JacekFF Opublikowano 14 Grudnia 2018 #1 Opublikowano 14 Grudnia 2018 Witam. Instalacja u szwagra w niedużym starym domu. Ogrzewane parter i piętro. Kocioł zasypowy + grzejniki + bojler. Z pieca wychodzą dwa zasilania. Jeden idzie na bojler drugi na grzejnik. Pompa jest na powrocie do pieca. Na obu zasilaniach zawory kulowe ale nie wnikajmy w to ;-) Problem wygląda tak : Zawór na bojler jest otwarty na full. Zawór na grzejniki na 1/2. Wtedy na parterze jest temperatura ok ale na piętrze chłodno. Gdy da zawór na grzejniki otwarty na full wtedy na parterze sauna a na piętrze temperatura ok. Problem jest w tym że nie da się wyregulować temperatury na dole i na górze. Jak to rozwiązać? Czy dać osobne pompy na bojler i grzejniki?
KubaSko Opublikowano 14 Grudnia 2018 #2 Opublikowano 14 Grudnia 2018 Źle dobrane grzejniki do pomieszczeń, dobór robiony na pałę. Zawory termostatyczne ma każdym grzejniki ratują sytuację
panczo88 Opublikowano 14 Grudnia 2018 #3 Opublikowano 14 Grudnia 2018 40 minut temu, JacekFF napisał: Witam. Instalacja u szwagra w niedużym starym domu. Ogrzewane parter i piętro. Kocioł zasypowy + grzejniki + bojler. Z pieca wychodzą dwa zasilania. Jeden idzie na bojler drugi na grzejnik. Pompa jest na powrocie do pieca. Na obu zasilaniach zawory kulowe ale nie wnikajmy w to ;-) Problem wygląda tak : Zawór na bojler jest otwarty na full. Zawór na grzejniki na 1/2. Wtedy na parterze jest temperatura ok ale na piętrze chłodno. Gdy da zawór na grzejniki otwarty na full wtedy na parterze sauna a na piętrze temperatura ok. Problem jest w tym że nie da się wyregulować temperatury na dole i na górze. Jak to rozwiązać? Czy dać osobne pompy na bojler i grzejniki? Najtaniej zawory termostatyczne.I komfort murowany instalacja dogrzana.
JacekFF Opublikowano 14 Grudnia 2018 Autor #4 Opublikowano 14 Grudnia 2018 Szwagier ma jeszcze jedną pompę. Czy jak by dał jedną pompę na bojler drugą na grzejniki i obie na zasilanie coś by się poprawiło?
pawelll Opublikowano 14 Grudnia 2018 #5 Opublikowano 14 Grudnia 2018 Najlepiej termostaty , rozdzielić obieg CO i CWU, pompa do CO tylko z autoadaptem ( najlepsza do układu z zaworami termostatycznymi ). Pamiętaj oczywiśie o zaworach zwrotnych, na forum pełno jest schematów.Do pełni szczęścia dołącz jeszcze pompę kotłową i sterowanie pompy CWU. Trochę to będzę kosztować ale warto.
ayo007 Opublikowano 14 Grudnia 2018 #6 Opublikowano 14 Grudnia 2018 Jeśli szwagier zdecyduje się na termostaty najlepiej wybrać te z nastawą wstępną, wtedy wyreguluje sobie przy okazji prędkości przepływów przez grzejniki, czyli wyrównoważy instalację hydraulicznie.
Ksieciunio Opublikowano 14 Grudnia 2018 #7 Opublikowano 14 Grudnia 2018 Godzinę temu, JacekFF napisał: Witam. Instalacja u szwagra w niedużym starym domu. Ogrzewane parter i piętro. Kocioł zasypowy + grzejniki + bojler. Z pieca wychodzą dwa zasilania. Jeden idzie na bojler drugi na grzejnik. Pompa jest na powrocie do pieca. Na obu zasilaniach zawory kulowe ale nie wnikajmy w to ;-) Problem wygląda tak : Zawór na bojler jest otwarty na full. Zawór na grzejniki na 1/2. Wtedy na parterze jest temperatura ok ale na piętrze chłodno. Gdy da zawór na grzejniki otwarty na full wtedy na parterze sauna a na piętrze temperatura ok. Problem jest w tym że nie da się wyregulować temperatury na dole i na górze. Jak to rozwiązać? Czy dać osobne pompy na bojler i grzejniki? Kocioł zasypowy i zawory termostatyczne na grzejnikach ? Powodzenia Gdzie naczynie wyrównawcze ?
JacekFF Opublikowano 14 Grudnia 2018 Autor #8 Opublikowano 14 Grudnia 2018 Naczynie na piętrze wpięte w grzejnik..
KubaSko Opublikowano 15 Grudnia 2018 #9 Opublikowano 15 Grudnia 2018 Oczywiscie ze daj zawory termostatyczne, nie dawaj ich tylko na grzejnikach w łazienkach. Teorie ze nie nadaja sie do kotłów zasypowych proponuje wrzucić do mitów ogrzwewnictwa (w zasadzie nie spotkałem sie z taką teorią ale chętnie posłucham na dobranoc☺). Jakbys dal osobną pompę na bojler to juz by był wypas ☺ Naczynie wyrównawcze może byc choć powinno byc ciut wyżej (zawor po drodze ktory masz powinienes usunąć ale sam piszesz zeby w to nie wnikac wiec zakladam ze jestes świadom zagrożenia, no i rura do niego powinna byc 1" lub Cu 28). Jesli chcesz dac pompy na zasilanie wtedy naczynie musisz wpiąc bezpośredno z kotła (przed pompami)
pawelll Opublikowano 15 Grudnia 2018 #10 Opublikowano 15 Grudnia 2018 Ja miałem termostaty przy kopciuchu przez 6 lat, oczywiście dwa grzejniki stale otwarte na max. Naczynie wyrównawcze ,dla własnego bezpieczeństwa konieczne zgodnie z normą ( norma do znalezienia na forum ).
JacekFF Opublikowano 15 Grudnia 2018 Autor #11 Opublikowano 15 Grudnia 2018 17 godzin temu, KubaSko napisał: Oczywiscie ze daj zawory termostatyczne, nie dawaj ich tylko na grzejnikach w łazienkach. Teorie ze nie nadaja sie do kotłów zasypowych proponuje wrzucić do mitów ogrzwewnictwa (w zasadzie nie spotkałem sie z taką teorią ale chętnie posłucham na dobranoc☺). Jakbys dal osobną pompę na bojler to juz by był wypas ☺ Naczynie wyrównawcze może byc choć powinno byc ciut wyżej (zawor po drodze ktory masz powinienes usunąć ale sam piszesz zeby w to nie wnikac wiec zakladam ze jestes świadom zagrożenia, no i rura do niego powinna byc 1" lub Cu 28). Jesli chcesz dac pompy na zasilanie wtedy naczynie musisz wpiąc bezpośredno z kotła (przed pompami) Czyli jak najlepiej zrobić jeśli chodzi o samo podpięcie pod kocioł. Czy dać dwie pompy na zasilanie czy jedna na powrocie a druga na zasilaniu np na bojler? Co do podłączenia naczynia to trudno będzie. Musi zostać podpięte pod grzejnik na piętrze.
KubaSko Opublikowano 15 Grudnia 2018 #12 Opublikowano 15 Grudnia 2018 Ta na powrocie moze zostac jesli wszystkie grzejniki ci grzeja. Do bojlera gdzie dasz pompe nie ma znaczenia. Wazne jest zeby powrot z bojlera wpinał sie jako pierwszy do kotła, dopiero po trójniku gdzie bojler sie bedzie wpinal idac w strone instalacji pompa na powrocie na grzejniki. Ale widze ze bedzie to łatwo zrobic, na tym prostym odcinku rury między obejsciem pompy a kotlem wlutuj trojnik i wepnij w niego powrot z bojlera a stare miejsce zaślep. No i obowiazkowo zawory zwrotne na pompach. I termostaty na grzejniki ( nie wszystkie)
JacekFF Opublikowano 15 Grudnia 2018 Autor #13 Opublikowano 15 Grudnia 2018 No właśnie grzejniki działają tak sobie tzn tak jak opisałem wyżej. Na dole ok to na górze zimno. Na górze ok to na dole sauna.
panczo88 Opublikowano 15 Grudnia 2018 #14 Opublikowano 15 Grudnia 2018 22 godziny temu, Ksieciunio napisał: Kocioł zasypowy i zawory termostatyczne na grzejnikach ? Powodzenia Ja miałem przez 12lat :O I nic złego się nie stało.
klaudiuszd Opublikowano 16 Grudnia 2018 #15 Opublikowano 16 Grudnia 2018 W dniu 14.12.2018 o 22:11, pawelll napisał: Najlepiej termostaty , rozdzielić obieg CO i CWU, pompa do CO tylko z autoadaptem ( najlepsza do układu z zaworami termostatycznymi ). Pamiętaj oczywiśie o zaworach zwrotnych, na forum pełno jest schematów.Do pełni szczęścia dołącz jeszcze pompę kotłową i sterowanie pompy CWU. Trochę to będzę kosztować ale warto. Autoadapt to się nadaje jedynie do zamkniętych układów .. wiem bo sam miałem Grundfosa Alpha 2 z tym właśnie bajerem. Po nastawie jedyne co pompa robiła to wchodziła na najwyższe obroty. Manualnie jak się przestawiło na pierwszy bieg czyli 5W pobieranej mocy wszystko działało tak samo. Także przerost formy nad treścia i strata kasy moim zdaniem (różnica w cenie jak ja kupowałem to chyba z 200 złoty .. teraz może nawet więcej).
Gość Digitrax Opublikowano 16 Grudnia 2018 #16 Opublikowano 16 Grudnia 2018 3 godziny temu, klaudiuszd napisał: Autoadapt to się nadaje jedynie do zamkniętych układów Bzdura.
pawelll Opublikowano 16 Grudnia 2018 #17 Opublikowano 16 Grudnia 2018 Powiem że nawet kompletna bzdura! 5 rok mam Grundfosa Alpha 2 przy instalacji otwartej i dzała ***.
klaudiuszd Opublikowano 16 Grudnia 2018 #18 Opublikowano 16 Grudnia 2018 Co Wam on niby daje? Oprócz większego zużycią prądu? Bo ja innej różnicy nie odnotnowałem.
Gość Digitrax Opublikowano 16 Grudnia 2018 #19 Opublikowano 16 Grudnia 2018 Jakie większe zużycie prądu ? Uzasadnij to.
mkaczko Opublikowano 16 Grudnia 2018 #20 Opublikowano 16 Grudnia 2018 witampozwole sobie na kilka uwag glowice na wszystkich kaloryferach, kaloryfery w lazience brak glowic albo non stop otwarte,pompa do cwu zbedna moim zdaniem, mam u rodzicow zamontowany nowy kociol, cwu ma osobny obieg z pompa, rury 1 cal, pompa w ogole sie nie wlancza bo grawitacja non stop laduje bojler, temp. bojlera 55 stopnipomysl o ochronie kotla (jesli nie masz), i zabezpieczeniu (ja zapomnialem i musze teraz domontowywac)nie za bardzo rozumie uwagi o zasypowcu i glowicachpozdrawiamWysłane z mojego Z10 przy użyciu Tapatalka
pięknyroman Opublikowano 17 Grudnia 2018 #21 Opublikowano 17 Grudnia 2018 12 godzin temu, mkaczko napisał: pompa do cwu zbedna moim zdaniem, mam u rodzicow zamontowany nowy kociol, cwu ma osobny obieg z pompa, rury 1 cal, pompa w ogole sie nie wlancza bo grawitacja non stop laduje bojler, temp. bojlera 55 stopni znaczy że masz coś nie teges - nie nie teges że działa grawitacyjnie lecz nie teges że pewnie nie masz zaworu zwrotnego za pompą cwu ponieważ grawitacja nie jest w stanie sobie z nim poradzić
JacekFF Opublikowano 17 Grudnia 2018 Autor #22 Opublikowano 17 Grudnia 2018 Dobra panowie uściślijmy co warto zrobić w tej sytuacji. Termostaty na grzejnikach to jedno. Co z samą instalacją w kotłowni. Tą pompę na powrocie zostawić i zamontować drugą na zasilaniu bojlera czy może obie dać na zasilanie bojlera tylko znów wtedy musiał by puścić zbiornik wyrównawczy bezpośrednio z kotła bo teraz jest wpięty w powrót grzejnika na piętrze.
mkaczko Opublikowano 17 Grudnia 2018 #23 Opublikowano 17 Grudnia 2018 12 godzin temu, pięknyroman napisał: znaczy że masz coś nie teges - nie nie teges że działa grawitacyjnie lecz nie teges że pewnie nie masz zaworu zwrotnego za pompą cwu ponieważ grawitacja nie jest w stanie sobie z nim poradzić tak nie mam zaworu zwrotnego zapomniałem o tym a hydraulik oczywiści nic nie wspomniał, przy montażu zaworu bezp. domontuje pozdrawiam
KubaSko Opublikowano 18 Grudnia 2018 #24 Opublikowano 18 Grudnia 2018 Montuj termostaty z nastawą wstępną, do tego pompa na bojler i grzejniki. Dla ochrony powrotu mały bypass z zaworem skośnym parowym 3/4'' (https://www.grupa-armatura.com/pl-PL/produkt/w-kategorii/zawory-przeplywowe-grupy-armatura/przeplywowy-zawor-parowy-skosny-grupy-armatura/475/1292) i dla takiego śmieciucha wystarczy. Jak chcesz coś lepszego to pompa kotłowa. Mkaczko ma rację bojler będzie chodził na grawitacji ale pod warunkiem że jest wyżej niż kocioł i nie jest to bojler z wężownicą spiralną. Co do samej kotłowni to cacy było jakbyś pompy dał na zasilanie a naczynie osobną rurą z kotła. No i zawór bezpieczeństwa 1,5 bar. Jak na schemacie
Ignac Opublikowano 19 Grudnia 2018 #25 Opublikowano 19 Grudnia 2018 Ja myślę, że nie trzeba nic przerabiać tylko należy wyregulować cały układ. Jeżeli grzejniki mają zaworki powrotu to wyregulować nimi a jeżeli ich nie ma to tymi na zasilaniu. Zakręcił bym całkiem zawór na bojler i przykręcał te grzejniki na parterze które mają najcieplejszy powrót. Gdy będą odpowiednio przykręcone powinny zacząć grzać na piętrze. Jeżeli na górze będą też takie których powrót będzie najgorętszy też trzeba przykręcić. Regulować w ten sposób aż wszystkie będą grzać z minimalną różnicą na zasilaniu i powrocie. Jeżeli będzie już sporządzi wtedy minimalnie odkręcić zawór do bojlera i sprawdzać aby powrót z niego był trochę chłodniejszy. Nie można odkręcić zaworu do zasobnika całkowicie bo prawie cała woda przeleci przez niego a na instalację pójdzie znikoma ilość.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.