Emirek Opublikowano 17 Kwietnia 2018 #1 Opublikowano 17 Kwietnia 2018 Witam, Mój instalator proponuje wykonanie instalacji c.o. (wyłącznie grzejnikowa) ze zgrzewanych rur PP-R stabilizowanych włóknem szklanym. Czy ze względu na przenikalność tlenu nie lepsze byłyby rury z warstwą z folii aluminiowej? Z drugiej strony wyczytałem gdzieś, że dyfuzja tlenu w rurach PP zachodzi w temperaturach powyżej 60 stopni C, a ja ze względu na kocioł kondensacyjny nie przewiduję aż tak wysokich parametrów pracy instalacji c.o.
sambor Opublikowano 17 Kwietnia 2018 #2 Opublikowano 17 Kwietnia 2018 Czy potrafisz określić ile tego tlenu przeniknie przez taką rurę z PP bez aluminium a ile z wkładką aluminiową? PS Gdzieś w necie wyczytałem że Ziemia jest płaska , świadczą o tym np boiska piłkarskie ;)
Emirek Opublikowano 17 Kwietnia 2018 Autor #3 Opublikowano 17 Kwietnia 2018 Jako laik pytam, bo gdzie bym się nie "ruszył" to wszędzie piszą o tym, że przez zwykłe rury PP i PE do instalacji na drodze dyfuzji przedostanie się tyle tlenu, że za chwilę rdza zeżre moje nowe grzejniki i wszystko co nie jest wykonane ze stali nierdzewnej. Ciężko mi to sobie wyobrazić, ale jak piszą ... :)
teres Opublikowano 17 Kwietnia 2018 #4 Opublikowano 17 Kwietnia 2018 Za chwilę pewnie nie, ale za kilka lat kto wie. PP się stosuje tylko dlatego, że jest tanie. PP z ciągłą wkładką alu to rzadkość. Lepiej zrobić z pexa lub miedzi. Możesz jeszcze wlać inhibitor korozji.
Emirek Opublikowano 17 Kwietnia 2018 Autor #5 Opublikowano 17 Kwietnia 2018 W kwestii inhibitorów korozji, czy mógłbyś podać jakiś konkretny?
sambor Opublikowano 17 Kwietnia 2018 #6 Opublikowano 17 Kwietnia 2018 Wkładka alu w rurach PP nie zabezpiecza przed dyfuzją tlenu, tylko wzmacnia rurę - jakbyś miał kawałek takiej rury PP z Alu np Wavina to zobacz, że w niej wkładka nie jest pełna , tylko perforowana. Podobnie sprawa ma się z rurami PEX - często wkładka alu jest w postaci sitka - mniej lub bardziej gęstego. Najstarsze PP stabi kładłem w roku 2000 i nic się do tej pory nie dzieje z instalacją ani z kotłem.
teres Opublikowano 17 Kwietnia 2018 #7 Opublikowano 17 Kwietnia 2018 W kwestii inhibitorów korozji, czy mógłbyś podać jakiś konkretny?Na przykład Sentinel X100, są też inni producenci.
sambor Opublikowano 17 Kwietnia 2018 #8 Opublikowano 17 Kwietnia 2018 Nie napisałeś tylko że stosowanie inhibitorów na "pałę" może się źle dla takiej instalacji skończyć. To też wiedza i to nie mała.
teres Opublikowano 18 Kwietnia 2018 #9 Opublikowano 18 Kwietnia 2018 Fakt, trzeba poczytać co z czym itd.
Emirek Opublikowano 21 Kwietnia 2018 Autor #10 Opublikowano 21 Kwietnia 2018 Witam po przerwie, Viessmann nie widzi żadnych problemów jeżeli chodzi o stosowanie inhibitorów korozji, ale w ich kotłach stosowane są wymienniki ze stali nierdzewnej, natomiast Buderus, a na ich kocioł gb072-20 się zdecydowałem, zachowuje się jak panna na wydaniu - chciałabym, a boję się. Z jednej strony piszą, że można stosować środki antykorozyjne ale tyko te przez nich dopuszczone, z drugiej nie zalecają (ale nie zabraniają) stosowania inhibitorów korozji. No ale Buderus stosuje wymienniki aluminiowe (aluminiowo-krzemowe). Z kolei producenci obecnych na rynku inhibitorów: wspomnianego już Sentinelu X100 czy Fernoxu Central Heating Protector F1, Ferdomu CH-2 System Guard oraz najtańszego w stawce Noksonnu twierdzą, że nadają się one do instalacji wykonanych z wszystkich materiałów, z aluminium włącznie.I bądź tu człowieku mądry. :)
sambor Opublikowano 21 Kwietnia 2018 #11 Opublikowano 21 Kwietnia 2018 Jak bym robił to osobiście to dałbym grzejniki dobrego producenta i olał te inhibitory. Najdroższy element instalacji to kocioł a nie grzejniki. Np montowane w 2002r grzejniki Kermi nadal są Ok a inst z pp do 80C Nie było to Stabi i wszystko nadal sprawne Widziałem teraz tą inst gdyż mam tam wymieniać kocioł kond. Jak dasz skośnookie grzejniki to i 100 inhibitorów nie pomoże
Emirek Opublikowano 21 Kwietnia 2018 Autor #12 Opublikowano 21 Kwietnia 2018 Grzejniki Purmo, w oczy im nie zaglądałem ;), ale podobno tak jak grzejniki większości producentów (np. Kermi, Brugman, Buderus, Viessmann) wykonane są blachy 1.2 mm spełniającej wymagania normy PN-EN 442.
shogunzlasa Opublikowano 22 Kwietnia 2018 #13 Opublikowano 22 Kwietnia 2018 Dyskusja przypomina temat użycia ocynku w instalacji - tam też było o inhibitorach....W instalacjach domowych rozważania czy dyfuzja tlenu przez PP zaszkodzi lub kształtki ocynkowe to jest przerost formy nad treścią.Ocynk jest pewnie w 60% instalacji domowych i wszyscy żyją - podobnie z PP - nie jeden z tego zrobił i wszystko jest OK. Jak powyżej - jak masz dupiaty grzejnik - to będzie dziura czy to z inhibitorem, ocynkiem czy bez.
Marc0 Opublikowano 22 Kwietnia 2018 #14 Opublikowano 22 Kwietnia 2018 Czy potrafisz określić ile tego tlenu przeniknie przez taką rurę z PP bez aluminium a ile z wkładką aluminiową? PS Gdzieś w necie wyczytałem że Ziemia jest płaska , świadczą o tym np boiska piłkarskie ;) Z przeprowadzonych badań wynika, że wiele rur nie spełnia europejskich norm. Bardzo łatwo znaleźć odpowiednie materiały badawcze z polskich czy też zagranicznych uczelni. Pierwsza z brzegu: https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:1VK40HidtgMJ:https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BTB2-0053-0064/c/Rutkiewicz.pdf+&cd=1&hl=pl&ct=clnk&gl=pl&client=firefox-b-ab Wielu używa, wielu robiło w pp instalacje i one działają bez problemów. Gorzej jak producent grzejników wypnie się na klienta w momencie gdy zaczną mocno rdzewieć (zwłaszcza chińskie marketówki).
shogunzlasa Opublikowano 23 Kwietnia 2018 #15 Opublikowano 23 Kwietnia 2018 Jak ktoś chce się dowalić do takich pierdół to pewnie i inne powody się znajdą :)Pamiętajmy że NORMĘ ktoś ustalił - dyfuzja jest w niej różna od zera i ten punkt który został postawiony to wartość umowna na podstawie jakiś tam badań.Badanie takich aspektów mając na uwadzę domową instalację to przerost formy nad treścią.Jak masz pecha to i dziurawa miedziana rura się znajdzie, lub majster przy wylewce pexa wyłamie - to będzie problem, a nie dyfuzja tlenu...
teres Opublikowano 23 Kwietnia 2018 #16 Opublikowano 23 Kwietnia 2018 Nie widzę problemu żeby zrobić coś w 100% dobrze, jeśli jest taka możliwość. Z PP robi się tylko dlatego, że jest tanio i tyle.
Marc0 Opublikowano 23 Kwietnia 2018 #17 Opublikowano 23 Kwietnia 2018 shongunzlasa Moim zdaniem to nie jest przerost formy nad treścią. Inwestor zazwyczaj chce mieć instalację trwałą i bezproblemową. Według mnie instalacje z tworzyw są ok jak szukamy oszczędności. W tym wypadku spełnią oczekiwania i będą pracować kilkanaście lat jeśli zostały poprawnie zamontowane. Prace badawcze na uczelniach trzepią do różnych czasopism tylko po to, żeby spełnić wymogi i w końcu dostać "zezwolenie" na habilitację lub profesora. Po za tym mają też wtedy lekki zastrzyk gotówki. Zazwyczaj blacha grzejników panelowych ma około 1,25mm. Sugerując się uzyskanymi wynikami z załączonej pracy badawczej, mimo braku spełnienia norm PN-EN, taki grzejnik powinien wytrzymać kilkanaście lat. Korozja roczna w przypadku PP z perforowanym alu postępuje po 7,5 "setki" rocznie. Tutaj u każdego będzie inaczej, bo skład wody u każdego z nas, będzie inny.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.