Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Defro Eko Duo Uni R 20Kw Pellet Pid - Wchodzi W Nadzór


cdsmarcin

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

A nie powinien wchodzić i właśnie w tym problem zatrzymania CO...

Opublikowano

Witaj @cdsmarcin,

 

czwarty rok męczę się z tym cudownym kotłem paląc pelletem, tylko o mocy 30kW.

 

Rozumiem, że obecnie największym problemem jest to, że piec wchodzi w nadzór. W moim przypadku przyczyną zawsze była zbyt niska temperatura powracająca do kotła (do 15st mniej w stosunku do temperatury zaworu) przez brak odpowiedniej ochrony powrotu oraz dogrzewanie CWU, które w kilka chwil wysysa całą ciepłą wodę z instalacji.

 

Proces mniej więcej wyglądał tak:

 

Kocioł zalewany był zimną wodą, więc temperatura zadana bardzo szybko spadała, przez co sterownik pieca zamykał zawór 4D. Piec przechodził na pełną moc, wówczas podaje pellet bardzo szybko i wentylator chodzi na max obrotach. Piec dochodził do zadanej w kilka/kilkanaście minut (średnio koło 10min), jednak w tym czasie bardzo dużo pelletu zostawało na palenisku i mimo tego, że w miarę zbliżania się do zadanej wentylator pracował coraz wolniej, to przez nadmiar zgromadzonego paliwa piec przechodził nadzór (nawet +10st od zadanej). Zawór 4D całkowicie się otwierał, woda krążyła w instalacji jakiś czas, po czym znowu kocioł był zalewany zimną wodą.

 

W moim przypadku zawór 4D nie spełnia swojej roli ochrony powrotu. Zrobiłem eksperyment włączając pompę CWU jako cyrkulacyjną - odpala się co 10min na 1min. Po takim cyklicznym dogrzewaniu powrotu wykres jest dość stabilny, piec nie wchodzi w nadzór ani drastycznie się nie wychładza. Chodzi wtedy z w miarę stałą mocą przez cały dzień.

 

Jaka u Ciebie jest temperatura powrotu i jak zachowuje się podczas cyklu pracy kotła? Jest stabilna, spada/rośnie w zależności od tego, czy piec pracuje czy nie?

Popstrykaj fotki wykresu oraz ustawionych temperatur. Przydałby się też jakiś uproszczony rysunek instalacji lub jej zdjęcia.

Opublikowano

Raczej CWU nie ma wpływu, bo porównując wykresy nie ma odniesienia, histereza na CWU mam 1 stopień.

Czujnika powrotu nie miałem, ale jak napisałeś posta to wziąłem schemat i podłączyłem (instalator tego nie zrobił, zostawił czujnik w kartonie). Oscyluje temperatura powrotu około 37-45 stopni, a zawór 4D mam skręcony na 1. Zastanawiam się, czy powrót mam dobrze wykonany, nie powinno iść bezpośrednio powrót z CO na zawór 4D? CWU mam w starym piecu olejowym.

Dziś ustawiłem mu moc na 88% i korekte powietrza na 6%, po godzinie nie zauważyłem wielkich zmian. Tak samo z paleniskiem, nie jestem w stanie tak wyregulować kotła, by wyglądało jak w instrukcji tzn. żar na prawie całej długości paleniska... u mnie jest na 1/2 mniej więcej. Co do wykresu to wrzucam tutaj, ustawiony docelowo dopiero około 22 godziny.

Czy jakbym zamontował siłownik na zawór i ustawił jego regulację pokojówką, a także ochronę powrotu to powinno coś zmienić? Aktualnie mam tak, że ręcznie ustawiony zawór cały czas podaje taką samą temperaturę na grzejniki.

 

@null - byłbyś w stanie podać mi ustawienia serwisowe jakie masz u siebie? tzn. w menu serwisowym zakładka moc kotła (może tutaj mam coś nie tak). Daj znać również gdzie u Ciebie zainstalowany jest czujnik temperatury powrotu, bo nie mam pojęcia czy dobrze go umiejscowiłem.

 

d80dde2ee9fa60af.jpg

 

3e3fa8880d344c32.jpg

 

6ca6ed77cd5229a5gen.jpg

Opublikowano

Cwu powinno być wpiete w w powrot od co

 

Wysłane z mojego D2303 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Jutro zrobię fotkę i wrzucę

 

Wysłane z mojego D2303 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Ustawienia serwisowe mam domyślne dla mojej mocy kotła. Przez pierwsze sezony próbowałem coś nimi wskórać - bez efektów. Moim zdaniem parametrami na sterowniku możesz poprawić jakość spalania pelletu, ale nie wyregulować pracy kotła - za to odpowiada poprawnie wykonana instalacja.

 

Czujnik umiejscowiony poprawnie. Jeśli chodzi o Twoje problemy, to chyba znasz już odpowiedź. 37 stopni przy zadanej 63 to 26 stopni różnicy. Powinno być maksymalnie 10. Generalnie im temperatura powrotu jest bardziej zbliżona do zadanej na kotle, tym stabilniej to pracuje.

 

Trochę nie mogę rozpracować tych Twoich zdjęć, na pewno dobrze wszystko zaznaczyłeś na tym ostatnim? Bo wygląda na to, że powrót CO trafia jednocześnie do zaworu i bezpośrednio do kotła?

 

Instalacja zaworu 4D powinna wyglądać mniej więcej tak:

maxresdefault.jpg

Zawór 4D powinien pełnić funkcję mieszającą wody zasilającej z powrotem, więc zarówno zasilanie, jak i powrót powinny przechodzić bezpośrednio przez zawór.

Nie wiem, czy dobrze patrzę, ale czy u Ciebie wygląda to tak: pQzPDmIX.thumb.png

Jeśli tak to dodatkowo masz na odwrót połączone te rury od powrotu. To co opisałeś 'Na zawór' i wchodzi od dołu powinno być podłączone po prawej jego stronie. Zawór nie ma szans wymieszać ciepłej wody z zimną.

Opublikowano

To co jest na zawór wchodzi z prawej strony zaworu, to co od zaworu wychodzi z dołu czyli nie jest odwrotnie. Tylko chyba powrót CO powinien być bezpośrednio do 4d kierowany a u mnie wychodzi ze idzie na 4d i na kocioł jednocześnie. Chyba że ten zawór kulowy zamknąć i powrót trafi wyłącznie na zawór 4d? Tylko cały powrót jest dużej średnicy a to co idzie na 4d już średnicy mniejszej...

Opublikowano

Zamknij ten zawór i obserwuj temperaturę powrotu. Obieg kotłowy może nie wyrobić grawitacyjnie. Masz możliwość odpalenia pompy od CWU na stałe? Tak, żeby woda cyrklowała i dogrzała powrót? W ten sposób najłatwiej i najszybciej przekonasz się, czy w Twoim wypadku wpłynie to na stabilność pracy.

Opublikowano

Chodzi Ci o to, że przy zamkniętym zaworze kulowy może nie wepchnąć powrotu na zawór 4D?

Właśnie nigdzie nie mam takiej opcji, gdzie to u siebie znalazłeś?

Opublikowano

Zaznaczyłem szarym kolorem na Twoim rysunku jak to wygląda. Nie mam pojęcia po co powrót z CO idzie za razem na powrót do kotła i zawór 4D...

Jeszcze zastanawiam się, czy jak przywrócę ustawienia fabryczne w menu serwisowym to nic nie popsuję? :) Kilka osób tam już pchało łapy w celu unormowania tego kotła (łącznie ze mną) i nie wiem czy tam wszystko jest ok.

 

http://cosketch.com/Saved/pvXpY5jj

Opublikowano

Instalacja z zaworem 4D pracuje na dwóch obiegach - głównym, zasilającym grzejniki i kotłowym, gdzie woda z zasilania miesza się z wodą powrotną.

Obieg główny posiada pompę, która pcha wodę w górę. U mnie i być może u Ciebie również, pompa obiegu głównego może wysysać większą część ciepłej wody, przez co powrót nie zostanie odpowiednio dogrzany. U Ciebie dodatkowo woda powrotna musi jakoś wspiąć się w górę do tego zaworu - może to być dużą przeszkodą.

Jednym ze sposobów jest dorzucenie dodatkowej pompy obiegu kotłowego, ale lepiej mieć pewność, że to pomoże, przed robieniem zmian w instalacji.

 

Ja mam pompę CWU podpiętą pod sterownik pieca i na nim ustawiam sposób działania tej pompy. U Ciebie ta pompa też powinna być czymś sterowana. Gdzie jest ona wpięta?

 

Jeśli chodzi o ustawienia serwisowe to możesz je tutaj wypisać (czasy podawania, przerwy podawania i zakresy pracy wentylatora). Rzucę na nie okiem. O ile nie ma tam jakiś drastycznie zmienionych wartości, to nie powinno to mieć wpływu.

Opublikowano

Pompa CWU oczywiście jest wpięta w sterownik pieca, załącza się według ustawionej histerezy. Nie znalazłem jednak nigdzie w ustawieniach opcji cyklicznej pracy tej pompy. Mam sterownik K1PRv4.

 

Co się stanie w przypadku gdy powrót CO nie zdoła "wspiąć" się do zaworu 4D? Pytam, bo jeśli okaże się, że zakręcenie zaworu kulowego pomogło to nie wiem czy będę mógł zostawić to bez nadzoru na czas pójścia do pracy.

Opublikowano

W ustawieniach sterownika powinieneś zmienić rodzaj pompy z CWU na cyrkulacyjną. Dla cyrkulacyjnej możesz ustawić co jaki czas ma się załączać i na jak długo. Możesz również ustawić ją jako drugą pompę CO - wtedy będzie pracować cały czas.

Jak uda Ci się ją uruchomić to wystarczy parę minut aby się przekonać, czy powrót zostaje dogrzany. Jeśli temperatura powrotu podskoczy to obserwuj temperaturę kotła przez parę godzin.

 

Chodzi tylko o to, że obieg kotłowy nie będzie w stanie pobrać odpowiedniej ilości ciepłej wody z zasilania. Sama woda powrotna zdoła się wspiąć i możesz bez problemu zostawić zamknięty ten zawór kulowy, pod warunkiem, że zostawisz otwarty 4D. Ustaw go tak, żeby trzymał wymaganą zadaną temperaturę, która jest potrzebna, żeby dogrzać dom.

Opublikowano

Pokombinuję z tym, myślę, że to może coś pomóc. Tyle, że u mnie raczej nie chodzi o wysysanie temperatury przez CWU, a raczej o ten powrót, który mam dziwacznie połączony. Założyłem jeszcze wątek co z tym zrobić w dziale instalacji CO, tam może też coś ciekawego podpowiedzą... Zawór 4D przy aktualnych warunkach pogodowych mam ustawiony na 2, daje około 40 stopni na grzejniki.

Opublikowano

Tyle, że u mnie raczej nie chodzi o wysysanie temperatury przez CWU, a raczej o ten powrót, który mam dziwacznie połączony.

 

Nie przez CWU, a przez pompę od CO, która jest bezpośrednio wpięta za zaworem i pcha gorącą wodę z kotła na instalacje.

 

 

Zawór 4D przy aktualnych warunkach pogodowych mam ustawiony na 2, daje około 40 stopni na grzejniki.

 

2 to jest tak jak na pierwszym zdjęciu? Jeśli tak, tzn, że większość wody zasilającej powinna mieszać się z powrotem. Jeśli po zakręceniu tego kulowego powrót dalej będzie niedogrzany to będę mocno zdziwiony.

Opublikowano

No mniej więcej tak, na zdjęciu jest chyba 3. Dokładnie tak, z 4D powrót CO (do dołu) wychodzi gorący, a przykładając rękę na powrocie za piecem jest jedynie ciepły. Dziś zamknę zawór i zobaczymy jak będzie wyglądała temperatura powrotu i praca pieca. Mam nadzieję, że to pomoże, bo już powoli mam dość... wchodzi w nadzór, a spalanie na dzień dzisiejszy wychodzi jakieś 40kg na dobę...

Opublikowano

Zamknięcie zaworu niewiele zmieniło, podniosło delikatnie temperaturę powrotu, ale ta nadal nie jest stała. Zauważyłem właśnie, że przy uruchomieniu pompy CWU powrót leci mocno w górę. Obieg kotłowy mam zrobiony rurami 6/4", zawór tych samych rozmiarów, fachowiec stwierdził, że ten obieg powinien bez problemu działać grawitacyjnie, jednak najwidoczniej tak się nie dzieje. Sytuacja jak wcześniej, wyjście powrotu z 4D gorące i im bliżej pieca tym rura chłodniejsza... Kogo nie zapytam to twierdzi, że przy takiej średnicy obieg kotłowy powinien chodzić i zbędna jest pompa tego obiegu...

 

Co do ustawienia pompy jako cyrkulacyjną (jak radziłeś) musiałbym ją przepiąć w sterowniku na wyjście Pompa 2, ponieważ tylko w tym miejscu mogę taki tryb pracy ustawić, przy obecnym ustawieniu jako Pompa CWU nie mam takiej opcji. W sterowniku jest Pompa CWU, Pompa CO, Pompa 1 i Pompa 2 (te dwie ostatnie jako dodatkowe z możliwościami wyboru trybu pracy). 

Opublikowano

Nie pamiętam tego faktu, ale wygląda na to, że u siebie też musiałem ją przepiąć jako dodatkową. Wtedy można ustawić ją jako dowolną pompę bez konieczności przepinania kabli. Samo przepięcie jest banalnie proste.

 

Co do powrotu to zgodzę się, średnica jest pokaźna i powinno działać. Powinno, ale jednak nie działa...

Średnica to niestety nie jest jedyny parametr na jaki należy zwrócić uwagę. Sam zawór 4D nie jest idealną konstrukcją i też nie pomaga.

 

Przepnij sobie tą pompę i przekonaj się sam. Bez tego nie nabierzemy pewności, że to pomaga w Twoim przypadku.

Opublikowano

Postanowiłem zrobić eksperyment narazie bez przełączania. Co jakiś czas uruchamialem pompę CWU w trybie recznym i faktycznie temperatura powrotu była znacznie wyższa.

Jak masz ustawiona pompę jako cyrkulacyjna to jak kontrolujesz temperaturę wody w bojlerze?

Opublikowano

Nie kontroluje :) pompa uruchamia się często, ale na bardzo krótki okres czasu, więc nigdy nie dochodzi do temperatury ustawionej na kotle - po prostu w ciągu dnia jest na tyle duże zużycie, że utrzymuje się na poziomie takim, jaki normalnie mam zadany na CWU, czyli 50-60*.

 

Cały trick polega na tym, żeby sprawdzić, czy wysoka temperatura powrotu wpływa korzystnie na stabilność pracy pieca.

 

Czy jesteś wstanie w taki sposób stwierdzić, że dogrzany powrót ma na to korzystny wpływ?

Opublikowano

Wpływ ma i to ogromny. Gdy zużycie ciepłej wody jest na tyle duże, że pompa CWU pracuje dłuższy czas to po wykresie od razu widać, że kocioł pracuje stabilnie w PID odbierając od zadanej max 3 stopnie...

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

To zupełnie inna bajka. Masz możliwość obniżenia temperatury zaworu po osiągnieciu zadanej w pomieszczeniu? Np. w pokoju zadana 23 i po osiągnieciu obniża np. Do 30 temperaturę na zaworze.

 

Rozumiem, że palisz pelletem na kotle jak w tytule?

Kolego podłącze się do tematu...zainstalowałem niedawno regulator pokojowy TECH ST -292v2...I steruje siłownikiem zaworu 4D, czyli w menu ustawień >ustawiasz zawór wbudowany >regulator pokojowy standard >i...obniżenie pokojówki "np.-10" i w tedy przy osiągnięciu temperatury zadanej w pokoju np.23°C sterownik kotła dostaje info o obniżeniu temp.zadanej zaworu o 10°...np.przy zadanej zaworu 47°C sterownik obniża ja o te 10° do 37° i taka temp.idzie na grzejniki do momentu gdy regulator pokojowy uzna że temp.zadana w pomieszczeniu spadła i znów załącza sterownik do pracy poprzez siłownik zawór 4d. Czyli krótko mówiąc regulator pokojowy w tej konfiguracji steruje silownikiem zaworu 4D przy zachowaniu ochrony powrotu.

 

Wysłane z mojego SM-A510F przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

U mnie zaczęło wyglądać tak gdy powrót osiągnął 53 stopnie

post-66371-0-01684400-1513009875_thumb.jpeg

Opublikowano

Stolwel jaka masz zadaną temperaturę na piecu, temperatura cwu i na którym biegu chodzi Ci pompka od cwu?

 

Wysłane z mojego D2303 przy użyciu Tapatalka

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.