Skocz do zawartości
IGNOROWANY

Modernizacja Kotłowni


wojtas222

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

 

Jestem na etapie tworzenia kotłowni na CO

Chciałbym piec zasypowy Heiztechnik 15 kW Q HIT

Posiadam własną automatykę tzn wentylator, sterownik pompy kotłowej oraz sterownik obiegów grzewczych. Dwa zawory 3D z siłownikami, 2 regulatory pokojowe 1 do grzejników 1 do podłogówki, pogodówkę, 4 pompy obiegowe. Grundfosa

Dom z użytkowym poddaszem bez piwnicy powierzchnia 140m2. oraz z CWU zasobnik 140l.

W domu ma być ogrzewanie podłogowe i grzejnikowe. Instalacje są rozprowadzone rurą pex 16 (w trakcie wykonywania)

Przewiduje 2 rozdzielacze: 1 do podłogówki i 1 do grzejników. Oba rozdzielacze na parterze w kotłowni.

1.Czy podłogówka do łazienki na piętrze nie będzie się zapowietrzać przy podłączeniu do rozdzielacza na parterze??? Jeżeli tak to co zastosować aby tak nie było. 

2.Czy stosować sterowanie mieszaczem na grzejnikach czy może pominąć mieszacz. Jeżeli będzie mieszacz czy kupować termostaty do grzejników???

3.W jaki sposób zapewnić odbiór ciepła przy wyłączeniu prądu ze schematu widać, że grawitacja odpada (Zresztą pex 16 raczej nie działałby na grawitacji) ??? Chodzi mi tylko o zabezpieczenie przed zagotowaniem wody a nie o to że będzie zimno. Kocioł planuje utrzymywać na parametrze około 65*C czy przy wyłączeniu zasilania jest szansa, że się zagotuje (brak odbioru ciepła - pompki stoją).

Mam do kotłowni poprowadzone 3 fazy więc jak będę w domu to mam szansę przepiąc na działąjący obwód ale co w sytuacji gdy prąd całkowicie wyłączą???

4. Naczynie bezpieczeństwa czy zamontowane na strychu  nie zamarznie strych nie ocieplony na dachu dachówka papa i deskowanie.

Za wszelkie uwagi będę wdzięczny 

schemat kotłowni w załączniku

post-64941-0-05485500-1483620118_thumb.png

Opublikowano

Heiztechnik to nie najlepszy wybór było już na forum, przemyś to dobrze jak jeszcze nie kupiłeś.

Policz sobie zapotrzebowanie na ciepło na

http://cieplowlasciwie.pl/

Potem poczytaj o paleniu w kotłach na

http://czysteogrzewanie.pl/

I poważnie zastanów się czym będziesz opalał bo ciepło wcale nie musi być czerwone. :)

A kotły do węgla i drewna to nie tylko HolzGas i zwykłe zasypowe.

Zastanów się nad jakimś dolniakiem tu masz opisy popularnych kotłów ich wady i zalety.:

http://ranking.czysteogrzewanie.pl/

 

Co do instalacji to podłogówka w układzie otwartym może się zapowietrzać lepiej zamknąć układ grzejnikowy a zostawić otwarty kotłowy i połączyć przez wymiennik wtedy też odpadnie Ci problem z zamarzaniem przelewówki bo będzie przy kotle.

Co do sterowania to dobrą opcją jest pogodówką jak w gazówkach ale wtedy sterujesz sterownikiem zawory 3D.

Co do braku prądu to najlepiej UPS z pełną sinusoidą.

Schemat wygląda poprawnie.

Opublikowano

Dzięki sono2020

 

Chodzi ci o wymiennik płytowy jaki to koszt?

Z ciepła właściwego wychodzi mi piec 10 kW ale bez CWU

Jeżeli chodzi o piec to właśnie zalecają Górnego spalania najefektywniej spała sie opał ze stronki co podałes czerwona marka wypada najlepiej jako 1 ma powietrze wtórne (co prawda bez regulacji ale ma) ewentualnie jeszcze defro daje rade

Okablowanie mam przygotowane do sterowania zaworów przez pogodowe

Martwi mnie tylko co będzie gdy zawory sie zamkną i nie będzie odbioru ciepła czy kocioł sie nie zagotuje. Nie mam doświadczenia czy brak dopływu powietrza zdąży zadusić zasyp. A co w sytuacji jak w kotle defor jest ciagle dostarczane powietrze wtórne przez pokrętło?

Opublikowano

Po co ci to... Bujałem się z kotłem zasypowym przez lata i dziękuję opatrzności, że w tym roku się spalił. Tylko piec zasypowy 15 KW żeliwnym podajnikiem, ślimakiem , palnikiem itp. Dobry sterownik co pilnuje kilku pomp, z godzinowym i tygodniowym  programem. Dobry monter...sprawdzony u innych!!!!!! a nie gaduła cwaniaczek. Całość tj piec z osprzętem i dodatkowymi materiałami typu pompa ( bo jedną miałem) , zawór 4d inne zawory itp itd,  łącznie z monterem kosztował mnie 6500 zł.  Dzisiaj jest - 14 stopni, a w budynku +20- 22 stopnie i nie wiem, że mam kotłownie. Do tej pory spaliłem ok  1,5 tony węgla w tym resztki grubego węgla z poprzedniego kotła. Czyszczę kocioł raz na dwa tyg. przez dostępną wyczystkę, a popiół wybieram raz na 3,4 dni. Niestety kupiłem nie najwyższej jakości ekogroszek bo "czarną perłę". pzdr

Opublikowano

Oczywiscie pomyłka!!! myślałem o piecu z podajnikiem!!!

Opublikowano

Co do czystości spalania to niestety lepiej wypadają dolniaki, lepiej spalają (oczywiście też nie wszystkie )szczególnie te z szamotowymi komorami. Co do zagotowania to o jakich zaworach piszesz chyba o 3D więc w takich sytuacjach najlepiej sprawdza się bufor który w twoim przypadku byłby wskazany gdyż masz pewnie małe zapotrzebowanie na ciepło. Niestety nie podałeś nam wyliczeń ze strony którą podałem.

Bufor byłby idealny gdyż dozował by wtedy tyle ciepła ile Ci potrzebna a grzałbyś kotłem na najwyższej sprawności. Pomyśl o tym bo to tak naprawdę nie jest kosmiczny wydatek, to jakieś 2000zł na bufor i z 500zł na inne elementy instalacji a komfort prawie jak przy gazie.

Opublikowano

Całość tj piec z osprzętem i dodatkowymi materiałami typu pompa ( bo jedną miałem) , zawór 4d inne zawory itp itd,  łącznie z monterem kosztował mnie 6500 zł.

 

Kocioł, o którym mowa kosztuje ok. 5 tys., więc monter musiał chyba dopłacać a nie zarabiać. Mimo to masz rację, że pakowanie się w kocioł zasypowy dla nowego domu to "skandal". Użytkowanie tych kotłów to jedna z form niewolnictwa ocierająca się o masochizm jeśli decydent będzie palaczem, lub sadyzm, jeśli palaczem będzie ktoś inny. Bez bufora żaden kocioł zasypowy nie wychyli się poza 50-60% sprawności średniorocznej, więc jest to dodatkowo hobby dla pasjonata z nadmiarem pieniędzy.

 

1.Czy podłogówka do łazienki na piętrze nie będzie się zapowietrzać przy podłączeniu do rozdzielacza na parterze??? Jeżeli tak to co zastosować aby tak nie było. 

2.Czy stosować sterowanie mieszaczem na grzejnikach czy może pominąć mieszacz. Jeżeli będzie mieszacz czy kupować termostaty do grzejników???

3.W jaki sposób zapewnić odbiór ciepła przy wyłączeniu prądu ze schematu widać, że grawitacja odpada (Zresztą pex 16 raczej nie działałby na grawitacji) ??? Chodzi mi tylko o zabezpieczenie przed zagotowaniem wody a nie o to że będzie zimno. Kocioł planuje utrzymywać na parametrze około 65*C czy przy wyłączeniu zasilania jest szansa, że się zagotuje (brak odbioru ciepła - pompki stoją).

Mam do kotłowni poprowadzone 3 fazy więc jak będę w domu to mam szansę przepiąc na działąjący obwód ale co w sytuacji gdy prąd całkowicie wyłączą???

4. Naczynie bezpieczeństwa czy zamontowane na strychu  nie zamarznie strych nie ocieplony na dachu dachówka papa i deskowanie.

 

1.Wykonałem wiele razy ten manewr i nic się nie zapowietrza. Warunkiem jest odpowiednie poprowadzenie rurarzu do rozdzielacza, a pętlę łazienki prowadzisz "normalnie" w dół od belek i dopiero dalej na poddasze. Metoda wbrew zaleceniom i logice, ale dla krótkich pętli łazienek działa bez zarzutu.

 

2. To już indywidualny wybór. Z termostatów bym nie rezygnował, bo pozwalają na regulację dla każdego pomieszczenia z osobna. Mieszacz daje tą dodatkową możliwość, że przy odpowiedniej krzywej grzewczej grzejniki pracują całą powierzchnią non stop. Bez mieszacza grzeją głównie górą gdzie utrzymuje się te 60 sC.

 

3. Zagotowanie wody po zaniku napięcia można zminimalizować podpinając pompę CO (tylko ją) do tzw. UPS-a lub innego urządzenia podtrzymującego napięcie. Dzisiejsze pompy elektroniczne zużywają niewiele prądu i to powinno wystarczyć na "rozładowanie" zakumulowanego w kotle ciepła.

 

4. Naczynie należy zabezpieczyć lub dodatkowo wykonać je w wersji z rurą cyrkulacyjną. Najlepiej mają naczynia montowane tuż przy kominie, gdzie można je ocieplić tak, by korzystały z ciepłej ściany komina. Alternatywą jest wymiennik płytowy lub zamknięcie całego układu. Innych opcji nie ma.

Opublikowano

Bufor byłby idealny gdyż dozował by wtedy tyle ciepła ile Ci potrzebna a grzałbyś kotłem na najwyższej sprawności. Pomyśl o tym bo to tak naprawdę nie jest kosmiczny wydatek, to jakieś 2000zł na bufor i z 500zł na inne elementy instalacji a komfort prawie jak przy gazie.

 

Z tym komfortem to ostro po bandzie pojechałeś...

Opublikowano

To w końcu ile tych metrów do ogrzania cyt. twój opis :Dom z użytkowym poddaszem bez piwnicy powierzchnia 140m2"

czy metraż z wyniku "Powierzchnia ogrzewana284m2 (parter, 1. piętro).

Opublikowano

Jeżeli masz oddzielne pomieszczenie na kotłownie to polecam kotły dolnego spalania na stronie którą podałem masz tam do wyboru (dolniak niestety może czasem zasmrodzić kotłownie) więc jeżeli masz na parterze mieszkalnym pomieszczenie to trzeba by się zastanowić czy nie będzie rozchodziło się po mieszkaniu, nie jest to uciążliwe jeżeli ma się kotłownię w suterynach itp. w innym przypadku to też zdecydował bym się raczej na jakiegoś podajnika przy twoim zapotrzebowaniu to na pellet. Przy pelecie masz tą wygodę że samo się rozpala samo gasi a ty tylko dokładasz peletu i wymiatasz popiół. Napisz coś więcej co już masz zrobione jak coś to jakieś zdjęcia itp.

Opublikowano

POWIERZCHNIA UŻYTKOWA 122.9 m² + Powierzchnia garażu 31.9 m² + Pomieszczenie gospodarcze 10.4 m² + Strych 25.9 m² Powierzchnia zabudowy 144.3 m² Kubatura netto 583.8 m³ Powierzchnia dachu 247.3 m² Kąt nachylenia dachu 43° Wysokość budynku 8.5 m

 

to parametry domku do ogrzania.

materiał budowlane i izolacyjne beton komórkowy 24 cm +12 cm grafit, podłoga 12 cm styropian 0,038, poddasze użytkowe ze skosami/podłoga strychu 25cm wełna 0,036, strych nieocieplony, drzwi wejściowe 1 szt system ciepły stalowe, 10 okien w tym 1 drzwi tarasowe, domek ma balkon okna 3 szybowe, zasobnik na cwu około 140l.

kocioł chcę zabezpieczyć pompą kotłową aby zapewnić na dopływie temp w granicach 55*C 60*C

Kotłownia to oddzielne pomieszczenie.

Nie mam sprecyzowanego kotła tzn czy ma być dolno czy górno.

Chciałbym opalać drewnem głównie sosna sezonowana oraz miałem przy chłodniejszych dniach w proporcjach 80%/20%. 

Z rankingu obiecująco wypada MPM lecz nie jest przystosowany do wentylatora nawiewnego (przynajmniej producent nie ujmuje tej informacji)

Generalnie ustalając jakiej mocy szukać kotła 15kW czy coś więcej???

Czy wentylator nawiewny nie nadaję się na w/w typu opału??

Jeżeli będę używał wentylatora czy nie wystąpią tzw. "cofki" przez dosył PW. (Z tego co wiem to właśnie z tego powodu heiztechnik zrezygnował z montażu regulowanego PW i zrobilo stały dosył)

Na co zwrócić uwagę przy zakupie kotła(co powinien mieć kocioł dla poprawnego funkcjonowania, np wkład ceramiczny, ruszt wodny, regulowany dopływ PW czy stały, a co jest zupełnie nie istotne) 

Proszę o pomoc w doborze kotła.

Opublikowano

Chcesz opalać głownie drewnem więc najlepiej jakiegoś dolniaka z szamotem czyli np MPM DS II chyba najbardziej odpowiedni do drewna na obecną chwilę, lecz tam miałem zbytnio nie popalisz jak już to jakimś orzechem lub groszkiem.

Do dmuchawy się nie nadaje bo nigdy nie był projektowany pod dmuchawę, kotły z dmuchawami to są do miały flotu. Do węgla drewna koksu dmuchawa jest zbędna a wręcz szkodliwa gdyż potrafi szybko wydmuchać ciepło w komin.

Co do wielkości kotła to czy link ze strony jest poprawnie wypełniony bo piszesz że powierzchnia 144 a w linku 284 ? Więc co jest nie tak ?

Jeżeli wyszło Ci tak jak w linku to średnia moc 4,9kW a max 9.6kW czyli skłaniał bym się do kotła max 10kW no może 12kW, nie ma co przesadzać i tak nie zamarzniesz a z duży kocioł to tylko większe problemy.

Co do sposobu wyboru kotła poza mocą głównie powinieneś się kierować opałem który będziesz w nim spalał bo to tak jak z samochodem benzynowym i gazem czyli na jednym chodzi lepiej na drugim gorzej.

Drewno to najlepiej kotły typu Holzgas lub dolniak z palnikiem szamotowym ze względu na to że drzewo to w większości gas i w kotłach górnego spalania nie da się go całkowicie wykorzystać do ogrzewania ze względu na prostą budowę kotła, który to najlepiej nadaje się do koksu i węgli koksujących, w dolniakach jak MPM ten gas dopala się właśnie w tym palniku szamotowym.

Węgle gazujące też dobrze nadają się do MPM-a.

Co do górniaków to niestety są to starodawne konstrukcję w których co prawda wszystko da się spalić tylko z jaką sprawnością to już inna sprawa.

Np drewno w górniaku ma sprawność od 20-50% w dolniaku od 40-70% (dane orientacyjne choć jak się nie mylę ktoś robił testy z efektywnością spalania).

Natomiast koks nie nadaje się do dolniaka bo ciężko go będzie spalić.

Od dobrych kilkunastu lat jest moda na wodotryski przy kotłach zasypowych typu sterowniki elektroniczne, dmuchawy reklamowane przez sprzedawców i producentów jako panaceum na wszystkie bolączki związane z obsługą kotła, co niestety jest totalną nieprawdą i naciąganiem klientów na $

Najzwyklejszy miarkownik mechaniczny lub elektroniczny sprawdzi się o niebo lepiej przy opalaniu kotła drewnem węglem czy koksem od najlepszego sterownika z dmuchawą. No ale reklama dźwignią handlu i weź wytłumacz teraz takiemu Kowalskiemu że ta dmuchawa i sterownik to nic dobrego.

Jak ostatnio zakładałem MPM d\to klient też strasznie zdziwiony że jak to nie będzie super sterownika z dmuchawą i super kolorowym wyświetlaczem to to chyba jakieś badziewie i nie da się w tym palić tak stwierdził. Ale po zobaczeniu jak to działa i że nie udało mu się zagotować wody w układzie to wtedy dopiero zrozumiał.

Opublikowano

Licz się z tym,że to będzie wyglądać tak,jak na tych zdjęciach jednego z kolegów(masakra!),zapachów smoły i innego dziegciu na razie nie można zamieszczać,więc teraz nie powąchasz ale później już tak...

Jesteś na to przygotowany i Twoja rodzina?

 

https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/18681-kocio%C5%82-ds-mpm/page-187

 

w XXI wieku pchać się w kocioł zasypowy?,przy takim zapotrzebowaniu na ciepło,pomyśl o pellecie,ekogroszku albo PC.

Jeszcze jedno,jak masz swoje drewno sosnowe,czy jakiekolwiek inne możesz spalać zrębkę również kotłem z specjalnym podajnikiem.

Jak będziesz zainteresowany,dam namiary.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tej strony zgadzasz się na Polityka prywatności.