Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Wybrór Kotła I Inne Rozważania


look

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cześć

 

Mam prośbę o pomoc w doborze kotła, a przede wszystkim w dobrym zrozumieniu tematu.

 

Na początek dom - zabudowa szeregowa, środkowy, nieocieplony, lata 90. - dwie kondygnacja po około 70m2, czyli 140m2 plus 70m2 piwnicy, w bardzo małym stopniu ogrzewanej. Temepratura w domu 20-21 stopni (do 22 w salonie wieczorami), z wychładzaniem gdy nie jest używane (nie ma nikogo w domu, częściowo także w pomieszczeniach). Aktualnie ogrzewam kotłem na ekogroszek, Klimosz Ling 15kW ze sterowaniem pogodowym zaworem czwórdrogowym, ogrzewaniem steruje dodatkowo system Bero.

 

Kocioł ogrzewa dodatkowo c.w.u. dla 4 osób.

 

Spalanie ekogroszku w sezonach początek października-koniec kwietnia:

2010/11 - 4160kg

2011/12 - 3030kg

2012/13 - 3440kg

2013/14 - 3270kg

2014/15 - 2940kg

2015/16 - 2970kg

2016/17 - do 3000kg - szacunek

 

średnio 3260 kg, co przy cenie 850zł/tonę daje 2770zł za sezon grzewczy

Poza sezonem, przy grzaniu c.w.u. spalam 100-120kg węgla, czyli jakieś 85-100zł miesięcznie. 

 

Przy największych mrozach, sięgających -30 stopni kocioł o mocy 15kW pracował blisko swojej pełnej mocy, co odczuwało się tylko jednak przy grzaniu c.w.u. Jednak dawał radę, bez większych niespodzianek.

 

Zdecydowałem się na zmianę kotła na gazowy z dwóch powodów - wygoda i możliwość zainstalowania kominka w kominie od kotła węglowego. Wyboru chyba specjalnie nie ma i musi być teraz kondensacyjny, ale wydaje się, że to nie jest najgorszy wybór. Zrobiłem wykres temperatury wychodzących na grzejniki - za zaworem czwórdrogowym - z 4 zimowych miesięcy (koniec paździewnika-koniec lutego), w załączniku. Wynika z niego, że temperatura, przy słabej zimie zwykle utrzymuje się do 45 stopni, sporadycznie dochodząc do 55 stopni. Niestety nie wiem jak wygląda temperatura powrotu z grzejników, bo jej nie badam (badam tylko powrót kotła, ale ma się nijak do powrotu z grzejników, bo jest zawór czwórdrogowy). 

 

Wykres (duży obrazek):

post-17534-0-56708000-1489663283_thumb.png

 

Pytanie 1:

To co najbardziej cenię w obecnym rozwiązaniu, to komfort grzewczy. Uważam, że od temperatury w domu istotniejsze jest to, żeby grzejniki były cały czas ciepłe. Stąd bardzo odpowiada mi sterowanie pogodowe i przykręcanie grzejników gdy nikogo nie ma w pomieszczeniu. To z pewnością chciałbym zachować. i tu rodzą się moje pierwsze pytania. Wydaje mi się, że potrzebuję kotła możliwie dobrze dobranego do domu (nie przewymiarowanego) z możliwie najszerszą modulacją mocy. Natomiast czytam czasem, że kocioł gazowy to nie węglowy i łatwo go włączać i wyłączać, co zastępuje modulację mocy. Z drugiej strony czytam, że częste włączanie i wyłączanie jest nieekonomiczne i warto ustawić włączanie np. nie częściej niż co pół godziny. Tyle, że przez pół godziny woda w grzejnikach się wystudzi (zakładam, że pompa będzie cały czas chodzić), co spowoduje dyskomfort cieplny. Jak to z tym jest? Jak chcę mieć cały czas ciepła wodę w grzejnikach, to powinienem unikać przewymiarowania i wybrać możliwie mały kocioł? We wniosku o warunki techniczne podałem 24kW na wszelki wypadek, ale zakładam, że będzie 15-20kW.

 

Pytanie 2:

Przyglądam się kotłom Vaillant VC ecoTec, w szczególności VC PL 146/5-5 i VC PL 206/5-5. Tylko obawiam się czy 14kW to nie za mało, a 20kW to już dużo, ale może to nie jest problem. To na czym mi zależy to bezawaryjność i trwałość, koszt łącznie ze sterowaniem pogodowym (pamiętając jednak, że koszt nie nie jest jedynym i najważnieszym kryterium), możliwość sterowania z zewnątrz (to jedna z ważniejszych rzeczy). Wyjaśnienia wymaga ostatni punkt - bardzo podoba mi się koncepcja złącza szyny EBus, przez którą chciałbym docelowo:

1. odczytywać aktualne zużycie gazu

2. sterować ogrzewaniem - np. zmieniając krzywe grzewcze (chociażby ze względu na to, że badam temperaturę w domu i mój system ma pełną wiedzę o ich stanie)

I teraz pytanie - czy Vaillant to dobry wybór przy moich założeniach? Czy jest coś lepiej spełniającego wymagania? Mieszkam w Toruniu, więc autoryzowany serwis jest na miejscu, bo to też był argument pojawiający się w dyskusjach.

 

Pytanie 3:

Jeżeli Vaillant VC i pogodówka, to czy w oparciu o ColorMatic 470, to czy będę mógł powierzyć sterowanie pogodowe Colormaticowi, a jednocześnie móc włączać/wyłączać ogrzewanie (lub zmniejszać temeperaturę wody grzejnikowej) za pomocą przekaźnika? W szczególności jak podłączę Colormatic 470 przez EBus, a dodatkowo będę chciał sterować przez przekaźnik RT trybem grzej/nie grzej to czy to zadziała? W instrukcji jest informacja, że przy sterowniku EBus, złącze termostatu RT się mostkuje, co daje nadzieję, że da się w ten sposób włączać/wyłączać ogrzewanie, nawet przy działającej pogodówce. Może to ktoś potwiedzić?

 

Pytanie 4:

Ponieważ teraz mam bojler ogrzewany przez kocioł, cyrkulację, itp, to zakładam zakup kotła jednofunkcyjnego i bojlera. Zakładam, że bojler będzie pionowy, 150litrów. Czy warto kupować bojler producenta kotła, czy wybrać coś innego? Różnica w cenie pewnie nie jest mała, ale czy mam z tego realny zysk? W szczególności w przyszłości rozważam dołożenie solarów, ale szanse na to oceniam na raczej niezbyt dużą.

 

Pytanie 5:

Ponieważ jestem na początku drogi - wystąpiłem o warunki przyłącza gazowego, właściwie rozbudowy istniejącej instalacji, bo chcę dołączyć się do sieci sąsiada (szereg, gdzie instalacje są tak łączone), to może macie jakieś szczególne rady? O czym szczególnym powinienem pomyśleć, o czym zwykle ludzie zapominają?

 

Pytanie 6:

Jakiego realnie wzrostu kosztów ogrzewania powinienem się spodziewać? Zakładam, że do 1000zł rocznie. Czy to dobre założenie? Jak wygląda koszt ogrzewania c.w.u. (zakładam, że zyskuje na tym, że nie tracę węgla na podtrzymanie żaru, ale płacę też abonament miesięczny jak zimą)?

 

Z góry dziękuję za pomoc i wszelkie konstruktywne rady.

Opublikowano

Znajoma ogrzewa domek 140 m gazem w domu temperatura 19-20 stopni.W tamtym sezonie koszty ogrzewania i C W U wyniosły 4 300.Dom ocieplony ściana trójwarstwowa suporeks 24 cm ,wełna 6 cm,suporeks 12cm, styropian 12cm.Strop 30cm wełny ,15 cm  styropian nad piwnicą.

 

Podstaw dane budynku:  http://cieplowlasciwie.pl/start

Opublikowano

Pyt 1 mało danych o twoim domu, ale jeżeli poprzedni o takiej mocy starczał to 15 kW powinno wystarczyć. Pompa nie chodzi w kotle kondensacyjnym cały czas. Sterownik też nią steruje, ażeby robić sobie "nieobieg", wtedy ściaga zimną wodę i powiększa zjawisko kondensacji. Tak w moim ZSB junkersa jest - bardzo inteligentne.

Pyt 2. czy się da odczytywać aktualne zużycie gazu hmmmm ? u mnie nie sprawdzałem. Krzywe grzewcze zmieniasz w sterowniku. Co... będziesz jechał samochodem i dostosowywał akurat krzywą grzewczą.... bez jaj.

Pyt.3 Nie wiem czy się da - ale dla mnie to bez sensu. Też myślałem na początku że bedę stał nad systemem sterownika i coś tam w nim mieszał. Nie ma potrzeby - on sobie doskonale radzi, bez mojego mieszania. Więcej powiem - jak zaczynam mieszać, kocioł chodzi źle.... po prostu on sobie świetnie dogaduje się ze sterowsnikiem pogodowym i na wszystko ma radę. Dajmy mu popracować, bo to jest rozwiązanie które się uczy, i po jakimś czasie chodzi inaczej niż na początku, np zmienia taktowanie, czasy włączenia pompy, nagina modulację płomienia.... etc.

Pyt. 4 ja mam bojler producenta, nie dałem za niego więcej niż za jakiś tam zwykły.... do wszystkiego mam dokumentację i zawsze mogę coś zmienić. Solarów to raczej będziesz miał problem dłożyć od tak sobie, jeśli nie kupisz zbiornika 2-wężownicowego z takim przeznaczeniem, który to jest.... znacznie droższy

Pyt.5 To to sobie na początku wyjaśnij, bo jutro twój sąsiad stanie się twoim wrogiem i po przyłączu.... jak masz gaz w budynku = zaczynamy rozmowę

Pyt.6  Tak płacisz abonament jak wejdziesz w taryfę (a wejdziesz) pow 1200 m3 - 36 zł./msc 73 za dwa miesiące. Od tego może Cię uratować tylko to że Putin umrze na raka i podpiszemy nową umowę, albo: PGNIG wreszcie upadnie, albo: jeszcze coś innego się wydarzy. więc do tego czasu będziesz mieć tak że będziesz za stworzenie cwu płacić miesięcznie 36 zł a za gaz 50 zł. Jaka jest od tego droga ucieczki ? Żadna. - nie ma :D

CO do kosztów - tego się nie da tak wyliczyć, bo nie wiemy jaki miałeś komfort grzania w domu, na jaką temperaturę grzałeś a ile studziłeś, jaką masz wentylację, jakie masz okna, jaką masz instalację, etc etc.

Mówisz 1000 zł dołożysz, a 2000 ? już nie, to taki śliski temat. Pozostaje temat kominka: masz drewno za darmo, czy lubisz blask ognia ? Bo kominek w dzisiejszych czasach przy tych cenach drewna, to droga ekstrawagancja. A jak już jesteśmy w temacie kominka w miejscu jak to napisałeś kotła węglowego. To dlaczego nie przepalić tego drzewa co masz na zmarnowanie, w kotle i zasilić instalację (z wyższą sprawnością) zamiast stopić to w domu w kominku (z niższa sprawnością) i narobić sobie w domu syfu, dymu i smrodu. Ja tego nigdy nie zrozumiem.

Opublikowano

Dzięki za odpowiedź.

 

1. Czyli nie jest tak, jak sobie wyobrażam, czyli np. według krzywej grzewczej wychodzi, że temperatura wody w grzejnikach ma mieć 40 stopni, to:

a) gdy zapotrzebowanie domu jest powyżej minimalnej mocy kotła, to pracuje on z potrzebną mocą ciągle

B) gdy jest mniejsze, to pracuje z minimalną, ale z przerwami, utrzymując cały czas temperaturę w grzejnikach

Wychowałem się w domu z piecem gazowym, który grzał w trybie włącz/wyłącz, np. przez godzinę zimne grzejniki, a przez godzinę 60 stopni. Teraz mam komfort stałej temperatury wody grzejnikowej i bardzo nie chciałbym go tracić, bo jest po prostu lepiej.

 

2. Nie, podczas jazdy samochodem nie. Ale w słoneczny dzień, gdy dom na podstawie krzywej grzewczej ma tendencję do przegrzewania, to temperatura może się nieco obniżyć. Gdy nikogo nie ma w domu, to także może się obniżyć. Ma tym sterować automatyka domowa. Minimum jakiego oczekuję, to możliwość wyłączenia ogrzewania, np. podczas wyjazdu i zdalnego włączenia przed powrotem (oczywiście za "zdalne" ja odpowiadam, kocioł ma być zintegrowany w jakiś sposób z automatyką domową).

 

3. No tak, ale wyłączanie/obniżanie temperatury podczas nieobecności, to dla mnie absolutne minimum funkcjonalności. Tak to działa przy kotle węglowym. Na sterowaniu oszczędzam około 10-15% rocznie, więc jak miałbym dołożyć jeszcze 500zł rocznie do ogrzewania przez rezygnację z tego, to robi się zupełnie nieopłacalne. Natomiast potrzebuję od kogoś potwierdzenia, że jest tak jak myślę.

 

4. Ok, czyli producenta jest ok. Nie ma wiele zalet, ale nie powinien być wiele droższy.

 

5. Tak, ze zgodą nie mam problemu.

 

6. 36zł na miesiąc to nie jest jakoś tragicznie, tym bardziej jak grzanie cwu nie byłoby droższe niż 50zł. Koszty porównywalne jak teraz. A obawiam się, że bez Putina może być jeszcze gorzej, a przynajmniej jestem w stanie wyobrazić sobie takie scenariusze...

 

No właśnie, jak mam dołożyć 1000 i nie mieć bałaganu w kotłowni, nie musieć dorzucać ekogroszku, czyścić pieca, raz w roku nosić worków do kotłowni, to jestem na to gotowy. Jak miałbym dołożyć 2000 i wydawać prawie dwukrotnie więcej, to bym się zastanawiał czy za 2000 nie jestem gotowy tego robić...

 

Co do kominka - nie mam drewna za darmo, nie mam żadnego uzasadnienia dla kominka poza jednym - przyjemność (fakt, że znam ją nie od strony palenia i noszenia drewna, tylko siedzenia przy kominku jako gość). Zdaję sobie sprawę, że to fanaberia, która się nie zwróci.

 

Aha, moje rozważania o sterowaniu i oszczędzaniu można poczytać na blogu - rozważania od podrozdziału "Dla kogo jest automatyzacja ogrzewania".

Opublikowano

Ad 1. - Ad. 3

Wszystko to o czym piszesz ja mam w swoim sterowniku FW 120.

Tak, piec włącza się i wyłącza utrzymując stałą (wróc - zmienną) temp na kaloryferach. Dlaczego zmienną, no bo sterownik na początku zagrzewania pomieszczenia, dajmy na to przy 19 st C moduluje temp zasilania na np 52 st C, jak mija 20 st C to już 48, a jak mija temp zadaną 21 - to już tylko 44, ale kaloryfery są cały czas ciepłe, zmiennie - cieple. Kocioł nie chodzi włącz wyłacz a "przyśpiesza i zwalnia" ale kaloryfery są cały czas ciepłe.

U mnie na sterowniku FW 120 temp na grzejnikach jest wypadkową

1. Różnicy pomiędzy temp zadaną a aktualną - im większa tym kocioł bardziej strartuje z "grubej rury".

2. Temp na dworze zmierzoną pogodynką

3. Nastawą na pokrętle kotła a nastawą w sterowniku opisaną jako "wpływ pomieszczenia na temp."

4. Krzywej grzewczej

Generalizując to powiem żeby w tym za bardzo "nie kopać" - bo większość nastaw "defaultowych" które ja mam w sterowniku się sprawdza. Ja na początku trochę kopałem tymi nastawami ito wcale na dobre nie wychodziło - kocioł sam wie co robi. A przykładów jego "geniuszu" jest dużo. Np u mnie pomimo że jeszcze nie ma początku strefy czasowej, piec na ok 1 h przed początkiem strefy ot tak niezauważalnie włącza sobie palniczek na moc minimalną (przyłapałem go na tym :D) i robi w całym układzie taką swoją temp. ~ pi razy drzwi 35 st C. Kiedy o 16:30 jest start grzania, wtedy nie startuje z zimną wodą, która zrucana z chłodnych pomieszczeń ma np 19 st C tylko ma przygotowane na całym obiegu 35; a więc kiedy z arytmetyki sterownika wyjdzie grzej do 52, to ona ma duuuuużo prościej i szybciej to zrobić, mądre, prawda ?

tak samo włącza i wyłącza pompę kiedy widzi że za ciepła woda wraca powrotem czyli już cały układ jest dobrze rozgrzany. Pompa zamiera, np na 6 minut i potem jak się włącza to ściaga chłodniejszą wodę powrotem, i lepiej kondensuje.

Miałem kiedyś ściągniętą obudowę z kotła, jak miałem awarię instalacji i uważnie przyglądałem się jego pracy i temu co włącza jak i po co i powiem szczerze, że jestem w szoku, bo to naprawdę jest bardzo zmyślne urządzenie.

Opublikowano

Dzięki. Trochę mnie uspokoiłeś, natomiast to wychładzanie wody przez zatrzymywanie pompy a stałe grzanie jakoś mi nie bardzo współgra.

 

Ktoś jeszcze wyrazi swoje zdanie? W szczególnie w temacie Vaillanta?

Opublikowano

Mam 206 . Grzeję pierwszy sezon gazem. Używam Calormatic 470 w funkcji termostat plus pogodówka. Kaloryfery żeliwne i stalowe. Stała temperatura 20,5C. W zimie chodził Max. na 10kW. Zakres CO od 40-50C z pogodówki plus termostat utrzymuje z dokładnością do chyba 0,3C. Ogólnie ok. Zapomniałem o ogrzewaniu. Od 1X ok. 1300m3 z CWU.

Opublikowano

Zasypowy . Paliłem węgiel, flot . Rozpalałem bo kocioł był za duży po ociepleniu domu. Średnio 1,3t węgla , 2t flotu, 0,5 t drewna. Koszt ok. 2000 plus 600 zł na CWU - bojler gazowy i dużo zachodu. Dom mały klocek 9x9. 3 kondygnacje w tym niski parter. Styro 8cm.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.