wfornal Opublikowano 23 Listopada 2018 #1 Opublikowano 23 Listopada 2018 Na początek witam wszystkich, jestem nowy na forum :) Ze dwa miesiące temu uruchomiliśmy ogrzewanie w domu w stanie surowym zamkniętym co by można było przez zimę coś ogarnąć. Kotłownia jest poza domem gdzie łączna długość rur zasilania wynosi ok 14 metrów i tyleż samo powrotu. Kocioł SAS Bio Efekt 14 kW. W instalacji jest tylko jeden zawór 3D pełniący funkcję mieszacza zainstalowany tuż przed zasilaniem podłogówki. Mierzyłem różnicę temperatury wychodzącej z kotła i wchodzącej do domu i nie zauważyłem spadków, w każdym razie nie znaczących, które mogłyby rzucić podejrzenie na przesył (zakopany pod ziemią, rury izolowane dwoma piankami, łącznie ok 5 cm izolacji na zasilanie i 5 cm na powrót, potem to wszystko w rurze PCV i dookoła jeszcze styropian z folią, nie pamiętam już czy rury PCV są zapianowane czy nie, będę sprawdzał na wiosnę). Dom 150 m^2 z czego podłogówka tylko na dole na powierzchni ok 95 m^2, ocieplony 20 cm, okna trzyszybowe, na stropodachu 30 cm wełny, w podłodze 20 cm płyt z pianki PIR. Na górze brak grzejników. Klatka schodowa otwarta. Nieszczelności w instalacji nie stwierdziłem, w każdym razie nie wynika to ze wskazań manometru. Od początku mam nierozwiązane do dziś dnia następujące problemy: 1. niestabilna praca układu (cały czas przetacza się fala zimna/gorąca, kocioł kręci zaworem na lewo i prawo chcąc z jednej strony dogrzać podłogówkę, a z drugiej ochronić powrót 2. problem z osiągnięciem temperatury zadanej na zasilaniu podłogówki (zadana temperatura 32, ledwo dochodzi do 26 stopni, udało mi się wygrzać jastrych dopiero po wyłączeniu trybu PID ale wtedy kocioł napierał chyba 24 godziny na dobę i spalał ze 25 kg pelletu na dzień). Przy minimalnym otwarciu zaworu 3D na 50% udaje się uzyskać te 26 stopni i ok 42 stopnie na powrocie z kotła choć wydaje mi się, że mogłoby być więcej zważywszy, że z obiegu grzejników wraca całkiem gorąca woda). Grzejnik na razie jest jeden z zaworem otwartym na maksa co by był jakiś obieg wody poza podłogówką. 3. ogólnie problem z dogrzaniem dołu do 21 stopni 4. kocioł chyba nie dopala pelletu, popiół jest brązowy (w ogóle zaszedł dość szybko sadzą) 5. zastanawiają mnie przepływy w okolicy trójnika (miejsce wyróżnione białym okręgiem) gdzie powrót z grzejników rozdziela się: a. na lewo : by połączyć się z z powrotem z podłogówki b. na prawo : formując powrót do kotła Póki co kocioł ma włączony tryb PID z regulatorem pokojowym i termometrem pogodowym zainstalowanym na elewacji. Załączam do posta samodzielnie nakreślony schemat instalacji (mam nadzieję, że dobrze odwzorowuje sytuację), zdjęcie podłączeń w domu oraz zdjęcie drzwiczek zapapranych popiołem. Będę wdzięczny za opinię na temat instalacji bo chcę się jakoś przygotować do rozmowy z hydraulikiem.
odpowietrznik Opublikowano 23 Listopada 2018 #2 Opublikowano 23 Listopada 2018 Brak ochrony kotła przed korozją niskotemp.(sam widzisz o jakiej temp.wraca woda do kotła) Dołożyć pompę kotłową tuż przy kotle z zaworem grzybkowym do regulacji przepływu.Zmienić lokalizację zaworu zwrotnego w obiegu podłogówki. Nie używa się zaworów klapowych w instalacjach pompowych(zamienić ten zawór na sprężynowy przy przeróbce)I nie spodziewaj się że zapodając temp.na instalację 55st do kotła wróci 50
gmaj22 Opublikowano 23 Listopada 2018 #3 Opublikowano 23 Listopada 2018 Dodam tylko odnosnie pkt. 1 i 2 bo ma ją zwiazek z sobą. Tu mamy mieszacz 3D do obnizenia temperatury czynnika na podłogę, a nie w celu ochrony powrotu. Nawet majac mieszacz 4D z siłownikiem, nie spełni on równoczesnie dwóch zadań, czyli ochrony powrotu oraz utrzymania temperatury za mieszaczem. Ponizej zamieszczę kilka prostych szkiców, w jaki sposób można ochronić powrót. Zwrócić uwagę na dopisek dot. zaworu 4D, bo nie wszyscy chcą to widzieć :)
wfornal Opublikowano 23 Listopada 2018 Autor #4 Opublikowano 23 Listopada 2018 Dzięki serdeczne koledzy. Mogę prosić jeszcze o wytłumaczenie, co jest nie tak z umieszczeniem aktualnie zaworu zwrotnego w podłogówce oraz dlaczego nie stosuje się zaworów klapowych w instalacjach pompowych? Na moje amatorskie oko może się tam zadziać taka sytuacja, że gdy na przykład nie działa pompa podłogówki i działa tylko pompa CO, a zawór 3D jest nie domknięty, wówczas zacznie wyciągać wodę z zasilania i przeciskać ją przez nitkę zaznaczoną na załączonym obrazku na żółto-zielono. Oczywiście nie spodziewam się, że gdy do domu wlatuje 55 stopni to na kocioł wróci 50. Na pewno nie przy podłogówce. Myślałem o zaworze 4D za kotłem ale teraz to już sam nie wiem. Jaka opcja z przedstawionych przez kolegę gmaj22 byłaby najlepsza? Chciałbym uniknąć sytuacji "albo A albo B i cykliczna zmiana z A na B i B n A" tak jak to ma miejsce u mnie teraz z zaworem 3D i ogarnąć to jakoś tak bardziej powiedzmy "stabilnie".
KubaSko Opublikowano 23 Listopada 2018 #5 Opublikowano 23 Listopada 2018 Tak jak odpowietrznik napisal doloz pompe kotlowa schemat E choc sa tu zwolennicy zaworu temperaturowego w kotlach pelletowych - ja nie widze roznicy. Jezeli nie uzywasz priorytetu cwu tylko rownolegla prace pomp to nie musisz zmieniac polozenia zaworu zwrotnego, zreszta gdyby podlogowka nie grzala to zawor sie zamyka wiec marne szanse zeby cos tam poplynelo. Zawor klapowy potrafi "przepuszczac"
odpowietrznik Opublikowano 23 Listopada 2018 #6 Opublikowano 23 Listopada 2018 Wg.mnie zaw.4D u ciebue nie zda egzaminu.Bo np. CWU powinno być podłączone przed zaworem 4D a tu nie ma takiej możliwości. Do zaworu 4D i tak potrzebowałbyś dodatkowej pompy to po co iść w koszty?jak wystarczy sama pompa kotłowa. Lokalizacja zaworu zwrotnego w OP na "powrocie do powrotu"jest po to aby zaw.3D na podłogę nie podbierał do podmieszania cieplejszej wody z powrotu grzejników.Ciekawe czy są wystarczająco duże średnice rur od kotła,czy przeniosą potrzebną moc ponieważ zasilają zarówno grzejniki jak i podłogówkę oraz zasobnik
gmaj22 Opublikowano 23 Listopada 2018 #7 Opublikowano 23 Listopada 2018 Pytanie: gdzie jest/bedzie umieszczony wymiennik CWU? W kotłowni, czy w domu 14 m od kotła?
odpowietrznik Opublikowano 23 Listopada 2018 #8 Opublikowano 23 Listopada 2018 Na załączonym schemacie jest w domu nie sądzę aby inwestor prowadził dodatkową rurę przez te 14m od zasobnika)
KubaSko Opublikowano 23 Listopada 2018 #9 Opublikowano 23 Listopada 2018 Odpowietrznik zadna cieplejsza wida nie zostanie podebrana bo tak naprawde woda ktora wraca z podlogowki ma "nadwyzke" ktora musi przeslac do kotla. Poza tym panujace cisnienia wymuszone przez pomy na to nie pozwola
wfornal Opublikowano 23 Listopada 2018 Autor #10 Opublikowano 23 Listopada 2018 Wymiennik CWU ma być w domu. Średnice rur zasilania i powrotu mają fi 28 mm o ile dobrze pamiętam. Zastanawia mnie rozwiązanie z pompą kotłową. Da się tym jakoś sterować żeby pracowała tylko wtedy kiedy trzeba czy musi chodzić cały czas (powiedzmy na jakimś najmniejszym biegu ale cały czas)? Sterownik kotła to Tech ST-550 z PID i zastanawiam się jako co ją tam podpiąć. Są możliwe do podłączenia ogólnie 4 pompy, CO, CWU i dwie dodatkowe w tym jedna z dodatkowych może być jako pompa krótkiego obiegu. Może na przykład właśnie jako pompa krótkiego obiegu? Temperatura załączenia z czujnika kotła i temperatura wyłączenia z czujnika powrotu. Jeśli chodzi o koszty to priorytetem jest dla mnie rozwiązanie lepsze, a nie tańsze. Jeśli dopłata do lepszej opcji zmieściłaby się powiedzmy w 1000 zł to nie ma problemu i tak mam już jeden wolny zawór 4D, który mogę wykorzystać.
gmaj22 Opublikowano 23 Listopada 2018 #11 Opublikowano 23 Listopada 2018 Skoro w domu, to latem masz zamiar grzac grzałką elektryczną czy kotłem?
KubaSko Opublikowano 23 Listopada 2018 #12 Opublikowano 23 Listopada 2018 Zrób pompę kotłową i podłącz ją jako pompę krótkiego obiegu. Załóż czujnik powrotu. Sterownik ją wysteruje. Jak chcesz mieć jeszcze lepiej to załóż tego 4d na grzejniki, bez siłownika. Kocioł ustawisz na 65-70 stopni. W podłogę pójdzie z krzywej, grzejniki skręcisz na 4d, a kocioł będzie wygrzany, stabilny i będzie miał stworzone warunki do optymalnej i oszczędnej pracy.
gmaj22 Opublikowano 23 Listopada 2018 #13 Opublikowano 23 Listopada 2018 Skoro kotłową i 4D, to tylko na powrocie z 4D. :) Pilnować ustawień, żeby latem po wyłaczeniu pompy c.o. zamknął sie mieszacz, albo zamknąć go ręcznie, skoro bez siłownika.
odpowietrznik Opublikowano 23 Listopada 2018 #14 Opublikowano 23 Listopada 2018 Kuba miał co innego na myśli)Przy kotle pompa kotłowa.W domu 4D na grzejniki(aby obniżyć temp.na grzejniki)
KubaSko Opublikowano 23 Listopada 2018 #15 Opublikowano 23 Listopada 2018 raczej niewykonalne w tej plątaninie. Ja bym ten 4d potraktował jako zawór tylko do obniżenia temp na grzejniki a pompę kotłową wpiął tuż przy kotle
KubaSko Opublikowano 23 Listopada 2018 #17 Opublikowano 23 Listopada 2018 dokładnie tak samo myślimy Odpowietrznik :)
gmaj22 Opublikowano 23 Listopada 2018 #18 Opublikowano 23 Listopada 2018 No tak....nie przyjrzałem się plątaninie dokładnie i ciągle umyka mi, że kotłownia jest 14 m od domu :) Pytanie, co latem? Grzałka elektr. czy grzanie kotłem "magistrali" do bojlera?
wfornal Opublikowano 24 Listopada 2018 Autor #19 Opublikowano 24 Listopada 2018 Co do grzania wody latem to planowałem używanie kotła ale wymiennik planuję zakupić z grzałką. Plątanina w domu wygląda jak wygląda bo wylądowało to wszystko w ciasnym pomieszczeniu zasadniczo przewidzianym do czegoś innego. Tak się u nas skończyły zmiany koncepcji i przeróbki podczas budowy. Miejsce na zawór 4D na obiegu grzejników znajdzie się (choćby i nad widocznym na zdjęciu rozdzielaczem do podłogówki, rozdzielacz do grzejników jest zaraz obok po lewej). Hydraulik pewnie się zirytuje ale z drugiej strony nie zadbał, o wydaje mi się, podstawowe rzeczy przy tego typu kotle i instalacji.
odpowietrznik Opublikowano 24 Listopada 2018 #20 Opublikowano 24 Listopada 2018 A to kocioł na pellet to raczej powinien być zawór temperaturowy typu np.VTC 55st zamiast pompy kotłowej a jak VTC to musi być sprzęgło hydrauliczne.To trochę droższa impreza)
wfornal Opublikowano 24 Listopada 2018 Autor #21 Opublikowano 24 Listopada 2018 Widzę, że sytuacja eskaluje :) Czy zawór temperaturowy i sprzęgło to jedyna możliwa/dopuszczalna opcja? Jeśli tak to czemu? Edit: Dobra, widzę że to zalecana opcja przy tym układzie. Dzięki.
KubaSko Opublikowano 24 Listopada 2018 #22 Opublikowano 24 Listopada 2018 Ja zostaje przy swoim i uważam że zawór temperaturowy i sprzęgło jest dobrym rozwiązaniem ale sama pompa kotłowa też zrobi robotę wszak kocioł pelletowy startuje z zimnej pozycji tylko raz do roku, później wygasza się ale już jego start nie jest z zimnej instalacji. Jak będziesz miał ten zawór 4d na grzejniki i kocioł trzymał na 65 stopni to spokojnie pompa kotłowa ci go ustabilizuje. Tanie wina są dobre bo są dobre i tanie :) Po za tym zasobnik wpięty za sprzęgłem przynosi straty tym bardziej jak jest oddalony 14 m
wfornal Opublikowano 25 Listopada 2018 Autor #23 Opublikowano 25 Listopada 2018 Czyli zawór 4D przed grzejnikami (przed pompą), a tuż za kotłem krótki obieg kotłowy z pompą sterowaną stanem temperatury CO (załączenie) i temperatury powrotu (wyłączenie) z zaworem zwrotnym i grzybkowym? Taka konkluzja? Mogę prosić o wskazanie, który to schemat?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.