sambor Opublikowano 14 Czerwca 2015 #76 Opublikowano 14 Czerwca 2015 Mam pytanie do kolegi @Animusa : jak mam rozumieć zdanie z instrukcji kotła Sigma Klasa kotła wg PN-EN 303-5:2012 - 4-5. Ciekawa sprawa z tymi klasami kotłów - jak 4 to żaden rarytas z takie pieniądze, jak 5 to nie powinno być nic o 4 klasie. Może kolega, jako znawca i polecający ten model określi to jednoznacznie. Podobna sprawa ma się z nowym Ogniwem - @Zawijan pisze o spełnieniu norm klasy 5 - czyli kocioł ma taki atest, a na stronie czeskiego dystrybutora stoi jak byk - klasa 4. Wynika z tego że pewnie Czesi mają ostrzejsze normy lub dostają gorsze kotły - w co raczej wątpię.
goral83 Opublikowano 14 Czerwca 2015 #77 Opublikowano 14 Czerwca 2015 Pany to jaki kocioł kupić, już byłem zdecydowany na Uni... Teraz patrzę jeszcze na komfort eko duo pz Który będzie mniej problemów stwarzał i lepiej będzie chodził Nie wiem jak jest z palenie na CWU w UNI bo np. w tym galmecie co mam pali się super i oszczędnie
Animus Opublikowano 14 Czerwca 2015 #78 Opublikowano 14 Czerwca 2015 Mam pytanie do kolegi @Animusa : jak mam rozumieć zdanie z instrukcji kotła Sigma Klasa kotła wg PN-EN 303-5:2012 - 4-5. Ciekawa sprawa z tymi klasami kotłów - jak 4 to żaden rarytas z takie pieniądze, jak 5 to nie powinno być nic o 4 klasie. Może kolega, jako znawca i polecający ten model określi to jednoznacznie. Kocioł Sigma występuje w 4 klasie o mocy 24 kW wg normy 303-5:2012 a o mocy 16 kW już w 5 klasie dotyczy to kotła z palnikiem fajkowym. Widocznie na większej mocy z palnikiem fajkowym jakiś parametr nie pozwolił na lepsze osiągi. :D Kocioł Sigma Uni z palnikiem rynnowym w obydwu mocach wstępuje w 5 klasie. Nowe Ogniwo Eko plus M w Czechach występuje w 4 klasie , Podobna sprawa ma się z nowym Ogniwem - @Zawijan pisze o spełnieniu norm klasy 5 - czyli kocioł ma taki atest, a na stronie czeskiego dystrybutora stoi jak byk - klasa 4. Wynika z tego że pewnie Czesi mają ostrzejsze normy lub dostają gorsze kotły - w co raczej wątpię. Defro mocno wypchnęło innych producentów, nasyciło nasz rynek mają największą sprzedaż i ofertę różnorodnych kotłów . Ogniwo znalazło zbyt w Czechach ,Defro w tym czasie podniosło poprzeczkę zaczęło produkcją kotłów w 5 klasie na węglu . Ogniwo przyspało ale teraz goni tyły jest przygotowywany kociołek na rynek do 5 klasy, dodano płytki szamotowe i ekonomizery-łapacze pyłu ,po badaniach u nas łapie się do 5 klasy ,procedura trwa w instytucie w Brnie, jak tylko zostanie wydany certyfikat Zawijan nas poinformuje.
Animus Opublikowano 14 Czerwca 2015 #79 Opublikowano 14 Czerwca 2015 Mam doświadczenie z paleniem w kotle Galmet ekogroszkiem. Cały czas zastanawia mnie te rozbieranie i czyszczenie tej Sigmy, galmeta ogarniam max w 10min (czyszczę, dokładam eko itp) a raz na pół roku rozkręcam go i wszystko oglądam i składam od nowa. Na CWU pali ok 23kg na 10 dni. Chcę jak najmniej czasu spędzać w kotłowni i na to stawiam największy nacisk. Żeby jak najmniej spędzać czasu w kotłowni musisz kupić kocioł z wysoką kulturą spalania ,bez rusztu wodnego z szamotem i automatycznym lub półautomatycznym czyszczeniem wymiennika kotła ,są też kotły opróżniające samodzielnie popielnik . Teraz drugi aspekt . Przy spalaniu miału będziesz musiał często zaglądać i pracować w kotłowni. Spalając słaby ekogroszek ,"komorany czy ruska" też musisz częściej tam zaglądać. Spalając ekogroszek wysokoenergetyczny (a jest trudniej go spalać ) oraz prasowany w kształcie pelletu będziesz rzadziej zaglądać . Kupując kocioł na pellety zdecydowanie będziesz najrzadziej zaglądać do kotłowni ,a kocioł wyspecjalizowany sam się rozpala , pobiera paliwo ze zbiornika, sam się czyści i wywala popiół a tego ostatniego spalając pellety jest bardzo mało . Więc obsługa raczej żadna.
Gość Opublikowano 14 Czerwca 2015 #80 Opublikowano 14 Czerwca 2015 Rusek,który ma kaloryczność 26MJ/kg nie jest słabym węglem i ma o połowę mniej siarki niż nasz badziew o podobnej kaloryczności. Wg. Ciebie 26MJ to słabeusz,a 27-29MJ w polskim wydaniu to potęga? :D ,a ile z nim problemów przy prawidłowym spalaniu?
Animus Opublikowano 14 Czerwca 2015 #81 Opublikowano 14 Czerwca 2015 Ruskiem palę 2 lata i z tą kalorycznością jest różnie przeważnie jest słabszy niż deklarowany,w większe mrozy topi się jak lud w zasobniku ,na takie zimy jak były się nadaje . Nasz węgiel trudniej jest dobry trafić, ale w mieszankach ze wschodnim od razu widać jak kociołek szybciej dochodzi do zadanej wzmacnia go.
sambor Opublikowano 14 Czerwca 2015 #82 Opublikowano 14 Czerwca 2015 Jak chcesz rzadko do kotłowni zaglądać to kup specjalistyczny kocioł tylko na pellet - popiól i czyszczenie raz/ miesiąc paliwo 1x 2 tygodnie lub rzadziej zależnie od zasobnika. Ale podstawowy warunek sucha kotłownia, dobre paliwo.
MIQ Opublikowano 15 Czerwca 2015 #83 Opublikowano 15 Czerwca 2015 W sumie to może być ta nowość defro. Dokupić jeszcze rębak... Będzie ekologicznie ;) Swoją drogą ciekawe, że ten sam palnik zamontowany w innym wymienniku daje inne (w sensie czystości) spaliny. Ale jak widać dwie płyty szamotowe i pionowy wymiennik czynią cuda...
Animus Opublikowano 15 Czerwca 2015 #84 Opublikowano 15 Czerwca 2015 Też mnie taka przemiany zastanawiają z 4 klasy na 5 zobacz tu tylko płyta ceramiczna i 2 cegły i przemiana nawet wymiennik się nie zmienił. :D http://forum.muratordom.pl/showthread.php?235435-Ogniwo-Eko-Plus-M-pytania-i-odpowiedzi-czyli-jak-to-jest-z-tym-kotłem&p=6883671&viewfull=1#post6883671
goral83 Opublikowano 15 Czerwca 2015 #85 Opublikowano 15 Czerwca 2015 Jak chcesz rzadko do kotłowni zaglądać to kup specjalistyczny kocioł tylko na pellet - popiól i czyszczenie raz/ miesiąc paliwo 1x 2 tygodnie lub rzadziej zależnie od zasobnika. Ale podstawowy warunek sucha kotłownia, dobre paliwo. Który kocioł?? Drożej wyjdzie palenie z tego co się orientuje??
sambor Opublikowano 15 Czerwca 2015 #86 Opublikowano 15 Czerwca 2015 Np któryś z kotłów Kostrzewy, palenie dużo drożej nie wyjdzie. Do kotła kl 5 musisz kupić ekogroszek za 800-1000zł/t Palę pelletem od 4 lat i wychodzi mi ok 3t/ sezon czyli ok 2500-2700zł na dom ponad 260m2, temp w domu 21-22C Grzanie wody po sezonie grzewczym to ok 700 kg za 7msc.
jurgonka Opublikowano 15 Czerwca 2015 #87 Opublikowano 15 Czerwca 2015 Też mnie taka przemiany zastanawiają z 4 klasy na 5 zobacz tu tylko płyta ceramiczna i 2 cegły i przemiana nawet wymiennik się nie zmienił. :D http://forum.muratordom.pl/showthread.php?235435-Ogniwo-Eko-Plus-M-pytania-i-odpowiedzi-czyli-jak-to-jest-z-tym-kotłem&p=6883671&viewfull=1#post6883671 Zmiana to zwiększenie temperatury spalania - ponad retortą. Szamot - izolacja. Wymiennik odbiera mniejszą powierzchnią, ale z wyższej temperatury.
goral83 Opublikowano 15 Czerwca 2015 #88 Opublikowano 15 Czerwca 2015 Np któryś z kotłów Kostrzewy, palenie dużo drożej nie wyjdzie. Do kotła kl 5 musisz kupić ekogroszek za 800-1000zł/t Palę pelletem od 4 lat i wychodzi mi ok 3t/ sezon czyli ok 2500-2700zł na dom ponad 260m2, temp w domu 21-22C Grzanie wody po sezonie grzewczym to ok 700 kg za 7msc. Np który kostrzewy?? Ty jakim palisz?? U mnie dobry ekogroszek kosztuje ok 800-900zł a pelet chyba ok 1 tyś zł Masz jakiś wymiennik dołożony czy tylko bojler na wodę Mam czysta piwnicę wypłytkowaną i suchą Z serwisem nie ma problemu??
sambor Opublikowano 15 Czerwca 2015 #89 Opublikowano 15 Czerwca 2015 O moim kotle już kilka razy pisałem - to kocioł gazowy z palnikiem na pellet Viking Bio prod szwedzkiej, praca w układzie zamkniętym. Z kostrzewy to np Mini Bio 16 lub 20kW lub droższy Twin Bio na pellet i drewno w kawałkach. Ceny u producenta poszły w dół , u dystrybutorów jeszcze niżej o tylko szukać w necie. Do swojego kotła mam dostawiony bufor , całość w układzie zamkniętym. Pellet jak poszukasz w necie to znajdziesz po 800-850/t. Zawsze są lokalni producenci.
ciekawski31 Opublikowano 15 Czerwca 2015 #90 Opublikowano 15 Czerwca 2015 Jak kupisz teraz to i za 600 stówek,tylko dobry magazynek trzeba.
Gość Opublikowano 15 Czerwca 2015 #91 Opublikowano 15 Czerwca 2015 za 6 stówek?owszem ale ze żwirkiem(25%) :lol:
Animus Opublikowano 15 Czerwca 2015 #92 Opublikowano 15 Czerwca 2015 Zmiana to zwiększenie temperatury spalania - ponad retortą. Szamot - izolacja. Wymiennik odbiera mniejszą powierzchnią, ale z wyższej temperatury. A dokładnie taka sama sprawność po przecinku :D
sambor Opublikowano 15 Czerwca 2015 #93 Opublikowano 15 Czerwca 2015 O pelecie za 600 to raczej nie myśl, dobry to w lecie kosztuje ok 750-850 a zimie o 100 drożej.
goral83 Opublikowano 15 Czerwca 2015 #94 Opublikowano 15 Czerwca 2015 Kolega kupił tydzień temu takie coś http://ogrzewanie-sklep.pl/pl/p/Tekla-kociol-Tytan-Bio-20-KW/712 Warto w to zainwestować 8200zł, przyjemny zapach drewna w kotłowni
sambor Opublikowano 15 Czerwca 2015 #95 Opublikowano 15 Czerwca 2015 Mnie się wydaje że warto głównie ze względu na żeliwną konstrukcję.
goral83 Opublikowano 15 Czerwca 2015 #96 Opublikowano 15 Czerwca 2015 Pierwszy raz widziałem taki kocioł z palnikiem na pelet i powiem szczerze robi wrażenie. Szwagier na przeciwko ma Viadrusa żeliwniaka, pali miałem juz chyba z 12 lat i zadowolony. Jutro wołam mojego instalatora, robimy wycenę i po kłopocie. Już nic więcej nie chcę wiedzieć :D bo znowu zdanie zmienie...
Animus Opublikowano 15 Czerwca 2015 #97 Opublikowano 15 Czerwca 2015 Pierwszy raz widziałem taki kocioł z palnikiem na pelet i powiem szczerze robi wrażenie. Szwagier na przeciwko ma Viadrusa żeliwniaka, pali miałem juz chyba z 12 lat i zadowolony. Jutro wołam mojego instalatora, robimy wycenę i po kłopocie. Już nic więcej nie chcę wiedzieć :D bo znowu zdanie zmienie... Nie będę już mącić twojego umysłu . :rolleyes:
goral83 Opublikowano 15 Czerwca 2015 #98 Opublikowano 15 Czerwca 2015 Zmiana decyzji świadczy o myśleniu :P
pavulon007 Opublikowano 17 Czerwca 2015 #99 Opublikowano 17 Czerwca 2015 Witam wszystkich bardzo serdecznie, Jest to mój pierwszy post, więc mam nadzieję, że już na wstępie nie strzelę gafy wyjeżdzając ze swoim interesem. Kierując się jednak wyższym dobrem pytam. Podłączę się do tego tematu ze względu na brak smiałości w zakładaniu nowego i niechęć do zaśmiecania środowisk(a) J Dom o powierzchni całkowitej 246 m2, użytkowej 175 m2, powierzchnia zabudowy 150 m2, kubatura 735 m3. Link: http://www.projektyzwizja.pl/projekty-domow/prosty-2a Zbudowany z betonu komórkowego H+H 24cm, parter z poddaszem pełne deskowanie dachu i blachodachówka. Brak piwnicy, garaż jest. Niedługo będzie 15 cm styropianu, nie wiem jeszcze jakich współczynników i 25 cm wełny w dach, również brak dokładnych danych. Na podłodze na dole 14 cm styropianu, góra 5 cm. Wentylacja grawitacyjna. Okna plastiki trzyszybowe ale Plastimetu, więc trzy szyby raczej tylko przed hałasem chronią (albo i to nie) – 4/16/4/16/4, okucie Roto. Okna ścienne wszystkie balkonowe tj.: 6 sztuk 100x230, 1 okno 150x230 i jedno 420x230 przesuwane. Okna połaciowe 6 sztuk fakro dwuszybowe w tym dwa łazienkowe (te są mniejsze). Drzwi zewnętrzne drewniane, brama garażowa segmentowa pełna. Domek jest 50 km na północ od Warszawy. Z moich wyliczeń z naddatkiem wychodzi mi, iż moc kaloryferów (100 w/m2)+ 66 m2 podłgówki+ 3KW wody użytkowej (zbiornik dwupłaszczowy pod przyszłe acz niepewne solary) to łącznie 23 KW. No i teraz przyszedł czas na pytanie właściwe. Czy to możliwe że po wyliczeniu tych danych proponowany będzie mi kocioł na ekogroszek między 10-12 KW (wg. Kalkulatora na czysteogrzewanie.pl – wiem że muszę dodać 3 KW na wodę więc dajmy na to że proponowana mi jest 15 KW), skoro samo zapotrzebowanie na ciepło kaloryferów i podłogówki jest o wiele wyższe. Nawet uwzględniając iż kotły te są niedoszacowane, to nie aż o 100%. Jestem laikiem więc pewnie ktoś mnie za chwilkę uświadomi, iż mylę pojęcia mocy kotła z mocą zapotrzebowania na ciepło urządzeń, ale jeśli można prosić to chciałbym aby ktoś wyłożył mi dlaczego mam nie brać pieca np. 20 KW. Nie ukrywam, że jestem zainteresowany takim podejściem do sprawy, ale boje się niedogrzania. Każdy z monterów który przyjeżdża mówi o takich właśnie wielkościach (17-25 KW). Nie chcę popełnić błędu przeszacowania, ale chcę aby piec był zdolny zasilić kaloryfery, podłogówkę i nagrzać wodę. Do tego dochodzi u mnie mała kotłownia, raczej w gre wchodzi tylko piec z podajnikiem z tyłu. Na szerokość jest 150 cm tak więc piec z bocznym podajnikiem mocno mnie ogranicza, pozostaje tylko kosz z tyłu (Kotłownię widać w linku z projektu). Zmianą jest to, że nie budowałem ścianki od garażu, kotłownia jest odsłonięta, ze względu na wcześniejszy zamiar wyciągania ślimaka w stronę garażu. Dobudowałem miejsce za garażem na zbiornik dwupłaszczowy, zbiornik na zimną wodę i trochę grochu. Komin wychodzi na garaż, czyli na projeksie w prawo. Niby wszystkie moje problemy można rozwiązać polecanym kotłem Komiz Sztoker http://czysteogrzewanie.pl/ranking-kotlow/komiz-sztoker/ ze względu na moc minimalną i maksymalną. Prosiłbym pokornie o ocenę sytuacji i podanego pieca, bądź zaproponowanie innych rozwiązań, które jako mądrzejsi możecie polecić.
sambor Opublikowano 17 Czerwca 2015 #100 Opublikowano 17 Czerwca 2015 Ten kocioł jest OK, ale kotłownia 3m2 to czysta kpina. Ta kotłownia powinna być na kocioł gazowy a nie na kocioł na węgiel! Co do mocy kotła to wejdź na stronę http://cieplowlasciwie.pl/ i tam przeliczysz moc kotła. Mnie się wydaje że kocioł to max 40W/m2 .
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.