Bevier Opublikowano 21 Września 2016 #1 Opublikowano 21 Września 2016 Witajcie, Jak mam rozumieć tabelę z instrukcji, którą podsyłam w załączniku. O co w tym chodzi? Czy ktoś mógłby mi to prosto i jasno wytłumaczyć? Bardzo proszę. Piec Kołton Ecomatix 19KW , retora zwykła. Pozdrawiam! Bevierek
Przemyslaw85 Opublikowano 21 Września 2016 #2 Opublikowano 21 Września 2016 To co tu podaje producent to tylko podpowiedz dla użytkownika. A i tak musisz parametry ustawić do groszku jaki kupisz. Daj czas podawania na 18s a przerwami sobie wyregulujesz podawanie. Jak będzie przerzucał to czas wydłużasz, jak żar będzie się zapadał to zmniejszasz. Czas podtrzymania wraz z przedmuchami także sobie ustawisz. Pieca nie idzie ustawić w 5-10 min. Na to potrzeba czasu co czasem zajmuje kilka tygodni. Najlepiej to by groszek był z jednego źródła od razu na cały okres grzewczy, bo jak każde 100-200kg będzie z innego źródła to pieca nigdy nie ustawisz.
Bevier Opublikowano 22 Września 2016 Autor #3 Opublikowano 22 Września 2016 Szanowni forumowicze! Troszkę nie fortunnie zacząłem ten wątek. BTW kolega Przemek85 pomógł (dziękuję) bo przynajmniej ustawiłem kopczyk na w miarę przyzwoitej wysokości. Ale może po kolei. Dom budowany w latach 60-tych ubiegłego wieku. Powierzchnia grzewcza około 160m2. Nie ocieplony, nowe okna. Ściany "hasiowe". Instalacja CO zmodernizowana (w tym roku), kaloryfery, zawory termostatyczne, rury i piec na taki jak w temacie. Opał "Skarbek". Problem w tym, że nie mogę uzyskać zadanej temperatury na piecu chociaż na zewnątrz jest mniej więcej 11 - 12 stopni. A w ciągu 24h piec wciągnął 2 worki po 25 kg. Posiadam zawór 4D z siłownikiem, pompę CO pracującą na 3 biegu, pompę CWU, która pracuje na 1 biegu. Co ciekawe piec ustawiony na priorytet CWU, nie jest w stanie zagrzać 150 l do temeratury 60 st. Jest to mój pierwszy piec z podajnikiem na eko-groszek, więc proszę Was o wyrozumiałość i pomoc. Moje ustawienia (tech-490) : Klapka na wiatraku otwarta na około 2 cm Temperaturo CO 60 (osiąga 55 max) Temeperatura CWO 55 Czas podawania : 20s Czas przerwy: 35s Siła nadmuchu :40/100 Praca podajnika w podtrzymaniu :20s Przerwa w podtrzymaniu 20 minut Czas pracy wentylatora w podtrzymaniu: 10 s Czas przerwy wentylatora w podtrzymaniu: 6m 30s
Bevier Opublikowano 15 Listopada 2016 Autor #4 Opublikowano 15 Listopada 2016 Witam wszystkich forumowiczów. Podbijam temat. Metodą prób i błędów doszedłem do następujących ustawień: Klapka na wiatraku otwarta na około 3 cm Temperatura CO 60 (osiąga 55 max) Temperatura CWO 55 Czas podawania : 12s Czas przerwy: 48s Siła nadmuchu :28/100 Praca podajnika w podtrzymaniu :25s Czas pracy wentylatora w podtrzymaniu: 30 s Przerwa w podtrzymaniu 38 minut Czas przerwy wentylatora w podtrzymaniu: 28 min Sterowanie pogodowe włączone Regulator pokojowy 21 st dzień 20 st noc Wszystko było ok, piec się dogrzewał do zadanej temperatury, węgiel się ładnie spalał, a wszystko do czasu, kiedy spadły temperatury na zewnątrz. Teraz sytuacja jest taka, że do 60 stopni nie potrafi się dogrzać nawet przez cała noc. Zawór 4D otwarty w 100% temperatura na piecu w zakresie 45 st max 55. Na grzejniki nie idzie więcej jak 38 st. Proszę pomóżcie. Pozdrawiam! Artur
DJBART Opublikowano 15 Listopada 2016 #5 Opublikowano 15 Listopada 2016 Kolego dwie sprawy. Na sam początek jako test zamknij zawór 4D (najlepiej ściągnij siłownik i ustaw to ręcznie) tak aby cała moc poszła na powrót i zobaczysz co na to piec. Temp zadana na kotle powinna pojawić się w mgnieniu oka. Dzięki temu sprawdzisz czy dobrze masz ustawiony 4D. Pytanie czy masz termometr na powrocie i co za tym idzie funkcję w serowniku jak "ochrona powrotu". Bo jeśli permanentnie chłodzisz powrót kotła to nie ma się co dziwić że nie osiąga temperatury zadanej. Drugi temat to wentylator + ta nieszczęsna klapka. Takie pytanko mam ;) po co dajesz 30% wentylator a zamykasz klapkę na 3 cm? To tak jakbyś chciał samochodem na pierwszym biegu przy 6-7 tysiącach obrotów jechać 150 km/h :D (samochód do testów to Fiat Cinquecento 900ccm) ^_^ - słowem nierealne. Parametry podawania / przerwy masz bdb ale musisz zintensyfikować płomień (na fotce wygląda dobrze ale jak to jest na żywo to tylko sam to widzisz). Otwórz klapkę na full i zmniejsz nawiew np. na 20 ale obserwuj co i jak i ustaw odpowiednio. Płomień musi być intensywny taki "gruby" a nie ledwo co płomyczki.
Bevier Opublikowano 15 Listopada 2016 Autor #6 Opublikowano 15 Listopada 2016 DJBART dzięki za odpowiedź. Test zaworu 4D zrobiłem. Temperatura zadana istotnie rosła w mgnieniu oka a powrotu jeszcze szybciej. Mam termometr na powrocie i funkcję w sterowniku kotła, o której wspominasz. Niestety u mnie jest z tym lipa. Producent zaleca na powrocie minimum 40 st, niestety jak aktywuję tę opcję, to piec nie puszcza na ogrzewanie więcej jak 34 w porywach 35 st. Może tak pracować dzień i noc i nic się nie zmienia. Nawet jeśli ustawię minimalne otwarcie zaworu na 25%. Nie wiem czemu tak jest. Czytałem o tzw "leniwym powrocie" i metodzie dodatkowej pompki jako rozwiązaniu problemu, ale panowie instalatorzy (ci co montowali piec i dwóch innych) pukają się w głowę, mówią że jest ok a ta ochrona powrotu to bajer. Rozumiem, że bez dodatkowej pompki się nie obejdzie? Klapka i moc nadmuchu, no cóż tak stało w instrukcji pieca... dramat. Jutro wezmę dzień wolnego i zrobię jak piszesz. Opowiem o efektach. Dziękuję i pozdrawiam!
DJBART Opublikowano 15 Listopada 2016 #7 Opublikowano 15 Listopada 2016 Żeby na grzejniki poszło więcej stopni a siłownik od 4D nie tańcował jak baletnica ustaw wyższą temperaturę na kotle np. 65 stopni. Dzięki temu będziesz miał zapas ciepłej wody na kotle której powinno wystarczyć na grzejniki i na powrót. W przeciwnym wypadku funkcja ochrony powrotu będzie też funkcją "zimna chałupa / klimatyzacja na zimę" :D Cały szkopuł abyś podniósł temperaturę na kotle. Odnośnie ustawień zaworu 4D to pochwal się. Może coś doradzimy. Masz pogodówkę czy na sztywno ustawiasz zadaną zaworu?
Bevier Opublikowano 16 Listopada 2016 Autor #8 Opublikowano 16 Listopada 2016 Niestety nie udało mi się jeszcze ogarnąć dawkowania powietrza. Za to pierwszy raz od czasu kiedy palę w tym piecu zobaczyłem dym z komina :) Przy zaworze zamkniętym w połowie piec dobija do 65 stopni (siłownik zdjęty) powrót niestety tylko 35 st. Co ciekawe, zauważyłem, że kiedy kocioł przełącza się na grzanie CWU czyli wyłącza pompę CO a włącza pompę CWU to temperatura powrotu wzrasta gwałtownie do 55 st i na grzejniki idzie nagle 50 st. Coś nie tak z zaworem 4D? Co do ustawień tego ostatniego to działało sterowanie pogodowe. Zawór Hel-Wita i siłownik też. Maksymalny czas otwarcia 150 s, jednostkowy skok 5 stopni, minimalne otwarcie 5 procent. Kontrola temperatury 20 s. Martwi mnie ta temperatura powrotu. I zaczynam przypuszczać, że kupiłem za słaby piec chociaż mierząc powierzchnię grzewczą po podłogach ma zaledwie 150 m2.
hajtaler428 Opublikowano 16 Listopada 2016 #9 Opublikowano 16 Listopada 2016 Wzrost temp powrotu przy grzaniu CWU normalne zjawisko-to jedna z kilku metod ochrony powrotu. Zawór 4d w funkcji ochrony powrotu i regulacji temp na CO jednocześnie to jak 6 w totka - poczytaj tematy na forum, co drugi to "problem z zaworem 4d" Co do mocy kotła to jeśli chodzi o metraż to ok ale nie masz izolacji. Wpisz parametry budynku na cieplowlasciwe.pl i będziesz miał przybliżone zapotrzebowanie i zalecaną moc kotła
Bevier Opublikowano 16 Listopada 2016 Autor #10 Opublikowano 16 Listopada 2016 Hajtaler428 z tej stronki wychodzi, że brakuje mi 6KW uwzględniając grzanie CWU z czego mogę zrezygnować. Ładna wtopa :(
alf Opublikowano 16 Listopada 2016 #11 Opublikowano 16 Listopada 2016 Ustaw pompę CWU na pracę ciągłą a problemy z powrotem i tymi cyrkami się skończą.
hajtaler428 Opublikowano 16 Listopada 2016 #12 Opublikowano 16 Listopada 2016 Spokojnie - ten wynik to zapotrzebowanie w konkretne mrozy a takich dni jest kilka w sezonie,przez 90% zimy powinna wystarczyć połowa z tych 25 kW. Musisz jechać wysoko z mocą
DJBART Opublikowano 16 Listopada 2016 #13 Opublikowano 16 Listopada 2016 Jeśli Twój sterownik obsługuje pompę cyrkulacyjną to podepnij w jej miejsce pompę od CWU i będziesz mógł swobodnie regulować czas pracy oraz czas przerwy pompy. Z drugiej strony to grzanie tym CWU to tylko półśrodek a nie realnie rozwiązanie problemu który tkwi w źle zrobionym obiegu kotłowym. Idąc dalej na co ten 4D?? Jako regulator temp. na grzejniki? ;) Jak przeżyjesz ten sezon grzewczy to warto byłoby przerobić tą instalację tak żeby obieg kotłowy działał: grawitacyjnie albo mechanicznie (pompa) i wtedy będzie to działać jak instrukcja nakazała. Swoją drogą jak będzie pompa od CWU pracowała non stop to przy zadanej 65 na piecu będzie strach wejść pod prysznic żeby nie poparzyć D :lol: Nie ma też gwarancji, że jeśli pompa CO przestanie działać a pompa od CWU będzie cały czas pracować to jest duża szansa, że grzejniki (podłogówka) będzie nadal ogrzewana ponieważ przeciśnie przez zawór 4D. -_-
Bevier Opublikowano 23 Listopada 2016 Autor #14 Opublikowano 23 Listopada 2016 Szanowni Panowie! Dziękuję za wszelkie porady, nie zastosowałem się do wszystkich (przyznaję się bez bicia). Powód prozaiczny, padła mi pompa CO. Wymieniłem na Grundfosa 25-60 Alpha 2, znaczy instalator wymienił. Stwierdził też, że jedna pompa to w moim przypadku jest za mało (zimny powrót, przewymiarowane grzejniki, długo osiągana temperatura). Jego wyrok opierał się na tym, że tłumiąc zawory przy rozdzielaczach piec osiągał zadaną temperaturę znacznie szybciej, powrót też był cieplejszy. W efekcie piec się wyłączył z komunikatem "Za wysoka temeratura CO" Proponuje mi przełożenie pompy CO z miejsca za zaworem 4D do miejsca tuż przy rozdzielaczu na parter i dołożenie drugiej przy rozdzielaczu na piętro. Czy to dobry pomysł? Drugie moje pytanie odnosi się do obiegu kotłowego, chodzi o to, że z pieca na zasilaniu i powrocie są złącza 6/4 " u mnie zredukowano to na rurę miedzianą 28 i na zasilaniu i powrocie i takie wpięto do zaworu 4D i dalej tą średnicą wpięto się do rozdzielaczy. Czy chcący przerobić ten obieg, wystarczy zmienić rury wychodzące z samego pieca na 5/4" (powrót i zasilanie) czy trzeba zmienić też do rozdzielaczy ?
hajtaler428 Opublikowano 23 Listopada 2016 #15 Opublikowano 23 Listopada 2016 Problemem u Ciebie nie jest zbyt mała wydajność pompy- jedna 25/40 spokojnie powinna dać radę a Ty masz teraz 25/60. Dla przykładu ja mam podobny metraż do Twojego 11 grzejników i 2 pętle podłogówki i pompa 25/60 chodzi na 1 biegu Co do zaworu 4d to wystarczy powiększyć średnicę obiegu kotłowego
Bevier Opublikowano 23 Listopada 2016 Autor #16 Opublikowano 23 Listopada 2016 Hajtler428 czyli jak dokładnie? Czy wystarczy tak jak zapytałem w moim poście?
hajtaler428 Opublikowano 23 Listopada 2016 #17 Opublikowano 23 Listopada 2016 Zmień średnice odcinka kocioł - zawór - kocioł na 6/4. Za zaworem na CO nie potrzeba. Jeżeli kocioł nie może dobić do zadanej to zwiększ moc- wydaje mi się że 28% nadmuch to trochę malo, daj 32% i jeśli palenisko będzie się zapadać to zwiększ czas podawania lub zmniejsz czas przerwy(ale tylko jeden z tych parametrów i nie diametralnie - 2-3 sek i obserwuj) Masz czujnik temp spalin? Jaka jest teraz temp?
mirdek Opublikowano 8 Stycznia 2019 #18 Opublikowano 8 Stycznia 2019 W dniu 16.11.2016 o 19:27, alf napisał: Ustaw pompę CWU na pracę ciągłą a problemy z powrotem i tymi cyrkami się skończą. witam chce sie podpiac pod temat mam dwie pompy co i cwu jak zalacza sie cwu powrot ma 5-6 st mniej niz zadana (65st) normalnie jak chodzi tylko co powrot okolo 39 st chcialem wypiac pompe cwu i wpia ja jako pompa cyrkulacyja na najmniejszej mocy zeby chodzila caly czas bedzie to chodzic ?
arturgruszeczka1 Opublikowano 8 Stycznia 2019 #19 Opublikowano 8 Stycznia 2019 Powinno chodzić równie dobrze możesz z wyjąć czujnik cwu z bojlera i powiesić gdzieś obok i też będzie chodzić cały czas (tylko wtedy uwaga na bardzo gorąca wodę w bojlerze, równą zadanej na piecu) , a najlepiej zrobić obieg kotłowy z dodatkową pompą, zawór 4drogowy masz? Wysłane z mojego HTC 10 przy użyciu Tapatalka
mirdek Opublikowano 8 Stycznia 2019 #20 Opublikowano 8 Stycznia 2019 Tak mam steruje mim temperaturę na grzejniki
arturgruszeczka1 Opublikowano 8 Stycznia 2019 #21 Opublikowano 8 Stycznia 2019 No to, żeby było tak jak powinno to na powrocie między zaworem 4drogowym a powrotem do kotła wstawić pompę chodzącą cały czas z pompa co. Wysłane z mojego HTC 10 przy użyciu Tapatalka
mirdek Opublikowano 8 Stycznia 2019 #22 Opublikowano 8 Stycznia 2019 Czyli pompę cyrkulacyjna i wpiąć w serownik i niech śmiga cały czas czyli pod zaworem , mam dwie pompy że starej instalacji grunfos nada się czy kupić nową
arturgruszeczka1 Opublikowano 8 Stycznia 2019 #23 Opublikowano 8 Stycznia 2019 Myślę że się nada, wpinasz w powrót między zaworem a kotlem. Zasada jest taka, żeby chronić powrót i regulować temperaturę na co, jedna pompa ma być na zasilaniu za zaworem 4d, a druga na powrocie za zaworem 4d. Wysłane z mojego HTC 10 przy użyciu Tapatalka
mirdek Opublikowano 8 Stycznia 2019 #24 Opublikowano 8 Stycznia 2019 Ok na razie testuję z pompa cwu a po sezonie przerobie. Dzieki
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.