sati Opublikowano 4 Maja 2016 #1 Opublikowano 4 Maja 2016 Będę wymieniał piec na z podajnikiem i proszę o ocenę przedstawionego schematu. Brakuje tam części narysowanych przy pompie ale wiem że mają tam być zawory i filter. Ponadto zastanawia mnie czy będzie działa grawitacja ponieważ rura powrotna idzie przy samej podłodze i będzie musiała iść do góry do zaworu4D a potem znowu schodzi do dołu do pieca. Bardzo proszę o ocenę, w razie jakiś poprawek proszę o dorysowanie lub poprawienie schematu.Wiem jeszcze że jest żle podłączony zbiornik wyrównawczy który musi być zaraz na wyjściu z pieca podłączony, ale nie wiem czy to się uda zrobić. schemat .pdf
sambor Opublikowano 4 Maja 2016 #2 Opublikowano 4 Maja 2016 Raczej na grawitację grzejników nie ma co liczyć, natomiast warto dać drugą pompę na CWU + zaw róźnicowy do ew pracy grawitacyjnej grzania CWU. Naczynie wzbiorcze obowiązkowo podł wprost do kotła, jak będzie podłączone tak jak narysowałeś to w pewnym położeniu zaw 4-D inst CO jest odcięta od kotła i na kotle może wzrosnąc ciśnienie . Dodatkowo warto dać na kotle zaw bezp 1,5bar
sati Opublikowano 5 Maja 2016 Autor #3 Opublikowano 5 Maja 2016 A dlaczego trzeba dać pompe na CWU jeśli na piecu będzie ustawione 55-60 stopni. A przed zaworem 4D nie trzeba pompy bo gdzieś czytałem że jest wskazana będzie lepiej zabezpieczony powrót.
sambor Opublikowano 5 Maja 2016 #4 Opublikowano 5 Maja 2016 Trochę pomieszałeś wiedzę, ;) Zawór 4-D po stronie kotłowej może pracować na grawitacji lub być wspomagany pompą. Jak równolegle do tego zaworu podłączysz bojler mający pracować na grawitacji to część strumienia wody będzie płynąć przez bojler i może jej "braknąć" dla prawidłowej pracy zaw 4-D. Jak wspomożemy bojler pompą to można tak ustawić przepływy aby strumień wymuszony przez pompę nie przeszkadzał w pracy zaw 4-D. A w przypadku zaniku napięcia bojler może przejąć część ciepła od kotła. Po to jest w układ grzania CWU wstawiony zaw różnicowy. Jeżeli zaw 4-D ma być wspomagany pompą to pompa musi być na powrocie, przed samym kotłem, a rury i sam zaw 4-D mogą być mniejsze np 1" dla mocy do 20kW Dodatkowo w obiegu grzania CWU potrzeba zaw do regulacji przepływy - zasuwa lub zaw grzybkowy ( brak na rysunku) Poniżej zmieniony schemat
sati Opublikowano 5 Maja 2016 Autor #5 Opublikowano 5 Maja 2016 Dzięki Sambor za wyjaśnienia, pytam się tylko bo tyle już czytałem na ten tema że już mam w głowie bardzo wymieszane. Będę sam podłączał kocioł bo już fachowców mam dość proste rzeczy i też spieprzyli, więc wole sam to zrobić i choć trochę kasy mi zostanie.Mam taką prośbę jak byś mógł już tak fachowo narysować na schemacie jak i co gdzie ma być, żebym wiedział co mam dokładnie kupić i w które miejsce wpiąć, aby nie było póżniej problemu.Raczej będe robił na 2 cale bo mi tych części pozostaje i je wykorzystam. Jeszcze jedno pytanie wszędzie pisze się że zbiornik wyrównawczy ma być podłączony rurą stalową 1 cal lub miedż 28, a czemu nie plastik zgrzewany PP.
sati Opublikowano 5 Maja 2016 Autor #6 Opublikowano 5 Maja 2016 I jeszcze jedno jaką pompę zastosować na CWU.
sambor Opublikowano 5 Maja 2016 #7 Opublikowano 5 Maja 2016 Pompę do CW jak najprostszą 25/40, a rura do naczynia musi być metalowa - wg wymagań normy Pomyśl co będzie jak się zagotuje woda - para może rury z PP uszkodzić. A kształtki do inst to potrzeba rysunku lub fotografii wyprowadzeń z kotła.
sati Opublikowano 5 Maja 2016 Autor #8 Opublikowano 5 Maja 2016 Dzięki tak myślałem o tej rurze co do kształtek to dam rade tylko mi chodzie gdzie jaki zawór zastosować, bo tam chyba gdzieś trzeba zwrotny zastosować. Proszę na tym schemacie co dołączyłem dorysować. Z góry dziękuje. Jeszcze raz przypomne instalacje mam 2" i z pieca też będzie 2", chyba że może być na piecu 6/4 to może się uda jeszcze u producenta zmienić.
sambor Opublikowano 5 Maja 2016 #9 Opublikowano 5 Maja 2016 Tam będzie jedynie potrzebny zaw zwrotny zaraz za pompą CW aby się bojler nie wychładzał . Dodatkowo zaw 4-D montujemy ok 20cm nad kotłem na jak najkrótszych rurach.
sati Opublikowano 5 Maja 2016 Autor #10 Opublikowano 5 Maja 2016 Czyli ma być tak jak pierwszy schemat narysowałeś.A co z rozmiarem tych rur?
sambor Opublikowano 5 Maja 2016 #11 Opublikowano 5 Maja 2016 Rury do bojlera to 1", a nawet mniejsze. Z kotła do zaw 4-D im większe tym lepsze - ale wystarczają 6/4" + taki sam zawór. Do naczynia 1" Za zaw 4-D grawitacji raczej nie będzie, ale tam masz starą inst.
sati Opublikowano 5 Maja 2016 Autor #12 Opublikowano 5 Maja 2016 Dzięki za fachową poradę, ale jak byś jeszcze mógł mi ten schemat na gotowo zrobił to bym był bardzo wdzięczny.
sati Opublikowano 5 Maja 2016 Autor #13 Opublikowano 5 Maja 2016 A jakiej firmy najlepiej wybrać zawór 4D, czy jest to wszystko jedno.
sambor Opublikowano 5 Maja 2016 #14 Opublikowano 5 Maja 2016 W poście #2 jest to co trzeba Zaw 4-D np produkcji Hel Wita, ew inny producent Womix
sati Opublikowano 5 Maja 2016 Autor #15 Opublikowano 5 Maja 2016 A jak się do tego mają firmy Esbe i Aristo.
sambor Opublikowano 6 Maja 2016 #16 Opublikowano 6 Maja 2016 Droższe a funkcja taka sama, jak cię stać to kupuj
sati Opublikowano 6 Maja 2016 Autor #17 Opublikowano 6 Maja 2016 Ja się pytam tylko o te firmy bo jest ich najwięcej, a zaproponowane przez ciebie są mało znane. A tak woli cena za 2 cale firmy Hel Wita to 122,90 € to nie wiem czy jest taki tani.
sambor Opublikowano 6 Maja 2016 #18 Opublikowano 6 Maja 2016 To pewnie cena wyjściowa, ale są tańsze np tu http://allegro.pl/zawor-mieszajacy-czterodrogowy-4d-dn50-2-mieszacz-i5258493126.html Szukaj, tu tylko cena decyduje. Generalnie te z metali kolorowych są droższe, a żeliwne są tańsze.
sati Opublikowano 6 Maja 2016 Autor #19 Opublikowano 6 Maja 2016 A zawory żeliwne nie ustępują niczym tym z mosiądzu? Bo tu na forum gdzieś ktoś pisał że mosiężne są lepsze od żeliwnych. Sam się trochę zdziwiłem bo przecież zasada działania jest jest taka sama.
sambor Opublikowano 6 Maja 2016 #20 Opublikowano 6 Maja 2016 Jak jest żeliwo dobre a z chińskiej dymarki to wytrzyma dłużej niż kocioł, a np ESBE robi też zawory n- drogowe z żeliwa i nie ma z nimi problemu.
sati Opublikowano 6 Maja 2016 Autor #21 Opublikowano 6 Maja 2016 Dzięki za wszelką pomoc, już mam wszystko wjaśnione.
roisin Opublikowano 9 Maja 2016 #22 Opublikowano 9 Maja 2016 hello. ciekawie opisany schemat instalacji w formie video znajdziecie tutaj https://www.youtube.com/watch?v=EcF-71LvLEQ
sati Opublikowano 10 Maja 2016 Autor #24 Opublikowano 10 Maja 2016 A mam teraz jeszcze jedno pytanie bo myśle założyć zawór 4D 6/4 a jaki najmniejszy moge wpiąć żeby wszystko działało dobrze.
sambor Opublikowano 10 Maja 2016 #25 Opublikowano 10 Maja 2016 6/4" to taki minimalny sensowny rozmiar. dla pewnych warunków może działać 5/4" . ale takiego nie polecam
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.