shogunzlasa Opublikowano 18 Stycznia 2018 #26 Opublikowano 18 Stycznia 2018 Z tego co wiem KIPI liderem czystości nie jest - w końcu nie po to powstał. Ciekawe jakie tam temp. spalin są - z jednej strony kiepsko bo leci w komin, z drugiej lepiej dla komina jak ktoś ma ceglaka bo jednak peleciaki potrafią komin szybko załatwić. Z zawirowywaczami jeszcze by coś ugrał ale tyłka nie urwie.Z ciekawości - zna ktoś jakieś tańsze kotły pelletowe (powiedzmy koło 8K) które się do czegoś nadają?http://kotly-dragon.pl/kotly-grzewcze/kotly-na-pellety/biovert/ECOMAT z samoczyszczeniem też nie jest podobno zły - cena ogólna ujdzie (chyba nie ma piątki).Jest jeszcze KSR BETA PELLET na PELLASie ale chyba bez czyszczenia i wymiennik poziomy...Tak to wszystko już koło 10K się zaczyna...
Pablo007 Opublikowano 19 Stycznia 2018 Autor #27 Opublikowano 19 Stycznia 2018 Witam! Temat jak widzę "ruszył z kopyta" z czego się cieszę i wielkie dzięki wam za to. Podsumowując więc to wszystko, biorąc pod uwagę, że potrzebuję kotła w granicach 16 kW, komin mam stary, ceglany, bez wkładu zakończony wkładem ceramicznym (ok 2m), którego raczej nie chciałbym przerabiać, mając na uwadze wymianę całej instalacji CO łącznie z rurami i grzejnikami, która będzie też ogrzewać wymiennik CWU 200-300 l i ok 15-16 m2 podłogówki w domu ocieplonym oraz to, że chcę mieć też ruszt zastępczy(z waszych rad wynika, że lepszy żeliwny), a koszt kotła do 9000-10000 zł, to jaki kocioł doradzacie?
Gość Opublikowano 19 Stycznia 2018 #28 Opublikowano 19 Stycznia 2018 Moim zdaniem warto się zastanowić nad takim: https://499.com.pl/kociol-na-pellet-gren-eg-pellet-mini-16kw-p-479.html
shogunzlasa Opublikowano 19 Stycznia 2018 #29 Opublikowano 19 Stycznia 2018 1. Czy bojler już masz? Jeśli nie to ile osób będzie korzystać? Masz wannę czy prysznic? Po co Ci taka "krowa"? 2. Po co Ci ten ruszt dodatkowy? I tak w nim nie będziesz palić mając piec z podajnikiem (no może ze 2 razy żeby stwierdzić że się nie opłaca). UPS kosztuje 100 zł a na grawitację i tak nie masz co liczyć. 3. Wymagasz 5tej klasy? Jeśli tak to i tak rusztu dodatkowego tam nie ma, ale jeśli jesteś z małopolski lub ze śląska to już pasuje to mieć jak wydajesz tyle kasy. 4. Za tę kasę kupisz już pelleciaka i tutaj znowu - czy potrzebujesz 5tej klasy. 5. Nie patrz że potrzebujesz 16 kW - cw pokazało 11 na dom +cwu - czyli od 14kW (nawet 12) będzie OK dla 3i 4 klasy, w klasie 5tej tak 18-20 kW, przy pelleciakach zależy jaki palnik siedzi (do 16kW czy do 25kW).
Pablo007 Opublikowano 19 Stycznia 2018 Autor #30 Opublikowano 19 Stycznia 2018 1. Czy bojler już masz? Jeśli nie to ile osób będzie korzystać? Masz wannę czy prysznic? Po co Ci taka "krowa"? 2. Po co Ci ten ruszt dodatkowy? I tak w nim nie będziesz palić mając piec z podajnikiem (no może ze 2 razy żeby stwierdzić że się nie opłaca). UPS kosztuje 100 zł a na grawitację i tak nie masz co liczyć. 3. Wymagasz 5tej klasy? Jeśli tak to i tak rusztu dodatkowego tam nie ma, ale jeśli jesteś z małopolski lub ze śląska to już pasuje to mieć jak wydajesz tyle kasy. 4. Za tę kasę kupisz już pelleciaka i tutaj znowu - czy potrzebujesz 5tej klasy. 5. Nie patrz że potrzebujesz 16 kW - cw pokazało 11 na dom +cwu - czyli od 14kW (nawet 12) będzie OK dla 3i 4 klasy, w klasie 5tej tak 18-20 kW, przy pelleciakach zależy jaki palnik siedzi (do 16kW czy do 25kW). ad 1. Bojlera jeszcze nie mam tzn. mam stary wiszący poziomy, który raczej wyrzucę, a chciałbym zamontować taki z możliwością podłączenia albo solarów lub pompy ciepła na lato. Mam wannę z opcją prysznicową (moi seniorzy i dzieciaki korzystają z wanny, a ja z żoną z prysznica). Obecnie mieszka nas 7 osób. Nie wiem dokładnie jaki powinien być odpowiedni wymiennik CWU w moim przypadku-proszę o podpowiedź. ad 2. Zostanie mi na pewno po tej zimie zapas drewna (w klockach) i węgla, więc chciałbym to jeszcze wykorzystać. PS. Gdybym nie musiał liczyć na grawitację to czy mam wywalić obecne naczynie zbiorcze, które mam zrobione już w zmodernizowanej części instalacji, czy może ono zostać? ad 3. Jestem z Podkarpacia więc na razie wielkich przymusów urzędniczych nie ma. ad 4. Wciąż mam dylemat: czy ekonomiczniejszy i lepszy na pellet czy ekogroszek? ad 5. Ile kW, według Ciebie, ma mieć w takim razie kocioł na pellet a ile na ekogroszek? Pozdrowionka.
papen76 Opublikowano 19 Stycznia 2018 #31 Opublikowano 19 Stycznia 2018 Ad 4. Po ile w tej chwili węgiel/ekogroszek/pellet? www.kochowka.blogspot.com
shogunzlasa Opublikowano 19 Stycznia 2018 #32 Opublikowano 19 Stycznia 2018 1. Jak nie planujesz brać solarów z dotacji to daj sobie siana - kupujesz tonę groszku, ładujesz podajnik co 3 tyg i masz to w tyłku. Pompa ciepła fajna sprawa - ale lepiej kupić już z bojlerem - jak nie planujesz robić tego już - to też sobie odpuść.Co do wielkości - jeśli bierzesz węglaka - możesz pomyśleć o grzaniu CWU na stałe - wtedy dwupłaszczowy 140l obsłuży Ci wojsko. Przy pelleciaku lepiej grzać raz a porządnie co by go tak z zapalaniem nie męczyć. Jak chcesz wydać więcej - bierz dwupłaszczowy z nierdzewki i masz spokój na lata.2. Jak zapalisz w automacie to raczej z tego nie zejdziesz. Bierzesz dobry piec to nie nastawiaj się na oszczędność w jednym sezonie, a w kilku następnych.Naczynie jak jest dobrze zrobione - zostaw. Powinno być podłączone rurą 25 w środku (np miedź 28) prosto do pieca i to jest świętość. Jako zabezpieczenie UPS EVER 700 z allegro i aku samochodowy co już nie pali na mrozie.4. Przy około 10 kW spalisz 4-5 ton podłego węgla (obecnie teraz za ok. 800 zł) licząc CWU na cały rok. Pelletu wejdzie więcej - pewnie dobijesz i do 7 ton jakiegoś badziewia, tylko, że jak masz dostęp do pelletu po np 600-700 zł czy przemysłówki (agropellet) poniżej 600 i palnik obrotowy to już różnica się zaciera. Oczywiście dobry węgiel to mniej ton - analogicznie pellet. Minus w pellecie - duże prawdopodobieństwo że zajedziesz ceglany komin - możesz wstawić gorszy wymiennik, ale to automatycznie pieniądze w komin lecą.5. Jeśli 5ta klasa węglak to skam pv20 i sztoker +18 (dobra modulacja mocy - one mają jak gdzieś 15-16 kW w starej klasie). Klasa 3 i 4 zależy od palnika - bo i od 12 pewnie poleci...Jeśli pellet - to 14-16 kW lub więcej + bufor ciepła ale to już koszt kosmiczny.Reasumując:Węgiel to syf ale zawsze będzie tańszy. Sztoker i skam to koszt koło 8 tys - coś z allegro byś poskładał za około 6 z niezłym palnikiem i sterownikiem - ale to już trza pokombinować i będzie bez żadnej klasy dla tej mocy.
Pablo007 Opublikowano 19 Stycznia 2018 Autor #33 Opublikowano 19 Stycznia 2018 1. Jak nie planujesz brać solarów z dotacji to daj sobie siana - kupujesz tonę groszku, ładujesz podajnik co 3 tyg i masz to w tyłku. Pompa ciepła fajna sprawa - ale lepiej kupić już z bojlerem - jak nie planujesz robić tego już - to też sobie odpuść. Co do wielkości - jeśli bierzesz węglaka - możesz pomyśleć o grzaniu CWU na stałe - wtedy dwupłaszczowy 140l obsłuży Ci wojsko. Przy pelleciaku lepiej grzać raz a porządnie co by go tak z zapalaniem nie męczyć. Jak chcesz wydać więcej - bierz dwupłaszczowy z nierdzewki i masz spokój na lata. 2. Jak zapalisz w automacie to raczej z tego nie zejdziesz. Bierzesz dobry piec to nie nastawiaj się na oszczędność w jednym sezonie, a w kilku następnych. Naczynie jak jest dobrze zrobione - zostaw. Powinno być podłączone rurą 25 w środku (np miedź 28) prosto do pieca i to jest świętość. Jako zabezpieczenie UPS EVER 700 z allegro i aku samochodowy co już nie pali na mrozie. 4. Przy około 10 kW spalisz 4-5 ton podłego węgla (obecnie teraz za ok. 800 zł) licząc CWU na cały rok. Pelletu wejdzie więcej - pewnie dobijesz i do 7 ton jakiegoś badziewia, tylko, że jak masz dostęp do pelletu po np 600-700 zł czy przemysłówki (agropellet) poniżej 600 i palnik obrotowy to już różnica się zaciera. Oczywiście dobry węgiel to mniej ton - analogicznie pellet. Minus w pellecie - duże prawdopodobieństwo że zajedziesz ceglany komin - możesz wstawić gorszy wymiennik, ale to automatycznie pieniądze w komin lecą. 5. Jeśli 5ta klasa węglak to skam pv20 i sztoker +18 (dobra modulacja mocy - one mają jak gdzieś 15-16 kW w starej klasie). Klasa 3 i 4 zależy od palnika - bo i od 12 pewnie poleci... Jeśli pellet - to 14-16 kW lub więcej + bufor ciepła ale to już koszt kosmiczny. Reasumując: Węgiel to syf ale zawsze będzie tańszy. Sztoker i skam to koszt koło 8 tys - coś z allegro byś poskładał za około 6 z niezłym palnikiem i sterownikiem - ale to już trza pokombinować i będzie bez żadnej klasy dla tej mocy. Witam! Mając do dyspozycji takie piece w kl 5 i nie patrząc na budżet co wybrać: - Sztoker + 18 kW - Skamp-PV 20 kW - Sas Solid 19 kW - Krzaczek SKP ECO 18 kW?
Gość Opublikowano 20 Stycznia 2018 #34 Opublikowano 20 Stycznia 2018 Z tych wymienionych,Skam-PV 20 kW jest bezapelacyjnie nr.1
shogunzlasa Opublikowano 20 Stycznia 2018 #35 Opublikowano 20 Stycznia 2018 Ja wolę poziome półki do czyszczenia - więc wziąłbym pewnie sztokera :DMinus - specyficzna budowa.Krzaczek i sas pewnie zajadą Ci komin.
Gość Opublikowano 20 Stycznia 2018 #36 Opublikowano 20 Stycznia 2018 Trudno nazwać czyszczeniem te pionowe kanały w Skamie 1x na m-c (taki wymóg producenta),osobiście wolałbym co 2 tygodnie każdą wajchę,a jest ich 4,podnieść kilkakrotnie każdą z nich do góry i opuścić. Ot całe czyszczenie... W zależności od ilości spalanego opału 1x lub 2x w roku wybrać z komory nawrotnej pył i to wszystko. Niestety przy poziomych półkach czyszczenie jest upierdliwe i brudzące,osobiście to przerabiam co 2 tygodnie,a powinienem co tydzień. Pozgarniasz wszystko od góry do dołu,wydaje Ci się,że jest czysto. Na końcu wybierasz wszystko z popielnika i ponownie zaglądasz do wymiennika,a tam niespodzianka zdążyło się w tri miga odłożyć co najmniej 1 mm pyłu i zgarniasz od początku,wtedy jest dobrze wyczyszczony kocioł-nigdy więcej poziomych półek(mnie osobiście już to nie będzie dotyczyło)...
gmaj22 Opublikowano 20 Stycznia 2018 #37 Opublikowano 20 Stycznia 2018 Taka rola poziomych półek, że pył ma na nich zostać w kotle. Ale sprawność wymiany przez to niestety spada.
shogunzlasa Opublikowano 20 Stycznia 2018 #38 Opublikowano 20 Stycznia 2018 I skam i sztoker to fajne konstrukcje. Poziomy i pionowy wymiennik swoje plusy maja, wady tez. Skam zapomniałem że ma wyczystke pionowych kanalow od przodu co jest fajne, nie trzeba mieć dodatkowego miejsca z boku. Jeden i drugi maja palniki które spalaja czysciej od retorty, więc tu jakiegos problemu tez nie powinno byc... Po prostu patrzec co lepiej pasuje do kotlowni...
Rober528 Opublikowano 20 Stycznia 2018 #39 Opublikowano 20 Stycznia 2018 https://kotlydrewmet.pl/pl/produkt/kotly-klasy-5/mj-ekonomik/ To jest firma dość mało popularna, ale robi solidne kotły.
shogunzlasa Opublikowano 20 Stycznia 2018 #40 Opublikowano 20 Stycznia 2018 Co to znaczy solidne? U mnie we wsi pan Staszek tez robi solidne, tylko ze spalaniem nie ma to wiele wspolnego... Drewmet to kolejny klocek z przewymiarowanym palnikiem, wymiennikiem tylko by zrobic 5ta klase...
Rober528 Opublikowano 20 Stycznia 2018 #41 Opublikowano 20 Stycznia 2018 To znaczy solidne. Mieszkam około 35km.od producenta , i w nszych okolicach jest dość spory tych kotłów, obok defro i sasa. Jakoś nie słyszy się negatywów. Dlaczego nie poroponujesz koledze kolejnego składaka.
konwera007 Opublikowano 20 Stycznia 2018 #42 Opublikowano 20 Stycznia 2018 Trudno nazwać czyszczeniem te pionowe kanały w Skamie 1x na m-c (taki wymóg producenta),osobiście wolałbym co 2 tygodnie każdą wajchę,a jest ich 4,podnieść kilkakrotnie każdą z nich do góry i opuścić. Ot całe czyszczenie... W zależności od ilości spalanego opału 1x lub 2x w roku wybrać z komory nawrotnej pył i to wszystko. Niestety przy poziomych półkach czyszczenie jest upierdliwe i brudzące,osobiście to przerabiam co 2 tygodnie,a powinienem co tydzień. Pozgarniasz wszystko od góry do dołu,wydaje Ci się,że jest czysto. Na końcu wybierasz wszystko z popielnika i ponownie zaglądasz do wymiennika,a tam niespodzianka zdążyło się w tri miga odłożyć co najmniej 1 mm pyłu i zgarniasz od początku,wtedy jest dobrze wyczyszczony kocioł-nigdy więcej poziomych półek(mnie osobiście już to nie będzie dotyczyło)... Jestem tego samego zdania co Ty. U rodziców czyszcze poziome półki co tydzień i jest syf. Jeżeli nie retorta to co polecacie bo ja u siebie mam pancerpol standard 25kw i chce przerobić na obrotowy. Kocioł mam przewymiarowany 23kw na 136m2
Pablo007 Opublikowano 21 Stycznia 2018 Autor #43 Opublikowano 21 Stycznia 2018 Witam! Zgodnie z sugestiami kolegów wybieram kocioł SKAMP-PV 20kW. Mam teraz pytanie jak podejść do tematu doboru sterowników, które proponuje producent pieca (Sterownik Talos/Skorpion łączony z palnikiem SV-200 oprogramowanie Elektro-Miz SkorpionV z badań z czujnikiem klapy kosza Obsługuje pompę C.O., CWU, podajnik, dmuchawę, rysuje wykresy pracy. Możliwa rozbudowa o moduł alligator rozszerzający funkcjonalność o sterowanie zaworem mieszającym i kolejną pompą za zaworem np. podłogową. Dostępny panel domowy T-1000) tak by to wszystko dobrze "hulało" obsługując grzejniki, CWU i jeden odcinek podłogówki, a chciałbym mieć także drugi sterownik przynajmniej na parterze, ewentualnie możliwość kontroli pieca zdalnej np. przez internet.
Gość Opublikowano 21 Stycznia 2018 #44 Opublikowano 21 Stycznia 2018 O szczegóły oraz Twoje oczekiwania odnośnie sterowania kotłem i instalacją zapytaj kol.@Pieklorz,który jest producentem tego kotła i udziela się na forum.
shogunzlasa Opublikowano 21 Stycznia 2018 #45 Opublikowano 21 Stycznia 2018 Co do mnie przemawia głównie za poziomymi półkami to miejsce - kotły są krótkie, większość pionowych wymaga jeszcze miejsca by swobodnie odkręcić wyczystkę z boku i bywają wiele dłuższe. Jak pisałem - w SKAMP PV tego problemu nie ma - też czyści się od przodu i chwała za to, do tego jest mały. Ogólnie w 5tej klasie tylko skam i sztoker mają jakieś inne palniki, przez co wymienniki są małe.Jak już wspomniano na forum - w piątej klasie albo palnik wypala syf albo wymiennik go łapie. Jeśli jest kiepski palnik to wymiennik jest duży i cały kocioł jest ogromny - przykładowo ponad 2 razy większy (dłuższy i trochę szerszy) od kotła z poziomymi półkami - porównać można np sztokera i wspomniane sasy czy drewmety.Większy wymiennik to większa możliwość kondensacji - co za tym idzie niskie spaliny i możliwość korozji samego pieca - dlatego w piątej klasie na chwilę obecną nie widzę innych kotłów zrobionych z głową. Ja tam kotła wielkości stodoły nie potrzebuję...Co do składaków - są fajne - jak ktoś zrobi wymiennik i zapakuje do niego dobry palnik i sterownik dopasowane mocowo to w rezultacie kocioł jest i tak lepszy od połowy chłamu na rynku.Co do sterowników - skorpion / talos różni się tylko softem i czujnikiem klapy który można dołożyć za kilka zł. Możesz wgrać soft z jednego do drugiego. Mam TALOSa teraz ze softem skorpiona - sterownik jak sterownik. Pewnie wziąłbym teraz SPPv2L z internetem w standardzie...
gmaj22 Opublikowano 21 Stycznia 2018 #46 Opublikowano 21 Stycznia 2018 SPPv2L nie obsługuje zaworu mieszającego. Pełna wersja juz tak. Do tego w SPPv2 jest dedykowany dla palnika SV200 soft z modulacją liniową. Sam palnik ma jeszcze wersję SV200n - tam min. chodzi o inny sposób czyszczenia samego palnika. Tyle ode mnie - więcej szczegółów @Pieklorz może dopisze.
andrejus17 Opublikowano 21 Stycznia 2018 #48 Opublikowano 21 Stycznia 2018 To może rozwiń temeat, dlaczego Skzp02? Jakie ma zalety?
Gość Opublikowano 21 Stycznia 2018 #49 Opublikowano 21 Stycznia 2018 Jest ponad 360 stron o tym sterowniku,tam dyskutujcie..
Pieklorz Opublikowano 22 Stycznia 2018 #50 Opublikowano 22 Stycznia 2018 SPPv2L nie obsługuje zaworu mieszającego. Pełna wersja juz tak. Do tego w SPPv2 jest dedykowany dla palnika SV200 soft z modulacją liniową. Sam palnik ma jeszcze wersję SV200n - tam min. chodzi o inny sposób czyszczenia samego palnika. Tyle ode mnie - więcej szczegółów @Pieklorz może dopisze. SV200n jest nieco przekonstruowany, bardziej z myślą o ecodesign, powalczono tutaj z warstwą paliwa, aby obniżyć temp. żaru a co za tym idzie wysokość emisji NOxów Jest nieco inny ślimak zakończony jakby takim świdrem, z normy skorzystano z zapisów odnośnie lekkiego skosu... przekonstruowano dystrybucję powietrza, zmiany ogólnie kosmetyczne i dla laika z daleka oba palniki wyglądają podobnie. Te drobne różnice to jednak nieco inny proces spalania. Z racji zmian napowietrzenia na większej ilości paliw można podchodzić w domach pod 16-17kw jak będzie taka potrzeba. To tak w skrócie
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.