DJBART Opublikowano 8 Lutego 2016 #1 Opublikowano 8 Lutego 2016 Witam, Mam pytanko i jednocześnie prośbę o ocenę sytuacyjną. Chciałbym się dowiedzieć czy w tym zaworze marki HERZ jest możliwość zmiany kierunku skali (a jeśli tak to jak to zrobić i czy można to zrobić na zamontowanym już zaworze). Przeczuwam, że chyba źle nim steruję :( Druga kwestia jest taka, czy moje problemy z chłodnym powrotem są spowodowane właśnie złym ustawieniem owego zaworu. Zamieszczam fotki + schemat. Czy ktoś może mi wyjaśnić jak dokładnie ustawiają się te proporcje tzn. jak orientować się w ustawieniach kierunku przepływu. Temperatury na sterowniku: Powrót - czujnik na rurce na dole pieca (więc jego dokładność to pewnie - 2 , -1 stopnia) trzeba by troszkę dodać to finalnego wyniku Czujnik zaworu - to temp. jaka idzie na pompę (wsunąłem tam czujnik pod otulinę rurki)
Gość mak Opublikowano 9 Lutego 2016 #2 Opublikowano 9 Lutego 2016 Zawór w twojej instalacji działa w funkcji regulacji temperatury zasilania i nie chroni powrotu kotła
nex1983 Opublikowano 9 Lutego 2016 #3 Opublikowano 9 Lutego 2016 DJBART pisałem Ci w innym temacie jak powinno to wygladac. Powinieneś mieć zawór 4d i z niego zasilanie z pieca częściowo powinno już wracać na powrót, wyjście na pompę a ta na grzejniki, powrót z grzejników do 4d, bojlera powrót powinien być jak jakblizej powrotu pieca. Zaraz narysuje Ci schemat
nex1983 Opublikowano 9 Lutego 2016 #4 Opublikowano 9 Lutego 2016 Tak to powinno u Ciebie wygladac. Wtedy ustawił być sobie na 4d odpowiednio ręcznie, bądź zamontowal siłownik zaworu mieszajacego i ustawił krzywą grzewczą współpracująca z pogodowka. Póki co wystarczyło by Ci ręcznie ustawić np na 6 bo zapewne masz zawory termostatyczne na grzejnikach. Sterowanie to już Pikuś. Wtedy twój powrót byłby wyższy.
DJBART Opublikowano 9 Lutego 2016 Autor #5 Opublikowano 9 Lutego 2016 NEX1983 dzięki za schemacik. Jak wrócę dziś do domu to zrobię kilka szczegółowych zdjęć to może coś podpowiesz jak to fajnie poprowadzić ponieważ wychodzi na to że trzeba to troszkę poprzerabiać. Druga sprawa to fakt, że nie mam podłogówki a zasilanie bojlera jest z osobnego przyłącza w piecu. I takie też pytanko mam: Czy powrót z bojlera też nie powinien iść przez 4D czy bezpośrednio do pieca?
nex1983 Opublikowano 9 Lutego 2016 #6 Opublikowano 9 Lutego 2016 Powrót z bojlera powinien być podłączony jak najbliżej powrotu do pieca. Powrót z grzejników przez zawór 4d
DJBART Opublikowano 9 Lutego 2016 Autor #7 Opublikowano 9 Lutego 2016 Nex1983 Ty to byś do mnie przyjechał i przerobił to :P Bo jak mam znowu widzieć się z hydraulikiem i tłumaczyć mu że nie jestem koniem to ja dziękuję :unsure:
nex1983 Opublikowano 9 Lutego 2016 #8 Opublikowano 9 Lutego 2016 Jak jesteś z okolic krk to mogę Ci dać namiar na bardzo dobrych gości.
DJBART Opublikowano 9 Lutego 2016 Autor #9 Opublikowano 9 Lutego 2016 Mieszkam koło Częstochowy zatem może być trudno ale może ktoś może mi polecić dobrego fachowca? Zastanawiam się też nad tym czy dzięki zaworowi 4d będę mógł regulować temp. na grzejniki ponieważ obecnie leci prawie wrzątek co przy głowicach termostatycznych wcale nie pomaga.
nex1983 Opublikowano 9 Lutego 2016 #10 Opublikowano 9 Lutego 2016 Oczywiście po to on jest. Przy herz masz skalę 0-10 i ustawisz sobie ile potrzeba na grzejniki a reszta będzie wracać na piec.
DJBART Opublikowano 9 Lutego 2016 Autor #11 Opublikowano 9 Lutego 2016 A jeśli już jesteśmy przy temacie to jakiej firmy go kupić i czy od razu z siłownikiem czy w ogóle bez? Moja instalacja jest dość prosta ale sterownik ogranie taki siłownik i będzie trochę światowo. :D
nex1983 Opublikowano 9 Lutego 2016 #12 Opublikowano 9 Lutego 2016 Jak sterownik ogarnia Ci siłownik i pogodowke to kup zawór 4 drogowy może być herz, do niego silownik. Ustawisz w porodowce krzywą grzewczą dla swojego domu i masz spokój. Do tego jak masz zawory termostatyczne to już bajka.
tcw Opublikowano 9 Lutego 2016 #13 Opublikowano 9 Lutego 2016 Witam czytam z zaciekawieniem i zastanawiam się poco wydawać kilka stówek na coś co wydaje się zbędne , głowice pilnują mu temp w pomieszczeniach (czy aż taka róznica ile na nie idzie temp?skoro i tak w pokoju jest nastawiona np 22 ) wsadzić ten sam co ma tylko za pompą i bedzie ochrona kotła mało tego jak ma na każdym grzejniku głowice to takie podłaczenie utworzy dodatkowy obieg i pompa ma gdzie ganiać w razie jak wszystkie grzejniki zamknięte sambor i majschi mnie objadąbo mi to tołkowali w kilkunastu postach ale ja tak mam i ochrona kotła działa ! ps nie jestem fachowcem mam działa to napisałem pozdrawiam
tcw Opublikowano 9 Lutego 2016 #14 Opublikowano 9 Lutego 2016 djbart u siebie masz dwa kable (czujniki ) na zwór i na temp kotła ? ja mam techa st 480 ale cały czas się zastanawiam skad on bierze temp zaworu bo żadnego kabla luznego od czujnika nie mam a ma dwa wskazania jedno temp aktualna a drugie temp jakiegoś zaworu ale nic takiego nie podpinałem
DJBART Opublikowano 9 Lutego 2016 Autor #15 Opublikowano 9 Lutego 2016 TCW odnośnie Twojego pytania to mam osobny czujnik wyprowadzony na rurkę koło pompy C.O. - na wyświetlaczu pojawia się jako "temp. zaworu bieżąca". U mnie w piecu pod klapką z boku mam wyprowadzone wszystkie wyjścia na czujniki i tam to podpiąłem. Natomiast czujnik temp. pieca jest gdzieś ukryty i nie ma do niego dostępu bez otwierania obudowy pieca (tej górnej części). W komplecie z piecem dostałem te wszystkie czujniki ale i tak jeszcze nie mam podpiętych dwóch (spalin oraz podłogówki). Obecnie mam podpięte: temp. zaworu mieszającego (u mnie temp. wody na grzejniki), temp. zewnętrzna (ale jeszcze wisi w kotłowni), temp. bojlera i seryjny temp. kotła. Czujnik spalin podpinałem ale zarzuciłem temat palenia z PIDem. Efekt jest ciekawy w połączeniu z regulatorem pokojowym ST-580. Wszystko masz na takim "grubszym" tablecie ;) NEX1983 a jak odniósłbyś się do rozwiązania jakie zaproponował TCW. Wydaje się logiczne... :mellow:
tcw Opublikowano 9 Lutego 2016 #16 Opublikowano 9 Lutego 2016 czyli ja mam inaczej ten co masz temp zaworu bieżąca to u mnie podpięty jest na wyjściu z pieca czyli w zasadzie tak samo ale pokazuje jako temp pieca że już nie wspomnę że róznica między jego wskazaniem a fabrycznym (mniemam zanurzeniowym) to 20 st a do temp zaworu niby nie mam kabla a wskazuje :) czyli jakby też jakiś wbudowany a w meni widnieje pod nazwą zawór podłogowy nr 65521 a u Ciebie na fotce widzę że nazwali ten numer zaworem wbudowanym tak czy siak fabryczny 85-90 , na wyjsciu z pieca 65-70 a na tym moim podłogowym wbudowanym 58 ( oczywiście też się wacha ale rzadko tam zaglądam i nie znam przedziału) z ciekawostek jak układałem kabelki od czujników to ten co mi pokazuje temp podłogówki podpięty obok tego na wyjsciu z pieca pokazywał 56 a piecowy 68 :) ...............chyba te kabelki są z Chin a może i sterownik :blink:
DJBART Opublikowano 9 Lutego 2016 Autor #17 Opublikowano 9 Lutego 2016 TCW Twój pomysł na podgrzewanie powrotu poprzez zawór 3D za pompą C.O. mocno mnie zainteresował. Bo w sumie to mam taki zawór a przekładka go "do góry" nie będzie nadto skomplikowana. Możesz napisać coś więcej na temat tego rozwiązania? Jaką masz pompę? Ewentualnie jakie są doświadczenia lub opinie innych forumowiczów?
tcw Opublikowano 9 Lutego 2016 #18 Opublikowano 9 Lutego 2016 ja uwieżyłem w zasadę dla mnie jest to logiczne że zawór 3 drogowy może działać w dwojaki sposób w zależności od sposobu podłączenia czyli tzw jakościowo regulujesz temperature bo pompa zasysa przez niego to co mu ustawiłeś czyli trochę z zasilenia trochę z powrotu w zależności od ustawienia jak u Ciebie lub ilościowo czyli wysyłasz jakąś ilośc wody (ustawiam powiedzmy 30 % na powrót 70% na grzejniki )o danej temp(wychodzącej z pieca) w dwa miejsca czyli na grzejniki i na powrót tak jak u mnie opinie były rózne masz to w tym wątku https://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/18076-optymalne-ustawienia-kotła-skp-3d-18kw-od-krzaczka/ nie wiem może jeszcze zauważam za mało ,może coś pomijam, może jakieś wady tego rozwiązania zauważę z czasem ale po wskazaniu czujnika powrotu na poziomie powyżej 50 st przy zadanej na piecu 65 to chyba ochrona powrotu działa , przy ustawieniu po 50 % jest 60 powrót przy wyjsciowej 68 ( pewnie nie jest tak cały czas ale aż tak mi się nie nudzi żeby to dłużej obserwować ) a nie zauważyłem żeby pokoje się nie dogrzały do nastawy na głowicach na tą chwilę taki mam pogląd na sytuację , ale podkreślę jeszcze raz poczekaj na info od doświadczonych bo z moją wiedza nie chce robić za wyrocznie u mnie moim zdaniem działa jesli ktoś widzi jakieś minusy tego rozwiązania chętnie usłyszę pozdrawiam
DJBART Opublikowano 9 Lutego 2016 Autor #19 Opublikowano 9 Lutego 2016 TCW możesz zrobić fotkę z widokiem podłączenia zaworu oraz pomp C.O. ?
DJBART Opublikowano 11 Lutego 2016 Autor #21 Opublikowano 11 Lutego 2016 OK, Zrobiłem rysunek na zawór 4d. Proszę o opinię i zaczynam zmiany. ^_^ I teraz jaki wybrać? Esbe? Afriso? Herz? Instalacja typu otwartego z naczyniem wyrównawczym.
DJBART Opublikowano 13 Lutego 2016 Autor #23 Opublikowano 13 Lutego 2016 Zastanawia mnie tylko jedno, a mianowicie sytuacja kiedy zawór 4D ustawi się w pozycji 0 -zero czyli całość ciepłej wody z kotła idzie na powrót. Pompa jest "obcięta" od układu przez zawór zatem jak ta ciepła woda ma powrócić do kotła sama? Czy nie powinna być tam na powrocie pompa która będzie ściągać ciepłą wodę do kotła na powrót? Czy tutaj zadziała grawitacja i będzie to wystarczająca siła? <_<
odpowietrznik Opublikowano 13 Lutego 2016 #24 Opublikowano 13 Lutego 2016 Powinna zadziałać pod warunkiem ze zaw.4D i rury obiegu kotłowego jak wyjście z kotła i obieg kotłowy jak najkrótszy i jak najmniej kolan.Pompa jest ratunkiem dla tych co nie spełnili powyższych warunków)
DJBART Opublikowano 13 Lutego 2016 Autor #25 Opublikowano 13 Lutego 2016 Czyli jak u mnie na wyjściu z pieca mam 2 cale to zawór 4d też szukać na 2 cale? Taki zawór jest dużo droższy ale czy aż tak konieczny? Bo jak trzeba to trzeba i kupie taki tylko głośno myślę.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.