Boojak Opublikowano 30 Lipca 2017 #1 Opublikowano 30 Lipca 2017 Cześć,chciał poprosić o ocenę schematu mojej instalacji CO.Opis mojego domu oraz wyliczenia zapotrzebowania na http://cieplowlasciwie.pl/wynik/2l80 Przerabiam starą instalację (grube stalowe rury, piec na węgiel w pokoju etc) na instalacje w PEX 16. W domu już skończone i czas na kotłownię.Tu rodzi się kilka pytań: 1. Schemat do oceny + czy zbiornik wyrównawczy musi znajdować się w kotłowni (jest nieocieplona) czy może w domu na poddaszu?2. Jaki duży powinien być zbiornik wyrównawczy w moim przypadku (5 grzejników CV22 600x600 - 600x1600) 10-15 l?3. Czy pompa jest w dobrym miejscu, czytałem o różnych teoriach, na wyjściu/ na powrocie, już nie wiem... 4. Czy pompa obiegowa omis 25-60/180 sprawdzi się w tym układzie (już ją posiadam - nową). 5. Ocieplenie AluPex w ziemi (załącznik 2) w dwóch wariantach. Albo wszystko razem w jednej PCV, albo oddzielnie. Chyba spakowane w jedną PCV będzie lepiej, ale obawiam się wygięcia pod fundamentami. A może ktoś poleca inny materiał niż otulina polietylenowa w podobnej cenie. 6. Komin prawdopodobnie http://www.centrum-kominow.pl/kategorie/systemy_kominowe_ceramiczne Komin BRATA UNIVERSAL (izolowany) 4 m, fi 200 będzie ok? Kocioł prawdopodobnie Witkowski kmb-rp-plus lub Defro sigma. Paliwo - ekogroszek schemat instalacji CO.pdfPobieranie informacji ...
sambor Opublikowano 30 Lipca 2017 #2 Opublikowano 30 Lipca 2017 Jeżeli zbiornik wyrównawczy będzie w kotłowni wyżej niż odbiory w drugim budynku to jest OK, w budynku gdzie grzejniki nie może być. Pojemność całkowita zbiornika 20l będzie dobra. Pompa Ok i wydoli Ocieplenie wg możliwości jak najlepsze. Komin musi być min 4m od wprowadzenia czopucha do końca przewodu kominowego , dodatkowo ok 1m nad dach i musi być wyższy niż dachy sąsiednich domów. Czyli nie może się kończyć na wys okna sąsiada. Na budowę komina potrzebny jest projekt i zgoda na budowę wydana przez powiatowy inspektorat nadzoru budowlanego
Boojak Opublikowano 14 Października 2017 Autor #3 Opublikowano 14 Października 2017 Możecie zerknąć na załączone zdjęcia i podpowiedzieć co zrobiłem źle? Brak zaworu zwrotnego? Zbiornik za blisko pompy? Generalnie ciągle zapowietrza się pompa. Co 15 min spuszczam z niej powietrze. Grzejniki prawie zimne. Grzejniki się nie zapowietrzaja.
tommyp2 Opublikowano 14 Października 2017 #4 Opublikowano 14 Października 2017 Może pompa powinna być w poziomie?
odpowietrznik Opublikowano 14 Października 2017 #5 Opublikowano 14 Października 2017 W dniu 14.10.2017 o 15:07, Boojak napisał(a): Możecie zerknąć na załączone zdjęcia i podpowiedzieć co zrobiłem źle? Brak zaworu zwrotnego? Zbiornik za blisko pompy? Generalnie ciągle zapowietrza się pompa. Co 15 min spuszczam z niej powietrze. Grzejniki prawie zimne. Grzejniki się nie zapowietrzaja. Tak nie wolno montować pompy,wirnik musi być w poziomie.Dlaczego pompa nie jest zamontowana na rurze przelotowo tylko jest jakieś obejście?Co "napędza" tylko grzejniki? rury wyglądają na cienkie.Jak nic nie kryje się pod tymi otulinami to pompa będzie tłoczyć w tym krótkim obiegu (załącznik) i nie pójdzie na grzejniki
Boojak Opublikowano 14 Października 2017 Autor #6 Opublikowano 14 Października 2017 W dniu 14.10.2017 o 16:22, odpowietrznik napisał(a): Tak nie wolno montować pompy,wirnik musi być w poziomie.Dlaczego pompa nie jest zamontowana na rurze przelotowo tylko jest jakieś obejście?Co "napędza" ?tylko grzejniki? rury wyglądają na cienkie OK przekrecilem pompę. Pompa jest na rurze która prowadzi do rozdzielacza. Rury to pex 25
odpowietrznik Opublikowano 14 Października 2017 #7 Opublikowano 14 Października 2017 A dlaczego pompa nie jest zamontowana po prostu jak w załączniku poniżej?
Boojak Opublikowano 14 Października 2017 Autor #8 Opublikowano 14 Października 2017 Myślałem o tym,ale w wielu postach na forum sugerowane jest dodatkowe obejście, na wypadek braku zasilania. Nie będzie trochę niebezpieczne zostawiając to w taki sposób? W sumie i tak grawitacyjne zasilanie (chyba) nie zadziała, nawet jeśli będzie obejście PS cały schemacik w pierwszym poście
odpowietrznik Opublikowano 14 Października 2017 #9 Opublikowano 14 Października 2017 No to mamy przyczynę.To ewentualnie miałoby szanse działać gdyby był na tym obejściu zamontowany zawór różnicowy.Ale u Ciebie nie będzie grzało na grawitacji więc zawór różnicowy jest zbędny.Pompa przepuści wodę przy braku prądu a że masz układ otwarty to nic się nie stanie najwyżej zagotuje)Po prostu pompa "mieli" w tym krótkim obiegu(post#5).Musisz przerobić i dać ją przelotowo(jak w poście #7) i będzie działać.A jak chcesz się zabezpieczyć przed zagotowaniem to kup sobie "upieska")ze stałą sinusoidą+aku Tylko jak pompa siądzie to i upiesek bezradny) Tzn.będzie działać lub nie) bo niepokoi mnie to 20metrowe przejście które tworzy rodzaj syfonu ale pierwsza rzecz to przeróbka bo bez niej nie ma szans aby zadziałało
Boojak Opublikowano 14 Października 2017 Autor #10 Opublikowano 14 Października 2017 Dzięki za podpowiedzi, przerobię tak jak napisałaś. Nie strasz mnie ze nie będzie działać, bo nie mam planu B... W sumie to od pompy do rozdzielacza wyszło 22 m rury, w ziemi idzie 15 m.
tommyp2 Opublikowano 14 Października 2017 #11 Opublikowano 14 Października 2017 U ciebie bezpośrednio z kotła wychodzi PEX?
odpowietrznik Opublikowano 14 Października 2017 #12 Opublikowano 14 Października 2017 Gościu nic nie boi że zagotuje)Niby podajnik ale...)
tommyp2 Opublikowano 14 Października 2017 #13 Opublikowano 14 Października 2017 Ktoś mi kiedyś napisał, że będzie MAKARON z rur jak się zagotuje... ☺️
Boojak Opublikowano 14 Października 2017 Autor #14 Opublikowano 14 Października 2017 Bardzo możliwe :) A to jaka odległości od wyjścia jest bezpieczna dla pex?
tommyp2 Opublikowano 15 Października 2017 #15 Opublikowano 15 Października 2017 Tu chyba nie chodzi o odległość, ale temp. wszędzie tam gdzie może ona przekroczyć dla pex to chyba 90-95 stopni. Mój brat ma podajnik i kilka razy zagotowało, czego nie życzę ☺️
odpowietrznik Opublikowano 15 Października 2017 #16 Opublikowano 15 Października 2017 Może montaż zaworu 3D by częściowo zabezpieczył rury.Stuprocentowym zabezpieczeniem byłby wymiennik płytowy ale to koszty(wymiennik+dodatkowa pompa) i będą jakieś tam nieduże straty na wymienniku.Oczywiście do 3D lub do wymiennika rury stalowe lub CU.I jeszcze jedna uwaga-jak będziesz przerabiał to zamontuj filtr osadnikowy przed pompą. No i wspomniany wcześniej UPS też stanowi jakieś tam zabezpieczenie bo przyczyną większości zagotowań jest brak prądu
Boojak Opublikowano 15 Października 2017 Autor #17 Opublikowano 15 Października 2017 Ok, zawór 3d przed pompą? Może być taki: http://allegro.pl/zawor-mieszajacy-trojdrogowy-3d-dn25-1-mieszacz-i5258492710.html
odpowietrznik Opublikowano 15 Października 2017 #18 Opublikowano 15 Października 2017 Mógłyby być ale może niech wypowiedzą się inni forumowicze czy jest sens montażu zaworu 3D) Co do montazu 3D jak w załączniku
odpowietrznik Opublikowano 15 Października 2017 #19 Opublikowano 15 Października 2017 I może jeszcze jeden motyw) Brak u ciebie zabezpieczenia przed korozją niskotemperaturową kotła :) Najlepszym rozwiązaniem byłby wymiennik płytowy,on zarówno zabezpieczyłby instalację(twoje rury PEX) w razie zagotowania jak i zrealizował ochronę kotła no ale koszty dość wysokie
odpowietrznik Opublikowano 15 Października 2017 #20 Opublikowano 15 Października 2017 Jak nie wymiennik płytowy to ewentualnie takie rozwiązanie:zawór 3D termostatyczny 30-70st.(załącznik)zamiast tego na siłownik(bez siłownika) Dodatkowo pompa kotłowa dla ochrony kotła wtedy instalacja jak w załączniku #2
Boojak Opublikowano 15 Października 2017 Autor #21 Opublikowano 15 Października 2017 ta pompa dodatkowa przy kotle ma się właczać gdy temperatura będzie za wysoka, żeby wspomóc zawór 3d?Nie wystarczy to z załącznika? Tylko zawór 3d bez pompy? Cytat zawór 3D termostatyczny 30-70st oznacza, że zawór zaczyna mieszać przy max temp 70 C?
odpowietrznik Opublikowano 15 Października 2017 #22 Opublikowano 15 Października 2017 Ta pompa spinająca zasilanie z powrotem przy kotle (tzw.kotłowa) nic nie wspomaga)chodzi cały czas i ma za zadanie utrzymać odpowiednio wysoką temp.na powrocie do kotła powiedzmy ok.50st.Niektóre sterowniki kotłów obsługują ten rodzaj pomp.Wystarczy 40ka i dobrze by było aby była energooszczędna.Jak ci nie zależy na żywotności kotła to jej po prostu nie montujesz)Zawór 3D termostatyczny ma pokrętło na którym są cyferki i ustawisz sobie temperaturę wody wychodzącej na instalację w zakresie od 30 do 70st.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.