pytanie w kwestji palnika,Wszyscy piszą o palnikach różne ważne rzeczy-powietrze wtórne,ilość otworów,szamot itd.Te informacje dotyczą jednak palników do spalania owsa. Ja poszukuje informacji,oraz wymiany doświadczeń w temacie ZRĘBKI.Czy nie jest potrzebna większa powierzchnia palnika,wysokość, szerokość, wielkość otworów itd.Z góry dziękuje za pomoc.POZDRAWIAM! Przypomnij jakiej mocy masz kocioł, albo jakie zapotrzebowanie na ciepło.
kodi67 Opublikowano 3 Grudnia 2011 #117 Opublikowano 3 Grudnia 2011 WITAM!! JanuszGr-dodre pytanie,bo przecież wazne jest to,jaką powierzchnie domu mamy ogrzać i jakim piecem.W zależności od tego, napewno będzie zależeć budowa i wielkość palnika. Dom 160m piec 20kw.Myślę że przy tych parametrach długość palnika jaką robię to 23cm od końca do ściany tylnej palnika.Szer.palnika na dole 12cm górą 19cm.wys 7cm. Otwory niestety powierciłem wcześniej i spróbuje tak jak jest. Dolna płyta otwory 5mnm pod kątem ustawionym w kierunku wylotu Boczne ściany 4mnm.Jedne i drugie w odległości od siebie ok.1,5cm.Jak będą za duże będe zaspawywał i wiercił mniejsze. Zrobiłem takie duże,bo uważam,że dmuchawa powinna pracować ciągle,ale z małymi przerwami przy stosunkowo niskich obrotach.Wolę częściej obczyścić palnik przez wyczystkę,(bo chyba taką nalęży wykonać od dołu,na wypadek przedostania się drobnych cząstek,lub popiołu, dokomory powietrznej palnika) niż dawać obroty wysokie na wentylatorze. Uważam,ze przy takich parametach,przy-20 na dworze, mały palnik nie da rady,tym bardziej że zrębkę nie wszystką będe miał suchą,a co się z tym łączy,paliwa na palnik musi być podana większa ilość,ale to tylko moje sugestie-wszystko okaże się w praniu.Pozdrawiam i czekam na wasze spostrzeżenia!
vernal Opublikowano 3 Grudnia 2011 #118 Opublikowano 3 Grudnia 2011 Witam, To w sumie dobrze, że jest trochę inny - porównamy efekty. Przy takich otworach, to jego moc będzie dość duża. U góry go jakoś przykrywasz? Jeśli tak, to 7 cm może być trochę mało - musi się zmieścić popiół. U mnie w rurze jest 13cm średnicy i uważam, że za mała. Wyczystka sie przyda, jak nie ma, to od dziury dmuchawy można odkurzać za pomocą giętkiego wężyka dopinanego do rury odkurzacza. Pozdrawiam.
kodi67 Opublikowano 3 Grudnia 2011 #120 Opublikowano 3 Grudnia 2011 Od góry,albo ustawię cegłę szamotową(o wym 24x12x3 w krztałcie litery U) jak pokazane na wielu palnikach,albo zastosuję rurę kamionkową,oczywiście przeciętą na odpowiedni wymiar. Wszyscy ,właśnie tak nakrywają palniki, w celu podniesienia temperatury spalania.Myślę że ten temat należało by bardziej rozwinąć,bo jest to badż co bądż komora spalania,a przecież bardzo ważne jest zawirowanie i wymieszanie gazów z powietrzem(wystarczy spojrzeć na tłok wysokoprężnego),gdyby nie było to tak istotne,tłoki były by płaskie.Pozdrawiam!!
kodi67 Opublikowano 3 Grudnia 2011 #121 Opublikowano 3 Grudnia 2011 157 FAJNA MASZYNKA I FAJNA ZRĘBKA! NO I FAJNY ZAŁADUNEK
kodi67 Opublikowano 4 Grudnia 2011 #122 Opublikowano 4 Grudnia 2011 Witam! Jeszcze jedna rzecz ,którą chciałem przypomnieć(profil podajnika o wym.145/145-ślimak śr.zewn.110 na wałku 30mnm.)Więc zrębka będzie wypychana w większej objętości na palnik. W związku z tym uważam, żeotwory w ścianach bocznych powinny być wywiercone prawie do górnej krawędzi.
JanuszGr Opublikowano 4 Grudnia 2011 #124 Opublikowano 4 Grudnia 2011 Wspaniale !! Obraz mówi więcej niż 1000 słów. @157 - rębaczek jak ta lala @kodi67 podajnik jak tamta lala Aaale palnik (będzie wiało jak na Pomorzu), zalep połowę otworów na wylocie, przykryj to wycinkiem wzdłużnym z komina sys. Następny zrobisz rura w rurę, obiecuję Ci to :D. Żadnych wyczystek, popręży się w temperaturze i będzie wiało na boki, tylko tak jak pisze @vernal - odkurzaczem, ja raz na sezon wyciągam palnik do przeglądu, opukuję i wytrząsam wszystko. PODAJNIK SUPER. CZEKAMY NA EFEKTY.
JanuszGr Opublikowano 4 Grudnia 2011 #125 Opublikowano 4 Grudnia 2011 @kodi67 Jeszcze jedna uwaga, w tym przypadku ślimak podczas właściwego obrotu, będzie przyciskał tarczę mieszadła do dna zbiornika, podczas zbliżania wygarniaka do ślimaka, tarcza może mieć utrudniony ruch lub nastąpi jej zacięcie. Należy zastosować mały ślizg pod gwiazdą od strony ślimaka. A może się mylę, próbuj tak jak teraz.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.