SebaKozle Opublikowano 14 Stycznia 2016 #1 Opublikowano 14 Stycznia 2016 witam Was, nie wiem czy to jest problem ale nurtuje mnie temperatura powrotu na piecu. piec Tekla Draco 25 kW. temp zadana 55 (jak miałem wyżej to w nocy dochodziło do awaryjnego chłodzenia pieca, przekraczał temp 80 i gasł). woda idzie na wymiennik płytowy Secespol LB31-20-1. sterowanie zaworem 3D (otwarty na 10). woda która idzie po 3D ma temp ok 50-52 stopnie. powrót z instalacji jest na poziomie ok 42 stopni. CWU ma 38 stopni. kocioł na wyświetlaczu pokazuje 55 stopni ale powrót wg niego to 37 stopni. czy coś jest nie tak? skoro powrót z instalacji ma 42 stopnie to czy na wymienniku jest tracone aż 18 stopni do tych 37 ? czy ja czegoś nie kumam? (jest na to duża szansa :) ) jakieś doświadczenia z Waszej strony? komentarze? btw. parter ma ok 100 m2 podłogówki + dwa grzejniki płytowe (przed rozdzielaczem). góra ma ok 90 m2 8 grzejników i 2 podłogówki z RTL na mieszaczu. zasilanie na mieszaczu przykręcone na ok 1/2. w domu jest b ciepło, na parterze i górze ok 25 stopni. mam za cel zejść na 21-22. w końcu udało mi się dobrze dopalać groszek, mam spieki, ale za duże zużycie. po ok tyg przerwy w paleniu (gaszenie, itd), spaliłem ok 50 kg groszku w 24h. teraz piec pracuje ok 15 min i później wchodzi w podtrzymanie na ok 15 min.
Patrol Opublikowano 15 Stycznia 2016 #2 Opublikowano 15 Stycznia 2016 Masz małą różnicę temp. między obiegami. Inna kwestia to dlaczego dochodzi do awaryjnego wygaszania - sprawdź ustawienia/skontaktuj się z serwisem. Przy zaworze 3D za wymiennikiem ratujesz się tylko podwyższeniem biegu pompy w układzie otwartym, obniżeniem biegu pompy i temperatury za zaworem 3D. Wymiennik masz zaizolowany? U mnie na wszystkie grzejniki i dwie pętle OP (na RTL) idzie średnio 40C (aktualnie załączone sterowanie pogodowe), a na kotle mam zadaną min 75C. Na II biegu pompy kotła różnica zasilanie/powrót to najczęściej 2,5 C, na pierwszym biegu miałem ~ 5C. Pompa za wymiennikiem autoadapt na mocy 4W (max wskoczyła na 8W przy -15C na zewn.)
SebaKozle Opublikowano 17 Stycznia 2016 Autor #3 Opublikowano 17 Stycznia 2016 awaryjne wyłączenie było spowodowane zbyt wysoką temp ustawioną no kotle. miałem 75 stopni grzanie. jak zaobserwowałem po dojściu do 75 wyłączał dmuchawę i podawanie, ale temp cały czas rosła. w nocy mogła przekroczyć 80 i piec wchodził w tryb ochładzania. wymiennik nie jest zaizolowany. mam go zaizolować? pompa w obiegu otwartym i zamkniętym (za zaworem 3D) są sprzężone i chodzą non stop (takie są ustawienia kotła). nie wiem czy to ma sens ale wg tego co jest napisane w instrukcji kocioł steruje nimi. pompy to Ferroli ustawione na automat (od 8 do 53 W) w zależności od zapotrzebowania. udało mi się zjechać ze zużyciem groszku do ok 1,5 worka dziennie. wypala się pięknie, ale zmieniłem z Ekoret na Bartex Silver. w domu i na sauna, na górze miałem 27 s na dole 25. wczoraj zmieniłem ustawienia. zawór 3D na 5, podłoga skręcona na 2 (min 2 max 7) 2 zawory na piętro skręcone na 50%. mam nadzieję, że będzie lepiej.
Patrol Opublikowano 17 Stycznia 2016 #4 Opublikowano 17 Stycznia 2016 W moim sterowniku schładzanie fabrycznie było na 90C ustawione. Fakt, że przy wygaszaniu temp.kotła potrafi o kilka stC podskoczyć, ale nawet gdy miałem zadaną 80C to nie dobiła do 85C. Pompy przed i za wymiennikiem mam niezależnie sterowane, w przypadku schładzania i tak nastąpi załączenie wszystkiego (razem ze zrzutem do CWU) - przy zasobniku cwu po stronie otwartej niezależne sterowanie obu pomp daje możliwość uruchomienia trybu lato bez zbędnej pracy pompy za mieszaczem. Kiedyś miałem zasobnik w obiegu zamkniętym - wówczas pompy były równolegle spięte. Możesz dać pompę kotła na manual, żeby chodziła szybciej niż w trybie automat - wtedy sprawdź czy poprawi się temp. powrotu. Inny powód dużej różnicy temp. to zły dobór wymiennika. izolacja wymiennika na pewno nie zaszkodzi - są gotowe ocieplacze, ale niestety drogie. Możesz jeszcze sprawdzić czujki temp. czy dobrze przylegają, powinny też być odizolowane od otoczenia. Odnośnie temp. w pomieszczeniach to manualnie wszystkim sterujesz? tzn. mieszacz bez siłownika, grzejniki bez głowic termostat.?
SebaKozle Opublikowano 25 Stycznia 2016 Autor #5 Opublikowano 25 Stycznia 2016 patrzyłem na izolację wymiennika, zakup nie jest problemem. zainstalowanie go będzie wyzwaniem. zamontowany jest na ścianie :( myślałem aby zrobić obudowę ze styropianu który mi został z ocieplenia. teoretycznie temp zapłonu to 370 stopni więc nie powinno się nic stać. na dole jest podłogówka więc sterowanie jest na rozdzielaczu. kupiłem termostat pokojowy i chcę go podłączyć do pieca. sterownik ma pewne opcje kontroli pracy pomp przy termostacie pokojowym. zastanawiam się nad miejscem instalacji, w załączniku czerwonym punktem zaznaczyłem docelowe miejsce. większość parteru jest otwarta a do tego silnie nasłoneczniona. więc może ogłupiać urządzenie. w tym momencie zjechałem zaworem 3D na 4. temp zasilania obiegów spadła do 36 stopni. a w domu jest bardzo gorąco... na górze ok 25 stopni. zawory zdławione na górze i na dole. zastanawiam się czy nie kupić siłownika na zawór 3D, piec może tez sterować siłownikiem. jak zacznę mieszkać pewnie to ogarnę. wróciłem do pracy więc jestem na budowie 2 razy w tygodniu. brakuje mi bardzo jakiś trendów w tym sterowniku, żeby zrobić export do komputera. tematu nie zamykam, będę wracał do niego.
DJBART Opublikowano 25 Stycznia 2016 #6 Opublikowano 25 Stycznia 2016 Kolego SebaKozle u mnie sytuacja identyczna jak i u Ciebie ale zaradziłem na to. Ja mam zdecydowanie prostszą instalację ale jedyna rada na chłodny powrót to ustaw "na krótko" pompę od C.W.U. (bojler / bufor czy co tam masz) będzie pełnić rolę zabezpieczenia kotła przed zimną wodą z powrotu. Druga rzecz to co już pisali przedmówcy, czyli powinieneś zwiększyć szybkość pracy pompy od C.O. zdecydowanie poprawi to temp. na powrocie. Według informacji jaki uzyskałem to różnica między zasilaniem a powrotem powinna wynosić około 5-10 stopni. Weź też pod uwagę, że montaż czujnika na tzw. "rurkę" zakłamuje faktyczny wynik. Najlepiej było jakby czujnik całą powierzchnią dotykał się z rurką powrotu + do tego dobra taśma izolacyjna + jakaś pianka.
SebaKozle Opublikowano 26 Stycznia 2016 Autor #7 Opublikowano 26 Stycznia 2016 witam, dzięki za odpowiedź. dzisiaj zmierzyłem przenośnym termometrem temp rury powrotu przed kotłem. sonda została przyciśnięta gąbką i pokazała 52 stopnie! czyli wynik który jest na piecu jest błędny, jutro będę dzwonić do serwisu. zmieniłem też zasilanie pompy w obiegu otwartym. w tym momencie jest podpięta do prądu i nastawiona na 3/4 maksymalnego przepływu. pompa na zasilaniu po zaworze 3D jest sterowana przez piec.
SebaKozle Opublikowano 28 Stycznia 2016 Autor #8 Opublikowano 28 Stycznia 2016 dzisiaj przymocowałem sondę do pomiaru temperatury na rurę powrotu (zaizolowane). teraz na piecu mam 58o st a na powrocie 50-52o. serwisant Tekli stwierdził że nie jest to do niczego potrzebne więc nie ma sensu zakładać. i żebym nie histeryzował z pierdołami. pewnie dla nich to business jak się wymiennik rozwali ze względu na wżery. trza kupić nowy piec. bardzo się mylił, gdy temp powrotu spadła d0 40o sterownik wyłączył pompę obiegową aby chronić piec. serwis Tekli nie odbiera telefonów i z odpowiadaniem na maile tez kiepsko. trochę jestem zwiedzony takim postępowaniem. jeszcze jedno pytanie, czy ktoś z Was wie jakie napięcie jest przekazywane z pieca na pokojowy regulator temp? ma położone w ścianie kable do sterowania temp 4 x 0,75 mm. z instrukcji wynika że ma iść 230 V, więc chyba za cienki, ale z drugiej strony puszczać 230 V do regulator (Euroster Q1), aby sterował pracą pompy? to jakaś bzdura, tym bardziej, że regulator jest zasilany 2 x AA. do moderatora, który lubi edytować posty ja nie mogę więc odpisuje jeszcze raz.
Landcaster Opublikowano 1 Lutego 2016 #9 Opublikowano 1 Lutego 2016 patrzyłem na izolację wymiennika, zakup nie jest problemem. zainstalowanie go będzie wyzwaniem. zamontowany jest na ścianie :( myślałem aby zrobić obudowę ze styropianu który mi został z ocieplenia. teoretycznie temp zapłonu to 370 stopni więc nie powinno się nic stać. na dole jest podłogówka więc sterowanie jest na rozdzielaczu. kupiłem termostat pokojowy i chcę go podłączyć do pieca. sterownik ma pewne opcje kontroli pracy pomp przy termostacie pokojowym. zastanawiam się nad miejscem instalacji, w załączniku czerwonym punktem zaznaczyłem docelowe miejsce. większość parteru jest otwarta a do tego silnie nasłoneczniona. więc może ogłupiać urządzenie. w tym momencie zjechałem zaworem 3D na 4. temp zasilania obiegów spadła do 36 stopni. a w domu jest bardzo gorąco... na górze ok 25 stopni. zawory zdławione na górze i na dole. zastanawiam się czy nie kupić siłownika na zawór 3D, piec może tez sterować siłownikiem. jak zacznę mieszkać pewnie to ogarnę. wróciłem do pracy więc jestem na budowie 2 razy w tygodniu. brakuje mi bardzo jakiś trendów w tym sterowniku, żeby zrobić export do komputera. tematu nie zamykam, będę wracał do niego. ja zaizolowalem takhttps://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/15803-jak-zaizolowac-wymiennik-plytowy/
SebaKozle Opublikowano 2 Lutego 2016 Autor #10 Opublikowano 2 Lutego 2016 dzięki! jutro będę izolował. zobaczymy co wyjdzie. zainstalowałem dzisiaj termostat pokojowy. ale sterowanie piecem w tym momencie sprowadza się do uruchamiania pompy obiegowej.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.