ogleniu Opublikowano 30 Października 2015 #1 Opublikowano 30 Października 2015 Witam, Remontuje stary ocieplony domek 60m2 który kiedyś zostanie powiekszony do 120m2. Trochę poczytałem i zacząłem szkicować...na papierze wygląda mi to dobrze...ale potrzebuję rady kogoś z doświadczeniem. Kikla danych słowem wstępu. Powierzchnia grzewcza 60m2, układ zamkniety (i nie będę robil w otwartym), wkład kominkowy z płaszczem i węzownicą maja 12kW w salonie, a metr poniżej w piwnicy bufor na 600l...w przyszłości dodam bufor na cwu. Grzejniki jakieś takie stalowe ale już takie nowsze ;) Zastosowałem zawory 4 drogowe aby zabezpiezyc piec przed korozją a drugi po to aby ograniczyc temp max która będzie podawana na kaloryfery - wydaje mi się że dzięki temu bufor będzie lepiej magazynował energię. Nie wiem czy lepsze byłyby zawory 3 drogowe czy też zawory termostatyczne. oto moich kilka pytań... 1. Czytałem że pompy należy montować za zaworami...zostawic je tak jak na schemacie czy może przenieść w miejsce "A" lub "B"? 2. Zostawić manualne zawory 4D czy zmienić na coś innego? Termostatyczne są fajne ale boje się o to że gdy element termo się zapsuje to zawór pozostanie zamkniety i woda nie dojdzie do bufora. 3. Nie za dużo tych zaworów zwrotnych zastosowałem? 4. Powinienem jeszcze o czymś pomysleć? Dziekuję i pozdrawiam
Gość mak Opublikowano 30 Października 2015 #2 Opublikowano 30 Października 2015 Do instalacji z buforem po stronie kotłowej raczej nie stosuje się zaworów 4D. Do ochrony powrotu stosuje się zawory 3D termostatyczne lub landomat. Podobnie jest ze stroną grzejnikową. Zawór 4D jest zbędny . Można stosować zawór mieszający 3D ale tak naprawdę dla instalacji grzejnikowej jest zbędny wydatek, wystarczą termostayczne zawory grzejnikowe
ogleniu Opublikowano 30 Października 2015 Autor #3 Opublikowano 30 Października 2015 Dziekuję za odpowiedź. Myślałem o tym 3D na zasilaniu kotła ale sugerowałem się tym ze wszyscy polecają 4D. No dobra...jesli zainstaluje 3D po stronie kotła to pompe powinienem zostawić tam gdzie jest czy też przenieść ją na powrót? Boli mnie tez ta róznica poziomów...czy w tym przypadku lepiej tłoczyć wodę czy ją zasysać z kominka? Co do zaworu 3D po stronie instalacji to chyba jednak skłonny będe wydac tą stówkę więcej bo wydaje mi się ze dzieki temu nie bede musial pobierac tyle cieplej wody z gory bufora...i tym samym nie mieszac wody w buforze. Tak sobie mysle ze jesli od razu zaloze ze nie potrzebuje maksymalnej temperatury na grzejnikach (np w jesienne dni) i obnize ja na zaworze 3D to woda nie bedzie pobierana z bufora. Jesli zamontuje tylko zawory na grzejnikach to ciepla woda bedzie pobierana z bufora, krążyła w obiegu i jesli nie bedzie potrzebna to bedzie wracala do bufora z jakśtam stratą temperatury i dodatkowo będzie mieszała strefowe ułożenie wody...czy jakoś tak ;)
papasmurfek Opublikowano 30 Października 2015 #4 Opublikowano 30 Października 2015 Niepotrzebnie skomplikowany układ. Polowa rzeczy do wywalenia. Jeśli chcesz zamknąć obieg kominkowy potrzebne są odpowiednie zabezpieczenia (zawór dbv lub wezownica schladajaca).
ogleniu Opublikowano 30 Października 2015 Autor #5 Opublikowano 30 Października 2015 no to co można wywalić? Jesli chodzi o zebezpieczenie to oczywiscie mam wszystko co mozliwe dla zamknietego...zawor bezpieczenstwa, zawor na wezownice, naczynie przeponowe, bedzie tez UPS. Tylk ociagle nie wiem jak wpiąć tą pompe w obiegu z kotłem :( edit: mam jeszcze troche czasu na szkicowanie także zamieszczam ostatni schemat z zaworami 3D i profilem wysokościowym ;) ...co można wyrzucić? co można zmienić tak aby było dobrze? gdzie dać pompe P1? pozdrawiam
sambor Opublikowano 30 Października 2015 #6 Opublikowano 30 Października 2015 Widzę, że mamy kolejnego kolegę z nadmiarem zaworów zwrotnych na półce - po co ci aż 7szt.? Ponadto schemat jest zły i sprzeczny ze zdrowym rozsądkiem! Schemat z postu #3 jest dobry , brak na nim tylko zaw zwrotnego za pompą na powrocie kotła. Natomiast na wszystkich rys brak bezpośredniego zabezpieczenia kominka przed wzrostem ciśnienia
ogleniu Opublikowano 30 Października 2015 Autor #7 Opublikowano 30 Października 2015 Dzięki za wskazówki. Czemu ostatni schemat jest zły? Jest taki sam jak w poście 3 tyle ze dowalilem parę zaworów...bo nie jestem pewien jak ta ciecz popłynie i chciałem się zabezpieczyć. OK zostawiam tylko 3 tak jak sugerowałes. A co z zaworem na wejściu do bufora? Czy nie zabezpiecza on przed rozładowaniem bufora w momencie wygaśnięcia w kominku? Co do zabezpieczenia to jest tam tylko narysowany zawor bezpieczeństwa i oczywiście jest podpieta wezownica która nie jest ujęta na schemacie. Po stronie kotła chyba tylko takie zabezpieczenie się montuje,prawda?
sambor Opublikowano 30 Października 2015 #8 Opublikowano 30 Października 2015 Jak oddzielicz naczynie przeponowe od kotła i od bufora to ono może nie przejąć wzrostu ciśnienia właśnie z powodu tych zaworów zwrotnych. Naczynie powinno być podłączone wprost do kotła/ kominka. Natomiast przed rozładowaniem grawitacyjnym bufora zabezpieczy zawór zwrotny o którym pisałem post wyżej- za pompą.
ogleniu Opublikowano 30 Października 2015 Autor #9 Opublikowano 30 Października 2015 Aaaa no w sumie tak...masz rację jeden zawor wystarczy na obieg. OK...naczynie do kotła...a czy mogę je wpiąć w bufor? Gdzieś, kiedyś wyczytałem ze naczynie powinno być po stronie grzejników...no ale może czegoś nie doczytałem. Tym się sugerowałem. Czy ma być na powrocie? Pzed czy za pompa?
majschi Opublikowano 30 Października 2015 #10 Opublikowano 30 Października 2015 Naczynie przeponowe należy zamontować na stronie ssącej pompy jak najbliżej kotła
sambor Opublikowano 30 Października 2015 #11 Opublikowano 30 Października 2015 W układach z buforem to ja zalecam dwa naczynia - jedno liczone na cały układ podłączone do bufora a drugie małe podłączone wprost do kotła - wtedy nawet przy błędach w instalacji nic złego się nie dzieje
ogleniu Opublikowano 31 Października 2015 Autor #12 Opublikowano 31 Października 2015 Dzięki za info. Wprost do kotła to nie dam rady :( bo musiało by być w obudowie kominka gdzie dostęp będzie utrudniony. Mogę dać metr od kotła po stronie ssącej pompy a drugie podłączone bezpośrednio do bufora. Dziekuje za wskazówki.
sambor Opublikowano 31 Października 2015 #13 Opublikowano 31 Października 2015 To małe daj na rurze pomiędzy pompą a kotłem/ kominkiem. Po stronie ssawnej pompy masz naczynie duże podłączone do bufora.
ogleniu Opublikowano 2 Listopada 2015 Autor #14 Opublikowano 2 Listopada 2015 nooo już po weekendzie takze można coś naszkicować w pracy ;) ...w wolnej chwili oczywiście :) dałem dwa naczynia i wyrzuciłem niepotrzebne zawory zwrotne. Tak będzie OK? Co do samych naczyń...czy można stosowac przewymiarowane naczynie? Nie wiem ile mam wody w całej instalacji (było 6 grzejników + kocioł dwufunkcyjny na gaz) ale po dołożeniu bufora licze że tak do 700l będzie. Znalazłem dwa "sensowne" naczynia jedno 50l reflexa bez wymiennej membrany i 80l Immergas z wymienną membraną. Tylko czy wybór naczynia bez możliwości wymiany membrany ma sens?
sambor Opublikowano 2 Listopada 2015 #15 Opublikowano 2 Listopada 2015 Naczynie wzbiorcze/ przeponowe nigdy nie jest przewymiarowane - dla ok 700l zładu wody 80l to będzie na styk. Jak jesteś dociekliwy, to na stronie Reflexa jest program do doboru naczynia
ogleniu Opublikowano 19 Listopada 2015 Autor #16 Opublikowano 19 Listopada 2015 witam kolegów, Na wstepie dziękuję za wszelkie rady które sa dla mnie naprawde bardzo pomocne. Niestety jak to w życiu bywa pojawiły się pewne komplikacje... 1. Tak jak widac na schemacie podłączam się do istniejącej instalacji - kocioł jednofunkcyjny na gaz to ta stara - i tak sobie teraz uświadomiłem ze w tym kotle tez jest małe naczynie przeponowe, zawór bezpieczeństwa (chyba 1,5bar choć w danych technicznych jest napisane ze maksymalne cisnienie kotła to 3bar) oraz zalecane cisnienie pracy ...ok 1,2-1,4 bara. Jeśli chodzi zaś o kominek to ciśnienie robocze w katalogu jest wyznaczone na 2 bary, zawór bezpieczenstwa na 2,5bar i naczynie przeponowe jak narazie ustawione na 1,5bara...czyli planowałem że naczynia będą na 1,2 a instalacja na 1,5bar. Czy dobrze rozumiem ze musze teraz tak pokombinować aby miec takie samo cisnienie w naczyniach na poziomie 1,1bar, takie same zawory 2,5bar...i ciśnienie w instalacji na poziomie 1,4? 2. Okazało się ze kocioł który miał być dwufunkcyjny jest jedno funkcyjny i cały plan aby zająć się ciepła woda za rok poszedł...w las. No cóz...trzeba to zrobić teraz. Mam stary kocioł Vaillant VU 152/2-5 do którego mozna podpiąc zasobnik ...zasobnik to nic innego jak boiler z wężownica, prawda? Mogę tutaj podpiąć kazdy rodzaj boilera z wężownicą bądź dwupłaszczowy? Jak to najlepiej zrobić? Kupić zasobnik Vaillant (mam nadzieje ze pompy juz nie potrzebuje)+ czujnik temp i podpiąc tylko do kotła gazowego? A może tak jak planowałem...czyli boiler podłaczony do instalacji c.o. oraz go kotła gazowego? Z dwoma wężownicami czy jadną? ...widziałem taki fajny z wężownicą i drugim płaszczem. Gdzie wpiąć boiler do układu c.o. (przed czy za buforem) i jak to zrobić aby możliwe było tylko nagrzanie cwo poprzez napalenie w kominku a pompa od rozprowadzenia wody na grzejniki sie nie załączała? Dużo tych pytań...a mam jeszcze jedno z cyklu głupich ;) Lutowanie miękkie :) Jeżeli lutuje złaczke z prostą rurą to mogę sobie to przygotować/zlutować, następnie nałożyć pastę, pakuły i skręcić. Co jesli chce do złączki od razu kolano jednokielichowe które musi być skierowane w odpowiednie miejsce? czy mogę najpierw nałożyć pastę i pakuły...skręcić i wtedy grzać/lutować kolano do złaczki? .. .boje się że ta pasta może stracic swoje właściwości. Mam nadzieje że nie przesadziłem z tymi pytaniami. dziękuję i pozdrawiam
ogleniu Opublikowano 19 Listopada 2015 Autor #17 Opublikowano 19 Listopada 2015 stworzyłem jeszcze taki schemacik....może tak być? czy potrzebuje zaworów Z5 i Z6? pozdro
ogleniu Opublikowano 2 Grudnia 2015 Autor #18 Opublikowano 2 Grudnia 2015 ło boże ...ale musiałem was zdenerwować tymi pytaniami ;) ... coś tam już sie dowiedziałem bo instalacja musi powoli iść do przodu. Nurtuje mnie kolejne pytanie...czy dawać odpowietrznik na zasilaniu z kominka? uważam ze idealnie odpowietrzał by cały układ ale coś nie cos przeczytałem ze to może być "generator pary". Czy powrót z cwu dać bezpośrednio do bufora czy zostawić tak jak na schemacie? pozdrawiam
ogleniu Opublikowano 3 Grudnia 2015 Autor #19 Opublikowano 3 Grudnia 2015 żeby nie było że tylko pytam a nic nie robię
Gość Digitrax Opublikowano 3 Grudnia 2015 #20 Opublikowano 3 Grudnia 2015 Koledzy wyżej napisali, że naczynie przeponowe ma być po stronie ssawnej pompy to raz, dwa to powrót ze zbiornika CWU musi być wpięty jak najbliżej bufora. Teraz skutecznie on będzie podgrzewać powrót zmieszania zaworu 3D.
ogleniu Opublikowano 4 Grudnia 2015 Autor #21 Opublikowano 4 Grudnia 2015 Hmmm jedno naczynie jest przecież po stronie ssawnej pompy...to większe. Co do powrotu z cwu...da się zrobić jeśli to konieczne. A czy mogę zrobić powrót z cwu bezpośrednio do bufora ale do tego wejścia drugiego od dołu?
ogleniu Opublikowano 8 Stycznia 2016 Autor #23 Opublikowano 8 Stycznia 2016 Czołem koledzy, do siego roku, pomimo zadawania głupich pytań udało mi się poskładać te rurki do kupy i kominek już odpaliłem...teraz biore się za cwu a później za podłaczenie piecyka jednofunkcyjnego bo spawać to nie potrafię :( Z nadmiaru alkoholu zapomniałem o mniejszym naczyniu wzbiorczym ale jak na razie jest OK... cisnienie wzrasta o 0,1bar przy solidnym rozpaleniu...ale dołoże w najbliższym czasie jak na razie dziekuję za pomoc i przepraszam za niepotrzebne pytania
ogleniu Opublikowano 8 Sierpnia 2016 Autor #24 Opublikowano 8 Sierpnia 2016 Witam, Prosze o pomoc :) Po uruchomieniu ogrzewania cwu poprzez piecyk gazowy zauważyłem że ciepła woda z powrotu bojlera idzie na bufor i sukcesywnie go podgrzewa - zaznaczone na schemacie przerywaną żółtą linią. Jakoś to przeoczyłem wcześniej i teraz szukam najlepszego rozwiązania oraz mam kilka pytań. 1. Czy dobrym rozwiązaniem będzie zastosowanie elektrozaworu w zaznaczonym miejscu? kulowy czy z membraną? jaki lepszy? Mam w sterowniku wyjście przekaźnikowe także chciałbym to jakoś ogarnąć bez ręcznego sterownia. 2. Jak napełniać taki układ wodą? :) może troche zamieszam i nie wytłumacze fachowo ale chodzi mi o ustawienie naczyń przeponowych. - Pierwszy sposób mam taki że naczynia nabijam na 1.1bar i napełniam układ wodą o 0.2bar więcej czyli do 1.3bar ale gdy tak sobie napełaniam to w pewnym momencie ciśnienie w układzie nie wzrasta bo naczynia kompensują nadwyżkę i troche to może trwać... z drugiej strony być może membrana w naczyniach jest już za bardzo "wciśnięta" po takim napełnianiu? - Drugi sposób jaki mam to odcięcie naczyń zaworami kulowymi i nabicie ich do 1.1 w "układzie" bez cisnienia. Następnie napełniam układ do 1,3...1,4bar i wtedy otwieram zawory kulowe i ciśnienie troszke spada bo woda wypełnia ten kawałek rurki do naczynia. sam już nie wiem a jak na razie żadnych wachań ciśnienei nie ma z góry dziekuję za pomoc
sambor Opublikowano 8 Sierpnia 2016 #25 Opublikowano 8 Sierpnia 2016 Pewnie któryś zawór zwrotny nie trzyma, jak dałeś zawory klapowe, a nie ze sprężynką to będziesz tak niestety miał. Aby działał prawidłowo zawór zwrotny klapowy to wymagana jest różnica ciśnień pomiędzy stronami tego zaworu, inaczej klapka zamykająca może nie przylegać szczelnie. Możesz dać elektrozawór lub ręcznie odcinać zaworem kulowym Napełnianie wg pierwszego sposobu jest prawidłowe. Nie wolno odcinać naczynia przeponowego zaworem
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.