Plombier02 Opublikowano 25 Grudnia 2014 #1 Opublikowano 25 Grudnia 2014 Witam, Mam dom w którym chcę zrobić instalację z układem otwartym ponieważ będzie montowany piec zasypowy tzw "wszystko pał", kominek i do tej instalacji chcę podpiąć bufor ciepła a do buforu chciałbym podłączyć 2 rozdzielacze( każdy na grzejniki i podłogówkę) po sztuce na kondygnację. Moje pytania dotyczące instalacji: 1. Czy zasobnik C.W.U podpiąc lepiej pod bufor czy przed nim do instalacji w piecu. 2. Czy instalacja na grzejniki może być z układem zamkniętym? Jeśli tak to jakie zabezpieczenie musiałbym mieć "w razie" zagrzania wody. 3. Kominek podłączam pod instalację pieca? 4. Gdybym chciał " wyeliminować bufor " to wystarczy gdy zastąpie go płytowym wymiennikiem ciepła czy dla kumulacji wody z C.O musi jakiś zasobnik być z powodu słabej regulacji temperatury w kominku i piecu? 5. Pompy obiegowe na instalacji zamontować na każdym rozdzielaczu od podłogówki dla osobnego obiegu i jedną na wszystkie grzejniki czy jedna wystarczy na " cały " dom? Dodam że jestem na etapie planowania instalacji przed jej położeniem w nowym budynku. Dołączam plik ze szkicem.
meping Opublikowano 26 Grudnia 2014 #2 Opublikowano 26 Grudnia 2014 Jak już masz mieć bufor, to wszystkie odbiory podłączasz do niego. Instalacja na grzejniki może być układem zamkniętym, ale oznacza to dodatkowe straty ciepła na wymienniku i tym samym ograniczenie sprawności układu. Możesz wyeliminować bufor i zastosować wymiennik płytowy, ale ów zasobnik dla kumulacji wody z CO to właśnie bufor ;-)
Plombier02 Opublikowano 26 Grudnia 2014 Autor #3 Opublikowano 26 Grudnia 2014 Też myślałem na wymiennikiem płytowym. Mam jednak małe obawy co do niego chociaż uważam że jest sprawniejszy niż bufor. Jeśli piec będzie z układem otwartym a instalacja na zamkniętym to w obawie przed przegrzaniem wody jakie mógłbym zastosować zabezpieczenia przed uszkodzeniem instalacji? Dodam że rozdzielacze z instalacją na grzejniki i podłogówkę chciałbym zrobić z PEXa.
KubaSko Opublikowano 26 Grudnia 2014 #4 Opublikowano 26 Grudnia 2014 A dlaczego chcesz instalację dać w ukł. zamkniętym ? co do podłogówki to nie rób tego na pompach mieszających w rozdzielaczach tylko jeden mieszacz w kotłowni. Jak chcesz dać bufor to przewymiaruj kocioł. Co masz na myśli że wymiennik jest sprawniejszy niż bufor? to są dwa różne urządzenia, bufor masz do akumulacji i stabilizacji układu a wymiennik do rozdzielenia ukł. otwartego i zamkniętego.
Plombier02 Opublikowano 26 Grudnia 2014 Autor #5 Opublikowano 26 Grudnia 2014 Chcę dać instalację z układem zamkniętym ponieważ zamontowałbym na każdej kondygnacji rozdzielacz i każdy grzejnik z osobna bym podłączył do rozdzielacza. Rozdzielacze chciałem dać jednocześnie na grzejniki i na podłogówkę więc czy nie lepiej razem z pompą obiegową do podłogówki? Można kupić takie gotowe komplety. Zrobienie instalacji na układzie zamkniętym jest wygodniejsze i mogę rury położyć pod posadzką i nie miałbym problemu z odpowietrzeniem instalacji. Z doświadczenia wiem już i miałem raz problemy z odpowietrzaniem podobnej instalacji na układzie otwartym. Co do wymiennika chodziło mi że zanim bufor zacznie efektownie oddawać ciepło z kotła, woda w nim musi się też nagrzać a w wymienniku następuje to natychmiast. Czy bufor mógłby być jako zabezpieczenie przed przegrzaniem na układzie zamkniętym?
majschi Opublikowano 27 Grudnia 2014 #6 Opublikowano 27 Grudnia 2014 witam Dobrze zrobiona instalacja otwarta nie będzie się zapowietrzać, jest tańsza i łatwiejsza w wykonaniu. Nie wyklucza instalacji rozdzielaczowej z rurami w posadzce Jeśli chcesz robić instalacje w układzie zamkniętym to kup kocioł przystosowany do takiej instalacji wtedy wymiennik jest zbędny. piec zasypowy tzw "wszystko pał", Kocioł do wszystkiego tak naprawdę jest do niczego. Wybierając kocioł zastanów się jakim paliwem będziesz go zasilał i kup przystosowany do tego paliwa Do podłogówki wystarczy jedna pompa oraz zawór 3d w kotłowni
Plombier02 Opublikowano 27 Grudnia 2014 Autor #7 Opublikowano 27 Grudnia 2014 Kupno kotła na paliwo stałe na układ zamknięty napewno byłby lepszym pomysłem ale o wiele gorszym jeśli chodzi o koszty ekploatacji, systemem chłodzenia tego kotła i jego ceną zakupu. Poza tym do tego układu musi być podłączony jeszcze kominek. Nie słyszałem aby ktoś robił u siebie taką instalację z ukł. zamkniętym. Bomba mnie nie interesuje. Interesuje mnie tańszy sposób zrobienia instalacji. Czy ktoś ma jakieś pomysły? Jeśli by to robić w samym układzie otwartym to z jakich rur? Miedź czy stal? Wiadomo że miedź jest droga a ze stalą dużo roboty. Zna ktoś inne technologie na ten typ układu instalacji? Bez rozpisywania się mam w planach zamontować jak już pisałem piec zasypowy z ukł. otwartym + wymiennik ciepła + rozdzielacze z układem zamkniętym. Proszę o pomoc w podjęciu dobrej decyzji.
meping Opublikowano 27 Grudnia 2014 #8 Opublikowano 27 Grudnia 2014 Co do wymiennika chodziło mi że zanim bufor zacznie efektownie oddawać ciepło z kotła, woda w nim musi się też nagrzać a w wymienniku następuje to natychmiast. Dobrze zaprojektowana instalacja z buforem zaczyna dawać ciepło na grzejniki niemal od razu, a na bufor idą tylko nadwyżki ciepła.
Plombier02 Opublikowano 28 Grudnia 2014 Autor #9 Opublikowano 28 Grudnia 2014 Co masz na myśli mówiąc że instalacja przez bufor daje niemal od razu ciepło skoro najpierw musi tą wodę w nim podgrzać? Więc czyli jak to podłączyć aby od razu grzało grzejniki?
heineken22 Opublikowano 28 Grudnia 2014 #10 Opublikowano 28 Grudnia 2014 mam u siebie piec uni pro podpięty do bufora 1000 l, ok 140 m podłogówki,kilka grzejników, do bufora podpięta jeszcze będzie piecokuchnia całość w układzie zamkniętym, naczynie przeponowe bodajże 140l ,ciśnienie w instalacji przy temp ok 35 stopni to 1,2 bara, po nagrzaniu do 95 stopni wzrasta do max 1,8bar po napaleniu grzeje się bufor, pompa podłogowa włącza się po ok 5-10 minutach w zależności od tego jak mocno był rozładowany bufor
meping Opublikowano 28 Grudnia 2014 #11 Opublikowano 28 Grudnia 2014 Gorąca woda z kotła wpływa na górę bufora, tam gdzie powinny być również odejścia na instalację. Tym samym woda która trafia do bufora od razu może zostaćskierowana na odbiorniki ciepła. Nadmiar pozostanie w buforze.
kupfer Opublikowano 28 Grudnia 2014 #12 Opublikowano 28 Grudnia 2014 Witam.Potwierdzam słowa mepinga,tak powinien być prawidłowo zamontowany bufor,układ otwarty nie powoduje drastycznego wzrostu ciśnienia.Kotłownia, instalacja z miedzi na lut miękki,pewna i bezpieczna.Pozdrawiam.
Plombier02 Opublikowano 28 Grudnia 2014 Autor #13 Opublikowano 28 Grudnia 2014 Czyli montując bufor mogę zrezygnować z wymiennika ciepła. A jaki wielki musiałbym mieć bufor na instalację w domu 160 m2? Biorąc pod uwagę że bufor byłby tylko przekaźnikiem ciepła z pieca na rozdzielacze.
meping Opublikowano 28 Grudnia 2014 #14 Opublikowano 28 Grudnia 2014 Jak to tylko przekaźnikiem? Bufor służy do akumulacji ciepła. Jeśli ma tylko przekazywać, to po co on? Wtedy można z niego zrezygnować...
sambor Opublikowano 28 Grudnia 2014 #15 Opublikowano 28 Grudnia 2014 Koledze myli się sprzęgło hydrauliczne z buforem - jak ma być sprzęgło to daj ok 100l jak bufor to ok 1000l + kocioł ok 15kW Bufor dobiera się wg zależności - poj bufora = moc kotła x 50-100l/kW, te większe wartości są dla HG
Plombier02 Opublikowano 28 Grudnia 2014 Autor #16 Opublikowano 28 Grudnia 2014 Czyli wg tego co dowiedziałem się na forum mógłbym zrobić instalację w ten sposób? Czy ją na tym planie jeszcze jakieś błędy które przeoczyłem? Proszę o radę.
sambor Opublikowano 28 Grudnia 2014 #17 Opublikowano 28 Grudnia 2014 Ten schemat nie jest zgodny z przepisami i zdrowym rozsądkiem. Po co to naczynie przeponowe? Przecież jest naczynie przelewowe, z resztą źle podłączone.
Plombier02 Opublikowano 28 Grudnia 2014 Autor #18 Opublikowano 28 Grudnia 2014 Piec i kominek = układ otwarty. Instalację na grzejniki i do bojlera na układ zamknięty. Naczynie przeponowe do zabezpieczenia instalacji przed wzrostem ciśnienia. Pytanie: lepiej zastosować wspomniany już bufor czy wymiennik ciepła na rozwiązanie tego problemu. Poprawiony schemat:
sambor Opublikowano 29 Grudnia 2014 #19 Opublikowano 29 Grudnia 2014 Jaki będzie wzrost ciśnienia? - jak ten wzrost ciśnienia ma powstać w inst odbiorczej? Wzrost ciśnienia w instalacji powstaje na skutek podgrzewania wody w kotle lub kominku, a w grzejniku??? to raczej się schładza woda. Jak wywalisz to naczynie przeponowe i tą linię przerywaną z kominka dasz jako ciągłą, to będzie prawie OK, pod warunkiem braku jakichkolwiek zaworów na rurach do naczynia z kotła i kominka. Oczywiście naczynie przelewowe musi być ok 2,8m powyżej najwyższego punktu instalacji.!!! a nie tak jak rysujesz obecnie. Natomiast powrót z bufora powinien być wyprowadzony na samym dole bufora i mieć zabezpieczenie przed niską temp np zaw termostatyczny na powrocie. Koledzy już ci pisali, ja jeszcze raz powtórzę - bufor nie ma nic wspólnego z wymiennikiem - to dwa różne elementy instalacji , pełniące całkiem inne funkcje i nie mogące się zastąpić!!!
Plombier02 Opublikowano 29 Grudnia 2014 Autor #20 Opublikowano 29 Grudnia 2014 Dziękuję za radę. Co do bufora i wymiennika wiem jaka jest różnica tylko chciałem wiedzieć co w mojej sytuacji byłoby lepszym rozwiązaniem. Bufor czy wymiennik. Może niektórzy źle mnie zrozumieli tylko. Czyli w układzie zamkniętym nie musi być żadne zabezpieczenie przed wzrostem ciśnienia? Jeśli w układzię będzie np na zimnej wodzie 1 bar a po podgrzaniu 1,5 lub 2 też będzie ok? Byłem ciekaw co do zabezpieczenia na ukł. zamkniętym ponieważ z doświadczenia wiem jak można wodę zagotować w piecu jak się zasypie i zapomni o nim. W ukł. otwartym wodę wypchnie do naczynia a jak ciśnienie wzrośnie w układzie zamkniętym to gdzie ono się kumuluje? Co do uwag "sambor" rozumiem że jeśli piec będzie w kotłowni a kominek w salonie to naczynie należy zamontować na strychu bo gdzie na 1 piętrze? w instalacji do naczynie nie będzie żadnych zaworów a pompa obiegowa będzie na powrocie a nie zasilaniu. Jednak na powrocie dam zawory ponieważ grzejąc wodę przez kominek nie chciałbym aby pompa pchała mi też wodę przez piec. Wtedy będzie już dobrze? Zawór termostatyczny zamontować w tym miejscu?
sambor Opublikowano 29 Grudnia 2014 #21 Opublikowano 29 Grudnia 2014 Zawór termostatyczny montujesz w tym miejscu lub bliżej kotła, oczywiście powroty z instalacji na bufor też na dole a nie tak jak narysowałeś. Jak już pisałem przy pompach na powrocie - naczynie musi być dla pompy 25/40 min 2,8 m nad najwyższym grzejnikiem - czyli zostaje strych, pamiętaj o ociepleniu tego naczynia + zawory bezpieczeństwa na kotle i kominku. Jak będzie palone w kotle lub kominku to ciśnienie będzie równoważone przez naczynie przelewowe - czyli nie będzie wzrostu. Natomiast bojler powinien mieć osobną pompę.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.