Gość miki1212 Opublikowano 27 Sierpnia 2016 #1 Opublikowano 27 Sierpnia 2016 Mam kilka pytań odnośnie działania zaworu 4D. 1. Mam zawór 4D 1 cal chciałem kupić 1 1/4 cala ale okazało się, że róznia się tylko przyłączem a średnica wewnętrzna jest taka sama, myślałem, że większy zawór ma większe przejście w środku. 2. Nagrzewam kocioł przy zamkniętym zaworze na mały obieg kocioł szybko łapie temperaturę 65, załącza się pompa CO i muszę powoli otwierać zawór na instalację inaczej mały obieg się wychładza czy to normalne? Chyba duża ilość chłodnej wody z powrotu w nienagrzanej instalacji jest w stanie zbić każdą temperaturę na początku? 3. Gdy instalacja pracuje stabilnie kocioł 70 na grzejniki idzie 60-62 to powrót na kocioł za zaworem 4D ma około 52 stopnie zawór ustawiony na 4 (skala na zaworze 0-10), jednak gdy chcę nastawić większą temperaturę na instalację i otwieram zawór na 5,6 to powrót zaczyna się wychładzać i równać do temperatury powrotu z instalacji CO w sumie nie dziwne bo coraz więcej jest wody z powrotu a coraz mniej z kotła. Testy wykonywane teraz gdy nie ma odbioru dużego z grzejników boje się, że w zimę będe musiał wybrać albo większa moc na grzejniki i zimniejszy powrót do kotła albo mniej na grzejniki i więcej na powrót. Dzieje się tak tylko gdy pompka CO pracuje gdy jest wyłączona obieg kotłowy szybko się nagrzewa nawet na ustawieniu na zaworze 6, 7 więc obieg grawitacyjny chyba nieźle działa jak na 1 cal. Pytanie czy wymiana na 1 1/4 cala obiegu kotłowego ma sens żeby przy większej ilości wody z powrotu CO przy nastawieniu 6, 7 na zaworze nie zbijało temperatury powrotu? Wyjście z kotła mam 1 1/4, potem trójnik redukujący na 1 cal, kocioł 12 KW.
konopka Opublikowano 27 Sierpnia 2016 #2 Opublikowano 27 Sierpnia 2016 Dodatkowa pompka na małym obiegu powinna pomóc.Gdyby cię interesowało mam na zbyciu sterownik Euroster 11M do sterowania zaworem.
Gość miki1212 Opublikowano 27 Sierpnia 2016 #3 Opublikowano 27 Sierpnia 2016 Nie dzięki żadnych, sterowników. Interesuje mnie tylko czy zwiększenie zaworu do 1 1/4 czyli tyle co mam na kotle jest w stanie pokonać pompe CO na ustawieniu zaworu 6,7 i dawać odpowiednio dużo wody z kotła na powrót bo jeśli nie ma sensu to po prostu będe używał tego jak zaworu 3D czyli regulacja temperatury na grzejniki z opcją dogrzewania kotła w sprzyjających warunkach. Zawór 1 1/4 ma przelot wewnętrzny taki sam jak 1 cal tylko przyłącze jest na 1 1/4. Po drugie nie wiem czy to fizycznie wykonalne bo przecież im więcej zawór uchyla zasilanie w kierunku instalacji tym bardziej zamyka na powrót kotła w takich warunkach nawet pompka by chyba nie wydoliła a co dopiero grawitacja.
sambor Opublikowano 27 Sierpnia 2016 #4 Opublikowano 27 Sierpnia 2016 Zawór 1 1/4 ma przelot wewnętrzny taki sam jak 1 cal tylko przyłącze jest na 1 1/4. Jaki producent tego zaworu? Są zawory 1" z przyłączem 5/6", ale to nadal zaw 1" Trzeba patrzyć na przepływ przez zawór np w ESBE zaw 1" ma przepływ 10 a zaw 5/4 już 16.
Gość miki1212 Opublikowano 27 Sierpnia 2016 #5 Opublikowano 27 Sierpnia 2016 Ja porównywałem w sklepie kilka zaworów, sprzedawca mierzył suwmiarką przelot wewnętrzny, Womix dla przykładu ma przelot wewnętrzny o średnicy takiej samej bez względu czy przyłącze jest 1 cal czy 1 1/4 to samo jakiś Herz na koniec Afriso z tego co pamiętam to samo tylko różnica w przyłączu 1 cal czy 1 1/4 cala ale przepływ KV podany jest różny. Womix ma w danych przepływ KV 12 dla 1 cal przyłącza a KV 18 dla 1 1/4 przyłącza pomimo, że przelot wewnętrzny ma taką samą średnice. Dziwne. Dlatego nie wiem czy jest sens montażu większego zaworu 1 1/4 zamiast 1 calowego bo średnica przelotu wewnętrznego w obu jest taka sama. Może po prostu ten przelot wewnętrzny jest na tyle drożny, że przepływ zależy bardziej od średnicy przyłącza niż średnicy wewnętrznego przelotu.
odpowietrznik Opublikowano 28 Sierpnia 2016 #6 Opublikowano 28 Sierpnia 2016 Ale po co kombinować za pare złotych różnicy pomiędzy zaworem 1" a 5/4" Należy dać zawór i rury w obiegu kotłowym o rozmiarze jak wyjście z kotła.Owszem jest bardzo duża różnica cenowa pomiędzy zaworami 5/4 a 6/4 ale jak kocioł ma 6/4 to nie ma że boli 6/4 wtedy musi być.
sambor Opublikowano 28 Sierpnia 2016 #7 Opublikowano 28 Sierpnia 2016 Przy prawidłowym montażu to dla kotła 12kW powinien prawidłowo działać też zaw 1" - może masz za długie lub niewłaściwie prowadzone rury obiegu kotłowego. Daj foto tej instalacji.
sambor Opublikowano 28 Sierpnia 2016 #8 Opublikowano 28 Sierpnia 2016 Należy dać zawór i rury w obiegu kotłowym o rozmiarze jak wyjście z kotła. w kotle jest wyjście 5/4", więc kolega chce właśnie taki. Zaw 6/4" to przerost formy nad treścią
odpowietrznik Opublikowano 28 Sierpnia 2016 #9 Opublikowano 28 Sierpnia 2016 Czy ja wiem czy przerost.U siebie zamontowałem zaw.4D 5/4" + rury 5/4" przy kotle SAS 23kW (pomyłkowo odczytałem w instrukcji kotła że ma wyjścia króćców przyłączeniowych 5/4" podczas gdy w rzeczywistości ma 6/4")teraz nie mogę uzyskać prawidłowej temp.powrotu nie dobije nawet do 40 -wniosek grawitacja nie działa i czeka mnie niestety wstawienie pompy na powrocie :(
Gość Digitrax Opublikowano 28 Sierpnia 2016 #10 Opublikowano 28 Sierpnia 2016 Ja porównywałem w sklepie kilka zaworów, sprzedawca mierzył suwmiarką przelot wewnętrzny, Womix dla przykładu ma przelot wewnętrzny o średnicy takiej samej bez względu czy przyłącze jest 1 cal czy 1 1/4 to samo jakiś Herz na koniec Afriso z tego co pamiętam to samo tylko różnica w przyłączu 1 cal czy 1 1/4 cala ale przepływ KV podany jest różny. Womix ma w danych przepływ KV 12 dla 1 cal przyłącza a KV 18 dla 1 1/4 przyłącza pomimo, że przelot wewnętrzny ma taką samą średnice. Dziwne. Dlatego nie wiem czy jest sens montażu większego zaworu 1 1/4 zamiast 1 calowego bo średnica przelotu wewnętrznego w obu jest taka sama. Może po prostu ten przelot wewnętrzny jest na tyle drożny, że przepływ zależy bardziej od średnicy przyłącza niż średnicy wewnętrznego przelotu. Nie zawsze tak jest. Przykład > https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/19299-zaw%C3%B3r-mieszaj%C4%85cy-4d-honeywell-1-12-dn40/
sambor Opublikowano 28 Sierpnia 2016 #11 Opublikowano 28 Sierpnia 2016 Czy ja wiem czy przerost.U siebie zamontowałem zaw.4D 5/4" + rury 5/4" przy kotle SAS 23kW (pomyłkowo odczytałem w instrukcji kotła że ma wyjścia Facet, przestań marudzić, autor ma kocioł 12kW z wyjściami 5/4", jakby zrobił krótki obwód kotłowy to i 1" by wystarczył
Gość miki1212 Opublikowano 28 Sierpnia 2016 #12 Opublikowano 28 Sierpnia 2016 Proszę o uważne przeczytanie o co mi chodzi. Zawór 1 cal działa bardzo dobrze mniej więcej do połowy skali panuje nad temperaturą powrotu. Potem temperatura na powrocie za zaworem zaczyna się zbliżać do temperatury powrotu z instalacji CO, to logiczne, ponieważ powrót z CO jest bardziej otwarty i na pompie a zasilanie z kotła coraz bardziej przymknięte. Czyli jest mniej wody gorącej z kotła a więcej zimnej z instalacji nic dziwnego, że temperatura po zmieszaniu spada. To logiczne bo jeśli porównać zawór 4D do kranu z wodą takiego z wajchą po środku z lewej ciepła woda a z prawej zimna woda. Jeśli otworzymy kran i przesuniemy wajchę w lewo to poleci gorąca woda z bojlera gdy ustawimy wajchę po środku to poleci letnia woda bo się miesza ciepła z bojlera i zimna z wodociągu, gdy przestawimy wajchę w prawo to poleci zimna woda bo ciepła jest w tym czasie mocno przykręcona. Czyli dokładnie tak jak działa zawór 4D na powrocie. Taka zasada działania jest pokazana także na tym filmie https://www.youtube.com/watch?v=eZ001535Wu0 Teraz pytanie jest takie. Czy jak zwiększę przyłącze z pieca i zawór z 1 cal na 1 1/4 to będę w stanie utrzymać większą temperaturę po zmieszaniu na powrocie mimo, że dam więcej na instalację CO czyli woda z kotła będzie bardziej przykręcona. Zasilanie i powrót z instalacji zostanie na 1 cal a zasilanie i powrót z zaworu będzie na 1 1/4. Sytuacja jak na rysunku poniżej. Widzimy tutaj, że przesłona zaworu ustawiona jest tak, że więcej wody idzie na zasilanie CO oraz więcej wody wraca powrotem na zawór natomiast jest o wiele mniej wody ciepłej z kotła, która miesza się z zimna woda z powrotu to powoduje wychłodzenie powrotu. Czy jak zwiększe przekrój na zasilaniu z kotła czyli po lewej stronie na rysunku to jestem w stanie dogrzać wodę z powrotu mimo tego, że będzie mniej wody z kotła bo zawór jest przymkniety. Mam nadzieje, ze jasno wytłumaczyłem o co mi chodzi i czy jest sens wymiany. EDIT: No i druga kwestia czy jest sens wymiany skoro przelot wewnętrzny jest taki sam przy 1 calu i 5/4 oraz mniejszy od 1 cala bo z tego co pamiętam ma 22mm średnicy
sambor Opublikowano 28 Sierpnia 2016 #13 Opublikowano 28 Sierpnia 2016 O co ci chodzi to wszyscy / niektórzy wiemy, ale na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi - daj zdjęcia kotłowni to będzie więcej wiadomo, czy zmiana ma sens. Ponadto napisz jak duża jest instalacja - ile grzejników
Gość miki1212 Opublikowano 28 Sierpnia 2016 #14 Opublikowano 28 Sierpnia 2016 Instalacja ma 13 grzejników są to grzejniki jedno płytowe więc instalacja nie jest duża pewnie koło 150 litrów wody. Obieg kotłowy krótki max 130cm zawór umieszczony 25cm nad piecem. Tak jak pisałem kiedy pompa CO wyłączy się to obieg kotłowy szybko się nagrzewa więc obieg grawitacyjny działa sprawnie z resztą czuje nagrzewanie sie rury powrotu już przy 30 stopniach gdy piec sie rozgrzewa. Testuje teraz ile mocy mogę dać na grzejniki i jednocześnie zapewnić minimalną temperaturę powrotu wiadomo, że jest lato i nie ma takiego odbioru ciepła stąd pytanie o sens zmiany bo roboty trochę będzie a skutek nieznany. Druga rzecz skoro średnica wewnętrzna jest taka sama w obu zaworach 1 i 5/4, to chyba dopóki zasilanie jest większe od średnicy wewnętrznej to różnicy żadnej nie będzie? Średnica wewnętrzna 22mm a zasilanie pewnie 26mm przy 1 calu. Wiec po co kupować 5/4 i robić z niego 1 cal czy to dobry kierunek?
Gość Digitrax Opublikowano 28 Sierpnia 2016 #16 Opublikowano 28 Sierpnia 2016 Nie raz było mówione na tym forum, że stosując zawór 4D mamy do wyboru regulacje temperatury obiegu CO LUB ochronę powrotu. Aby to poprawnie w duecie działało to musi być pompa kotłowa. Więc jeżeli mamy już 2 pompy i zawór 4D to taniej wyjdzie gdy zastosujemy 3D 1 cal i wyjdzie na to samo.
Gość miki1212 Opublikowano 28 Sierpnia 2016 #17 Opublikowano 28 Sierpnia 2016 Na to wychodzi, więc potraktuje ten 4D jako regulator temp na wejściu CO z opcją ochrony kotła w sprzyjających warunkach czyli kiedy nie będę potrzebował pełnej mocy w zasadzie pewnie przez większość czasu pracy układu. Zrobiłem dziś test zwracając uwagę tym razem na zasilanie CO za zaworem i pomimo pompy, która zasysa ciepłą wodę z zaworu to na podobnych ustawieniach (otwarciu przesłony zaworu tym razem patrząc w stronę zasilania) zasilanie też nie było dogrzane dopóki zawór nie został otwarty co najmniej na połowę (4-5-6) czyli wszystko się zgadza i prawdopodobnie powiększenie zasilania do 5/4 nic by nie dało bo i tak jest zwężka w zaworze na 22mm. Pompa przed zaworem nic nie zmieni na zasadzie przykładu z kranem jaki dałem powyżej. Przy wysokim zapotrzebowaniu na moc zawór i tak będzie zamykał zasilanie powrotu z pieca i żadną pompą tego nie przepchamy. Opcja rozwiercenia zaworu w środku do powiedzmy 26mm, tylko nie wiem czy nie straci szczelności ale przecież w położeniach przesłony bliskich maksymalnym to samo czyli i tak jedna droga będzie zamknięta lub prawie zamknięta i przy większym zapotrzebowaniu na moc powrót będzie się wychładzać. Nie wiem tylko jakie średnice wewnętrzne mają zawory 3d żeby nie robić zwężki na zasilaniu
Gość Digitrax Opublikowano 28 Sierpnia 2016 #18 Opublikowano 28 Sierpnia 2016 Do regulacji obiegu CO wystarczy zawór 3D 1" lub 3/4". U mnie na 800 mb rury w ogrzewaniu podłogowym mam 1" i wystarcza, więc na te 13 grzejników to i 3/4' wystarczy. Za zaworem filtr i pompa. A do ochrony powrotu wystarczy najzwyklejsza pompa "40" łącząca zasilanie z powrotem kotła pracująca na 1 biegu i włączana za pomocą termostatu umieszczonego na powrocie. Nie pracuje więc ona stale ale tylko gdy trzeba dogrzać powrót. Gdy włączy się np pompa ładująca zbiornik CWU to na 100% ona dogrzeje powrót i kotłowa wtedy "odpoczywa"
odpowietrznik Opublikowano 28 Sierpnia 2016 #19 Opublikowano 28 Sierpnia 2016 Czyli zwykły termostat przylgowy spięty z pompą na powrocie ustawiony w funkcji wyłącz jak temp.osiągnie np 50st?
jackjj Opublikowano 28 Sierpnia 2016 #21 Opublikowano 28 Sierpnia 2016 Czyli zwykły termostat przylgowy spięty z pompą na powrocie ustawiony w funkcji wyłącz jak temp.osiągnie np 50st?@SamborSorry że wałkuje (d...zawracam....jak chcesz to mi wygarnij) od nowa pewnie już masz dosyć....ale to może i u mnie by wystarczyło ? Dołożyć termostat i pompę to by nie było chyba drogo żeby ogarnąć zimny powrót podczas ładowania zb.300l cwu? Może mógłbym użyć nawet pompę tę co nie używam od cyrkulacji.... :-P Czy u mnie to nie będzie działać? Bo zimny powrót mam tylko jak się ładuje zb.cwu 300l, a jak grzeje podłogówkę to zawsze jest ok. Dla przypomnienia mój schematy tylko z uwagą że mam 100% podłogówki żadnego kalafiora... PS.zima 2016/2017 szybko minie i jak dalej będę miał chuxxxxnie (tzn.zinny powrót przy ładowaniu zb.300l cwu) to będę chciał coś z tym jednak zrobić tak jak radziłeś.....może z kasą wtedy wydolę....
odpowietrznik Opublikowano 28 Sierpnia 2016 #22 Opublikowano 28 Sierpnia 2016 Tak. Sor Digi że męczę ale chciałem jeszcze spytać przy jakiej temp się włączy pompa czy nie będzie tak że będzie chodzić cały czas poniżej ustawionych na termostacie 50st?wszak ów termostat można ustawić dwojako albo włącz przy danej temp.albo wyłącz a obu funkcji jednocześnie nie pogodzi?Zmierzam do tego czy ten termostat nie powinien być np.dwustanowy czyli działający w pewnym zakresie temperatur.
sambor Opublikowano 28 Sierpnia 2016 #23 Opublikowano 28 Sierpnia 2016 Jak zaw 4-D, to nie pompa kotłowa, Twój schemat znam, jest idealnie niepoprawny do podłogówki. Ostatnio taki przerabiałem na sprzęgło z zaworami 3-D. Termostaty przylgowe mają długie czasy reakcji , rzędu kilku minut np Afriso - jeden z lepszych czujników na rynku na histerezę 5-11C i czas reakcji rzędu 1C/min http://www.afriso.pl/pl/16,katalog-afriso/2784,3978,20-90-c-nastawa-zewnetrzna-zlacze-el-potrojne.html Jak pompa kotłowa to tylko czujnik temp i sterownik - tak jak mają niektóre sterowniki np eCoal.
Gość miki1212 Opublikowano 29 Sierpnia 2016 #24 Opublikowano 29 Sierpnia 2016 Czyli w zasadzie zawór działa tylko w ograniczonym zakresie na ochronę powrotu mniej więcej do połowy skali i to pod warunkiem, że wogóle działa grawitacja. Dobrze też żeby instalacja była nagrzana bo gdy występują stany nieustalone tak jak podczas nagrzewania to też nie ma szansy ochrony powrotu bo ilość zimnej wody z powrotu i tak wychłodzi kocioł. Gdy instalacja jest nagrzana do 60 z grzejników wraca 40 stopni to zawór ma szanse dogrzać te 10 gdy jest maksymalnie ustawiony w połowie. Słabe to zabezpieczenie wymagane przez producentów.
Gość miki1212 Opublikowano 3 Września 2016 #25 Opublikowano 3 Września 2016 Mam pytanie odnośnie powrotu do kotła czy może być na trójniku w kształcie litery T czyli na dole kocioł z lewej powrót CWU z prawej powrót z CO bo w każdym schemacie widzę, że powrót z CWU łączy się z powrotem CO wcześniej a potem dopiero idzie na kocioł
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.