Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich.

Chciałbym prosić o pomoc przy doborze elementów instalacji CO.

Budynek posiada 3 kondygnacje wysokości po 2,5m: ocieplenie 8cm między bloczkami, poddasze 15cm wełna, powierzchnia do ocieplenia to 180m2 ok 460m3: wys. komina ok 9m 160x160.

No to teraz zaczynamy pytania ;)

 

1. Czy kocioł 24kW wystarczy i czy ten będzie dobry: Per eko KSW Plus 24 czy ktoś miał do czynienia z kotłami per-eko? może jakieś inne propozycje

2. Jaki piec jest lepszy waszym zdaniem z dolnym czy górnym spalaniem?

3. Jakie średnice rur zastosować na instalację żeby była grawitacja, piony 1 1/2", od pionu do rozdzielacz 1", od rozdzielacza do grzejników rura PEX 1/2", do zbiornika wyrównawczego 1", czy takie średnice będą ok.

4. Czy te podzespoły będą ok:

 

Pompa C.O. WITA U 75 - 25 180(maksymalna wysokość pionu:8m)

[u 75]

Żeliwny zawór mieszający czterodrogowy Womix MIX MG 4 x 1 1/2 (gwint wew.)

Rura PEX: 16 WAVIN lub 16 PERFEXIM

 

No i na koniec prośba o weryfikację schematu:

 

45935541.th.jpg

 

 

Bardzo dziękuje za wszystkie odpowiedzi i pozdrawiam

Opublikowano

To nie jest tak, że Ciebie, mówiąc kolokwialnie, olano. Chłopie, po to jest to forum, by się dowiedzieć wielu rzeczy, ale też i po to, by poszukać interesujących Ciebie informacji. Taki temat jaki założyłeś, był tu wałkowany wielokrotnie, wystarczy przeszukać forum, a znajdziesz interesujące Ciebie informacje. Wy to myślicie, że instalatorzy to nic nie robią, tylko siedzą przed komputerami i odpowiadają na każde pytanie. Tak nie jest, My pracujemy i czasem nam się nie chce pisać po raz setny tego samego. Jeżeli nie pasuje Tobie to forum, lub jesteś zbyt leniwy by je przeszukać, to idź do najbliższego Tobie sprzedawcy kotłów i powiedz mu o swoim problemie. Na pewno uzyskasz wszystkie potrzebne Tobie informacje.

Ten schemat, wyglądałby lepiej na białym tle i większy, ale najlepiej to min zachodu, a maximum informacji. Chłopie, wejdź na swój schemat i powiedz mi szczerze, widzisz coś tam ??? Mnie po dwóch minutach patrzenia, wszystko się zlało w jedno.

Opublikowano
Ten schemat, wyglądałby lepiej na białym tle i większy, ale najlepiej to min zachodu, a maximum informacji. Chłopie, wejdź na swój schemat i powiedz mi szczerze, widzisz coś tam ??? Mnie po dwóch minutach patrzenia, wszystko się zlało w jedno.

 

Ja rysuje zawsze na czarnym tle z tego względu że wzrok nie meczy tak jak większość moich znajomych którzy rysują coś w AutoCAD lub innych programach , jeżeli chodzi o wielkość to w jaka wielkość jest najlepsza, wydawało mi się że 1300x750px jest wystarczająca.

No wiesz jak się nie chce zobaczyć czegoś to się nie zobaczy.

 

Jeżeli te 176 postów nabiłeś takimi głupimi komentarzami to pozazdrościć.

 

pozdro

Opublikowano

co do twojego schematu to jest generalnie ok ale rura do zbiornika to min 22 a najlepiej 28 miedż ,ido zasobnika proponowałbym dodatkowo pompe zeby wody nie brakło

Opublikowano

Nie obrażaj się, tylko że na czarnym ten czerwony i niebieski się zlewają, zwłaszcza że poprowadziłeś na nim całą instalację. Schemat jest oki, tylko dal pompę na ładowaniu zasobnika CWU i pamiętaj o odpowietrznikach w najwyższych punktach instalacji. Do zbiornika przelewowego, warto jeszcze poprowadzić rurę bezpieczeństwa, ale nie bądź jej fanatykiem.

Opublikowano

ja się nie obrażam :rolleyes:

ok. dziękuje za odpowiedzi. jaką pompę dać przed cwu, może być WITA U 25 - 25 180 [u 25]

czy rura 1 1/2" na pion nie jest za gruba

 

 

Poprawiłem schemat jak ktoś zerknie będę wdzięczny.

 

34767915.th.jpg

 

pozdrawiam

Opublikowano

nobyk jest

rura wznoscna nie powina byc za zaworami ale jesli zrobisz mała przeróbke czyli tę niebieska rure od zbiornika podłaczysz do wyjscia z kotła i zastosujesz na niej kolor czerony to bedzie ok chodzio to zeby kazde powietrze z kotła wyszło dobrowolnie do zbiornika i wtedy bedzie to rura wznosna a tamta rura ktora idzie do rozzielaczy oraz do zbiornika to moze wtedy zostac w tej wersji napewno nie bedzie problemu z powietrzem

a pom[pe do zasobnika proponuje na powrocie napewno dłuzej pozyje

Opublikowano

Tak patrzę na Twój schemat i myślę tak. Rura wzbiorcza do zbiornika przelewowego przed zaworem 4d. Pompa 25 do cwu powinna wystarczyć, ale myślę że powinieneś zastosować w tym przypadku jeszcze trzecią pompę, na małym obiegu CO pomiędzy kotłem, a zaworem 4d. Jeżeli dasz ją na powrocie do pieca, to pompę cwu daj lepiej na zasileniu zasobnika. Każdą pompę zabezpiecz filtrem, oraz za każdą pompą (cwu , mały obieg CO) daj zawór zwrotny.

Opublikowano

witam. schemat poprawiłem. co do 3 pompy to w sumie nie wiem jaką rolę by ona spełniała, wstawiając

trzecią pompę na powrocie za zaworem 4d wydaje mi się zbędne bo mogę pierwszą pompę tam przenieść.

Czyli wyglądało by to tak:

co1.th.jpg

 

 

Schemat

13982603.th.jpg

 

pozdrawiam

Opublikowano

no tez te sprawe przegapiłem do poprawnej pracy zaworu i wygrzania obiegu ta pompana małym obiegu jestniezbedna

czyli pompa mały obieg ,pompa zasilanie CO i opcjonalnie pompa ładowania zasobnika

masz 3 obiegi to potrzebne sa trzy pompy

a praca pomp powina byc nastepujaca w pełnym automacie

-ładowanie zasobnika [pracuje pompa zasobnika i wyłaczone pozostałe pompy ,przy załadowaniu zasobnika wyłacza sie pompa zasobnika włacza pompa małego obiegu i wrazioe potrzeby otwiera sie zawór 4d i włacza pompa CO

pytanie tylko zasadnicze czy zawór 4d jest wymogiem do gwarancji czy tylko tak chesz go załozyc?

Opublikowano

jeszcze nie wiem czy jest wymogiem do gwarancji bo tak naprawdę to nie wybrałem jeszcze kotła na 100%, narazie wybór pada na Per eko KSW Plus 24, na stronie producenta są schematy i tam jest 4D

schemat1.jpg

A. zbiornik wyrównawczy

B. zawór zwrotny kulowy

C. pompa C.O.

D. Grzejnik

E. Pompa

F. Zawór zwrotny

G. Podgrzewacz pojemnościowy ciepłej wody użytkowej C

kotły te na powrocie muszą mieć temp 55-60 stopni

Opublikowano

no ten chemat jest ok ale jesli cos zacznie sie komplikowac cos z temp powrotu albo ze układ bedziesie długo rozgrzewał to bedzie problem pomp małego obiegu wez sobie to pod uwage bo jesli zrobisz pełna automatykę z ochrona powrotu to mozeszz takimi sprawami sie spotkac

Opublikowano

już się powoli zaczynam gubić w tym wszystkim, mógłbyś mi może w takim razie poradzić jakie pompy dobrać i ewentualnie jakie sterowniki bo kocioł ma obsługę tylko dwóch pomp

trochę mnie martwi to że jak tyle pomp jest potrzebnych to jak zabraknie zasilania to grawitacja nie będzie działać za dobrze

 

czyli schemat z 3 pompami ma wyglądać tak?

co11.th.jpg

Opublikowano

wszystkie pompy 25/40 i wszytkie na pierwszym biegu moga pracowac ,no troche przykre zesterowniki nie maja sterowania ta pompa małego obiegu przy kotłach gazowych to standart ale w tym przypadku to ładowanie zasobnika to jeden obieg a te dwie to drugi od CO

tylko zanim podejmiez decyzje to sie dowiedz czy musisz miec ten zawór 4d jesli nie ma wymogu to zamontujesz głowice na grzejniki i po kłopocie wtedy dwie pompy jedna do CO druga do zasobnika i przy zachowaniu pewnych zaleznosci to i grawitacyjnie układ bedzie działał

 

a w czasach gdzie energia coraz drozsza to trzeba wszystko analizowac

Opublikowano

ok dzięki bardzo za odpowiedz, napisalem właśnie maila do per-eko na temat warunków gwarancji :rolleyes:

co masz na myśli pewne zależności ? odpowiednie spadki i dobór rur, powiedzmy piony 1 1/2", od pionu do rozdzielacz 1", od rozdzielacza do grzejników rura PEX 16mm

 

pozdrawiam

 

trochę zmieniłem schemat

co1.th.jpg

Opublikowano

Witam mam pytanie.Jeżeli pompę od cwu przesuniemy bliżej pieca przed powrót z zasobnika czy takie rozwiązanie będzie dobre.Chodzi o to żeby wyeliminować trzecią pompę

Opublikowano

z ta pompą to tak jak proponujesz to jest rozwiazanie połowiczne i wymagałoby dodatkowego zaworu ,niestety jak mamy 3 obiegi to musza byc 3 pompy

co tych spadków to tak minimalne nalezy zachowac srednice ok

Opublikowano

Przeglądając forum oglądałem zdjęcia kotłowni gdzie przy instalacji z zaworem 4d były dwie pompy postawione na zasilaniu co i cwu nie było trzeciej na małym obiegu i właściciel chwalił się tą kotłownio (bo faktycznie jest czym się pochwalić ,estetyka wykonania moim zdaniem idealna i działanie jej według właściciela bez zarzutu)oraz życzył wszystkim zarówno użytkownikom jak i instalatorom zadowolenia z dobrze wykonanych oszczędnych kotłowni.Tak więc jest na pewno dużo użytkowników takiego rozwiązania może niech napiszą jak to działa czy są jakieś problemy z powodu braku trzeciej pompy.

Opublikowano

wiesz instalacja kazda jest inna w jednej zadiała wszystko bez tej pompy w innej sa problemy ze rozruch trwa 2-3 godziny a piszac o tym chce abys był swiadomy o co chodzi w instalacji

Opublikowano

Tak wiem że każda instalacja jest inna.Tylko że z tym problemem zmaga się każdy kto planuje instalacje co.Przeważnie jest tak że na początku ma być to grawitacja ,po tygodniu dochodzi zawór 4 d,jest pytanie czy 3d może4d następnie sterowniki .Sam to przerabiam.Miał być układ grawitacyjny otwarty .Piec z nadmuchem i sterownikiem żeby utrzymać zadaną temperaturę na piecu .Do tego jedna pompa żeby zakręcić tym ale ominięta różnicowym bo nie musi chodzić jak nie potrzebna lub w razie braku prądu.Głowice termostatyczne na grzejnikach żeby utrzymać w miarę stałą temperaturę w pomieszczeniach.No i doszedł zawór 4d i zaraz druga pompa ,i siłownik do zaworu ,zmiana sterownika bo ten z pierwszego pomysłu ma za mało funkcji (dobrze jak by jeden ogarnął sterowanie wszystkim)Większa średnica zaworu 4d .Czujnik pogodowy ,i pokojowy (jak szaleć to na całego :lol: )I tak kilka nocy nie przespanych ,i nowe pomysły z dnia na dzień .Dzisiaj doszła trzecia pompa.No niestety nie ja pierwszy i ostatni który będzie rwał włosy z głowy jak to rozwiązać (gole się na łyso mniej boli :P ). Trudne decyzje do podjęcia przed nami . :rolleyes:

Opublikowano

Jeśli chcesz mieć grawitację na małym obiegu - i jedną pompę mniej - to przestudiuj dokładnie dokumentację techniczną zaworu 4d. Nie wiem jak inni producenci, ale np. Honeywell ma dokładne instrukcje, jak to robić - odpowiedni przekrój rur, dobór zaworu i usytuowanie go w instalacji (było to już gdzieś na forum). Pewnie te rady stosują się do wszystkich zaworów, więc można spróbować. No, a jeśli nie wypali, to masz przynajmniej świadomość, że próbowałeś.

 

W małym obiegu liczy się każdy niepotrzebny skręt, bo różnica gęstości wody jest niewielka, wysokość też, więc ten obieg nakręca bardzo małe ciśnienie. Projektując go (bez pompy) trzeba po prostu stwarzać najmniejsze opory, jak się da.

Opublikowano

"No, a jeśli nie wypali, to masz przynajmniej świadomość, że próbowałeś. "

Tu masz racje .Człowiek u którego teraz pracuje też powtarza to często .Jego upór jest wielki .Ale się opłaca (jemu oczywiście )

Poszukam popatrzę i coś może z tego wyjdzie .Dzięki za podpowiedz

Opublikowano

Witam

Mam mieszkanie 150 mK zawór 4d i jedną pompę ładujacą. Wszystko działa wzorcowo ( Mały obieg, CO i CWU). Poszukaj w moich postach są fotografie. Jeśli interesuje cię ekonomia i prostota to zachęcam do takiego rozwiazania. Pozdrawiam Tomasz.

Opublikowano

Dzięki za pomoc zaraz będę szukał .Właśnie o to mi chodziło pisząc w tym temacie żeby coś powiedzieli o zaworze 4d osoby którzy mają zamontowany w układzie i nie jeden sezon grzewczy za sobą .

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.